Nee. Ook dan (juist dan...) ben je op 1, 6 en 11 beter af.
WiFi doet aan collision avoidance. In hetzelfde kanaal wachten apparaten op elkaar waardoor je de zendtijd bij benadering evenredig verdeelt. Als drie apparaten tegelijk (ongeacht netwerk) gebruik proberen te maken van dat kanaal, gaan ze elk net iets minder dan een derde van totale zendtijd bemachtigen, waardoor ze elk net iets minder dan een derde van de snelheid halen die ze gehaald zouden hebben als ze het kanaal voor zich alleen zouden hebben.
Niet ideaal? Bedenk wat het alternatief is: in de 2.4GHz zijn de kanalen elk 20MHz breed, maar staan ze maar 5MHz uit elkaar. Je overlapt dus met de eerstvolgende vier kanalen. Clou is dat collision avoidance niet werkt met uitzendingen in deels overlappende kanalen. Apparaten praten door elkaar heen. Dat leidt tot collisions op fysieke laag, wat zich vertaalt in packetloss op hogere layer. Na een collision wachten de apparaten een random tijd en proberen ze het opnieuw. Naarmate het drukker is neemt de kans toe dat ze weer door elkaar praten en dus weer random tijd moeten wachten. Dat kost veel tijd, waardoor grootste deel van de zendtijd onbenut blijft en je van geluk mag spreken als je met drie apparaten elk 5% van zendtijd (en dus bandbreedte) weet te halen. Komt bij dat jitter en latency torenhoog worden. Hier word je echt niet blij van.
Dus: default altijd 1, 6 of 11. Alleen van afwijken als de buren dat en masse doen, en in dat geval wil je alsnog pal bovenop de andere netwerken gaan zitten, niet half overlappend.
Download op je telefoon de app "wifi analyzer" daarmee kun je zien hoeveel apparaten er uitzenden, en op welke kanalen.
Hou dit een paar dagen zowel voor als na 17.00u bij en kijk of je rond die tijd iets ziet veranderen.
Je kunt helaas niet zien of er andere apparaten, bijv. Een babyfoon op dezelfde frequentie zitten te storen, maar wel of je eigen wifi bereik eventueel inzakt.
Zo zie ik hier bijvoorbeeld dat er 7 routers hier in de buurt op kanaal 11 uitzenden, en dat 1 t/m 9 op mijn apparaten na maar door 2 andere gebruikt wordt
En dat zegt je... exact niets
WiFi is packet-based. Een radio zendt alleen uit als het iets te doen heeft. De meeste netwerken doen grootste deel van de tijd weinig anders dan eens per 100ms een beacon uitzenden (dat is wat zo'n tooltje oppikt).. Kanaal en zendsterkte van zo'n netwerk is leuk, maar zonder de utilization te weten (hoeveel procent van de tijd er verkeer is op zo'n netwerk) weet je alsnog niets over hoe druk de kanalen zijn. Natuurlijk kun je gokken dat veel netwerken = veel verkeer, maar dat gaat lang niet altijd op. Voorbeeldje: ik woonde vroeger 3-hoog achter in een vooroorlogse wijk vol kleine appartementjes met hout en baksteen waar WiFi vrolijk doorheen straalde. Ik kon in m'n woonkamer 69 netwerken in de 2.4GHz detecteren. Maar het was een beetje achterstandsbuurt met veel bejaarden - grootste deel van die mensen deed helemaal niets met de WiFi. Ik kon rustig op zelfde kanaal zitten als 20 buren en nergens last van hebben. Enige uitzondering was m'n directe buurman, een ICT beheerder. Hij was net zo'n geek als ik en deed nog meer met WiFi. Als wij op zelfde kanaal zaten, werden we geen van beide vrolijk. Toch kwamen we altijd bij elkaar terecht omdat onze routers met 'auto' exact deden wat jij hier voorstelt: alleen aantal netwerken per kanaal tellen, en zo zaten we steeds beide op 6, want maar 15 netwerken itt 1 en 11 met meer dan 25. We hebben het maar handmatig ingesteld, ik op 1, hij op 11. En iedereen blij. Moraal: zonder info over verkeer heb je echt niets aan zo'n overzicht.
Eigenlijk is het heel simpel: zodra het in de 2.4GHz zo brak wordt dat je moet gaan rommelen aan kanaal, moet je constateren dat de 2.4GHz bij jou in de buurt te druk is om betrouwbaar te gebruiken en moet je gewoon zorgen voor voldoende dekking in 5GHz en eigen apparaten die dat aankunnen. Laat die 2.4GHz lekker erin zakken. Die "AC1350" (dat is geen modelnaam maar een gare snelheidsaanduiding) heeft alvast 5GHz support dus daar ligt het niet aan.