[Wifi] Langzame internet na 17.00

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MartinPRO
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-01-2024
Hoi iedereen

Ik ben een leek als het om netwerk gaat, maar ik heb sinds ik verhuisd ben problemen met mijn internet. na een uur of 17.00 dropt de snelheid drastisch omlaag. Het gaat om WiFi. Bedraad haal ik 742.3 Mbps als ik de Google speedtest moet geloven, maar via WiFi misschien 12 Mbps. Overdag kleine 300Mbps. Nu snap ik dat er meer mensen thuis zijn in de avond uren, maar van 300 naar 12 zakken is best dramatisch. Daardoor is het soms onmogelijk ok Netflix of andere programma's te streamen via m'n tv. Iemand een enig idee wat ik hier aan kan doen?

Ik maak gebruik van een TP-Link AC1350 G1 router.

Thanks!

Alle reacties

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Andere frequenties gebruiken of bedraad werken. Mensen komen thuis, gebruiken ook WiFi en dat stoort nou eenmaal. Heel misschien dat je met meerdere kleinere access points in huis in plaats van eentje centraal nog wat verder komt maar ik zou geen wonderen verwachten, je krijgt immers gewoon pakketjes van de buren door je huis geslingerd en die storen ook.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:47
Op welke kanalen staan zend je je WiFi uit?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Zet de kanalen op auto. Dan zoekt je AP het zelf uit.

5ghz wil ook helpen. Sommige APs maken 1 SSiD voor zowel 2.4ghz als 5ghz en je device kiest dan een band. Maar vaak kun je het ook opsplitsen in 2 SSids, dus dan maak je daar bijvoegen “draadloos-24ghz” en “draadloos-5ghz” van. Dan heb je zelf controle op welke band je connectie maakt.

[ Voor 73% gewijzigd door FreakNL op 12-08-2021 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:33
Klinkt als 2.4 ghz en de (buur)vrouw die de babyfoon aanzet

Alhoewel je op 2.4 nooit 300mbit zou halen

CISSP! Drop your encryption keys!

• MartinPRO
FreakNL schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:24:
Zet de kanalen op auto. Dan zoekt je AP het zelf uit.

5ghz wil ook helpen. Sommige APs maken 1 SSiD voor zowel 2.4ghz als 5ghz en je device kiest dan een band. Maar vaak kun je het ook opsplitsen in 2 SSids, dus dan maak je daar bijvoegen “draadloos-24ghz” en “draadloos-5ghz” van. Dan heb je zelf controle op welke band je connectie maakt.
Ik woon nu in Praag en huur een woning. Helaas weet ik de wachtwoord niet om in te loggen. Heb de oorspronkelijke bewoners waar ik van huur proberen te bereiken, maar nog niks.. ik neem aan dat, zodra ik ben ingelogd, dan kan ik de kanalen op auto zetten? Nogmaals, weinig verstand van.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je zou altijd de router kunnen proberen te resetten (vaak via een gaatje met een knopje waar je een paperclip in moet drukken). Dan gaan de inloggegevens weer naar de default (meestal admin oid).

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:56

M2M

medicijnman

MartinPRO schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:55:
[...]

Ik woon nu in Praag en huur een woning. Helaas weet ik de wachtwoord niet om in te loggen. Heb de oorspronkelijke bewoners waar ik van huur proberen te bereiken, maar nog niks.. ik neem aan dat, zodra ik ben ingelogd, dan kan ik de kanalen op auto zetten? Nogmaals, weinig verstand van.
Als je router ook een bedrade aansluiting heeft, kun je natuurlijk altijd je eigen accesspoints inpluggen. Dan maak je gewoon je eigen wifi netwerkje buiten het crappy routerding om. En als je die accesspoints dan op een tactische plek neerzet / ophangt, zijn alle wifiproblemen als sneeuw voor de zon verdwenen. En heb je bijkomend, ook geen last meer van een afhankelijkheid van de verhuurder.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
MartinPRO schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:55:
[...]

Je 2,4 op auto zetten is helemaal geen goed idee. Voor 2,4 wil je juist alleen 1,6,11 gebruiken omdat deze de minste overlap hebben naar andere kanalen en dus minder elkaar in de weg zitten als de rest. @dion_b kan dat volgens mij goed uitleggen :P

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 12-08-2021 21:18 ]

Cloud ☁️

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:40
HKLM_ schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:15:
[...]

Je 2,4 op auto zetten is helemaal geen goed idee. Voor 2,4 wil je juist alleen 1,6,11 gebruiken omdat deze de minste overlap hebben naar andere kanalen en dus minder elkaar in de weg zitten als de rest.
Tenzij je in een flatgebouw woont met 30 routers om je heen welke ook alleen 1,6 en 11 gebruiken....

Download op je telefoon de app "wifi analyzer" daarmee kun je zien hoeveel apparaten er uitzenden, en op welke kanalen.
Hou dit een paar dagen zowel voor als na 17.00u bij en kijk of je rond die tijd iets ziet veranderen.
Je kunt helaas niet zien of er andere apparaten, bijv. Een babyfoon op dezelfde frequentie zitten te storen, maar wel of je eigen wifi bereik eventueel inzakt.

Zo zie ik hier bijvoorbeeld dat er 7 routers hier in de buurt op kanaal 11 uitzenden, en dat 1 t/m 9 op mijn apparaten na maar door 2 andere gebruikt wordt

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinPRO
MaD_co schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:27:
[...]

Tenzij je in een flatgebouw woont met 30 routers om je heen welke ook alleen 1,6 en 11 gebruiken....

Download op je telefoon de app "wifi analyzer" daarmee kun je zien hoeveel apparaten er uitzenden, en op welke kanalen.
Hou dit een paar dagen zowel voor als na 17.00u bij en kijk of je rond die tijd iets ziet veranderen.
Je kunt helaas niet zien of er andere apparaten, bijv. Een babyfoon op dezelfde frequentie zitten te storen, maar wel of je eigen wifi bereik eventueel inzakt.

Zo zie ik hier bijvoorbeeld dat er 7 routers hier in de buurt op kanaal 11 uitzenden, en dat 1 t/m 9 op mijn apparaten na maar door 2 andere gebruikt wordt
Dankje voor de tip. Weet alleen niet precies waar ik naar zit te kijken. Volgens mij zit ik op 6 (federova). Waar staan de cijfers voor aan de linkerkant? Dus de -40? En is hoger beter?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HKpwSmzT7_ZGLJaGpTCWRMW_Ts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wknuqmLEqrgkj5OcV6OyFW7B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
[...]

Dan zijn en 1 of 6 toch de beste keuze dat zeg ik toch 1,6,11 :P

Cloud ☁️

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:40
MartinPRO schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:41:
[...]

Dankje voor de tip. Weet alleen niet precies waar ik naar zit te kijken. Volgens mij zit ik op 6 (federova). Waar staan de cijfers voor aan de linkerkant? Dus de -40? En is hoger beter?
[Afbeelding]
Jij zit inderdaad op kanaal 6, zoals je ziet overlap je met een flink aantal andere wifi netwerken (andere bogen die jou boog doorkruisen)
Scan dit een aantal keer over dag , en kijk of het in jou range zo druk blijft, en rechts rond de 11/12 redelijk rustig.
Dan zou ik overwegen om of te proberen de huidige router te resetten zodat jij heb opnieuw kunt configureren. En je wifi op kanaal 11/12/13 vastzetten.
Of vervangen/toevoegen van je eigen router, vervangen heeft dan de voorkeur omdat je er anders nóg een zender erbij krijgt op korte afstand.

De getallen links geven simpel gezegd de signaalsterkte aan, het getal tussen haakjes achter de wifi naam is grofweg de afstand tussen jou telefoon en het betreffende wifi-netwerk.
HKLM_ schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:42:
[...]

Dan zijn en 1 of 6 toch de beste keuze dat zeg ik toch 1,6,11 :P
Jazeker en vaak is dat ook het geval, maar mocht in een extreem geval een handig neefje de hele flat van wifi mogen voorzien voor wat extra zakgeld, en hij stelt ze allemaal in op 1,6,11 dan zou ik mij voor kunne stellen dat je juist op de kanalen daartussen betere verbinding kunt ervaren dan op 1,6en 11.

[ Voor 16% gewijzigd door MaD_co op 12-08-2021 21:57 ]

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• MartinPRO
MaD_co schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:53:
[...]

Jij zit inderdaad op kanaal 6, zoals je ziet overlap je met een flink aantal andere wifi netwerken (andere bogen die jou boog doorkruisen)
Scan dit een aantal keer over dag , en kijk of het in jou range zo druk blijft, en rechts rond de 11/12 redelijk rustig.
Dan zou ik overwegen om of te proberen de huidige router te resetten zodat jij heb opnieuw kunt configureren. En je wifi op kanaal 11/12/13 vastzetten.
Of vervangen/toevoegen van je eigen router, vervangen heeft dan de voorkeur omdat je er anders nóg een zender erbij krijgt op korte afstand.

De getallen links geven simpel gezegd de signaalsterkte aan, het getal tussen haakjes achter de wifi naam is grofweg de afstand tussen jou telefoon en het betreffende wifi-netwerk.

[...]

Jazeker en vaak is dat ook het geval, maar mocht in een extreem geval een handig neefje de hele flat van wifi mogen voorzien voor wat extra zakgeld, en hij stelt ze allemaal in op 1,6,11 dan zou ik mij voor kunne stellen dat je juist op de kanalen daartussen betere verbinding kunt ervaren dan op 1,6en 11.
Thanks voor alle info. Zal ik anders gewoon een eigen router kopen? Is er iets wat je mij kunt aanraden? (Betaalbaar)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Nee. Ook dan (juist dan...) ben je op 1, 6 en 11 beter af.

WiFi doet aan collision avoidance. In hetzelfde kanaal wachten apparaten op elkaar waardoor je de zendtijd bij benadering evenredig verdeelt. Als drie apparaten tegelijk (ongeacht netwerk) gebruik proberen te maken van dat kanaal, gaan ze elk net iets minder dan een derde van totale zendtijd bemachtigen, waardoor ze elk net iets minder dan een derde van de snelheid halen die ze gehaald zouden hebben als ze het kanaal voor zich alleen zouden hebben.

Niet ideaal? Bedenk wat het alternatief is: in de 2.4GHz zijn de kanalen elk 20MHz breed, maar staan ze maar 5MHz uit elkaar. Je overlapt dus met de eerstvolgende vier kanalen. Clou is dat collision avoidance niet werkt met uitzendingen in deels overlappende kanalen. Apparaten praten door elkaar heen. Dat leidt tot collisions op fysieke laag, wat zich vertaalt in packetloss op hogere layer. Na een collision wachten de apparaten een random tijd en proberen ze het opnieuw. Naarmate het drukker is neemt de kans toe dat ze weer door elkaar praten en dus weer random tijd moeten wachten. Dat kost veel tijd, waardoor grootste deel van de zendtijd onbenut blijft en je van geluk mag spreken als je met drie apparaten elk 5% van zendtijd (en dus bandbreedte) weet te halen. Komt bij dat jitter en latency torenhoog worden. Hier word je echt niet blij van.

Dus: default altijd 1, 6 of 11. Alleen van afwijken als de buren dat en masse doen, en in dat geval wil je alsnog pal bovenop de andere netwerken gaan zitten, niet half overlappend.

En dat zegt je... exact niets :o

WiFi is packet-based. Een radio zendt alleen uit als het iets te doen heeft. De meeste netwerken doen grootste deel van de tijd weinig anders dan eens per 100ms een beacon uitzenden (dat is wat zo'n tooltje oppikt).. Kanaal en zendsterkte van zo'n netwerk is leuk, maar zonder de utilization te weten (hoeveel procent van de tijd er verkeer is op zo'n netwerk) weet je alsnog niets over hoe druk de kanalen zijn. Natuurlijk kun je gokken dat veel netwerken = veel verkeer, maar dat gaat lang niet altijd op. Voorbeeldje: ik woonde vroeger 3-hoog achter in een vooroorlogse wijk vol kleine appartementjes met hout en baksteen waar WiFi vrolijk doorheen straalde. Ik kon in m'n woonkamer 69 netwerken in de 2.4GHz detecteren. Maar het was een beetje achterstandsbuurt met veel bejaarden - grootste deel van die mensen deed helemaal niets met de WiFi. Ik kon rustig op zelfde kanaal zitten als 20 buren en nergens last van hebben. Enige uitzondering was m'n directe buurman, een ICT beheerder. Hij was net zo'n geek als ik en deed nog meer met WiFi. Als wij op zelfde kanaal zaten, werden we geen van beide vrolijk. Toch kwamen we altijd bij elkaar terecht omdat onze routers met 'auto' exact deden wat jij hier voorstelt: alleen aantal netwerken per kanaal tellen, en zo zaten we steeds beide op 6, want maar 15 netwerken itt 1 en 11 met meer dan 25. We hebben het maar handmatig ingesteld, ik op 1, hij op 11. En iedereen blij. Moraal: zonder info over verkeer heb je echt niets aan zo'n overzicht.

Eigenlijk is het heel simpel: zodra het in de 2.4GHz zo brak wordt dat je moet gaan rommelen aan kanaal, moet je constateren dat de 2.4GHz bij jou in de buurt te druk is om betrouwbaar te gebruiken en moet je gewoon zorgen voor voldoende dekking in 5GHz en eigen apparaten die dat aankunnen. Laat die 2.4GHz lekker erin zakken. Die "AC1350" (dat is geen modelnaam maar een gare snelheidsaanduiding) heeft alvast 5GHz support dus daar ligt het niet aan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

MartinPRO schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:03:
[...]

Thanks voor alle info. Zal ik anders gewoon een eigen router kopen? Is er iets wat je mij kunt aanraden? (Betaalbaar)
Zoals @dion_b al zegt: het is veel te druk op 2.4 GHz in je buurt. Lekker 5 GHz gebruiken (dat gaat niet zo makkelijk door de muren, dus minder last van interferentie) en 2.4 GHz opgeven.

[ Voor 39% gewijzigd door Compizfox op 12-08-2021 23:07 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Hij heeft geen toegang tot de hoofdrouter. Maar bedraad werkt blijkbaar prima. Ik zou dus een AP kopen als ik de TS was. Of een router, kun je de overige poorten ook nog gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPRO
FreakNL schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 06:08:
Hij heeft geen toegang tot de hoofdrouter. Maar bedraad werkt blijkbaar prima. Ik zou dus een AP kopen als ik de TS was. Of een router, kun je de overige poorten ook nog gebruiken.
Bedoel je hiermee een extender? Gisteren toevallig een tp link extender gekocht voor in de stekker. Dacht namelijk eerst dat de range de issue was. Als ik het mis heb, kun je me een aanraden?

Dankje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinPRO
Compizfox schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:07:
[...]

Zoals @dion_b al zegt: het is veel te druk op 2.4 GHz in je buurt. Lekker 5 GHz gebruiken (dat gaat niet zo makkelijk door de muren, dus minder last van interferentie) en 2.4 GHz opgeven.
Als ik tot vanavond geen reactie krijg van de oorspronkelijke bewoners krijg, dan reset ik de router gewoon. Hopelijk is het alleen niet lastig om alles weer aan te krijgen. Zou m'n weekend niet willen beginnen zonder internet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:24

lier

MikroTik nerd

MartinPRO schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:17:
Gisteren toevallig een tp link extender gekocht voor in de stekker.
Welke exact? Wellicht kan je deze ook als accespoint (bedraad aangesloten) gebruiken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPRO
lier schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:22:
[...]

Welke exact? Wellicht kan je deze ook als accespoint (bedraad aangesloten) gebruiken.
WiFi extender TP-LINK TL-WA854RE

2.4ghz en zonder optie voor bekabeling. Gaat vandaag dus terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Daar heb je niks aan.

Koop gewoon een AP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPRO
FreakNL schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:01:
Daar heb je niks aan.

Koop gewoon een AP
Zoals ik al zei ben ik hier een leek in. Neem dat dat je een access point bedoeld? Is er iets wat je kunt aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Zo’n beetje elke router voldoet…

Maar bijvoorbeeld deze:

pricewatch: ASUS RT-AX55

Gewoon als router gebruiken aangezien je blijkbaar geen beheer hebt over de hoofdrouter. Dus de kabel die uit de hoofdrouter in de WAN-poort van de nieuwe. Daarmee maak je een “nieuw” netwerk dus NAT achter NAT. Maar als het puur om een beetje internetten gaat is dat prima.

Eventueel ook als puur AP bruikbaar, dan heb je ook geen NAT achter NAT. Maar dan zou het wel handig zijn als je beheer hebt over de hoofdrouter.

[ Voor 44% gewijzigd door FreakNL op 13-08-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPRO
Ik heb eindelijk de router reset, maar geen enkel wachtwoord doet het. "admin" werkt niet en ook niet t wachtwoord op t stickertje onder de router. Doe ik iets fout? Wifi naam is wel gewoon reset..

Ik krijg trouwens ook geen keuze om een username in te voeren. Alleen een wachtwoord. Met de ip werkt het ook niet. Alleen als ik tplinkwifi.net invoer..

[ Voor 28% gewijzigd door MartinPRO op 17-08-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPRO
FreakNL schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:31:
Zo’n beetje elke router voldoet…

Maar bijvoorbeeld deze:

pricewatch: ASUS RT-AX55

Gewoon als router gebruiken aangezien je blijkbaar geen beheer hebt over de hoofdrouter. Dus de kabel die uit de hoofdrouter in de WAN-poort van de nieuwe. Daarmee maak je een “nieuw” netwerk dus NAT achter NAT. Maar als het puur om een beetje internetten gaat is dat prima.

Eventueel ook als puur AP bruikbaar, dan heb je ook geen NAT achter NAT. Maar dan zou het wel handig zijn als je beheer hebt over de hoofdrouter.
Ik heb de Asus router gekocht en ben alle stappen doorgelopen. Helaas kan ik niet met internet verbinden, omdat ik een foutmelding krijg: Your ISPs DHCP does not function properly. Ik heb op het internet gekeken, maar ik kom er echt niet meer uit. Enig idee wat het kan zijn? Dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

In welke poort van de Asus heb je de kabel vanaf de TP-link gestoken?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPRO
marcieking schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:27:
In welke poort van de Asus heb je de kabel vanaf de TP-link gestoken?
Blauw = muur
Geel = pc

Internet lampje brand rood. Heb nu mijn oude router ingedaan en die brand groen..

Ik heb de router helemaal willen vervangen. Zal ik ze anders aan elkaar binden?

UPDATE: ik heb ze nu beiden aan elkaar hangen. Dit werkt gelukkig. Wat alleen niet werkt is om de Asus router als mijn main te gebruiken. Ben dus nu afhankelijk van de TP link router.. dit betekent dat ik niet in mijn Asus router kan inloggen zolang ze aan elkaar verbonden zijn.. ook haal ik bekabeld max 50mbps IPV 700..

[ Voor 41% gewijzigd door MartinPRO op 18-08-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Wat jii moet doen is die TPLink als ISP beschouwen / Black-Box. In feite is dat ook zo want het is niet jouw bezit…

De kabel rechtstreeks uit de TP-link geeft goeie snelheid? Welk IP geeft die uit? Bijv 192.168.1.x

Stop dan een kabel in een LAN poort vd Asus (zonder andere kabels) en kijk welk IP deze uitgeeft. Is dat hetzelfde als de tplink moet je de range veranderen naar bijv 192.168.2.x

Daarna stop je de kabel uit de TPlink in de WAN poort van de Asus. Deze krijgt dan een IP van de TPlink, bijvoorbeeld 192.168.1..x

Daarna de lan poorten (en WiFi) vd Asus gebruiken.

Schematisch:

TPLINK LAN-> -> UTP -> ASUS WAN -> ASUS LAN -> UTP -> prive laptop (bijvoorbeeld)

(en zorg er dus voor dat je ASUS andere IPs uitdeelt dan je TP-link. De Asus heb je beheer over dus die aanpassen zodat hij afwijkt van de TP-link.

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 18-08-2021 15:26 ]

Pagina: 1