Daikin Altherma 3 buitenunit werkt niet bij warm weer.

Pagina: 1
Acties:

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 14:50
Op mijn buitenunit zit een temperatuursensor en zodra deze aanvoelt dat het meer dan 30 graden is werkt de buitenunit niet meer. Daikin geeft aan dat dit klopt en dat dit by design is. Dit gebeurd al snel omdat het apparaat in de zon staat en de temperatuursensor aan de buitenkant hangt.

Elke dag doet hij bij mij een geplande SWW run in de middag om savonds lekker heet badwater te hebben. Nu doet hij dit dus op het elektrische component als de zon schijnt.

Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder...

Zijn er mensen met ervaringen of tips?

Wat er al is geprobeerd:

1: externe sensor bijplaatsen; helpt niet de temperatuursensor op buitenunit blijft actief en kan niet uitgeschakeld worden
2: temperatuursensor onder kap brengen aan de oostzijde; werkt ook niet want door opwarmen wordt hij nog warm.

[ Voor 3% gewijzigd door Johann0r op 12-08-2021 18:45 ]

• Syp
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-11-2024

Syp

De sww run qua tijd verplaatsen zodat het nog niet zo warm is? Bv eerder op de dag, evt een graadje warmer zodat je nog steeds lekker kan badderen

Gasloos sinds: 21-11-2019 Daikin Altherma 3 LT 4KW 180L+ MHI SRK25ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:17
Ik vind het antwoord van Daikin maar raar. Het idee is toch juist dat je warm water maakt, dus hoe warmer het buiten al is, hoe makkelijker (efficiënter) die warmte te verplaatsen is?

Geen ervaring mee dus ik zal wel iets missen dan.

Edit: ah, dit is geen warmtepompboiler maar gewoon L/W pomp die ook SWW kan. Maar boven de 30 graden is verwarmen "onzin" (gewone airco van Daikin laat je ook niet hoger gaan) en over de case SWW is euh, niet nagedacht?

[ Voor 31% gewijzigd door Wilke op 12-08-2021 19:17 ]

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 09:57
Dakje boven de unit... altijd in de schaduw zal schelen en dan staat hij gelijk droog als het regent.
Is natuurlijk niet dé oplossing maar zal allicht helpen.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kan je de sensor los schroeven en ergens anders (in je koelkast) neerleggen en weer verbinden met de buitenunit?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

• Johann0r
Juup schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:40:
Kan je de sensor los schroeven en ergens anders (in je koelkast) neerleggen en weer verbinden met de buitenunit?
Nee is maar kort draadje is niet veel speling. Zit aan bovenkant van de unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ok iets creatief denken mag wel... dit is tweakers toch?
Wat zou je kunnen doen met die sensor?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:44
Kan je de sensor niet koelen.

• Wilke
Volgens de handleiding (niet zeker of dit exact het juiste model is?):

https://www.daikin.nl/con...ation%20Manuals_Dutch.pdf

In sectie 14.8.2 staan grafieken van het werkingsgebied voor SWW. Deze bevestigt dat boven de 35 graden buitentemp. de buitenunit niks doet, alleen de eventueel aanwezige backup-heater (COP 1 gloeispiraal).

Het zal wel zijn doordat het middel om de warmte te transporteren anders te heet wordt en buiten specs zou komen ofzo? Of de druk daardoor dan te veel stijgt of weet ik het. In elk geval klopt het dus dat ze het zelf specificeren, het lijkt me wel een beperking waarvan je op de hoogte had willen zijn als je zoiets koopt!

Hun aanname is waarschijnlijk dat het in NL niet vaak boven de 35 graden is. Echter, dan moet je die sensor wel uit de zon zien te houden, anders lukt dat inderdaad vrij makkelijk.

De sensor saboteren zou ik in elk geval niet doen (in de schaduw houden is geen saboteren, er bv. ijs om pakken natuurlijk wel). De limieten zullen er niet voor niks op zitten, Daikin doet dit al wel een paar jaartjes tenslotte.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 12-08-2021 22:20 ]

• Wilke
Je kunt wel verschillende streeftemperaturen instellen voor SWW op verschillende tijdstippen.

Je zou dus bv. 's nacht van 3-5 ofzo kunnen instellen op de temp. die met alleen warmtepomp lukt. Dan in de middag hoger en dat gaat dan (als het erg warm is) met COP=1. Het zal wel niet om tientallen graden gaan, toch? Dus de "schade" is hopelijk te overzien.

Ik zou het zelf ook wel jammer vinden hoor, daar niet van.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Misschien een extra weerstand plaatsen om zo de buitentemperatuur veranderen?

• Wilke
Ramon_1984 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:32:
Misschien een extra weerstand plaatsen om zo de buitentemperatuur veranderen?
Dat is alleen een duidelijk geval "dag garantie", lijkt mij. En ook niet echt heel handig, dan krijg je in de winter weer vaker defrosts, gaat bij kou de backup-heater eerder aan, enz.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb (bij een vriend) andersom ook al meegemaakt.
Dat het cv water te koud was en daardoor de altherma (monobloc) niet wilde verwarmen.
Stond alleen maar wat rond te pompen

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-08-2021 23:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Sensordraad verlengen of ermee knoeien mag idd niet i.v.m. garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-05 14:16
Je hebt een installatie die niet correct werkt, want sensor fout geplaatst, binnen de garantietermijn?

Naar ik aanneem heb je deze laten plaatsen? Wat zegt die installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Waar maak je uit op dat de installatie niet correct werkt of de sensor fout is geplaatst?
Volgens mij klopt alles gewoon. Je enigste optie is denk ik een WPB erbij plaatsen...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Alles werkt zoals het hoort. Sensor zit standaard op die plek op de buitenunit.

Misschien dat er ooit eens een software verandering of iets dergelijks komt?

Tot die tijd zal ik eens kijken of ik een afdak of iets dergelijks kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibes79
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-01-2023
Hier ook hetzelfde probleem. Als de temperatuur bij de buitenunit boven de 30 graden is gaat hij niet aan. Buitentemperatuur is rond de 25 graden maar bij de unit in de zon tegen een muur meet hij 30 graden en komt dan niet meer bij.

Vindt het wel bizar dat de unit het dan niet doet. Als ik hem op koelen zet dan doet hij het namelijk wel gewoon met dezelfde gemeten temperatuur……

Voor gewone verwarming zal dit nooit voorkomen maar voor de SWW is het wel jammer. Je zou zeggen dat de pomp dan bijna niet hoeft te werken voor het verwarmen van het water.

Lijkt met dat dit met een software update makkelijk te verhelpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:45
Hier hetzelfde issue, met onzin antwoorden van Daikin. Lijkt mij zelfs dat je beter kan verwarmen dan koelen bij hoge temperaturen, aangezien verwarmen feitelijk betekend dat je de buitenunit afkoelt. Maar hij koelt rustig met temperaturen boven de 35 graden, maar verwarmen doen we op de Back up heater, mij kunnen ze het nog niet uitleggen. Ik ben van plan om de sensor draad te verlengen en die in de schaduw te plaatsen.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ddy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
Na de installatie werkte de buitensensor ook bij mij niet. Het is nu ook warm en kwam hier terecht toen ik zocht naar een oplossing.
De installateur kwam langs en veranderde de instelling onder het installateur menu -> sensor -> GEEN.
Ik keek wat vreemd op. Waarschijnlijk had ik deze sensor op “buitensensor” gezet, want dat dat is wat het zou moeten zijn met mijn logica. Maar dit is de selectie voor een externe buitensensor. En met GEEN sensor gebruikt het de standaard sensor bij de buitenunit.
En waarschijnlijk het systeem opnieuw opstarten om de instellingen te gebruiken.

Greetzz from 3ddy|3dhype.com|nederlandse cg community

Pagina: 1