Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Vinniiee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-04 09:09
Geen idee of dit de goede locatie is voor dit topic, maar ik vermoed het wel.

De vorige bewoner heeft de verlichting hier in de woonkamer niet heel professioneel aangepakt, maar het werkt wel. Er zijn bijvoorbeeld spotjes aangebracht, maar die werken alleen op een draadloze schakelaar met stopcontactontvanger. Zo ook met de lamp boven de eetkamertafel. De draadloze schakelaars zijn niet geheel naar wens en zijn ook niet op gewenste locaties geplaatst.

Nu ben ik niet van plan om sleuven in het plafond en muren te frezen voor nieuwe bekabeling, aangezien alles dan opnieuw gestuct moet worden.
Ik ben op zoek naar een merk voor wandschakelaars waarbij ik een vaste (bedrade) schakelaar en draadloze schakelaar kan huisvesten onder één afdekraam waarbij de schakelaars ook dezelfde stijl zijn.

De huidige draadloze (klik-aan-klik-uit) schakelaars dienen 2x ingedrukt te worden om de lamp te dimmen, maar daar kan mijn vriendin maar niet aan wennen dus daar komt de wens van draaidimmer vandaan.

Hieronder een plaatje ter illustratie:
Members only: Plattegrond
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Overzicht schakelaars:
Wandschakelaar 1 schakelt lichtpunt 1
Wandschakelaar 2 schakelt lichtpunt 2
Lampen 3, 4, 5 en 6 worden geschakeld door draadloze schakelaars met stekkerontvanger.

Overzicht schakelaar locaties:
a. Lampen 3, 4 en 5 zou ik vanaf de locatie van wandschakelaar 1 willen schakelen, waarbij 4 en 5 onder één schakelaar mogen vallen.

b. Lampen 3, 4 en 5 zou ik óók vanaf de locatie van wandschakelaar 2 willen schakelen. Hierbij mogen 4 en 5 ook onder één schakelaar vallen. Totaal 3 schakelaars.

c. Lamp 1 hoeft alleen vanaf wandschakelaar 1 geschakeld te worden.

d. Lamp 2 hoeft alleen vanaf wandschakelaar 2 geschakeld te worden.

e. Lamp 6 (tuinverlichting) een aparte draadloze wandschakelaar naast de tuindeur.

Schakelaar types:
Allen dienen LED-dimbaar te zijn.
Schakelaar 1: vaste draaidimmer
Schakelaar 2: vaste draaidimmer
Schakelaar 3a: draadloze draaidimmer
Schakelaar 3b: draadloze aan/uit schakelaar
Schakelaar 4/5a: draadloze aan/uit schakelaar
Schakelaar 4/5b: draadloze draaidimmer
Schakelaar 6: draadloze aan/uit schakelaar

Ontvangers:
Lampen 3, 4 en 5 hebben een stekker, dus daar is een LED stopcontactdimmer voor nodig.

Mogelijke oplossingen:
Ik zag dat bijvoorbeeld Gira, Juro en Jung wel draadloze wandschakelaars leveren, echter geen draaidimmer. Ook was het mij niet helemaal duidelijk of het design van hun draadloze wandschakelaars overeenkomt met de bedrade schakelaars.

Mijn vragen:
1. Klopt het dat je een hotelschakeling kan creëren met draaidimmer en aan/uit schakelaar en werkt dat ook met draadloze schakelaars?
2. Welk merk heeft matchende draadloze en vaste draaidimmers/schakelaars, die ik onder één afdekraam kan plaatsen? Het liefst hebben de draadloze schakelaars geen inbouwdoos nodig.

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Draaidimmer, draadloos en in schaalmateriaal heb ik nog niet gezien.

Als het GU10 spotjes zijn zou je kunnen overwegen om ze te vervangen door Hue of Tradfri. Bij elke ander oplossing ontkom je denk ik anders niet aan een hub of een domotica systeem.

• Vinniiee
Een hub of een domotica systeem is op zich geen probleem, maar volgens mij krijg je daar ook geen draaidimmer bij.

De spotjes zijn idd GU10, die is het minste een probleem. De lamp boven de eetkamertafel is een lamp met ingebouwde LEDs, daar kan ik niks aan veranderen.

• Vinniiee
Van KaKu heb je deze dimmer, die functioneel gezien het probleem op lost.
Estetisch gezien valt deze niet te combineren met wandcontactdozen, want die hebben zij niet.

• Vinniiee
Volgens mij heb ik net mijn vraag (en wellicht ook voor anderen) beantwoord: draadloze zenders van Yphix kunnen met verschillende afdekramen gecombineerd worden.

De draadloze draaidimmer is geschikt voor:
Berker: S1, B1, B3, B7 glass

Gira: Standard55, E2, E3, 55, Event, Esprit

Jung: A500, Aplus

Merten: M-smart, M-Arc, M-plan

Voorbeeldplaatje:
Afbeeldingslocatie: https://www.leddirect.nl/media/catalog/product/cache/c5a0b4edc8b811c8250bac9380e299ed/5/0/50208691_700x700_P21_1.jpg

PS: De website van Yphix linkt door naar deze website, ik probeer niks te spammen.