Vraag

• hageman
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-03-2022
Mijn vraag
...
Main volume staat in de bv -42.5dB als ik deze opschroef naar + dan staat het volume keihard ...... klopt dit wel?
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
laatste versie

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

...

[ Voor 3% gewijzigd door hageman op 12-08-2021 14:17 ]

Beste antwoord (via hageman op 12-08-2021 14:35)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

dB is een logaritmische schaal om waarden te vergelijken, dus + en - betekent niet hetzelfde als bij gewone nummers.

Negatief dB betekent dat je versterker een fractie van het (maximale) volume output. Bijvoorbeeld, -10dB is 1/10e van 0dB. Positief is het andersom: 10dB is 10x meer dan 0dB. En jouw versterker hanteert (zoals veel andere) 0dB = max.

Als 'ie je ook positief laat gaan, dan is dat extra versterking bovenop het maximale maar mogelijk kom je dan in de knel met de headroom en dan komt er vervorming bij kijken als je signaal te luid is.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 12-08-2021 14:27 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja dat is normaal.

• hageman
waarom is dat normaal ik verwacht bij + pas geluid te horen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 159816

hageman schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:19:
waarom is dat normaal ik verwacht bij + pas geluid te horen
Een versterker bestaat uit twee delen, een voorversterker en een eindversterker. Die eindversterker heeft over het algemeen een vaste gain. Deze gain gaat heen over wat de voorversterker eruit stuurt. Die -dB geeft aan hoeveel het signaal wordt gedempt voordat het door de eindversterker wordt versterkt. 0dB wordt er niets gedempt en ga je volle bak (= knetterhard). Dit is hoe elke versterker werkt.

Misschien kan je de weergave aanpassen in het menu van je receiver? Ik kan bij die van mij kiezen voor een arbitraire range tussen de 0 en 80 ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 12-08-2021 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-06 14:36

DataGhost

iPL dev

Als je denkt dat er pas geluid is vanaf +x dB, wat verwacht je dan dat het verschil is tussen -1dB en -42.5dB, doodstil en doodstiller? Die schaal werkt nou eenmaal zo omdat het een ander referentiepunt is dan wat jij denkt. Totale stilte is niet bruikbaar als nulpunt op de decibel-schaal. Het beste is je er niet aan te storen en gewoon te leren welke getalletjes welke hoeveelheid geluid opleveren. Alternatief is dat je in de handleiding kijkt of je de weergave aan kan passen naar procenten ofzo.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dB is een logaritmische schaal om waarden te vergelijken, dus + en - betekent niet hetzelfde als bij gewone nummers.

Negatief dB betekent dat je versterker een fractie van het (maximale) volume output. Bijvoorbeeld, -10dB is 1/10e van 0dB. Positief is het andersom: 10dB is 10x meer dan 0dB. En jouw versterker hanteert (zoals veel andere) 0dB = max.

Als 'ie je ook positief laat gaan, dan is dat extra versterking bovenop het maximale maar mogelijk kom je dan in de knel met de headroom en dan komt er vervorming bij kijken als je signaal te luid is.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 12-08-2021 14:27 ]

• hageman
Top het is mij nu duidelijk :-) ...... ik dacht echt dat er iets niet goed was.
Dank voor de duidelijke uitleg! ALL

• hageman
Alle antwoorden vind ik het beste antwoord!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:08
hageman schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:16:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

...
Bovenstaand deel van de template is er niet voor niets, op GoT verwachten we enige vorm van eigen inzet. Een vraag als deze was met een simpele Google te vinden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.