• bauke1984
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 10:46
Beste Tweakers,

Heb sinds afgelopen vrijdag de melding dat mijn opslag pool 2 is gecrashed in mijn DS218 van synology.
Drie weken geleden overgestapt naar software pakket DSM 7 voor de rest gebruik ik mijn NAS niet intensief vooral foto backup en mijn free recordshop collectie erop gezet.
Heb al diverse smart scans gedaan en op synology gekeken naar mijn probleem.
Alleen kom ik er niet uit. Heb het volgende gelezen https://kb.synology.com/n...pool_repair?version=6#b_4 en daar staat dat ik bij mijn opslagpool overzicht ergens op de knop repareren moet drukken maar die zie ik niet.

Hieronder de SMART scan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Oyv-eK83B5tLL6EIInvnzFS_H8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5UGROod0NhlUADF51smjEsvr.png?f=user_large

Nu lijkt er als ik naar de resultaten kijk geen probleem.
Echter als ik bij de opslag pool kijk dan geeft hij het volgende aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmet1bC835zfHKr4yhz04GFPoQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jxrpArjNtKKBLjH8WFyewJsm.png?f=fotoalbum_large

Dus hij is gezond maar staat op alleen lezen en als ik hem op lezen en schrijven weer wil zetten (converteren) dan krijg ik een waarschuwing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HonlItBYm-KXXxIm1tDfdGJwVUI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S2VKS8lvDcrOTfRqZJZsA3Af.png?f=user_large

Nu zijn mijn vragen:
Wat kan ik het beste doen?
Het lijkt erop alsof de HDD Western Digital Red WD60EFRX 6TB in orde is, klopt die indruk?
Hoe komt het dat er een fout is gemaakt ik was op vakantie (misschien, alleen foto's aan t syncen)
Moet ik hem converteren naar lezen en schrijven (is dit een risico?)

In mijn PC heb ik alles op een harde schijf staan dus de gegevens raak ik niet kwijt alleen dat duurt erg lang om weer met elkaar te synchroniseren |:(

Ik heb nog 10 maanden garantie en de verkoper gaf al aan als je denkt dat ie defect is of niet naar behoren werkt stuur maar op RMA.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:45
Van je smart data 1 en 5 zijn niet goed.
Schijf snel omruilen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
leonbong schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:14:
Van je smart data 1 en 5 zijn niet goed.
Schijf snel omruilen!
Zijn gewoon prima hoor. staan beide op 0. Zo op het oog is er niets mis met de disk...

@bauke1984 Waarschijnlijk zie je die nog niet omdat deze nu Read-Only is. Zodra deze geconverteerd is zal het knopje wel weer terug gaan. Ik zou hem gewoon terug zetten naar Read-Write. Zo op het oog lijkt er namelijk niets mis mee.

Heb je een backup van de data?

[ Voor 33% gewijzigd door rikadoo op 12-08-2021 16:41 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:45
Ah ik lees het verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-06 17:05
Aan de SMART-gegevens is niet te zien op welke gronden de pool read-only wordt.
De enige parameter (met grote getallen) die wordt gemeten is de spinuptime en die is relatief hoog.

Als je een goede, complete backup hebt van je data (zo nee, waarom niet?), kan je gezien de SMART-data (die niet wijzen op aanstaand falen) de vraag met "Converteren" beantwoorden.

• bauke1984
Ok zal morgen hem converteren.
Heb alles op mn pc staan :p ik dacht om alles duidelijk lo te bewaren dus op de Nas en mijn pc die maar een fractie van de Nas aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:19
Hij zegt dat de systeem partitie een failure heeft en de data partitie verder in orde is.
De eerste disk van die jbod heeft een defect op het deel waar de systeem partitie is neergezet of het systeem is gewoon corrupt geraakt en daardoor heeft DSM de schijf op read-only gezet om je de gelegenheid te geven een backup van je data te maken.

Omdat je een jbod hebt gemaakt (nooit verstandig) kan hij verder niets repareren en is je enige optie is een backup van je data maken en daarna kijken of je de boel opnieuw kunt initialiseren, want waarschijnlijk is die schijf verder wel bruikbaar.
Ik raad je aan ze na de backup aan je PC te hangen en de disk test tool van WD er op los te laten voor je ze weer in je Nas stopt.

En daarna geen jbod meer gebruiken, dan zet DSM namelijk op elke schijf een systeem partitie in een mirror met elkaar op en kan hij veel meer repareren dan nu.
Ook zal bij een defect van een disk (en elke disk gaat ooit een keer defect) de andere disk en DSM gewoon in leven blijven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauke1984
@Ben(V)

Heb hem weer op lezen en schrijven gezet ^^ hij leeft nog.

Ok ben nu alles aan het migreren naar pool 1 (4TB)
Dus daarna HDD (6TB) eruit halen in mn pc plaatsen scannen met WD tool. (zal volgende week pas worden)

Loop ik tegen een probleem aan als ik dit in Raid 1 zet dan heb ik helaas een WD 4TB zitten ... dus dan zal ik een 6TB schijf er bij moeten kopen...

Ook vraag ik mij af of ik van 1 schijf jbod naar raid 1 kan gaan zonder dat ik alles kwijt ben. (wat geen ramp is maar wel weer extra tijd kost.. Via pc naar nas alles uploaden kost erg veel tijd (heb er dagen over gedaan) vergeleken intern van pool 1 naar 2 of visa versa wat uren duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:19
Waarschijnlijk is enkel corruptie van Dsm ontstaan, dus je kunt ook proberen alleen Dsm opnieuw erop te zetten.

Jbod is twee of meer schijven die je als het ware aan elkaar plakt tot een grote schijf.
Raid 1 is een mirror, dus twee schijven in een mirror zijn dus twee kopieen van elkaar.
Dus als je overgaat naar Raid 1 kost je dat de helft van de netto disk capaciteit.

Er is geen mogelijkheid om een jbod om te zetten naar iets anders.
Kan alleen door backup te maken, volume weggooien, nieuw volume aanmaken en dan data restoren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1