Excel vraag kopieren naar meerdere cellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Sjimmy21
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-12-2023
Mijn vraag
ik heb een excel sheet waar bij ik een tekst heb staan in kolom A en een nummerieke waarde in Kolom B

Nu wil ik de tekst uit Kolom A het aantal keer kopieren wat het getal is in Kolom B. Het zijn in totaal 475 rijen dus ik heb niet zo een zin dit handmatig te doen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik kan geen formule vinden die dit in apparte cellen zet. de Formule Herhaling zet alles achter elkaar in 1 cel en niet in apparte cellen.

Dan kan ik aantallen gaan vergelijken. met de aantallen.als formule

Wat ik wil bereiken;
Als de waarde van Sheet 1 en Sheet 2 in kolom A (die op verschillende plekken kan staan) gelijk zijn dan moet hij op Sheet 2 in Kolom B de waarde van die achter de tekst (sheet 1 kolom A) staat. Ik moet de aantallen van 3 verschillende sheets naast elkaar weergeven om te vergelijken.

Beste antwoord (via Sjimmy21 op 12-08-2021 16:20)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31

Roozzz

Plus ultra

Sjimmy21 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:20:
[...]
Wat ik wil bereiken;
Als de waarde van Sheet 1 en Sheet 2 in kolom A (die op verschillende plekken kan staan) gelijk zijn dan moet hij op Sheet 2 in Kolom B de waarde van die achter de tekst (sheet 1 kolom A) staat. Ik moet de aantallen van 3 verschillende sheets naast elkaar weergeven om te vergelijken.
Volgens mij kan je gewoon VLOOKUP gebruiken: Sheet2B1 = VLOOKUP(Sheet1A1;Sheet2A1;Sheet2B475;2)

Evt nog met een true of false toegevoegd voor exacte matches. Wel nog even de blad verwijzingen kloppend maken.

If you can see, look. If you can look, observe

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 09:28
Ik kan uit jouw uitleg heel slecht volgen wat je wil bereiken? Je wil een tekst uit kolom A kopieren... maar waarheen? Het zou helpen als je een screenshot oid kan toevoegen waar je vervolgens wat meer tekst en uitleg bij geeft.

[ Voor 0% gewijzigd door goldcard op 12-08-2021 13:00 . Reden: Typo ]

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Que? Je wilt een kolom het aantal keer kopiëren dat opgegeven is in een andere kolom, zodat je aantallen kan gaan vergelijken?

Je hebt die aantallen toch al? Wat probeer je te bereiken?

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:40

m-vw

Dus?

Autofilter op B, waarde selecteren.
A selecteren/copy.
Lege cellen selecteren, plakken.

Lijkt mij kinderspel, maar wellicht bedoel je iets anders.

Naar aanleiding van je aanvulling kan je bovenstaande vergeten.

Denk dat je meer in de richting van verticaal zoeken moet kijken. Formule is Vert.zoeken of Vlookup afhankelijk van je taal..

[ Voor 40% gewijzigd door m-vw op 12-08-2021 13:08 . Reden: Verdere uitleg van het probleem. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:32

Tazzios

..

In elke cel zul je een formule moeten zetten er bestaan geen formules die met een formule in cel X veld cel Y vullen. Of je moet met macro`s aan de slag.

je moet dus dit doen:
kolom C : =ALS($B1>=1;$A1;0)
kolom D =ALS($B1>=2;$A1;0)
kolom E =ALS($B1>=3;$A1;0)
etc...

Wanneer zoiets in de praktijk nodig is ontgaat mij en zo te zien de mensen voor mij ook.
Indien je je hele probleem meld i.p.v. de oplossing die je denkt nodig te hebben is er waarschijnlijk wel wat beters te verzinnen.

[ Voor 22% gewijzigd door Tazzios op 12-08-2021 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
@Sjimmy21 net als de anderen snap ik nog niet wat je wil bereiken. Zou je een concreet voorbeeld kunnen opstellen in Excel en daarvan een screenshot plaatsen?
Tazzios schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:08:
etc...

Wanneer zoiets in de praktijk nodig is ontgaat mij en zo te zien de mensen voor mij ook.
Indien je je hele probleem meld i.p.v. de oplossing die je denkt nodig te hebben is er waarschijnlijk wel wat beters te verzinnen.
Dan zou ik in C1 kiezen voor =IF(COLUMN()-3<$B1;$A1;"") zodat je het getal niet hoeft aan te passen. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-09 21:43
Tazzios schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:08:
In elke cel zul je een formule moeten zetten er bestaan geen formules die met een formule in cel X veld cel Y vullen. Of je moet met macro`s aan de slag.

etc...

kolom C : =ALS($B1>=(KOLOM()-2);$A1;"")
kolom D =ALS($B1>=(KOLOM()-2);$A1;"")
kolom E =ALS($B1>=(KOLOM()-2);$A1;"")

Lijkt mij iets makkelijker

• Tazzios

Tazzios

..

@g0tanks
Dat is een mooie, die kon ik nog niet.
Op die manier kan de formule inderdaad lekker makkelijk in 1 keer worden gekopieerd naar alle cellen. :)

@AcidBanger
Bedankt voor de nederlandse versie.

Nu de vraag of dit daadwerkelijk is wat TS nodig wil. :P

edit:
@AcidBanger
getest, moet 2 zijn inderdaad.
G0tanks variant in het nederlands is dus: =ALS((KOLOM()-2)<$B2;$A2;"")

[ Voor 18% gewijzigd door Tazzios op 12-08-2021 13:28 ]

• AcidBanger
-2 is toch juist wat je wilt geen -3 ?

Ik zie nu de aanvulling ;) dit is totaal niet wat TS wilt ahahahhaah :D

[ Voor 163% gewijzigd door AcidBanger op 12-08-2021 13:32 ]

• Tazzios

Tazzios

..

Beide varianten werken. Omdat de vergelijking in die van G0tanks net wat anders is moet er die van hem een 3 staan. En bij de mijne 2.

onderstaande geven dezelfde uitkomsten:
=ALS(KOLOM()-3<$B2;$A2;"")
=ALS($B1>=(KOLOM()-2);$A1;"")

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

[...]
Wat ik wil bereiken;
Volgens mij kan je gewoon VLOOKUP gebruiken: Sheet2B1 = VLOOKUP(Sheet1A1;Sheet2A1;Sheet2B475;2)

Evt nog met een true of false toegevoegd voor exacte matches. Wel nog even de blad verwijzingen kloppend maken.

• AcidBanger
Maar TS ik denk dat dit heel simpel is op te lossen met een ALS / X.ZOEKEN combinatie.

Sheet 1
Test1
Koffie1

Sheet 2
Test2
Melk1

We gaan ervan uit even dat dit de eerste rij is in allebei je sheets.
In Sheet 2 C1 typ je dan
=ALS(ISNB(X.ZOEKEN(A1;Sheet1!A:A;B:B))=WAAR;"";X.ZOEKEN(A1;Sheet1!A:A;B:B))

Sheet 2 Resultaat
Test21
Melk1

[ Voor 9% gewijzigd door AcidBanger op 12-08-2021 13:33 ]

• Tazzios

Tazzios

..

Mijn vraag
ik heb een excel sheet waar bij ik een tekst heb staan in kolom A en een nummerieke waarde in Kolom B

Nu wil ik de tekst uit Kolom A het aantal keer kopieren wat het getal is in Kolom B. Het zijn in totaal 475 rijen dus ik heb niet zo een zin dit handmatig te doen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik kan geen formule vinden die dit in apparte cellen zet. de Formule Herhaling zet alles achter elkaar in 1 cel en niet in apparte cellen.
Dit
Dan kan ik aantallen gaan vergelijken. met de aantallen.als formule

Wat ik wil bereiken;
en dit

zijn beide totaal andere vragen.
De eerste kun je oplossen met de formule.
De tweede lijkt gewoon een vert.zoeken

• Sjimmy21
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-12-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYO-SGOGQ5O1-yNaV2v0JHOJ3zE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNjBlZcDWTJVrKWnqUMdEbXm.jpg?f=fotoalbum_large

Zie bovenstaand afbeelding.

Ik heb 3 sheets, deze komen uit 3 verschillende database (allemaal uit excel) Ik moet het aantal in een contract vergelijken per database. als het goed zouden deze heftzelfde moeten zijn dit is echter niet het geval. In sheet 1 in staat het contact nr in kolom C, en het aantal in Kolom D. In sheet 2 staat het contract nr in Kolom A en het aantal in Kolom D. en Sheet 3 is gelukt met de aantallen.als forumule.

in sheet 1 staan de waarde allemaal naast elkaar. in sheet 2 sommige (dit is handmatig wel te herstellen. en Sheet 3 heb ik met de ´aantallan.als´ formule kunnen optellen.

Vanuit hier was mijn eerste vraag ontstaan; als ik met de waarde die in de kolom na de tekst de tekst het aantal keer kan kopieren kan ik ze onder elkaar zetten (of met transponeren draaien als ze naast elkaar staan).

Hopelijk is het zo wat duidelijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maak een sheet 4 met in de eerste kolom alle contractnummers, tweede kolom aantal uit sheet 1 die je vlookupt, derde kolom idem voor sheet 2 en vierde voor sheet 3, dan een kolom met een formule om de boel te vergelijken.
Pagina: 1