• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-06 16:21
Hallo allemaal,

Ik heb per 31 juni ontslag genomen bij mijn ex werkgever, op dit moment zat ik nog op een project. De afspraak was dat we de app per uitgangsdatum van de opzegtermijn af zouden hebben (31 juli) . Het management ging zelf met zijn allen tegelijk op 19 juli tot 2 augustus met vakantie. Dit was natuurlijk niet heel handig.

Tot zo ver de introductie, nou is het zo dat de App af is en gereed is om te publiceren. Er moet alleen nog vanuit de klant een officieel statement op de website komen dat wij hun naam en attributen mogen gebruiken in deze app. Ik heb dit zelf al meerdere keren bij mijn werkgever aangegeven maar ze begrijpen het nog steeds niet echt.

mijn ex-werkgever vind dat ik nu alles moet afmaken en oplossen in mijn eigen tijd en hebben gedreigt om een advocaat in te schakelen als dit niet gebeurd, nou weet ik niet precies wat die advocaat gaat oplossen.

Ik heb mijn nieuwe werkgever alles uitgelegd en die heeft nu toestemming gegeven om in hun uren het een en ander te regelen en dat ik daarna gewoon een factuur verstuur. Ook wilt hij mijn ex-werkgever graag spreken.

Hoe denken jullie hier over? Heeft iemand dit al eens meegemaakt en moet ik mij zorgen maken?

Acties:
  • +72 Henk 'm!

Anoniem: 1641394

Heeft toch echt geen enkele poot om op te staan in geval van loondienst. Contract is afgelopen, dus hij kan je helemaal niet tot werk aanzetten. Maakt helemaal niet uit of het jouw schuld was of niet dat het werk niet af is.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:39

3DDude

I void warranty's

Precies, Ik zou me hier niet al te druk om maken en ze veel succes wensen.

Willen ze dat je komt dan is het 150 per uur. (even afstemmen nieuwe werkgever of je er dan nog iets leuks van terug ziet... ;) )

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-06 21:42
Je oude werkgever is een overeenkomst aangegaan met opdrachtgever. Het is dus hun zaak, niet de jouwe.
Je hebt geen overeenkomst met opdrachtgever en voerde slechts uit.

Dus absoluut geen zorgen maken.

discogs

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-06 13:35
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-06 00:16
Goed dat je de huidige werkgever op de hoogte hebt gebracht, maar ik zou geen toezegging doen en al helemaal niet je huidige werkgever contact laten zoeken met de oude werkgever. Dit maakt het onnodig complex en geeft de oud werkgever het idee dat jij werkelijk een probleem hebt om op te lossen.

Ik neem aan dat alle code is overgedragen naar oud werkgever?

[ Voor 9% gewijzigd door mcsluis op 12-08-2021 11:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nickvdwaal
Ik neem aan dat alle code is overgedragen naar oud werkgever?
Alles staat in een git repository op hun omgeving, ik heb alle accounts en wachtwoorden afgestaan dus wat dat betreft ja.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Gaat het om loondienst of is er een andere constructie (bv zzp) gebruikt? Heb je de wettelijke en contractuele opzegtermijn in acht genomen? Heb je bevestiging van ontvangst van je contract-opzegging, met datum? (en gaat het om Nld of BE)?

In ieder geval zou ik niet zo snel je nieuwe werkgever iets laten doen. Probeer het zelf op te lossen met je ex-werkgever (maar hou uiteraard wel je nieuwe werkgever op de hoogte). En geef niet te snel toe om nog een-en-ander af te maken, als dat niet nodig is.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:32
Nu ben ik geen jurist of advocaat, dus mijn mening is maar weinig waard. Maar ik zou niet zomaar verder gaan met werkzaamheden voor je ex-werkgever. Contract is ten einde, jij hebt aan je inspanningsverplichting (zo te horen) voldaan en nu is het aan hen om het af te ronden met hun klant. Dat het niet af was, dat ging zo te horen buiten jouw schuld om.

Indien je nu nog eraan gaat werken, waar houdt dat op? Stel je doet iets fout, en dan? Je hebt geen contract meer en je bent niet meer in dienst. Wie is dan verantwoordelijk? Dat lijkt me een aardig risico. Daarnaast, gaan ze na oplevering ook nog aankloppen voor support?

Heb je het wel gewoon voor zover mogelijk overgedragen?

• Nickvdwaal
@naitsoezn Het gaat om loondienst, bevestiging van mijn contract opzegging heb ik per mail gekregen op 2 juli dat het contract per 31 afloopt. het gaat om NL.

• Nickvdwaal
@eric.1 Alles is overgedragen aan een werknemer van hun, ik heb hem alles uitgelegd en laten zien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 19:42
Nickvdwaal schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:55:
@naitsoezn Het gaat om loondienst, bevestiging van mijn contract opzegging heb ik per mail gekregen op 2 juli dat het contract per 31 afloopt. het gaat om NL.
In dat geval zou ik ze heel veel succes wensen. Het is 100% hun verantwoordelijkheid om die overdracht goed te regelen voordat jouw contract afloopt.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dan een hele dikke vinger naar je ex werkgever. Niet jouw probleem, jij werkt er niet meer en hebt alles netjes afgehandeld.

Hier hoef je écht niets meer voor te doen.

I have stability. The ability to stab.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:22
Volgens mij heeft je oude werkgever echt absoluut geen enkele poot om op te staan. Loondienst en contract is over. Dan is het gewoon klaar. Zo simpel is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 12:22
Je contract is afgelopen dus je hoeft niets meer te doen. Maak je dus geen zorgen. Wel erg vervelend dat hij zich zo gedraagt, en fijn dat je nieuwe werkgever het direct voor je opneemt. Het klinkt als een bijzonder goede zet om daar te zijn vertrokken.

Om advocaten hoef je je ook geen zorgen te maken. Ten eerste is het hoogstwaarschijnlijk een loos dreigement. En ook als je een dreigbriefje krijgt van een of andere derderangs advocaat is er nog niets aan de hand. Alleen een rechter kan je tot iets dwingen. En iedere rechter zal een werkgever recht in zijn gezicht uitlachen als hij met zo'n bespottelijke claim aan komt zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:12
Omdat je in loondienst was, zou ik een 'vriendelijk' bericht naar je ex-werkgever terugsturen dat ze zich voor vragen over en de voortzetting van het project kunnen richten tot de persoon die als jouw 'opvolger' is aangewezen en dat je er niet van gediend bent dat nu de arbeidsovereenkomst netjes afgerond is er onder dreiging van een rechtszaak nog van je gevraagd wordt om werkzaamheden te verrichten.

Sluit af dat de einddatum van je contract inmiddels verstreken is en dat je verwacht dat bij de salarisbetaling van augustus alle nabetalingen (vakantiegeld, uitbetaling van vakantiedagen, overuren etc) in orde gemaakt worden en dat er 'uiteraard' consequenties voor de ex-werkgever aan zitten wanneer deze zich niet aan de laatste verplichtingen houdt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Ik zou advies vragen aan je rechtsbijstand mocht je die hebben en anders aan een advocaat.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ivow85 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:03:
Omdat je in loondienst was, zou ik een 'vriendelijk' bericht naar je ex-werkgever terugsturen dat ze zich voor vragen over en de voortzetting van het project kunnen richten tot de persoon die als jouw 'opvolger' is aangewezen en dat je er niet van gediend bent dat nu de arbeidsovereenkomst netjes afgerond is er onder dreiging van een rechtszaak nog van je gevraagd wordt om werkzaamheden te verrichten.

Sluit af dat de einddatum van je contract inmiddels verstreken is en dat je verwacht dat bij de salarisbetaling van augustus alle nabetalingen (vakantiegeld, uitbetaling van vakantiedagen, overuren etc) in orde gemaakt worden en dat er 'uiteraard' consequenties voor de ex-werkgever aan zitten wanneer deze zich niet aan de laatste verplichtingen houdt.
Waarom zou je ook maar enige relatie leggen tussen de eindafrekening en het vermeende probleem van de werkgever? Dat opent enkel meer discussie en verbanden die je niet wil. Als Werkgever besluit om niet tijdig te betalen ga je het pad belopen om je recht te krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-06 10:31
Napo schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:08:
[...]

Waarom zou je ook maar enige relatie leggen tussen de eindafrekening en het vermeende probleem van de werkgever? Dat opent enkel meer discussie en verbanden die je niet wil. Als Werkgever besluit om niet tijdig te betalen ga je het pad belopen om je recht te krijgen.
Precies. Geen slapende honden wakker maken maar puur bij het onderwerp blijven.
Ik zou overigens niet werk gaan verrichten voor jouw oud-werkgever. Je zou persoonlijk aansprakelijk gesteld kunnen worden voor hetgeen je doet en bent niet meer gedekt door het contract dat jouw oud-werkgever met de klant heeft. Niet aan beginnen dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• goldcard
Nickvdwaal schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:39:

Ik heb mijn nieuwe werkgever alles uitgelegd en die heeft nu toestemming gegeven om in hun uren het een en ander te regelen en dat ik daarna gewoon een factuur verstuur. Ook wilt hij mijn ex-werkgever graag spreken.

Hoe denken jullie hier over? Heeft iemand dit al eens meegemaakt en moet ik mij zorgen maken?
"Gewoon een factuur verstuur". Hoe denk je dat dat gaat werken? Jij kan als persoon geen factuur versturen, jouw nieuwe werkgever zou ik in dit verhaal helemaal niet willen betrekken en jouw oud-werkgever zal die factuur nooit gaan betalen (gezien zijn aangekondigde 'doe maar in je eigen tijd' houding).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-06 21:07

muhda

Time & Space traveler

Ik ben geen jurist, maar ik heb wel soortgelijke situaties gezien. Dus hier wat advies van mijn kant:

1 Bewaar een kopie van de mail met bevestiging van contract opzegging.
2 Doe niks, maar dan ook helemaal niks zonder contract voor je oude werkgever
Dus ook niet even snel inloggen, al helemaal niet hun git aanraken en voorlopig geen advies geven.
Eerst een contract met de clausule dat je helemaal voor niks verantwoordelijk bent.
3 Rechtsbijstand inschakelen of advies vragen van een jurist (meestal is de eerste half uur gratis)
4 Niet je nieuwe werkgever erbij betrekken, op de hoogte houden is prima.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-06 10:38

Kheos

FP ProMod
Ik heb dit zelf al meerdere keren bij mijn werkgever aangegeven maar ze begrijpen het nog steeds niet echt.
hier bedoel je jouw ex-werkgever, toch?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Zoals eerder gesteld, doe helemaal niets voor je oud werkgever en laat het ‘m uitzoeken.
Met zo’n houding gaat hij gaat toch nooit tevreden zijn. Jij denkt te weten wat er nog moet gebeuren, maar daarna duikt er een bug op, een additionele klantwens, een requirement die gemist is etc. Het is nooit af.
Einde contract is einde contract, ik heb nog nooit meegemaakt dat daar voorwaarden aan zaten.

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-06 21:29
Vooral niet meer reageren, zeker als alles al uitbetaald is. Alle communicatie bewaren, telefoontjes opnemen. Doorspelen naar rechtsbijstand als je die hebt. Hopelijk is het alleen een paniekreactie maar sommige werkgevers gaan plots door het lint. Mijn broertje heeft tussenkomst van de vakbond en een aangifte nodig gehad bij de politie wegens stalking en bedreiging om zijn laatste loon en vakantiegeld te krijgen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Klein puntje van aandacht. Zonder van de hoed en de rand te weten lijkt het mij niet dat de ex-werkgever erg sterke argumenten heeft. Kan hij wel met een advocaat dreigen, maar die zal toch echt met argumenten moeten komen.
Dat gezegd hebbende, het is wel handig zelf correct en professioneel te blijven. Niet om te slijmen ofzo, maar het wereldje is gewoon soms kleiner dan je denkt en je komt elkaar op de meest onverwachte momenten weer tegen. Dan is het handig als je geen onnodige schade aangericht hebt. (Ik zeg niet dat je iets moet doen, alleen over de vorm/toon van de communicatie waarin je je ex-werkgever duidelijk maakt dat hij de boom in kan en zijn eigen stront maar op moet ruimen)

alles kan off-topic

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 08:18
Je hebt geen enkele contractuele verbinding meer met je ex-werkgever.

Als je dan taken uitvoert voor hen, doe je aan zwartwerk.
Afblijven dus.

Persoonlijk zou ik het dreigement 100% negeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

cadsite schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:48:
Als je dan taken uitvoert voor hen, doe je aan zwartwerk.
Afblijven dus.
Zwart werk is het sowieso niet :)
Ankona schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:39:
Dat gezegd hebbende, het is wel handig zelf correct en professioneel te blijven. Niet om te slijmen ofzo, maar het wereldje is gewoon soms kleiner dan je denkt en je komt elkaar op de meest onverwachte momenten weer tegen. Dan is het handig als je geen onnodige schade aangericht hebt. (Ik zeg niet dat je iets moet doen, alleen over de vorm/toon van de communicatie waarin je je ex-werkgever duidelijk maakt dat hij de boom in kan en zijn eigen stront maar op moet ruimen)
Wat hij zegt. Juridisch kun je het gewoon maken om de oude werkgever te negeren, maar dat is op de lange termijn niet altijd de beste actie. Hoewel ik zaken altijd van de juridische kant bekijk, ben ik zelf voor elk van mijn vorige werkgevers nog zeker een dag in de weer geweest om dingen af te ronden. Juridisch hoeft het niet, maar ik heb tien keer zoveel teruggekregen met positieve aanbevelingen.
Als het echt veel werk is, kun je dat aangeven: "ik wil dat wel doen, maar dat kost me twee zaterdagen, dat vind ik wel erg veel. Zouden jullie ervoor willen betalen?" Als het antwoord dan nee is, lach je even, zeg dat je het begrijpt, maar dat je bij je nieuwe werkgever al niet zoveel vrije tijd hebt en twee zaterdagen opofferen nu gewoon teveel is. Dat is een hele andere houding dan "mijn laatste werkdag zit erop, tabee!". Je nieuwe werkgever zou ik er niet bij betrekken, want dan weet je oude werkgever al dat hij teveel moet betalen.

Beschermheer van het consumentenrecht

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 08:18
fopjurist schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:24:
[...]

Zeker van?
In Vlaanderen is dit alvast ontegensprekelijk zwartwerk. Of hier nu een vergoeding voor kan bewezen worden of niet.
https://www.vlaanderen.be/zwartwerk-en-sociale-fraude

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sportlover
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-06 11:28
Ik heb ook in deze situatie gezeten. Mijn ex werkgever dreigde direct met grote sommen geld als boete en een rechtzaak. Ik was toen zelf op vakantie in het buitenland toen hij 'losbarste'.

Ik heb nergens op gereageerd. Een advocaat in de arm genomen en alle communicatie die ik ontvangen heb aan hem doorgegeven. Mijn advocaat zei toen: dit wordt een eitje voor ons.
Maar dat kwam omdat ik nergens op gereageerd heb was wat hij mij toen vertelde. Want wat je ook zegt, ze kunnen het vast zo draaien dat het voor hun gunstig is.

Dus het enige goede advies is, denk ik; win juridisch advies in. Gaf mij in ieder geval heel veel rust toen terwijl ik op vakantie was.

Edit; mijn advocaat heeft toen 1 brief geschreven als reactie. En daarmee was de kous eigenlijk ook direct af. :*)

[ Voor 8% gewijzigd door sportlover op 12-08-2021 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:28
mijn ex-werkgever vind dat ik nu alles moet afmaken en oplossen in mijn eigen tijd en hebben gedreigt om een advocaat in te schakelen als dit niet gebeurd, nou weet ik niet precies wat die advocaat gaat oplossen.
Die werkgever heeft gemist dat de tijd van lijfeigenen ver achter ons ligt en dat de slavernij enigertijd later ook afgeschaft is?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:44
Ex werkgever heeft geen poot om op te staan.

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

cadsite schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:36:
[...]

Zeker van?
In Vlaanderen is dit alvast ontegensprekelijk zwartwerk. Of hier nu een vergoeding voor kan bewezen worden of niet.
https://www.vlaanderen.be/zwartwerk-en-sociale-fraude
Interessant Onder welk kopje valt dit? In Nederland zou dit pas zwartwerk zijn als je inkomen verzwijgt, bijvoorbeeld om belasting te ontduiken of een uitkering te behouden. Als je in de bijstand zit en stiekem gratis werk doet waar je normaal voor betaald wordt zou het ook zwartwerk kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-06 16:59
Wat is dat toch met werkgevers die werkelijk geen idee hebben hoe ze blijkbaar een onderneming moeten runnen. Wat een achterlijk amateurisme om te denken dat een werknemer een dergelijke verplichting kan kennen na afloop van het contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-06 20:08
3DDude schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:43:
Precies, Ik zou me hier niet al te druk om maken en ze veel succes wensen.

Willen ze dat je komt dan is het 150 per uur. (even afstemmen nieuwe werkgever of je er dan nog iets leuks van terug ziet... ;) )
Waarom een budget tarief voor zulke diensten? Een PS engineer waar ik werk kost zo’n 3000 dollar per dag, als er al time/materials gerekend wordt. Gezeur als dit moet gewoon hard afgerekend worden. Wil je dat ik jullie plannings en capaciteit probleem op los? Prima, voor 150k€ kunnen we praten. Dan wil ik ook wel een resultaatsverplichting afgeven.

• My Tec Master
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-06 00:11
Ik zou even extra goed op de eindafrekening en afhandeling van eventueel openstaande verlofuren/salaris letten. Erg aparte gang van zaken dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:38
Wat hierboven allemaal al gezegd is, jouw dienstverband is afgelopen, je hebt alles overgedragen aan een collega en aan alle verplichtingen voldaan dus jouw ex-werkgever heeft niets meer te willen van je. Maak je je toch nog zorgen, win juridisch advies in als je rechtsbijstand hebt.

Ga in ieder geval NIET in eigen tijd/zonder vergoeding hieraan werken, ik ken dat soort "de klant moet alleen nog X"-situaties, dat duurt altijd gigantisch lang en je moet er continu aan gaan trekken (ik zit zelf bij zo een klant waar alle projecten haast hebben tot ze zelf iets moeten doen, dan ben je zo een maand verder). Zeker als het een beetje grote partij is waar alles over tien schijven heen moet, en ik zie de bui nog wel hangen dat ze nog even met allerlei wensen komen voordat ze toestemming geven. Het zou me zelfs niets verbazen als die extra wensen er al zijn, dat de persoon aan wie je het hebt over gedragen helemaal geen tijd heeft en dat jouw ex-werkgever op deze manier goedkoop die extra wensen wil laten implementeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-06 20:59

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

jij hebt geen contract afgesproken waarin je voor bedrag X applicatie Y zou maken. Jij was gewoon in loondienst. Dat het werk niet af is, is niet jouw probleem.

Krom voorbeeld:
Als ik iemand inhuur om een taart te bakken voor 10 euro dan verwacht ik voor 10 euro een taart. Ongeacht hoe lang of kort diegene erover doet.
Huur ik echter een bakker in voor 1 uur voor 10 euro dan eindigt onze overeenkomst na 1 uur. Ongeacht of er een taart staat of niet.

Om bij de bakker en de taarten te blijven, vraagt je werkgever nu om na die 1 uur en 10 euro nog even in je eigen tijd door te gaan met taarten bakken (sterker nog: in de tijd van je nieuwe werkgever).

Ervan uitgaande dat alle financiële afwikkeling rondom je salaries/vakantiedagen etc al geweest is : mail ze nog eenmaal dat het contract met wederzijds goedkeuren per datum x beëindigd is en dat jullie wegen sinds die tijd scheiden. Daarna elk communicatie negeren.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je rechtsbijstand hebt zou ik die raadplegen. Anders per direct inschakelen voordat je een brief krijgt van hun advocaat die zo te lezen ook dondersgoed weet dat ze geen poot hebben om op te staan.

Verder zou ik gewoon helemaal niets meer zeggen en niet meer reageren. Als ze dreigen met een advocaat dan zie je die vanzelf wel, of niet. Waarschijnlijk niet, en zo wel: laat ze maar vertellen wat jij verkeerd hebt gedaan dan. Dat kunnen ze niet. Als ze een lading bullshit verzamelen: prima, laten voorkomen bij een rechter.

Daar gaat de rechter de zaak wegwuiven en kan jij de kosten verhalen via diezelfde rechter.

Maar zo ver gaat het echt niet komen, tijd is geld, en die tijd en het geld kunnen ze zo te lezen beter besteden aan een leuke vakantie voor het management :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:31
goldcard schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:17:
[...]

"Gewoon een factuur verstuur". Hoe denk je dat dat gaat werken? Jij kan als persoon geen factuur versturen, jouw nieuwe werkgever zou ik in dit verhaal helemaal niet willen betrekken en jouw oud-werkgever zal die factuur nooit gaan betalen (gezien zijn aangekondigde 'doe maar in je eigen tijd' houding).
Klant van me heeft dat gedaan met een medewerker die nog projecten voor oud werkgever moest doen: in laten huren via de nieuwe werkgever. Voor de nieuwe werkgever lucratief want direct facturabel zonder eerst inwerken.
Zoiets doe je overigens in overleg bij uit/indiensttreding, niet dmv een blafbrief via een advocaat. Als ik zo'n brief zou krijgen zou ik per direct alle banden met ex werkgever doorsnijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 25-06 15:42
delpit schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:58:
Wat is dat toch met werkgevers die werkelijk geen idee hebben hoe ze blijkbaar een onderneming moeten runnen. Wat een achterlijk amateurisme om te denken dat een werknemer een dergelijke verplichting kan kennen na afloop van het contract.
Dit zie je best vaak in de IT. Kleine projectbureautjes opgezet door mensen die makkelijk lullen maar eigenlijk weinig meer zijn dan 'handelaren'. Zelf weten ze helemaal niks van software development; het enige wat ze interesseren is het geld. Vaak knijpen ze de ene na de andere klant uit (het is vaak broddelwerk) en als dan uiteindelijk hun reputatie hen begint in te halen dan starten ze weer een nieuwe BV.

IT recruitment is net zo'n soort 'handel'.

https://niels.nu

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 25-06 15:42
Wat voor'n toko's werk jij voor? Je ex-werkgever heeft geen poot om op te staan, maar je nieuwe werkgever vind ik ook nogal onprofessioneel. Ze hadden je moeten adviseren om gewoon niet meer te reageren. Zoals anderen al zeiden; in contact blijven is al een slecht idee, werk voor ze gaan doen nog veel slechter (dan maak je het juridisch troebel), en een factuur sturen KAN je nieteens, want je bent geen bedrijf.

Het slimste wat je kan doen is, als ze nog contact zoeken, ze de mail forwarden waarin de bevestiging van het einde van je dienstverband staat met de mededeling dat je eventuele juridische stappen met het volste vertrouwen tegemoed ziet (waarschijnlijk stoppen ze als ze zien dat dreigen geen zin heeft) en daarna ze gewoon compleet te negeren.

https://niels.nu

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-06 21:02
Lekker het ondernemersrisico afschuiven op je werknemers vanaf je vakantie adres, wat een lef, man man man...

Hij maakt zeker de winst ook naar je over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Laatst online: 11-03 20:31
Schakel een arbeidsrechtjurist in. Wij kunnen hiervandaan niet oordelen wie gelijk heeft, want wij kennen jouw arbeidscontract niet. Als daar specifieke clausules in staan dan kunnen wij van alles vinden, maar daar heb je niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenpc
  • Laatst online: 23:49
Stond er niks in het contract wat specifieke afpsraken maakt rondom het project waar je aan werkte? ook al is het in loondienst.

Zo Nee, dan zou ik terug appen of hij of zij zeker weet of niet iemand anders het kan oppakken, zo ja, misschien dat die het kan doen? Indien echt niemand niet, vanaf 200,- per uur praten we verder......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Frame164 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:26:
Schakel een arbeidsrechtjurist in. Wij kunnen hiervandaan niet oordelen wie gelijk heeft, want wij kennen jouw arbeidscontract niet. Als daar specifieke clausules in staan dan kunnen wij van alles vinden, maar daar heb je niets aan.
Er is geen contract meer. Dat is beëindigd.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-06 10:25
Hou het geld voor een advocaat lekker op zak. Niet nodig. Je ex-werkgever heeft zeker nog geen contact gehad met zijn juristen/advocaten...

Elk gerenomeerd advocaat zou ze namelijk vertellen dat ze geen poot hebben om op te staan. Sterker nog je had niet eens een bevestiging van je opzegging nodig. Eenzijdig opzeggen vanuit de werknemer kan altijd binnen de geldende opzegtermijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenpc
SmurfLink schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:14:
[...]

Er is geen contract meer. Dat is beëindigd.
Het dienstverband is per afgesproken datum beëindigd. Het dienstverband wordt geregeld per contract. Mocht het zo zijn, dat er dingen in het contract staan, wat hem verplicht deze app af te maken, los van het dienstverband. Dan kan het interessante juridische procedure worden. Staat er alleen in het contract: jantje werkt bij afdeling x, in functie y, voor zoveel per uur blabla. dan hoeft hij (denk ik) weinig zorgen te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-06 10:25
korenpc schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:04:
[...]

Het dienstverband is per afgesproken datum beëindigd. Het dienstverband wordt geregeld per contract. Mocht het zo zijn, dat er dingen in het contract staan, wat hem verplicht deze app af te maken, los van het dienstverband. Dan kan het interessante juridische procedure worden. Staat er alleen in het contract: jantje werkt bij afdeling x, in functie y, voor zoveel per uur blabla. dan hoeft hij (denk ik) weinig zorgen te hebben.
Mwah, zulke bedingen, net als concurrentiebedingen worden vaak snel gebroken bij de rechter... Teveel haken en ogen die vaak niet correct worden vastgelegd.

Daarnaast... zou werknemer dan werk verrichten zonder loon (want geen loondienst) en 1 van de basisbeginselen binnen arbeidsrecht is "geen arbeid, geen loon/geen loon,geen arbeid".

Om nog maar niet te spreken over schijn zelfstandigheid waar zowel werknemer als werkgever een boete voor kunnen krijgen.

Zou me er echt niet teveel zorgen om maken.

Daarbij: app afmaken is al een te vage omschrijving. Wanneer is deze af? Valt hier support ook onder? Wie bepaalt wat "af" is, werkgever/opdrachtgever/uitvoerder?

Wat jij zegt zal gerust voorkomen binnen it en andere branches maar basis arbeidsrecht zal er altijd voor zorgen dat dit soort clausules komen te vervallen voor een rechter.

[ Voor 13% gewijzigd door JDdeV1992 op 13-08-2021 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenpc
JDdeV1992 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:14:
[...]

Mwah, zulke bedingen, net als concurrentiebedingen worden vaak snel gebroken bij de rechter... Teveel haken en ogen die vaak niet correct worden vastgelegd.

Daarnaast... zou werknemer dan werk verrichten zonder loon (want geen loondienst) en 1 van de basisbeginselen binnen arbeidsrecht is "geen arbeid, geen loon/geen loon,geen arbeid".

Om nog maar niet te spreken over schijn zelfstandigheid waar zowel werknemer als werkgever een boete voor kunnen krijgen.

Zou me er echt niet teveel zorgen om maken.

Daarbij: app afmaken is al een te vage omschrijving. Wanneer is deze af? Valt hier support ook onder? Wie bepaalt wat "af" is, werkgever/opdrachtgever/uitvoerder?

Wat jij zegt zal gerust voorkomen binnen it en andere branches maar basis arbeidsrecht zal er altijd voor zorgen dat dit soort clausules komen te vervallen voor een rechter.
Dat denk ik zelf ook. En twijfel er uberhaubt aan of zoiets in het contract staat, als een baas een app stuurt met een dreigement ipv dat er Een goed opgesteld contract is (met qoutes etc), met daarin opgenomen dat hij het project moet afronden. de toon van de apjes, klinken niet echt als iemand die heel bedachtzaam te werk gaat.

Maar het is helaas niet zo simpel als: dienst verband opgezegd dus ik heb 100% zeker geen contractuele verplichtingen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

korenpc schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:04:
Mocht het zo zijn, dat er dingen in het contract staan, wat hem verplicht deze app af te maken, los van het dienstverband. Dan kan het interessante juridische procedure worden.
Bij loondienst wat per bepaalde datum afloopt? Dan heb je wel een heel raar en hypothetisch contract.

Een contract voor een specifiek project met prestatieverplichting is leuk voor een ZZP'er. Die zal daar ook flink wat marge bovenop zal gooien om dit soort uitloop en andere fratsen mee te dekken, en goed vastleggen wat precies de scope van het project is en waar de verantwoordelijkheden liggen.
korenpc schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:28:
Maar het is helaas niet zo simpel als: dienst verband opgezegd dus ik heb 100% zeker geen contractuele verplichtingen meer.
Bij standaard loondienst, en als het gaat om verplichtingen om nog arbeid te moeten verrichten: ja, natuurlijk wel.

Als de werkgever nog iets van je wil moet 'ie dat in de tijd doen dat je er nog zit vanwege je opzegtermijn, daar is die termijn voor. Overdracht, kleine dingen afronden. Als de klant in die maand niet meewerkt en de directie is op vakantie waardoor het overdragen in de soep loopt, nou, dan niet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
fopjurist schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:24:
[...]

[...]

Wat hij zegt. Juridisch kun je het gewoon maken om de oude werkgever te negeren, maar dat is op de lange termijn niet altijd de beste actie. Hoewel ik zaken altijd van de juridische kant bekijk, ben ik zelf voor elk van mijn vorige werkgevers nog zeker een dag in de weer geweest om dingen af te ronden. Juridisch hoeft het niet, maar ik heb tien keer zoveel teruggekregen met positieve aanbevelingen.
Als het echt veel werk is, kun je dat aangeven: "ik wil dat wel doen, maar dat kost me twee zaterdagen, dat vind ik wel erg veel. Zouden jullie ervoor willen betalen?" Als het antwoord dan nee is, lach je even, zeg dat je het begrijpt, maar dat je bij je nieuwe werkgever al niet zoveel vrije tijd hebt en twee zaterdagen opofferen nu gewoon teveel is. Dat is een hele andere houding dan "mijn laatste werkdag zit erop, tabee!". Je nieuwe werkgever zou ik er niet bij betrekken, want dan weet je oude werkgever al dat hij teveel moet betalen.
Het lijkt me een echt heel slecht idee om uberhaupt nog enigsinds iets te doen voor die ex-werkgever. Ookal is het misschien een klein klusje, je staat niet meer onder contract van die werkgever en bent ook niet verzekerd voor aansprakelijkheid etc. dus als er iets fout gaat kan het zo maar zijn dat je erg de sjaak bent. Wereldje mag dan wel klein zijn maar elke normale werkgever zal snappen dat als je geen contract meer had dat je niks hoeft te doen.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Rutix schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:46:
[...]

Het lijkt me een echt heel slecht idee om uberhaupt nog enigsinds iets te doen voor die ex-werkgever. Ookal is het misschien een klein klusje, je staat niet meer onder contract van die werkgever en bent ook niet verzekerd voor aansprakelijkheid etc. dus als er iets fout gaat kan het zo maar zijn dat je erg de sjaak bent.
Dat valt wel mee. De aansprakelijkheidsregeling van 6:170 BW spreekt van ondergeschikten, wat ruim moet worden uitgelegd. Niet alleen werknemers vallen daaronder. Pas als TS zich als zelfstandige gaat presenteren tegenover zijn voormalige werkgever wordt het een ander verhaal, maar nog even iets afronden al dan niet tegen vergoeding kan best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:43
Meteen dreigen met een advocaat is ook niet netjes. Ik zou daar mijn ex werkgever wel over aanspreken denk ik. En verder natuurlijk niets doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
fopjurist schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 23:00:
[...]

Dat valt wel mee. De aansprakelijkheidsregeling van 6:170 BW spreekt van ondergeschikten, wat ruim moet worden uitgelegd. Niet alleen werknemers vallen daaronder. Pas als TS zich als zelfstandige gaat presenteren tegenover zijn voormalige werkgever wordt het een ander verhaal, maar nog even iets afronden al dan niet tegen vergoeding kan best.
Dat is leuk maar aangezien ze nu al met advocaat dreigen etc. vermoed ik dat ze ook niet schroomen om dan je leven een hel te maken. Op het moment dat zij op deze manier communiceren zou ik gewoon keihard op mijn strepen gaan staan en geen enkel risico nemen. Als ze gewoon normaal om hulp nog hadden gevraagd is het een heel andere situatie.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FietsCAD
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Je moet eigenlijk zeggen dat je best zou willen, maar dat je niet meer beschermd bent als personeel voor hem en dus risico loopt. Dan zou je kunnen toevoegen dat je je daar normaal geen zorgen maakt, maar aangezien hij nu al dreigt met juridische stappen dat het je niet verstandig lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-06 21:36
je moet helemaal niet meer in gesprek gaan. Als ex werkgever dreigt met advocaat stop je alle communicatie en ga je naar je rechtsbijstand of een advocaat.

Daarnaast: het is een EX werkgever, je contract is beeindigd. Daar zijn ook de werkzaamheden afgelopen.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-06 09:44
Nickvdwaal schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:39:Tot zo ver de introductie, nou is het zo dat de App af is en gereed is om te publiceren. Er moet alleen nog vanuit de klant een officieel statement op de website komen dat wij hun naam en attributen mogen gebruiken in deze app. Ik heb dit zelf al meerdere keren bij mijn werkgever aangegeven maar ze begrijpen het nog steeds niet echt.
De app is "af" (voor zover je kan zeggen dat software ooit "af" is), dus wat heeft je werkgever je dan nog te verwijten? Dat er alleen nog vanuit de klant een officieel statement op de website moet komen dat jullie hun naam en attributen mogen gebruiken in deze app, is toch niet jouw schuld?

Bovendien gaat het om een afspraak tussen de klant en je werkgever en heb jij tegenover je werkgever alleen een inspaningsverplichting en geen resultaatverplichting. Je hebt ook nooit getekend dat als de app niet "af" is, je het dan na je dienstverband in je eigen tijd moet oplossen. En dan heb je je ook nog eens keurig netjes aan je opzegtermijn gehouden. En dan is het ook nog eens niet jouw schuld dat de app niet live kan gaan. Dus waar je werkgever zich dan op baseert dat jij het nu in je eigen tijd moet gaan oplossen is mij echt volstrekt een raadsel.
Dan zou je dus werken zonder loon en dat kan natuurlijk helemaal niet. Daar komt ook nog eens bij dat als je werkzaamheden verricht, dat dan binnen een juridische constructie moet gebeuren. En die constructie is er niet, want je bent niet meer in dienst, je bent geen ZZP'er en je nieuwe werkgever en oud-werkgever hebben geen overeenkomst met elkaar afgesloten.
Je nieuwe werkgever heeft niets met dat conflict te maken, het is echt iets tussen jou en en je ex-werkgever. Dus houd je nieuwe werkgever erbuiten. Je kan echt problemen krijgen met je nieuwe werkgever als je die betrekt bij een conflict met een oud-werkgever. Bovendien kan je nieuwe werkgever je oud-werkgever geen factuur versturen aangezien zij geen overeenkomst met elkaar hebben afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Koos Werkloos schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:59:
[...]

De app is "af" (voor zover je kan zeggen dat software ooit "af" is), dus wat heeft je werkgever je dan nog te verwijten? Dat er alleen nog vanuit de klant een officieel statement op de website moet komen dat jullie hun naam en attributen mogen gebruiken in deze app, is toch niet jouw schuld?
De werkgever heeft toch geen contract met de werknemer over dat een bepaald product af moet zijn? Het is een loondienstconstructie en de werkgever heeft aangegeven dat de overeenkomst stopt. Dus het doet helemaal niet ter zake of het af is of niet.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• goldcard
We hebben een berg adviezen en onze mening gegeven. Ik vind het wel weer eens tijd voor @Nickvdwaal om een update van de situatie te geven! Of iig met een reactie te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:01
Je bent niet meer in dienst. Punt.

Vriendelijk zwaaien :w en even goed kijken naar de laatste salarisbetaling.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:54
korenpc schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:28:
[...]

Eh, jawel. Dat is precies hoe simpel het is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik denk dat @Nickvdwaal inmiddels al afgezwaaid is, niet alleen van de oude werkgever maar ook van dit topic.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nickvdwaal
Dank allemaal voor jullie adviezen en meningen, zoals @sypie hier boven al vermeld is het vuur nu gedoofd. Ik heb even telefonisch contact met mijn ex werkgever gehad en duidelijk gemaakt dat met losse flodders schieten geen zin heeft. heb hem verder een fijn weekend gewenst en het gesprek afgerond. Als er nog wat naar boven komt drijven laat ik dit uiteraard weten ;)
Pagina: 1