Toon posts:

Advies gezocht voor camera om CRT-schermen te filmen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WHiZZi
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 29-11 22:26

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Voor het HomeComputerMuseum wil ik ons YouTube-channel verder gaan uitbouwen. Dus ik wil meer filmpjes gaan plaatsen die gewoon van goede kwaliteit zijn. Full HD is goed genoeg voor mij.

De uitdaging zit hem in de shutterspeed. Om CRT's te filmen, is het noodzakelijk dat de shutterspeed ingesteld kan worden op tiendes. Bijvoorbeeld een Amiga scherm zit op 49,9 Hz en alles daarboven of daaronder laat een mooie streep lopen over het scherm.

De tweede eis is dat er een externe microfoon aangesloten kan worden.

Momenteel gebruik ik mijn Samsung Galaxy S10+ met een Sabinetek microfoon en een app ProCam X (gekocht) waarmee ik wat korte filmpjes schiet (deze laatste is trouwens zonder microfoon)

Ik heb een budget van +/- €3000, maar per eind deze maand heb ik de telefoon vrij gespeeld (wordt niet meer gebruikt).

Dus of ik blijf met deze combo door gaan of we spenderen het aan een iets professionelere camera, alleen zijn er camera's die hier aan voldoen en die bij voorkeur ook goede foto's maakt?

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Alle reacties

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En, heb je al eens naar een software oplossing gekeken/gezocht/geprobeerd?

Want ik neem aan dat je ook bestaand beeldmateriaal hebt, waar dat 'rolling band' effect al in zit?

Zoek maar eens op 'remove rolling band crt' o.i.d.
E.e.a. natuurlijk afhankelijk van welke pp software je gebruikt...

Mooie Plaatjes   

• mentalmadnizz
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18:19

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

LGR heeft daar een filmpje over gemaakt:

YouTube: Recording CRT Computer Monitors

Hij gebruikt Panasonic Lumix camera's die je op de tiende hz blijkbaar kunt instellen :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• FeareX
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
Het lijkt mij dat als je een langzame sluitertijd gebruikt dat het wel goed zit. Ik heb hetzelfde toestel als jij, als je "professionele video"-modus gebruikt kan je de sluitertijd op 1/50, 1/45 of zelfs 1/30 zetten. Dan zie je geen flikkering meer gok ik.

Door de lange sluitertijd kan het wel zijn dat je een ND filter voor je camera moet doen omdat anders alles overbelicht is. Als snelle workaround kan je ook even je eigen zonnebril voor je lens houden om te zien of het werkt :P

Ik ben wel benieuwd of mijn oplossing werkt :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

• Johnny
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:49

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

FeareX schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:14:
Het lijkt mij dat als je een langzame sluitertijd gebruikt dat het wel goed zit. Ik heb hetzelfde toestel als jij, als je professionele video gebruikt kan je de sluitertijd op 1/50, 1/45 of zelfs 1/30 zetten. Dan zie je geen flikkering meer gok ik.

Door de lange sluitertijd kan het wel zijn dat je een ND filter voor je camera moet doen omdat anders alles overbelicht is. Als snelle workaround kan je ook even je eigen zonnebril voor je lens houden om te zien of het werkt :P

Ik ben wel benieuwd mijn oplossing werkt :)
De helderheid van de CRT naar beneden schroeven zodat het meer in balans is met de omgeving kan ook.

Maar mijn ervaring is inderdaad ook dat de framerate van de camera niet exact overeen hoeft te komen met die van de CRT. Als je ieder frame (of field in het geval van interlaced video) apart wil capturen kun je beter het signaal aftappen voordat het naar de beeldbuis gaat.

De video die je publiceert heeft namelijk ook een andere framerate dan 49,9 FPS dus je kan nooit exact dezelfde framerate hebben als de CRT. Met een langere sluiterijd van 1/30 ofzo krijg je wel motion blur maar zie je geen banding en komt de beweging alsnog vloeiend over op 60 fps video.

De video waar naar gelinkt wordt in de topicstart heeft hier trouwens geen last van. Grootste probleem is dat de video verticaal is genomen maar dat is makkelijk op te lossen. Het schudden is met een statief op te lossen en het moire effect that op het scherm zichtbaar is door handmatige focus te gebruiken zoals in de video van LGR wordt uitgelegd.

[Voor 11% gewijzigd door Johnny op 12-08-2021 16:31]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
ehtweak schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:50:
En, heb je al eens naar een software oplossing gekeken/gezocht/geprobeerd?
Ja, dat is mogelijk maar ik wil natuurlijk proberen zoveel mogelijk van te voren goed te filmen zodat alleen wat wit-balans gedaan hoeft te worden
Want ik neem aan dat je ook bestaand beeldmateriaal hebt, waar dat 'rolling band' effect al in zit?
Sinds ik de app gebruik niet meer, daarvoor inderdaad wel.
Johnny schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:18:

De video waar naar gelinkt wordt in de topicstart heeft hier trouwens geen last van. Grootste probleem is dat de video verticaal is genomen maar dat is makkelijk op te lossen. Het schudden is met een statief op te lossen en het moire effect that op het scherm zichtbaar is door handmatige focus te gebruiken zoals in de video van LGR wordt uitgelegd.
Filmpje in de TS is gefilmd met de app waar de shutterspeed was ingesteld. Was eigenlijk bedoeld voor Instagram, vandaar de staande foto.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 27-11 22:59
En een gewone analoog naar digitaal video digitizer?
€6 (zes euro) bij AliExpress?
Die willen wel een zuiver video signaal dus niet 'ergens in de TV band'. Maar dat zou je met een mengkastje of een ouderweste video recorder kunnen oplossen. Die stem je af op het juiste kanaal en die geeft iets van S-video naar buiten toe. En dat digitaliseer je voor bovengenoemde zes euro.

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Digitizers heb ik genoeg liggen, dat is het probleem niet. Het gaat er juist om dat wij de originele beeldschermen en computers etc laten zien. Maar ook CRT-reparaties willen we laten zien, dus dan is het idee best wel weg als we de output rechtstreeks omzetten naar Youtube :+

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee