Componenten worden te heet, oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:14
Hi Tweakers,

In september 2020 heb ik voor mijn broertje een budget pc samengesteld met een budget van rond de 750 euro. Hier is hij tot sinds een paar weken heel tevreden mee geweest. Sindskort heeft hij problemen met componenten die te heet worden, dat de computer zelf ook aan de bel trekt en crasht terwijl hij Call of Duty speelt. Bij een gewone zombies sessie schieten zijn temperaturen richting de 85 graden, CPU en GPU. Azerty had het advies gegeven om de CPU koeler een upgrade te geven, maar in principe zou de koeler van AMD voldoende moeten zijn.

Wat we ondertussen al gedaan hebben:
  • Via de bios aangegeven dat de fans harder moeten blazen
  • Een extra 120mm slim fan toegevoegd, zodat er meer lucht door de kast geblazen wordt. Echter lijkt dit maar heel weinig effect te hebben.
Ik heb zelf het gevoel dat de warmte in de kast blijft hangen. Vandaar de keuze om een extra fan te kopen om te kijken of dit het op zou lossen. Op het moment dat door middel van een airco/ventilator in de richting van zijn computer zet en het window losmaakt, scheelt dit 10 graden, dus het probleem lijkt daar te zitten.

Wat zijn nog mijn opties?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 190,43€ 190,43
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 68,99€ 68,99
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAerocool Split€ 29,99€ 29,99
1VentilatorenNoctua NF-A12x15-PWM, 120mm€ 19,75€ 19,75
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 76,35€ 76,35
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 52,-€ 52,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 490,28

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Denk niet dat het de beste kast is qua airflow als ik het zo zie. Koelpasta al eens vervangen van de processor door betere?

Verder ga ik mee met het advies van Azerty.

[ Voor 64% gewijzigd door PD2JK op 12-08-2021 09:48 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• TheRicolaa10
@PD2JK We hebben gisteren een extra intake fan toegevoegd, er is nog plek voor eenzelfde fan, maar ik vraag me af of dat het gewenste effect gaat hebben. Mijn broertje woont niet meer thuis en hij zou het nu in de gaten houden of zijn PC het trekt bij zijn gamesessies. Ik had het idee dat de temperatuur wel stabiel blijft rond 80 - 85 graden. Maar ik vind het wel wat aan de hoge kant.

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Dus je hebt nu 2x een intake en 1x een outake fan? De case is niet het beste qua airflow denk ik, gezien de PSU bovenin gemonteerd moet worden met de fan in de case gericht. Dan zorgt ook weer voor extra heat, en je hebt geen fan op het hoogste (en dus warmste) punt in je PC.

No brainer question: je gebruikt nu de stock-cooler van je CPU neem ik aan? Heb je een overclock aan staan? Thermalpaste zat er goed op?

[ Voor 20% gewijzigd door n9iels op 12-08-2021 09:55 ]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:29
In principe is het voor de 2600x geen probleem die temps. Een (stabiele) max van 80/85c met de standaard koeler moet het probleem niet zijn.

Hoe zit het met de GPU? Zijn die temps wel okay?

Zucht...

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:23
Ook rekening gehouden welke kant de fans uitblazen?
Vorig jaar was ik ook bij iemand die het systeem zelf had gebouwd en zich hierin vergist had.
Voorzijde naar binnen en de achterzijde moet naar buiten blazen.
De ruimte gewoon optimaal benutten en fans plaatsen, hoe meer hoe beter en hoe rustiger ze hun werk kunnen doen
Laatste bios van vorige maand staat er ook op (5.2)?

[ Voor 28% gewijzigd door Von Henkel op 12-08-2021 10:01 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Behuizing is gewoon waardeloos en de heel langzaam draaiende fan in de Pure Power 11 voert ook niet veel warmte af door de voeding heen. Koop een fatsoenlijke behuizing met een mesh front en de voeding onderin zoals pricewatch: Metallic Gear Neo Air Zwart

• TheRicolaa10
n9iels schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:54:
Dus je hebt nu 2x een intake en 1x een outake fan? De case is niet het beste qua airflow denk ik, gezien de PSU bovenin gemonteerd moet worden met de fan in de case gericht. Dan zorgt ook weer voor extra heat, en je hebt geen fan op het hoogste (en dus warmste) punt in je PC.

No brainer question: je gebruikt nu de stock-cooler van je CPU neem ik aan? Heb je een overclock aan staan? Thermalpaste zat er goed op?
Ik had alleen 1x outtake fan, gisteravond dus 1 intakefan aan toegevoegd, er is nog plek voor 1 extra 120mm fan. Ik gebruik tevens de stock-cooler van de CPU, geen overclock. De computer is door Azerty in elkaar gezet. Thermalpaste zouden we nog eens kunnen kijken of dat er goed op zit.
SgtElPotato schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:54:
In principe is het voor de 2600x geen probleem die temps. Een (stabiele) max van 80/85c met de standaard koeler moet het probleem niet zijn.

Hoe zit het met de GPU? Zijn die temps wel okay?
Schommelt ook rond de 83-85 graden.
Uszka schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:41:
Behuizing is gewoon waardeloos en de heel langzaam draaiende fan in de Pure Power 11 voert ook niet veel warmte af door de voeding heen. Koop een fatsoenlijke behuizing met een mesh front en de voeding onderin zoals pricewatch: Metallic Gear Neo Air Zwart
Achteraf gezien wel, maar had ook een bepaald budget in gedachten en we zaten er eigenlijk al boven. Hij wilde tevens graag wat met RGB, dus zodoende op deze kast uit gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-08 15:56
1. Koelpasta op de CPU verwijderen met alcohol. Daarna nieuwe pasta aanbrengen (Gelid Extreme ofzo)
2. CPU koeler vervangen door een cheape DeepCool Gammax, Ben Nevis, Gelid Tornado/Phantom o.i.d.
2. Bios updaten
3. Windows energy profile op gebalanceerd
4. Nvidia energy profile op adaptive ipv max performance

Als je geen nieuwe case wilt kopen:
1. Frontpanel van de case verwijderen of perforeren met een boormachine. Op de foto's ziet dat ding er veel te gesloten uit.
2. De resterende stock case fans vervangen door cheape Arctic P12 PWM's. Goedkoop maar veel beter dan stock. 2x intake en 1x outtake moet voldoende zijn
3. De kamer goed ventileren. Gamen met het raam en de deur open. Zorgen dat het hok niet opwarmt. +1 graad hogere kamertemperatuur is +1 graad op je hardware.

Wat me trouwens opviel is dat het systeem de eerste maanden niet heet werd? Dus de zomertemperaturen hebben roet in het eten gegooid? Of heeft zich een bitcoin malware genesteld die de GPU op volle toeren laat draaien? Misschien handig om ook eens te kijken of er geen proces is dat plots veel activiteit heeft terwijl het systeem eigenlijk idle zou moeten draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door Negakinu op 12-08-2021 12:07 ]

too old, too cold

• TheRicolaa10
Negakinu schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:36:

Wat me trouwens opviel is dat het systeem de eerste maanden niet heet werd? Dus de zomertemperaturen hebben roet in het eten gegooid? Of heeft zich een bitcoin malware genesteld die de GPU op volle toeren laat draaien? Misschien handig om ook eens te kijken of er geen proces is dat plots veel activiteit heeft terwijl het systeem eigenlijk idle zou moeten draaien.
Thanks voor het uitgebreide antwoord! Hij heeft in de winter vaak zijn raam wagenwijd open staan, want hij heeft het niet zo snel koud, maar het lijkt alsof seizoensinvloeden wel impact hebben op de prestaties van zijn computer. In de winter klaagde hij er niet over. Ik zal ook even naar de processen kijken, kan dat gewoon via ctrl alt delete en dan taakbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-08 15:56
TheRicolaa10 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:00:
[...]

Thanks voor het uitgebreide antwoord! Hij heeft in de winter vaak zijn raam wagenwijd open staan, want hij heeft het niet zo snel koud, maar het lijkt alsof seizoensinvloeden wel impact hebben op de prestaties van zijn computer. In de winter klaagde hij er niet over. Ik zal ook even naar de processen kijken, kan dat gewoon via ctrl alt delete en dan taakbeheer?
Tegenwoordig is gewoon kijken in Taakbeheer naar processen die veel resources gebruiken eigenlijk niet heel erg zinnig meer. Door de recente process ghosting van malware zijn de shady processen niet meer in te zien. Als je er dieper in wilt duiken kun je lezen over Procmon en Sysmon en hoe die te gebruiken om eventuele malware te vinden. Ik zou zelf echter gewoon eens beginnen met een Malwarebytes Pro trial en die laten zoeken. Daarna Ccleaner er overheen en kijken of er in Taakbeheer iets opvalt. Dat is voor een gewone gebruiker allemaal goed te doen. :)

too old, too cold

Pagina: 1