HP Thin Client t520 com/serial/uart poort aanwezig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:58
Mijn vraag

Ik heb recent twee maal een HP Thin Client t520 op de kop getikt om wat mee te proberen qua headless server om wat services te draaien (geinspireerd door anderen hier op GoT. Denk aan; vpn, pi-hole, home assistant, nextcloud). Nu ben ik benieuwd of het mogelijk is om een dergelijk apparaat ook headless te administreren zonder netwerk, oftewel, is er een mogelijkheid om een usb of andere kabel in mijn laptop te prikken en dan bijv. via windows+putty of linux+screen een console voor mijn neus te krijgen? Specifiek wil ik geen monitor, keyboard of muis moeten aansluiten. Ik verwacht namelijk dat deze apparaten op vervelende plekken komen te staan, en daarheen mijn hele bureau verhuizen is niet gewenst. Daarnaast verwacht ik nog wel eens de setup te vernaggelen (veel ervaring met linux gebruiken, weinig met administreren) en daardoor bijv. geen netwerk en dus geen SSH verbinding te hebben; vandaar mijn vraag.

Relevante software en hardware die ik gebruik
-

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al 1 van de 2 apparaten opengeschroefd en uitvoerig bekeken, maar geen verborgen of extra aansluiting gevonden. Wel 4x een 2pin header, maar na zoeken naar de termen "BB" "BBR" "FDO" "PSWD" en "E49" die daarbij staan op het MB leek mij dit niet wat ik zocht. Zo wel dan hoor ik dat graag. Internetzoektochten (waaronder zoeken naar videos) met termen als "hp thin client t520" en dan daarbij "uart" "serial" "com" "usb" "console" en "terminal" hebben weinig meer opgeleverd dan links naar de website en handleidingen van HP, welke in geen woord reppen over dergelijke functionaliteit (ik hoop dat dat niet perse iets wil zeggen).

Kan iemand mij uitsluitsel geven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-08 09:40

M2M

medicijnman

Een RS232 poort erop zetten is op zich niet zo'n probleem. USB converter inpluggen is eigenlijk al voldoende. Maar even een vraagje, er zal iets op die thin-client moeten luisteren op die COM-poort en jouw een terminal-venster terugsturen. Met Windows op je thin-client weet ik niet of dat zo eenvoudig gaat. Wellicht dat daar een stuk software voor bestaat, maar de kans is aanwezig dat dat antiek is. Linux heeft die mogelijkheid wel, maar vereist ook wat instelwerk.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
Bedankt, dat geeft al wat denkrichtingen. Een RS323 poort erop, hoe moet ik dat voor me zien? Soldeer ik zoiets erop? Of plug ik dat in een bestaande poort?

Laat ik verder nog wat achtergrondinfo geven; vanuit werk maken we een embedded systeem (i.e. apparaat zonder video output) waarvoor ik sw ontwikkel. Als ik weer eens iets vernaggeld heb aan de firmware dan komt hij niet online en loop ik met mn laptop en usb kabel naar het appraat, plug ik die kabel in de "uart" connector, open putty, en dan zie ik letterlijk alles; van de quirky eerste rare symbolen on-boot, de "F7 = setup screen" message, de initiele kernel messages van linux, en uiteindelijk een login mogelijkheid.

Precies deze functionaliteit zoek ik. Ik weet niet helemaal zeker of wat je zojuist zei op zo'n manier zou kunnen gaan werken. Instelwerk ben ik niet bang voor, als het dan maar wel werkt daarna. Zou dat kunnen werken over zo'n RS323 poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-08 09:40

M2M

medicijnman

USB-->RS232 converter. Een bestaand "ding" waar je een seriele kabel inplugt. Die verbind je weer met een seriele poort op je laptop of computer, al dan niet gebruik makend van eenzelfde RS232 converter. Check wel even of je een cross cable nodig hebt, of straight. Beetje google helpt :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:51
nairolf schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:52:
Als ik weer eens iets vernaggeld heb aan de firmware dan komt hij niet online en loop ik met mn laptop en usb kabel naar het appraat, plug ik die kabel in de "uart" connector, open putty, en dan zie ik letterlijk alles; van de quirky eerste rare symbolen on-boot, de "F7 = setup screen" message, de initiele kernel messages van linux, en uiteindelijk een login mogelijkheid.
BIOS/UEFI over serial is niche-functionaliteit die je wel eens op servers/embedded terugvindt, maar op deze thin clients niet voor zover ik weet.
Precies deze functionaliteit zoek ik. Ik weet niet helemaal zeker of wat je zojuist zei op zo'n manier zou kunnen gaan werken. Instelwerk ben ik niet bang voor, als het dan maar wel werkt daarna. Zou dat kunnen werken over zo'n RS323 poort?
Je kunt een Raspberry Pi inpluggen met usb-to-serial (3.3 V) en de kernel console daarop weergeven, maar early boot output is dan ook beperkt zolang de usb serial driver niet geladen is.

Uitgebreide versie: Pi-KVM

Als je het niet van plan was het catastrofaal stuk te maken dan zou ik overwegen om een USB stick te bouwen die Linux met SSH start. Vanaf daar kun je veel ook wel repareren.

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-08 16:49
Via HPDM kan je wel configuraties naar de machine sturen, dit draait bovenop Windows server, en HPDM is licentie vrij. Je kan VNC actief maken voor remote console functionaliteit maar las hij niet door de post komt en windows niet start, werkt dat volgens mij ook niet.

Runs everything...

• nairolf
M2M schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:39:
USB-->RS232 converter. Een bestaand "ding" waar je een seriele kabel inplugt. Die verbind je weer met een seriele poort op je laptop of computer, al dan niet gebruik makend van eenzelfde RS232 converter. Check wel even of je een cross cable nodig hebt, of straight. Beetje google helpt :)
Klinkt omslachtig. USB is ook een serial protocol (right? :P). Is het dan niet mogelijk om 1 USB kabel (al dan niet met een actieve chip erin) tussen thin client en laptop te prikken? (Even er vanuit gaande dat de thin client dus zijn seriele output kan dumpen op 1 van zijn USB poorten)
Thralas schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:59:

BIOS/UEFI over serial is niche-functionaliteit die je wel eens op servers/embedded terugvindt, maar op deze thin clients niet voor zover ik weet.
Ah, dat wist ik niet. Maar het is me niet echt te doen om BIOS kunnen benaderen, dat zou meer nice to have zijn.
Je kunt een Raspberry Pi inpluggen met usb-to-serial (3.3 V) en de kernel console daarop weergeven, maar early boot output is dan ook beperkt zolang de usb serial driver niet geladen is.

Uitgebreide versie: Pi-KVM

Als je het niet van plan was het catastrofaal stuk te maken dan zou ik overwegen om een USB stick te bouwen die Linux met SSH start. Vanaf daar kun je veel ook wel repareren.
Dat werkt natuurlijk ook, maar permanente console logging hoeft niet, maar juist kunnen inprikken als er problemen zijn (ipv meteen rebooten naar USB) is wat juist gewenst is. Bijv.; misconfiguratie gedaan over SSH waardoor hij van het netwerk is geschopt? Dan eerst diagnostiseren via USB, hopelijk fixen en dan pas eventueel rebooten.
MacIsCool schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:41:
Via HPDM kan je wel configuraties naar de machine sturen, dit draait bovenop Windows server, en HPDM is licentie vrij. Je kan VNC actief maken voor remote console functionaliteit maar las hij niet door de post komt en windows niet start, werkt dat volgens mij ook niet.
Het idee was eigenlijk niet om Windows Server te draaien, maar een Linux-variant (Debian, Fedora, misschien iets als K3OS) op de thin clients. Deze richting kan ik daarmee natuurljk niet op gaan.

Ik ga dit weekend eens even grasduinen door die BIOS/UEFI instellingen, en gewoon eens proberen. Ik ben meestal eerst van het uitzoeken en dan pas gaan uitproberen, maar in dit geval wordt het maar gewoon trial and error.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:51
nairolf schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:42:
Dat werkt natuurlijk ook, maar permanente console logging hoeft niet, maar juist kunnen inprikken als er problemen zijn (ipv meteen rebooten naar USB) is wat juist gewenst is. Bijv.; misconfiguratie gedaan over SSH waardoor hij van het netwerk is geschopt? Dan eerst diagnostiseren via USB, hopelijk fixen en dan pas eventueel rebooten.
In dat geval zou inderdaad gewoon voor de serial cable gaan. Gek genoeg zijn die er niet echt met aan beide kanten serial (vandaar dat de oplossing met een raspberry pi en usb2serial wel handig is).

Misschien ook nog wel een idee als het vooral om debuggen van een draaiend OS gaat: waarom niet gewoon een usb-ethernetadapter en link local IPv6. Je moet goed je best doen om dat niet te laten werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-08 16:49
Aanvulling : op de TC draai je geen Windows server, die draait W7 Embedded, W10 embedded of een Linuxvariant. Op je laptop draai je HPDM om hem te controleren, de config aan te passen , pakketjes te installeren etc. Voor 1 TC overdreven , maar heb je er meerdere dan kan het een uitkomst zijn. Je trekt bv van 1 ingerichtte een image en zet die uit naar de andere machines .

Runs everything...

Pagina: 1