Afvoer gootsteen lekt. Beste manier van repareren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:49
Na een dagje lekker werken komt er helaas ineens een nieuw spoedklusje rondom het huis binnenvliegen: de afvoer van onze gootsteen lekt. Nou heb ik zelf weinig met alles rondom water dus eigenlijk heb ik geen idee hoe dit opgelost moet worden. Ben alleen bang dat een loodgieter hiervoor vragen nogal lang kan duren dus daarom wil ik toch kijken of dit snel zelf opgelost kan worden.

Het probleem zit hem in de verbinding tussen de gootsteen en de afvoer. Dit ziet er gelijmd uit en lijkt deels los te laten aan de voorkant. Hier 2 foto's van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCvNZDn024cGtPXEehw1FCEFS50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HA7lOC7HdMKiMRmq0WhfgZj4.jpg?f=fotoalbum_large

En als het aan het lekken is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MopK4MIBZ09EANI3IK3QLe8qf4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W73KxFb9KgsPUwopbobZvdDa.jpg?f=fotoalbum_large

Het lekken gebeurd ook alleen als er flink veel water in de gootsteen staat. Bij een geringe hoeveelheid water blijft alles droog.

Hoe is dit nu het beste op te lossen? Via Google en dergelijken werd ik niet heel veel wijzer. Moet ik hier nu wat PVC lijm proberen tussen te smeren en weer aandrukken?

Beste antwoord (via kings54 op 11-08-2021 20:34)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:29

Illusion

(the art of)

Doe eens een foto van het putje? (Dus gewoon de bodem van de wasbak, vanaf boven gezien)
Normaal zit daar een schroef in, en daarmee zet je de rest vast. Als die schroef er nog is, kan je hem aandraaien. Als de schroef mist, doordraait of afgebroken is, dan haal je de sifon eruit en neem je die mee naar een warmteservice/bouwmarkt.

De kans dat het gelijmd zat is nihil.

[ Voor 5% gewijzigd door Illusion op 11-08-2021 20:23 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +11 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Doe eens een foto van het putje? (Dus gewoon de bodem van de wasbak, vanaf boven gezien)
Normaal zit daar een schroef in, en daarmee zet je de rest vast. Als die schroef er nog is, kan je hem aandraaien. Als de schroef mist, doordraait of afgebroken is, dan haal je de sifon eruit en neem je die mee naar een warmteservice/bouwmarkt.

De kans dat het gelijmd zat is nihil.

[ Voor 5% gewijzigd door Illusion op 11-08-2021 20:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:32
Zit er geen schroef in de gootsteen die je kan aandraaien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kings54
Uh, tja, over welke schroef hebben jullie het? :?

Die lijkt er compleet niet te zijn namelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDoHU3uUGN6ZXEldvCKCBkJwe8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSIuxjYNFYxqHI6a7TaVsfjY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
Is dat geen schroef, in het midden?
Brede schroevendraaier proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-04 22:21
Dat middendeel is inderdaad een schroef.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

https://www.viega.nl/nl/p...oeren/Afvoer-7139-15.html

Holle schroef. Zie plaatje& tekening hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 07:59
Nieuw rubbertje ertussen doen en aandraaien? Desnoods geheel nieuwe hals met afvoer erop. Voor 20e klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:31
@kings54 Je ziet die 2 groeven, daarin zou een schroevendraaien of aparte sleutel moeten passen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• kings54
Zo, jullie hebben allen gelijk. Dat was inderdaad een schroef. Had ik van me leven lang nooit bedacht.

Probleem is ook meteen opgelost. Dank allen! Heeft me toch weer zeker flink wat euro's bespaard. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xvo|IA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-12-2023
Hah en dat binnen 15 minuten, goed werk!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kings54
Xvo|IA schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:34:
Hah en dat binnen 15 minuten, goed werk!
Ik was me al aan het voorbereiden om dit slechte nieuws te vertellen aan m'n vriendin, die zometeen thuis komt. Nu kan ik er meteen bij vertellen dat het ook al gefixed is :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:12

Speedmaster

Make my day...

kings54 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:37:
[...]

Ik was me al aan het voorbereiden om dit slechte nieuws te vertellen aan m'n vriendin, die zometeen thuis komt. Nu kan ik er meteen bij vertellen dat het ook al gefixed is :9
We maken wel even een tikkie aan waar je op kan storten.... O-) :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
kings54 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:37:
Volgens mij is dat niet hoe het scenario van de doorsnee natuurfilm het voorschrijft, maar deze variant werkt vast ook! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:15

BCC

Ik gebruik altijd een boodschappenmuntje hiervoor. Die passen precies.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
kings54 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:33:
Zo, jullie hebben allen gelijk. Dat was inderdaad een schroef. Had ik van me leven lang nooit bedacht.

Probleem is ook meteen opgelost. Dank allen! Heeft me toch weer zeker flink wat euro's bespaard. _/-\o_
zat de schroef los of was die geknapt?
had hetzelfde alleen bij mij was de schroef geknapt :p

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:51
Kan je meteen je putje schoonmaken :o

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:47
@ColeJ Ik wilde het net zeggen >:)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MarjoleinBr
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 06-09-2023
Dank voor deze tip, door jullie hoef ik niet een loodgieter te bellen en de hele dag wachten op iemand die een schroefje aandraaien. Ben echt blij met jullie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steuberke
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-11-2024
BCC schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:43:
Ik gebruik altijd een boodschappenmuntje hiervoor. Die passen precies.
Bedankt voor de tip, ik had vandaag precies ditzelfde probleem en vanwege dit topic opgelost! Heel erg bedankt :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NIM6666
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-02 07:05
Ja hier nog zo'n onervaren klusser die dit dus niet wist. Dit topic blijft z'n nut bewijzen.
Dank jullie allen voor de hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hancarl
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-01-2024
Deels werkte dit bij ons. Echter lekt het nog steeds. We hebben het zoveel mogelijk aan proberen te draaien met een 5 cent muntje. Blijft minder maar nog steeds lekken helaas. Iemand nog een idee? Kan het iets met het rubber te maken hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Hancarl Wanneer aandraaien niet helpt, of niet genoeg, dan is het een kwestie van een nieuw rubber. Zorg er voor dat die goed in het midden ligt en daarna de boel weer goed vastdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digiloog
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-04 15:36
Beetje late reactie, maar bij mij mistte de bovenste rubber, was nooit geplaatst.
Heb een 110mm o-ring besteld en deze er tussen geplaatst en de lekkage is verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-04 13:49

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Bedankt jongens! Nooit geweten en stond al met het kit pistool klaar, tot ik dit topic tegenkwam. _/-\o_

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

• ravetherave
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-04 13:12
Goeiedag,

Is er iemand die weet waar ik een dergelijke holle schroef kan kopen? Deze is bij mij afgebroken helaas. Heb tevens zitten zoeken bij de gemiddelde bouwmarkt maar kan hier niks vinden.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-04 23:16
ravetherave schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:02:
Goeiedag,

Is er iemand die weet waar ik een dergelijke holle schroef kan kopen? Deze is bij mij afgebroken helaas. Heb tevens zitten zoeken bij de gemiddelde bouwmarkt maar kan hier niks vinden.
Google is (soms) je vriend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• an94
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-10-2024
Werkt het idee met die schroef aandraaien ook bij een wastafel op de badkamer?
Wij hebben op dit dezelfde lekkage als in bovenstaande reacties, maar dan op de badkamer.
Of iemand die weet hoe we dit anders kunnen oplossen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVgREGEcWgLqviOErG_ae2mE43M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jL0WKW8OOOBVl6MkZAjRHS7k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:47
Het principe is het zelfde, dus ja. Proberen kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55

Reptile209

- gers -

En voor wie het principe niet snapt: harde materialen tegen elkaar zetten is niet waterdicht. Daar zit een rubber tussenin geklemd.

Van boven naar beneden kom je dus tegen:
- roostertje
- rubber 1
- wastafel
- rubber 2
- bovenkant sifon

De schroef gaat daar als een grote sateprikker van boven (rooster) naar beneden (sifon) doorheen om de boel samen te trekken.

Als de schroef te los zit, dichten de rubbers niet goed af. Als de rubbers scheef zitten of te oud zijn, gaat het ook lekken. Alles is te vervangen. Bij het samenbouwen opletten dat alle rubbers recht zitten. De schroef moet vast maar niet mega-strak, want dan verbuig je het rooster, breek je de schroef of de schroefdraad in de sifon en gaat het ook lekken.

Zo scherp als een voetbal!

Pagina: 1