De beste stille koeler

Pagina: 1
Acties:

• Biff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01-2025

Biff

waar zijn de visjes

Topicstarter
Hoi,
Ik heb een Thunderbird 1400 op een Asus A7V266. In combinatie met een Spire 5E34B3-H (was de enige koeler in voorraad, thermal pad verwijderd, grease in groeven in koperen heatspreader gewreven en zeer dun laagje op core aangebracht) levert dat met het huidige warme weer stressed temps van 68 graden op in Motherboard Monitor - en dat met open kast. Daar wil ik dus iets aan gaan doen.

Ik heb een hoop topics gevonden over koeling maar ik begin het overzicht een beetje kwijt te raken. Misschien dat iemand er nog iets zinnigs over kwijt wil. Mijn prioriteiten zijn in volgorde (niet alles noodzakelijk):
- Moet passen op A7V266
- Hoe stiller hoe beter
- Handige clip
- RPM-controle via SMbus
- Fingerguard

Als ik het zo zie zijn de kandidaten:
Alpha FC-PAL6035 (Delta MP fan 4000 RPM goed genoeg? HP fan 5700 RPM hoe luid?)
NoiseControl Silverado (Waarom is deze zo duur?)
Swiftech MC462-A (4000 RPM goed? 5700 luid? Aangesloten op voeding ipv fan header, dus geen RPM-monitoring? Waarom zo duur?)
Global Win WBK38 38 CFM FAN + Grill (Wel erg lawaaiig denk ik? Te groot?)

Ik voel veel voor de Alpha met MP fan, vanwege goede reputatie, RPM monitoring, hopelijk een beetje stil. Iemand die een goede reden kan bedenken om het niet te doen? En wat is dan beter en waarom? Prijs is niet echt een overweging.

Thanks

Yeah well. The Dude abides.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Een tip voor als je niet teveel wilt uitgeven en overclocken geen noodzaak voor je is: de Cooler Master EP5-6I11. Kost je tussen de 25 en 30 gulden, en het is voor het geld een top koeler. Hij maakt weinig lawaai, koelt goed, en is goedkoop. Op mijn T'bird 1GHz is ie met deze hitte 44C volledig stressed (met Prime95 Torture Test en nog wat andere dingen, en omgevingstemperatuur is 27C). Er zijn genoeg mensen die 'm met een TB1333 en een TB1400 gebruiken.

Bij mij draait ie momenteel op 5V, want dan hoor je 'm nauwelijks. Er zit in m'n kast een 80x80 fan die er tegenaanblaast, en de stressed temp blijft met een omgevingstemp van 27C op zo'n 53C hangen. Eventueel kun je er nog een andere fan op monteren, maar standaard is deze koeler al een aanrader :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Biff

Biff

waar zijn de visjes

Topicstarter
Die Coolermaster wilde ik eigenlijk ook hebben in plaats van de Spire. Het lijkt me een fijn apparaatje, maar helaas was hij uitverkocht toen ik m'n setje ging kopen. :'(

Maar nu wil ik het dus toch wat rigoreuzer aanpakken en gewoon het allerbeste model kopen wat nog redelijk stil is.

De prijs doet er niet toe, ik vraag me alleen af of bijv. zo'n Swiftech van f229,- echt beter is dan Alpha van f129,-, en waarom. Van Alpha ken ik een ouder model en ik vind het prachtige hoogwaardige stukjes techniek. Maar als de Swiftech of Noisecontrol voordelen hebben dan wil ik die..

Ik ken de roundups van bijv Dan's Data, maar ik heb nergens een vergelijking gevonden van precies deze modellen, en ik kan er niet echt meer wijs uit worden. Vandaar dus een verzoek om heldere inzichten van de hooggewaardeerde heren tweakers hier.

Cheers

• Biff

Biff

waar zijn de visjes

Topicstarter
Oh en een andere vraag, ik heb nu enkele keren gelezen dat Asus borden de temperatuur '7 of 8 graden te hoog' zouden aangeven. Weet iemand daar het fijne van, en hoe komt men tot die conclusie? Vergelijking zelfde chip op ander bordje of wat?