Computer bevriest eenmalig.. draaid vervolgens prima

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-09 00:38
Mijn vraag
Al een tijdje ben ik met een probleem bezig maar ik kom er maar niet uit..

Mijn computer bevriest altijd binnen +-15-30 minuten na het aanzetten (Gamen of niet). Vervolgens draait hij de hele dag verder zonder enige problemen. Als ik bij de betrouwbaarheidscontrole kijk dan geeft hij de kritieke gebeurtenis: "Desktop Window Manager" werkt niet meer.

Als de computer bevriest dan blijft het geluid soms doorlopen, soms gaat hij gewoon op zwart. Als ik dan de computer opnieuw opstart (Door de power knop in te houden om af te sluiten) is er soms de eerste paar keren geen beeld en moet ik hem even laten "Rusten" (Het is net een huisdier) voordat ik hem weer opstart en hij beeld geeft. Alles werkt dan weer perfect voor de hele verdere dag.

Relevante software en hardware die ik gebruik
I5 9600k, Gigabyte Aorus RTX 2070 super, Corsair RM750X voeding, Gigabyte Z390 Aorus pro moederbord, Intel 660p ssd (staat windows op geïnstalleerd)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ram getest (ene stick eruit gehaald, andere erin)
Alles geüpdatet aan drivers
Windows opnieuw geïnstalleerd
Praktisch alle "Fixes" voor dit probleem geprobeerd die ik online kon vinden..

Ben even ten einde raad.. en stel hier even de vraag voordat ik verder ga met het swappen van videokaarten (Wat een rottijd om zo'n ding te moeten vervangen.. ookal is het garantie) / voedingen / SSD's etc.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Doe je de spanning ook van de voeding als je 'm uit zet? Met behulp van een schakelaar op een stekkerdoos bijvoorbeeld.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris2
PD2JK schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:04:
Doe je de spanning ook van de voeding als je 'm uit zet? Met behulp van een schakelaar op een stekkerdoos bijvoorbeeld.
Per keer verschillend. De ene keer wel (dan lijkt hij ook sneller weer beeld te geven) de andere keer niet (Dus dan laat ik hem alleen even uit staan en druk ik weer op de aan-knop).

Denk je dat het iets met de voeding te maken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat is mogelijk, maar is pas uit te sluiten als je die kunt omwisselen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris2
Zou het probleem zich dan niet vaker voor moeten doen dan 1x per dag (en vervolgens niet meer)?
(Het is een Corsair RM750X unit)

Morgen ga ik de computer laten draaien met een andere grafische kaart om de grafische kaart uit te sluiten.

De vervolgstap is dan idd. een andere voeding.

[ Voor 13% gewijzigd door Chris2 op 11-08-2021 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris2
Update:

Ondertussen loopt de computer ruim een week zonder problemen.

De oplossing lijkt te zijn: De GPU 15% underclocken. Hij loopt nu ook +-15 graden koeler.

Als resultaat is er natuurlijk minder performance; maar dit is verwaarloosbaar in games.

Goede (tijdelijke) oplossing tot de GPU markt weer aansterkt. Dan komt er een nieuwe en gaat deze Gigabyte 2070 super weg voor garantie.
Pagina: 1