glasvezel aanleg KPN versus Ziggo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YensQ
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-08-2021
KPN gaat binnenkort glasvezel in onze bestaande wijk aanleggen dmv graven in straat en naar huizen t/m aansluiting in meterkast.als je hier toestemming voor geeft. Maar je kunt daarbij voor de aansluiting geen gebruik maken van Ziggo als provider.
Ziggo geeft aan je kunt nu al overschakelen naar pakket van 1000Mb download en 50Mb upload op ons adres.
Huh hoe zit dat dan? Is Ziggo pakket een nep pakket? Is het verstandig om de glasvezel van KPN uit te laten voeren met het oog op de toekomst.
Heeft voor ons veel impact omdat onze tuin net is aangelegd. Wat is wijsheid?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ziggo gebruikt niet de infrastructuur en kabels van KPN, maar heeft zijn eigen kabels en infrastructuur. Dat is al grotendeels glasvezel (tot aan de verdeelkast in de straat/wijk doorgaans) en vanaf daar coax naar de individuele aansluiting in huis. De mogelijkheden daar ontwikkelen zich ook nog steeds, mede door nieuwe standaarden voor kabelinternet (docsis) en door het uitschakelen van analoge signalen voor radio en tv die ruimte op de coax in beslag nemen.
Maar als je niet afhankelijk wilt zijn van Ziggo en wat er mogelijk is op hun netwerk, dan is het laten aanleggen van glas door KPN zeker te overwegen om een alternatief te hebben.

Verder is dit niet echt iets voor de redactie, dus ik verplaats je topic even naar een meer toepasselijk deel van het forum.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 00:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

KPN levert het internet in dat geval via nieuw aan te leggen glasvezel. Ziggo levert via bestaande coax bekabeling en je mag dat m.i. geen vergelijking met glasvezel noemen.
Download snelheden kunnen beide 1 Gbps zijn. Upload snelheid is zoals je ziet nergens in de buurt van wat met glasvezel kan. En nog een verschil is dat internet via Ziggo doorgaans een grotere latency heeft en tot op zekere hoogte gedeelde bandbreedte met de rest van de straat of wijk.

Ik zou zeggen, ga met de prijs en de verdere invulling van het pakket je keuze maken.
Met een kleine voorsprong voor KPN omdat je dan maar vast dat glas in je huis hebt liggen.

Mocht je kiezen voor Ziggo en het is mogelijk om KPN gratis je glasvezel aansluiting te laten leggen zonder abbo, doe dat dan. Want achteraf voor glasvezel kiezen kan dan een prijzige bijkomstigheid worden.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 11-08-2021 17:47 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

remco_k schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:46:
KPN levert het internet in dat geval via nieuw aan te leggen glasvezel. Ziggo levert via bestaande coax bekabeling en je mag dat m.i. geen vergelijking met glasvezel noemen.
Ziggo is in de praktijk ook gewoon glasvezel tot de straathoek.
Download snelheden kunnen beide 1 Gbps zijn. Upload snelheid is zoals je ziet nergens in de buurt van wat met glasvezel kan.
Dat gaat als het goed is binnenkort veranderen nu Ziggo de analoge FM radio kanalen aan het uitschakelen is, die in de weg zitten voor extra docsis 3.1 upload kanalen.
En nog een verschil is dat internet via Ziggo doorgaans een grotere latency heeft
Ik meet hier een gemiddelde ping van 13ms naar google.nl. Is glasvezel merkbaar beter? Ik kan het me voorstellen hoor, dat er net wat minder protocolomzettingen nodig zijn dan bij coax, maar specifieke toepassingen daar gelaten vraag ik me af of dat echt merkbaar is?
en tot op zekere hoogte gedeelde bandbreedte met de rest van de straat of wijk.
Met een consumenten glasvezelaansluiting heb je net zo goed een overboekte verbinding (10gbit backbone in de wijkkast die met 100 1gbit aansluitingen gedeeld wordt of zo, geen idee wat de echte overboekingsfactor is, maar even een willekeurig voorbeeld en 1:10 is volgens mij vrij gangbaar).
Ik zou zeggen, ga met de prijs en de verdere invulling van het pakket je keuze maken.
Als je nu al Ziggo hebt en gewend bent om bijvoorbeeld makkelijk op meerdere TV's te kunnen kijken en daar wel coax maar niet per se netwerk aansluitingen hebt dan brengt overstappen op glasvezel met IPTV in plaats van digitale kabel-tv ook nog wel wat uitdagingen met zich mee. Nog los van dat de kwaliteit van Ziggo's DVB-C nog altijd beter is dan van de IPTV streams van glasvezel aanbieders meen ik?
Met een kleine voorsprong voor KPN omdat je dan maar vast dat glas in je huis hebt liggen.

Mocht je kiezen voor Ziggo en het is mogelijk om KPN gratis je glasvezel aansluiting te laten leggen zonder abbo, doe dat dan. Want achteraf voor glasvezel kiezen kan dan een prijzige bijkomstigheid worden.
Dat inderdaad sowieso: als je nu mee kan doen en glas kan laten aanleggen is dat altijd mooi meegenomen. De rek op coax is er nog niet uit en het kan best dat Ziggo op termijn ook gewoon fiber to the home gaat aanleggen, maar als je met weinig moeite nu al glas in huis kan halen is dat nooit mis.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:23

vr6-only

Blub Blub

Ik zou de kosteloze aanleg gewoon laten uitvoeren. Je tuin gaat niet in z'n geheel overhoop. Meestal beperkt het zich tot een invoergat van circa 60 bij 60cm. Ze brengen namelijk de kabel middels een "raket" naar je gevel toe. YouTube: Training Werken met de tuinraket FttH

Of je er ooit gebruik van gaat maken is een tweede. Maar de aansluiting is in ieder geval gemaakt en je hebt daarmee dus meer keuze uit providers die snel en stabiel internet kunnen leveren.
Discussie gaat over de aanleg van infrastructuur. Iemand behoeden om een gratis aansluiting te nemen, wat naar mening van experts het enige toekomst vaste netwerk is, is vreemd.

Tenslotte maakt 97 cent nog geen euro. Architectuur van een netwerk heeft hier de overhand en niet het medium. Coax kan prima meer bandbreedte aan, maar het gehele netwerk (DOCSIS) niet. Niet voor niets legt Ziggo nu ook FttH aan bij nieuwbouw, weliswaar eindigend met een RFOG oplossing. Maar dan nog. Ook zij zien in dat DOCSIS uiteindelijk gaat afleggen.

[ Voor 39% gewijzigd door vr6-only op 12-08-2021 00:20 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Ik heb een klant met Ziggo, KPN GPON glas, Kabelnoord glas en Xenosite VDSL op diverse locaties. Laat ik zo zeggen: de latency van glas en VDSL zijn laag en constant, die van Ziggo is wat hoger en variëert continu.

We hebben een tijd terug KPN 100/100 laten aansluiten op een locatie waar we al 600/50 Ziggo hadden, de primaire lijn is KPN geworden, de Ziggo lijn gaat een abo omlaag en wordt in principe alleen als backup nog gebruikt. Locatie is qua verbinding met VPNs nog nooit zo stabiel geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

vr6-only schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:08:
[...]
Discussie gaat over de aanleg van infrastructuur. Iemand behoeden om een gratis aansluiting te nemen, wat naar mening van experts het enige toekomst vaste netwerk is, is vreemd.
Volgens mij raad ik ook gewoon aan om die aansluiting gewoon te nemen als dat makkelijk / goedkoop kan nu KPN bezig is? Ik plaatste alleen wat kanttekeningen bij een in mijn ogen wat scheve vergelijking tussen kabel en glas.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:17

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

_JGC_ schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:25:
Ik heb een klant met Ziggo, KPN GPON glas, Kabelnoord glas en Xenosite VDSL op diverse locaties. Laat ik zo zeggen: de latency van glas en VDSL zijn laag en constant, die van Ziggo is wat hoger en variëert continu.
Ik merk op diverse locaties geen tot nauwelijks geen variatie in latency bij Ziggo. Op glasvezel kan het e.e.a. ook fluctueren.

Is het een optie om zowel ziggo als glasvezel aan te laten leggen? Dan heb je altijd de keuze. Dat heb ik ook laten doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 12-08-2021 09:19 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Bor schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:18:
[...]
Is het een optie om zowel ziggo als glasvezel aan te laten leggen? Dan heb je altijd de keuze. Dat heb ik ook laten doen.
Voor zover ik de topicstart interpreteer heeft ie al Ziggo, of in elk geval een aansluiting in huis (anders zou Ziggo ook niet aan kunnen bieden dat hij kan "overschakelen naar pakket van 1000Mb download en 50Mb upload").

• _JGC_
@Bor Latency bij die ziggo verbindingen is meestal rond de 17-23ms. Variaties zijn ook maar minimaal en latency is laag (die locaties met kabelnoord hadden eerst ADSL, daar was 27ms ondergrens). Bij glas zit het eerder op 5ms.

Ik kan ook precies zien wanneer de VPN overschakelt van Ziggo naar VDSL, latency duikt dan 5ms naar beneden en is constant.

Wat stabiliteit betreft, met enige regelmaat 5% packet loss (connectbox modems) of de hele verbinding eruit (hitron modem, ook puma6). Sinds KPN is aangelegd gaat er geen actief VPN verkeer meer over de Ziggo lijn en is ie stabiel.

[ Voor 24% gewijzigd door _JGC_ op 12-08-2021 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:15
Bor schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:18:
[...]

Ik merk op diverse locaties geen tot nauwelijks geen variatie in latency bij Ziggo. Op glasvezel kan het e.e.a. ook fluctueren.

Er zijn hier genoeg voorbeelden op tweakers te vinden van smoke pings van ziggo vs glas waarbij duidelijk variaties te zien zijn bij Ziggo en niet bij glas.
Zolang je geen actieve monitoring hebt kan je de stelling geen tot nauwelijks geen variatie in latency bij Ziggo niet hard maken.

[ Voor 11% gewijzigd door White_Collar op 12-08-2021 09:33 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• Bor

Bor

Orion84 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:23:
[...]

Voor zover ik de topicstart interpreteer heeft ie al Ziggo, of in elk geval een aansluiting in huis (anders zou Ziggo ook niet aan kunnen bieden dat hij kan "overschakelen naar pakket van 1000Mb download en 50Mb upload").
Scherp :)
In dat geval zou ik indien mogelijk de glasvezelverbinding tot in de meterkast laten aanleggen. Dan heb je altijd de keuze en een eventuele volgende bewoner ook.

Dat glas altijd stabieler en sneller is klopt overigens niet altijd. Zelf woon in in een redelijke nieuwbouwwijk; ook met glas zijn toch regelmatig issues en pakketten lijken soms geknepen.

Ping is overigens geen betrouwbare indicatie van latency.

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 12-08-2021 09:34 ]

• White_Collar
Bor schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:32:
[...]

Dat glas altijd stabieler en sneller is klopt overigens niet altijd. Zelf woon in in een redelijke nieuwbouwwijk; ook met glas zijn toch regelmatig issues en pakketten lijken soms geknepen.

Ping is overigens geen betrouwbare indicatie van latency.
"pakketten lijken soms geknepen" :? :? :?

En deze is natuurlijk ook helemaal mooi Ping is overigens geen betrouwbare indicatie van latency. :+
In combinatie met ping jitter is dat een prima indicatie, vertel mij eens hoe je anders latency wilt meten ;)

[ Voor 9% gewijzigd door White_Collar op 12-08-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White_Collar
Orion84 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:14:

Ziggo is in de praktijk ook gewoon glasvezel tot de straathoek.
Straat kast, niet straathoek.
Dat gaat als het goed is binnenkort veranderen nu Ziggo de analoge FM radio kanalen aan het uitschakelen is, die in de weg zitten voor extra docsis 3.1 upload kanalen.
Deze migratie duurt al tijden, iedereen roept binnenkort, in de praktijk gaat het nog wel heel lang duren.
Ik meet hier een gemiddelde ping van 13ms naar google.nl. Is glasvezel merkbaar beter? Ik kan het me voorstellen hoor, dat er net wat minder protocolomzettingen nodig zijn dan bij coax, maar specifieke toepassingen daar gelaten vraag ik me af of dat echt merkbaar is?
Uit diverse topics blijkt dat in de avond uren het ziggo netwerk in diverse gebieden het best wel moeilijk heeft.
Met een consumenten glasvezelaansluiting heb je net zo goed een overboekte verbinding (10gbit backbone in de wijkkast die met 100 1gbit aansluitingen gedeeld wordt of zo, geen idee wat de echte overboekingsfactor is, maar even een willekeurig voorbeeld en 1:10 is volgens mij vrij gangbaar).
Sterker nog, met GPON heb je bij glas straks de zelfde situatie als bij coax :+
Als je nu al Ziggo hebt en gewend bent om bijvoorbeeld makkelijk op meerdere TV's te kunnen kijken en daar wel coax maar niet per se netwerk aansluitingen hebt dan brengt overstappen op glasvezel met IPTV in plaats van digitale kabel-tv ook nog wel wat uitdagingen met zich mee. Nog los van dat de kwaliteit van Ziggo's DVB-C nog altijd beter is dan van de IPTV streams van glasvezel aanbieders meen ik?
Dat is incorrect, de iptv streams zijn van een zelfde kwaliteit of zelfs hoger gezien het feit dat er meer HD zenders wordt aangeboden.
Dat inderdaad sowieso: als je nu mee kan doen en glas kan laten aanleggen is dat altijd mooi meegenomen. De rek op coax is er nog niet uit en het kan best dat Ziggo op termijn ook gewoon fiber to the home gaat aanleggen, maar als je met weinig moeite nu al glas in huis kan halen is dat nooit mis.
Ziggo wilt ook versneld overstappen naar 100% glas, dus de rek is er waarschijnlijk wel uit, waarom zouden ze anders de switch gaan maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:37
_JGC_ schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:23:
@Bor Latency bij die ziggo verbindingen is meestal rond de 17-23ms. Variaties zijn ook maar minimaal en latency is laag (die locaties met kabelnoord hadden eerst ADSL, daar was 27ms ondergrens). Bij glas zit het eerder op 5ms.

Ik kan ook precies zien wanneer de VPN overschakelt van Ziggo naar VDSL, latency duikt dan 5ms naar beneden en is constant.

Wat stabiliteit betreft, met enige regelmaat 5% packet loss (connectbox modems) of de hele verbinding eruit (hitron modem, ook puma6). Sinds KPN is aangelegd gaat er geen actief VPN verkeer meer over de Ziggo lijn en is ie stabiel.
Dit klinkt echter niet als zakelijk, maar eerder als een 'misbruikt' consumenten abo. Bij de paar zakelijke Ziggo verbindingen die ik beheer zit bijv. geen connectbox maar een ander modem, ben even het type kwijt, maar geen Puma.

Latency is inderdaad wel iets hoger bij Ziggo, maar als ik kijk naar de latency zijn beide erg stabiel. Qua VPN kan het trouwens ook verschillen, ik werk veel met Sonicwall en sinds eind april / begin mei heeft KPN schijbaar iets doorgevoerd op haar consumenten glasverbindingen waardoor ineens de sonicwall SSL VPN's die al jaren stabiel werkten ineens voor alle medewerkers met KPN thuis onstabiel werken (handig met thuiswerken...), terwijl medewerkers met Ziggo (of andere ISP's, zijne niet via KPN glas) geen enkel probleem hebben. Ergste hierbij is ook nog eens dat KPN er niets aan doet (ik heb zelf een KPN glaslijn en kan als beheerder dus zowel KPN zakelijk als KPN consument bellen), ik kan ze ook direct laten zien dat het probleem alleen aanwezig is wanneer ik via KPN glas werk (schakel ik over naar de hotspot op mijn telefoon (vele malen trager) is het probleem direct weg.

Wat dat betreft vind ik qua service KPN echt een afknapper.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

White_Collar schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:44:
[...]
Deze migratie duurt al tijden, iedereen roept binnenkort, in de praktijk gaat het nog wel heel lang duren.
De FM kanalen zijn er volgens mij deze zomer af gegaan. Dus daar zit nu toch echt beweging in. Maar het is inderdaad niet te zeggen wanneer en hoeveel de upload omhoog zal gaan nee.
[...]

Uit diverse topics blijkt dat in de avond uren het ziggo netwerk in diverse gebieden het best wel moeilijk heeft.
Dat zou kunnen, maar in hoeverre is dat inherent aan de techniek, of gewoon door gebrek aan capaciteit op de achterliggende infra (wat je dus op glas net zo goed kan hebben)?
[...]

Sterker nog, met GPON heb je bij glas straks de zelfde situatie als bij coax :+

[...]

Dat is incorrect, de iptv strams zijn van een zelfde kwaliteit of zelfs hoger gezien het feit dat er meer HD zenders wordt aangeboden.
Ik heb altijd begrepen dat de DVB-C kanalen significant hogere bandbreedte gebruiken dan IPTV streams en minder heftige compressie toepassen. Dat iets HD is is leuk, maar resolutie is niet het enige ding.
[...]

Ziggo wilt ook versneld overstappen naar 100% glas, dus de rek is er waarschijnlijk wel uit, waarom zouden ze anders de switch gaan maken?
Glas zal uiteindelijk de toekomst hebben en daar zal Ziggo inderdaad tijdig in mee moeten om niet de boot te missen. Maar met wat er nu mogelijk is op COAX gaat de gemiddelde consument voorlopig echt nog niet tegen de grenzen aanlopen (zeker niet als ze na het opruimen van analoge signalen eindelijk de upload bandbreedte gaan opkrikken).

Anyhow, het wordt een beetje een coax vs. glas gevecht op deze manier, daar heeft TS natuurlijk niet zo heel veel aan dus ik zal het hier verder bij laten.

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-05 10:49
Orion84 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:52:
[...]
De FM kanalen zijn er volgens mij deze zomer af gegaan. Dus daar zit nu toch echt beweging in. Maar het is inderdaad niet te zeggen wanneer en hoeveel de upload omhoog zal gaan nee.

[...]
Dat zou kunnen, maar in hoeverre is dat inherent aan de techniek, of gewoon door gebrek aan capaciteit op de achterliggende infra (wat je dus op glas net zo goed kan hebben)?

[...]
Ik heb altijd begrepen dat de DVB-C kanalen significant hogere bandbreedte gebruiken dan IPTV streams en minder heftige compressie toepassen. Dat iets HD is is leuk, maar resolutie is niet het enige ding.

[...]

Glas zal uiteindelijk de toekomst hebben en daar zal Ziggo inderdaad tijdig in mee moeten om niet de boot te missen. Maar met wat er nu mogelijk is op COAX gaat de gemiddelde consument voorlopig echt nog niet tegen de grenzen aanlopen (zeker niet als ze na het opruimen van analoge signalen eindelijk de upload bandbreedte gaan opkrikken).

Anyhow, het wordt een beetje een coax vs. glas gevecht op deze manier, daar heeft TS natuurlijk niet zo heel veel aan dus ik zal het hier verder bij laten.
toon volledige bericht
Ik vraag me af of Ziggo de upload gaat verhogen, zelfs als het zou kunnen. Misschien in een apart 'booster' abonnement/module om te concurreren met glas aanbieders voor degene om hogere upload zeuren.

Coax vs glas is een non-discussie; glas is op alle fronten beter. Vandaar ook dat Ziggo in hun verkooppraatje aangeeft dat 99% al glas is, behalve het gedeelte tot aan het huis.

Voor de vraag van TS: wijsheid is het laten aanleggen. Het openhalen van de tuin is vervelend, maar eenmalig. Soms kunnen ze ook een deel onder de grond door schieten, waardoor er een gat bij de straat is en een gat ergens in de buurt van het huis. Verwacht overigens niet dat ze stenen even netjes als de stratenmaker terug leggen :).

• Bor

Bor

White_Collar schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:36:
[...]

"pakketten lijken soms geknepen" :? :? :?
Lagere snelheden aanbieden dan het netwerk aan kan is waar ik op doel. Het pakket in deze is dus geen netwerk packet maar een dienstenpakket van de aanbieder.

• BSH
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 11:41

BSH

YensQ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:34:
Heeft voor ons veel impact omdat onze tuin net is aangelegd. Wat is wijsheid?
Bij ons onlangs glasvezel aangelegd, kuiltje in de stoep, kuiltje bij muur waar glasvezel naar binnen gaat.
werd onder de tuin door gestoken, geen sleuf gegraven in tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:31

Theo

moederbord

[...]
Met glas heb ik een ping van zo'n 4-5 ms via wifi op de laptop naar Google (test via cmd/ping) en 6 ms op de telefoon die met de wifi-repeater contact maakt. (speedtest.net via de browser). Standaard Experiabox met een 9 jaar oude 802.11n wifi-4 repeater, dus verder niet echt snelle of fancy hardware.

Verder ben ik het wel met je eens; de cijfers zijn leuk maar wat het voordeel is van die 10 ms reductie voor een gemiddelde gebruiker is niet echt spannend..

7400 Wp op het dak

• _JGC_
Dennism schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:47:
[...]

Dit klinkt echter niet als zakelijk, maar eerder als een 'misbruikt' consumenten abo. Bij de paar zakelijke Ziggo verbindingen die ik beheer zit bijv. geen connectbox maar een ander modem, ben even het type kwijt, maar geen Puma.

Latency is inderdaad wel iets hoger bij Ziggo, maar als ik kijk naar de latency zijn beide erg stabiel. Qua VPN kan het trouwens ook verschillen, ik werk veel met Sonicwall en sinds eind april / begin mei heeft KPN schijbaar iets doorgevoerd op haar consumenten glasverbindingen waardoor ineens de sonicwall SSL VPN's die al jaren stabiel werkten ineens voor alle medewerkers met KPN thuis onstabiel werken (handig met thuiswerken...), terwijl medewerkers met Ziggo (of andere ISP's, zijne niet via KPN glas) geen enkel probleem hebben. Ergste hierbij is ook nog eens dat KPN er niets aan doet (ik heb zelf een KPN glaslijn en kan als beheerder dus zowel KPN zakelijk als KPN consument bellen), ik kan ze ook direct laten zien dat het probleem alleen aanwezig is wanneer ik via KPN glas werk (schakel ik over naar de hotspot op mijn telefoon (vele malen trager) is het probleem direct weg.

Wat dat betreft vind ik qua service KPN echt een afknapper.
toon volledige bericht
Ziggo levert zakelijk gewoon een connectbox. Ga je over op Pro krijg je tegenwoordig een Ubee modem, dat was voorheen een Hitron modem met Puma6 chipset. Die Hitrons heb ik meerdere van gehad, zijn niet stabiel te krijgen en rebooten soms spontaan of lopen gewoon vast. Zit nu ook ergens waar we tweewekelijks naar de meterkast lopen om dat ding even te rebooten, Ziggo Pro met VOIP van Ziggo.

Ziggo Zakelijk is gewoon consumentenspul met als enige verschil dat de helpdesk gratis en langer beschikbaar is, je sneller geholpen wordt en een monteur dezelfde dag nog langs kan komen.

• Dennism
_JGC_ schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:34:
[...]

Ziggo levert zakelijk gewoon een connectbox. Ga je over op Pro krijg je tegenwoordig een Ubee modem, dat was voorheen een Hitron modem met Puma6 chipset. Die Hitrons heb ik meerdere van gehad, zijn niet stabiel te krijgen en rebooten soms spontaan of lopen gewoon vast. Zit nu ook ergens waar we tweewekelijks naar de meterkast lopen om dat ding even te rebooten, Ziggo Pro met VOIP van Ziggo.

Ziggo Zakelijk is gewoon consumentenspul met als enige verschil dat de helpdesk gratis en langer beschikbaar is, je sneller geholpen wordt en een monteur dezelfde dag nog langs kan komen.
Dat komt niet overeen met mijn ervaringen, wat voor regio zit je? 'Oud UPC' of Oud Ziggo', ik heb namelijk wel gemerkt dat daar verschil in kan zitten qua kwaliteit, waarbij 'Oud Ziggo' in mijn ervaring beduidend beter kan zijn dan 'Oud UPC'.

Modems zal ik trouwens eens naar kijken, maar Hitron is het niet. Ubee volgens mij wel, maar ik meende zelf dat het op een paar locaties ook nog Cisco kan zijn.

• _JGC_
Dennism schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:46:
[...]

Dat komt niet overeen met mijn ervaringen, wat voor regio zit je? 'Oud UPC' of Oud Ziggo', ik heb namelijk wel gemerkt dat daar verschil in kan zitten qua kwaliteit, waarbij 'Oud Ziggo' in mijn ervaring beduidend beter kan zijn dan 'Oud UPC'.

Modems zal ik trouwens eens naar kijken, maar Hitron is het niet. Ubee volgens mij wel, maar ik meende zelf dat het op een paar locaties ook nog Cisco kan zijn.
Zowel oud Ziggo als oud UPC, zit hier in een grensgebied dus kom beide tegen. Het gekke aan die Hitron modems is dat ze in oud Ziggo gebied wel gewoon stabiel zijn (van die klant nooit klachten gehad), in oud UPC gebied niet 8)7.

• Dennism
_JGC_ schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:48:
[...]

Zowel oud Ziggo als oud UPC, zit hier in een grensgebied dus kom beide tegen. Het gekke aan die Hitron modems is dat ze in oud Ziggo gebied wel gewoon stabiel zijn (van die klant nooit klachten gehad), in oud UPC gebied niet 8)7.
Ik zit zelf eigenlijk vrijwel exclusief in 'Oud Ziggo', op een enkele relatie na.

• Bor

Bor

Theo schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:31:
[...]

Met glas heb ik een ping van zo'n 4-5 ms via wifi op de laptop naar Google (test via cmd/ping) en 6 ms op de telefoon die met de wifi-repeater contact maakt. (speedtest.net via de browser).
Wifi en repeaters lijken mij geen goede manier om betrouwbaar te testen; je gebruikt daar een shared medium.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Bor schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:56:
[...]

Wifi en repeaters lijken mij geen goede manier om betrouwbaar te testen; je gebruikt daar een shared medium.
#Care, netjes toch dat ie meldt welke methode hij gebruikt om alsnog lagere pings te krijgen dan wat ik aangaf?

Zullen we een beetje on-topic blijven? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:49
Waarom heb ik zo het vermoeden dat @YensQ al lang is afgehaakt in dit (inmiddels zeer technische) topic?

Het antwoord op de vraag is denk ik inmiddels ook wel gegeven: De impact van het aanleggen van glasvezel in je huis is beperkt. Als je dus de kans hebt om glasvezel gratis aan te laten leggen dan is het advies om dat te laten doen, ook als je er zelf geen gebruik van wilt maken op dit moment. Dat kan later voor jezelf, of toekomstige bewoners veranderen en dan ben je voorbereid.

Aanvulling: Ziggo is geen neppakket, alleen een andere techniek. Naar alle waarschijnlijkheid zal dat (1000Mb download en 50Mb upload) prima functioneren en (meer dan) voldoende zijn voor de gemiddelde gebruiker.

[ Voor 18% gewijzigd door bazzemans op 12-08-2021 11:01 ]

• Bor

Bor

Orion84 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:57:
[...]

#Care, netjes toch dat ie meldt welke methode hij gebruikt om alsnog lagere pings te krijgen dan wat ik aangaf?

Zullen we een beetje on-topic blijven? :)
De meetmethode is wel degelijk ontopic en belangrijk. De output van een onbetrouwbare meting is precies dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-05 10:35
_JGC_ schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:23:

De algehele kwaliteit van je verbinding is zo sterk afhankelijk van de "lokale situatie"... in mijn oude woning had ik bij Ziggo echt een super aansluiting, lage latency van 5~12ms en haalde 110% van de beloofde snelheid... echt constant, wanneer ik het aan het testen was, grafiek was altijd een rechte streep. En dit in een flatgebouw van 19 verdiepingen hoog en ruim 500 woningen.

2 jaar geleden verhuisd naar een kleinschalig appartementencomplex en in eerste instantie Ziggo aangehouden ondanks glasvezel beschikbaar, maar Ziggo was op het nieuwe adres duidelijk minder; latency varieerde enorm van 20~50ms en ook de snelheid schommelde aardig. Vorig jaar overgestapt op glasvezel, dat bracht wat betreft latency een verbetering, maar nog niet zo best als met Ziggo op mijn oude adres... onder de 10ms heb ik het nog niet gemeten.

TL;DR... hoe de kwaliteit van je verbinding is via de kabel of glasvezel is heel moeilijk te bepalen, het kan enorm verschillen per locatie... per adres zelfs. Kwaliteit van de kabel, gebruikte apparatuur, drukte op de lijnen, afstanden etc. Meten = weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Bor schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:17:
[...]

De meetmethode is wel degelijk ontopic en belangrijk. De output van een onbetrouwbare meting is precies dat.
Als zelfs met een methode die voor een hogere ping kan zorgen er lagere resultaten uitkomen dan is die methode dus tamelijk irrelevant voor zijn argument. Verder gaat dit topic over of het wel of niet slim is om mee te doen met glasvezelaanleg. Discussies over hoeveel ms ping iemand heeft is echt geneuzel in de marge.

• nattebaksteen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 11:35
kpn is ook in mijn wijk bezig. Alles is soepel verlopen moet ik zeggen. De 30ste komen ze in huis aansluiten.

Iedere stap is netjes gecorrespondeerd. Eerst wordt er toestemming gevraagd, als je akkoord bent komen ze binnen kijken waar je de aansluiting wil. In mijn geval in de woonkamer naast de ziggo coax aansluiting, maar je mag zelf kiezen zeiden ze.
Daarna komen ze de straat openbreken en schieten met die raket. Ook daar heb ik geen last van gehad. Ik heb een lange voortuin en het is allemaal netjes achter gelaten.
Tussentijds heb ik een aanbieding gekregen voor 12maanden kpn glasvezel met snelheid naar keuze voor de helft van de prijs van het huidige ziggo abbo. Kpn regelt alles inclusief het overstappen.
Dit kpn pakket bevat natuurlijk ook digitale tv En ik heb voor de maximale snelheid van 500mb in mijn geval gekozen,

Mocht kpn toch niet bevallen, dan stappen we volgend jaar gewoon weer over naar Ziggo, want die bevalt op de horizon box na ook prima. Misschien krijgen we dan ook de next, want die vind ik net wat beter. Moet wel zeggen dat de laatste horizon update wel een verbetering is hoor.

Maar tot nu toe is met het aansluit proces van Kpn goed bevallen, alles is netjes geregeld. Ben ook blij dat ik precies heb aangegeven waar ik die gratis aansluiting wil hebben, want anders schieten ze die gewoon ergens naar toe. Bij mijn overburen bijvoorbeeld, daar komt die midden op de oprit uit de grond, en dat moet je niet willen natuurlijk.

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
vr6-only schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:08:
Tenslotte maakt 97 cent nog geen euro. Architectuur van een netwerk heeft hier de overhand en niet het medium. Coax kan prima meer bandbreedte aan, maar het gehele netwerk (DOCSIS) niet. Niet voor niets legt Ziggo nu ook FttH aan bij nieuwbouw, weliswaar eindigend met een RFOG oplossing. Maar dan nog. Ook zij zien in dat DOCSIS uiteindelijk gaat afleggen.
White_Collar schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:44:
[...]

Dat is helemaal niet waar en een verzonnen verhaal. Er wordt nu helemaal geen switch gemaakt. Zeker tot en met Docsis 4.0 (10/6 Gbps) ziet Ziggo helemaal geen reden om de overstap te maken naar 100% glasvezel. Pas bij symmetrische snelheden van 10 Gbps en hoger is er nog niets gespecificeerd en zal de overstap gemaakt moeten worden of een nieuwe Docsis standaard vereist zijn.

De enige reden waarom Ziggo in specifieke situaties glas tot de meterkast legt is wanneer er toevallig al een glasvezelkabel in de buurt ligt en het praktischer is om dit te doen. Dit is ook de reden waarom de zalmhaventoren in Rotterdam met glas is aangelegd. Dit is niet alleen praktischer qua aanleg maar ook nog eens goedkoper wanneer je grote aantallen woningen moet bestrijken.

Maar goed terug on topic. Het is eigenlijk altijd verstandig om, als het tegen een redelijke vergoeding kan, de aansluiting te laten maken. Zo heb je altijd een mogelijkheid om over te stappen of een deel van de diensten te switchen. Volgens mij zijn dan de meeste hier wel over eens.

• White_Collar
Jay-B schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:55:
[...]

[...]

Dat is helemaal niet waar en een verzonnen verhaal. Er wordt nu helemaal geen switch gemaakt. Zeker tot en met Docsis 4.0 (10/6 Gbps) ziet Ziggo helemaal geen reden om de overstap te maken naar 100% glasvezel. Pas bij symmetrische snelheden van 10 Gbps en hoger is er nog niets gespecificeerd en zal de overstap gemaakt moeten worden of een nieuwe Docsis standaard vereist zijn.

De enige reden waarom Ziggo in specifieke situaties glas tot de meterkast legt is wanneer er toevallig al een glasvezelkabel in de buurt ligt en het praktischer is om dit te doen. Dit is ook de reden waarom de zalmhaventoren in Rotterdam met glas is aangelegd. Dit is niet alleen praktischer qua aanleg maar ook nog eens goedkoper wanneer je grote aantallen woningen moet bestrijken.
Dat is helemaal geen verzonnen verhaal, zoals je zelf al aangeeft, begint Ziggo al tot de meterkast glas aan te leggen. Daarna terminaten ze het terug naar Coax.
Dat ze daar nu mee beginnen, verklapt wel degelijk iets over het beleid qua uitrol ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
Alleen op zeer lange termijn. Er werd gesuggereerd dat de overstap inmiddels wordt gemaakt. Dat is niet waar. Ziggo legt nog steeds volop nieuw coax aan. Alleen als het economisch voordeliger is om glasvezel te leggen doet men dat. Het is dus vooral een overweging vanuit een kostenperspectief en niet vanuit de eigenschap van het medium zelf. Dat is een wezenlijk verschil en staat haaks op je eerdere bewering.

Zie ook: https://www.nrc.nl/nieuws...n-voor-glasvezel-a4048820

(helaas wel achter een paywall)

[ Voor 21% gewijzigd door Jay-B op 12-08-2021 12:20 ]

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

BSH schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:24:
[...]

Bij ons onlangs glasvezel aangelegd, kuiltje in de stoep, kuiltje bij muur waar glasvezel naar binnen gaat.
werd onder de tuin door gestoken, geen sleuf gegraven in tuin.
vraag ik me af of de kabel dan wel in een buis ligt? :?
Want er is laatst weer een topic geweest (en die zijn er wel vaker, geloof ik) van mensen die een glasvezelkabel raken bij werkzaamheden in hun tuin. En iedere keer lijkt de conclusie te zijn dat de schade beperkt zou zijn gebleven als de kabel in een buis had gezeten.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• White_Collar
Jay-B schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:15:
Alleen op zeer lange termijn. Er werd gesuggereerd dat de overstap inmiddels wordt gemaakt. Dat is niet waar. Ziggo legt nog steeds volop nieuw coax aan. Alleen als het economisch voordeliger is om glasvezel te leggen doet men dat. Het is dus vooral een overweging vanuit een kostenperspectief en niet vanuit de eigenschap van het medium zelf. Dat is een wezenlijk verschil en staat haaks op je eerdere bewering.

Zie ook: https://www.nrc.nl/nieuws...n-voor-glasvezel-a4048820

(helaas wel achter een paywall)
Oh daar heb je wel een punt idd :o , ik vatte het eerder gepubliceerde artikel van tweakers op dat Ziggo naast kosten reductie ook verkapt alvast de fyieke drager wilde aanpassen zodat ze een hybrid situatie creëren om bij eventuele volledige overstap in de toekomst minder migratie pijn te hebben.
(vond het wel een briljante zet tbh :P )

Jammer dat ze dat niet op grote schaal gaan doen :'(
Weer wat geleerd vandaag!

[ Voor 4% gewijzigd door White_Collar op 12-08-2021 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSH
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 11:41

BSH

Pietervs schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:41:
[...]

vraag ik me af of de kabel dan wel in een buis ligt? :?
Kabel ligt in een aparte oranje flexbuis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
@YensQ de TS is zich van alle antwoorden rotgeschrokken en al lang afgehaakt. Waar zo'n simpele vraag allemaal naar toe kan leiden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
TS wordt op zijn wenken bediend. Krijgt een advies die gemiddeld genomen aangeeft dat het verstandig is om toch de glasvezel te laten aansluiten mits financieel aantrekkelijk met daarbij gratis meer info over de verschillen tussen coax en glasvezel. Wat wil je nog meer? Het is ook net een tech forum. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjozzie
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-02 18:31
Helaas geen KPN glasvezel voor mijn .
Duidelijk aan klantenservice gevraagd voordat ik zou overstappen van Ziggo naar KPN: ik stap alleen over als ik mijn eigen router kan blijven gebruiken net zoals ik nu ook heb ( in bridge modus) Antwoord: ja hoor, geen enkel probleem! Wat blijkt.....monteur alles aangesloten......testen....klik ik op mijn netwerk.....werkt niet.....zegt hij....nee , bij ons kun je niet je eigen router gebruiken.
Pffff....alles ontkoppeld en is die weer weggegaan. Wat blijkt...Ziggo was net stopgezet en met spoed weer aangemeld bij Ziggo. Voor mij dus geen KPN, onbegrijpelijk dat je je eigen router niet kan gebruiken. Wil zeker geen alles in 1 kastje van de provider. Dan nooit zon goed bereik als met eigen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

rjozzie schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:55:
Voor mij dus geen KPN, onbegrijpelijk dat je je eigen router niet kan gebruiken.
Ik zou niet direct de eerste de beste monteur of helpdesk geloven. Vrij modemkeuze is verplicht tegenwoordig. Kan zijn dat je voor KPN een eigen modem moet aanschaffen waar je eigen bestaande router op aansluit. Maar het kan wel. Wat niet lijkt te kunnen is het modem in bridge mode. Ik gok dat je daar tegenaan loopt.

Vrije modemkeuze: gebruik een eigen modem op je KPN verbinding
Wil je liever een ander modem gebruiken dan de Experia of KPN Box die wij bij je abonnement leveren? Dit kan. KPN biedt vrije modemkeuze. Hiermee kun je zelf een eigen modem(router) aansluiten op je koper- of glasvezelverbinding.
review: Vrije modemkeuze is een feit - Na jaren strijd delen providers specif...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1