Ziggo is in de praktijk ook gewoon glasvezel tot de straathoek.
Download snelheden kunnen beide 1 Gbps zijn. Upload snelheid is zoals je ziet nergens in de buurt van wat met glasvezel kan.
Dat gaat als het goed is binnenkort veranderen nu Ziggo de analoge FM radio kanalen aan het uitschakelen is, die in de weg zitten voor extra docsis 3.1 upload kanalen.
En nog een verschil is dat internet via Ziggo doorgaans een grotere latency heeft
Ik meet hier een gemiddelde ping van 13ms naar google.nl. Is glasvezel merkbaar beter? Ik kan het me voorstellen hoor, dat er net wat minder protocolomzettingen nodig zijn dan bij coax, maar specifieke toepassingen daar gelaten vraag ik me af of dat echt merkbaar is?
en tot op zekere hoogte gedeelde bandbreedte met de rest van de straat of wijk.
Met een consumenten glasvezelaansluiting heb je net zo goed een overboekte verbinding (10gbit backbone in de wijkkast die met 100 1gbit aansluitingen gedeeld wordt of zo, geen idee wat de echte overboekingsfactor is, maar even een willekeurig voorbeeld en 1:10 is volgens mij vrij gangbaar).
Ik zou zeggen, ga met de prijs en de verdere invulling van het pakket je keuze maken.
Als je nu al Ziggo hebt en gewend bent om bijvoorbeeld makkelijk op meerdere TV's te kunnen kijken en daar wel coax maar niet per se netwerk aansluitingen hebt dan brengt overstappen op glasvezel met IPTV in plaats van digitale kabel-tv ook nog wel wat uitdagingen met zich mee. Nog los van dat de kwaliteit van Ziggo's DVB-C nog altijd beter is dan van de IPTV streams van glasvezel aanbieders meen ik?
Met een kleine voorsprong voor KPN omdat je dan maar vast dat glas in je huis hebt liggen.
Mocht je kiezen voor Ziggo en het is mogelijk om KPN gratis je glasvezel aansluiting te laten leggen zonder abbo, doe dat dan. Want achteraf voor glasvezel kiezen kan dan een prijzige bijkomstigheid worden.
Dat inderdaad sowieso: als je nu mee kan doen en glas kan laten aanleggen is dat altijd mooi meegenomen. De rek op coax is er nog niet uit en het kan best dat Ziggo op termijn ook gewoon fiber to the home gaat aanleggen, maar als je met weinig moeite nu al glas in huis kan halen is dat nooit mis.