Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrubWithin4
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-03 21:00
Ik ben een buitenlandse student in zijn laatste jaar van zijn master opleiding ICT in Business. Na mijn afstuderen ga ik solliciteren voor een vaste contract. Is het normaal dat bedrijven een vast contract van een jaar of langer aanbieden als junior/starter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:02

bonzz.netninja

Niente baffi

Nee het is ongebruikelijk dat dit gebeurd. Meestal krijg je een jaarcontract en met goed functioneren wordt dat omgezet naar vast. Dat neemt niet weg dat het natuurlijk wel eens voorkomt, maar meestal niet.

Waarom wil je zo graag een vast contract? Overschat de (juridische) meerwaarde daarvan niet.

edit: Je vraagstelling is wat raar. Je hebt of een vast contract (onbepaalde tijd) of een tijdelijk contract (bijv. 1 jaar).

[ Voor 17% gewijzigd door bonzz.netninja op 11-08-2021 17:26 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 19:31
Het is bij professionals al niet normaal direct een vast contract te krijgen...

Starters dus al helemaal niet lijkt me zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:15

g0tanks

Moderator CSA
ScrubWithin4 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:22:
een vast contract van een jaar of langer
Bedoel je een tijdelijk contract? Een vast contract is voor onbepaalde duur. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05 15:47
Het is normaal dat je:
- Een vast aantal uur per week krijgt (bijvoorbeeld 32 of 40)
- Een vaste periode werk, bijvoorbeeld een half jaar of jaar

Wij vinden het, op GoT, over het algemeen niet normaal als je
- Een half jaar of 7 maandencontract krijgt
- Een 0 uren contract krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:36
Direct een contract van een jaar is heel normaal voor een starter. Direct een vast contract (onbepaalde tijd) is ongebruikelijk, omdat je je als starter nog totaal niet hebt bewezen. Dus ik zou gaan voor een jaar contract ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrubWithin4
Vergeef mij als mijn vraagstelling een beetje onduidelijk is sinds ik niet zoveel ervaring hebt van de verschillende mogelijkheden die werkgevers aanbieden. De achterliggende gedachte is dat ik mijn thesis mogelijkerwijs bij een groot bedrijf wil doen en erna dan binnen stappen. De reden waarom ik vraag omtrent een vast contract is vanwege het laten halen van mijn wederhelft. De IND geeft namelijk aan dat het moment je een contract tekend het een jaar of langer geldig moet zijn.
Ik vermoed uit de vorige comments dat ik dus naar een vast contract voor onbepaalde tijd zou willen streven in dit geval. En ik merk dat dit niet de norm is als ik het correct heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:38
ScrubWithin4 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:37:
Ik vermoed uit de vorige comments dat ik dus naar een vast contract voor onbepaalde tijd zou willen streven in dit geval. En ik merk dat dit niet de norm is als ik het correct heb.
Een contract voor één jaar is inderdaad de norm, een contract voor onbepaalde tijd is dat zeker niet.

Na het contract van 1 jaar krijg je bij het ene bedrijf weer een jaarcontract, bij het andere bedrijf een contract voor onbepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Vergeef mij als mijn vraagstelling een beetje onduidelijk is sinds ik niet zoveel ervaring hebt van de verschillende mogelijkheden die werkgevers aanbieden. De achterliggende gedachte is dat ik mijn thesis mogelijkerwijs bij een groot bedrijf wil doen en erna dan binnen stappen. De reden waarom ik vraag omtrent een vast contract is vanwege het laten halen van mijn wederhelft. De IND geeft namelijk aan dat het moment je een contract tekend het een jaar of langer geldig moet zijn.
Nogmaals: je hebt contracten van een bepaalde duur, bijvoorbeeld een half jaar of een jaar. En je hebt een vast contract, en die heeft géén bepaalde duur, of wel een onbepaalde duur.

Het hebben over 'een vast contract voor onbepaalde tijd' is dus heel dubbel (een pleonasme, net zoals een ronde cirkel), want dat zijn vaste contracten altijd.

Maar als de IND een contract van een jaar, of langer, vereist, dan kan je prima uit de voeten met een contract van een jaar, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

De IND geeft namelijk aan dat het moment je een contract tekend het een jaar of langer geldig moet zijn.
Een jaarcontract is toch een jaar of langer? En een jaarcontract is vrij gebruikelijk. Je voldoet dan aan de eis van de IND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrubWithin4
Hahn schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:41:
[...]

Nogmaals: je hebt contracten van een bepaalde duur, bijvoorbeeld een half jaar of een jaar. En je hebt een vast contract, en die heeft géén bepaalde duur, of wel een onbepaalde duur.

Het hebben over 'een vast contract voor onbepaalde tijd' is dus heel dubbel (een pleonasme, net zoals een ronde cirkel), want dat zijn vaste contracten altijd.

Maar als de IND een contract van een jaar, of langer, vereist, dan kan je prima uit de voeten met een contract van een jaar, toch?
Dat is helemaal waar, een contract van een jaar zou inderdaad genoeg zijn. Is het wel normaal in de ICT branche als starter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hangt enorm van je branche af. In de IT detachering krijg je bijvoorbeeld na proeftijd al direct een vast contract, maar op veel plaatsen is het behoorlijk ongebruikelijk.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
ScrubWithin4 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:43:
[...]

Dat is helemaal waar, een contract van een jaar zou inderdaad genoeg zijn. Is het wel normaal in de ICT branche als starter?
Een jaar contract is vrij gebruikelijk, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrubWithin4
SmurfLink schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:43:
Hangt enorm van je branche af. In de IT detachering krijg je bijvoorbeeld na proeftijd al direct een vast contract, maar op veel plaatsen is het behoorlijk ongebruikelijk.
Thx for the comment. Vandaar dat ik na het schrijven van mijn thesis gelijk wilde sollicteren bij het bedrijf voor een jaar contract. Dat ze beetje meer bekend zijn met me skills en dat het makkelijker gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:35

Roozzz

Plus ultra

[...] De achterliggende gedachte is dat ik mijn thesis mogelijkerwijs bij een groot bedrijf wil doen en erna dan binnen stappen.
[...]
Dit is bij ons de enige wijze hoe je als starter een vast contract (dus onbepaalde tijd) zou kunnen krijgen. Dan moet je een meer dan goede indruk maken tijdens het afstuderen en passen in het team. In de praktijk is dit vrij uitzonderlijk en begint nagenoeg iedere starter met een jaarcontract (dus voor bepaalde tijd).

Maar een jaarcontract klinkt niet als een probleem in jouw situatie.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-11-2024
Het probleem van OP is dat bij aanvraag het contract nog 12 maanden geldig moet zijn. Je moet dus voor het ingaan van het contract de aanvraag indienen. Ik neem aan dat de partner van buiten de EU komt, anders speelde dit niet. De partner moet dan ook al aan de taaleis voldoen en dit moet voor de aanvraag van de mvv gebeuren. Als je contract in werking treed voor dit examen moet je wachten tot volgend jaar. Dit brengt waarschijnlijk wat spanning in de relatie.

Mijn ongevraagd advies is om te gaan wonen in een ander EU land en dan via de EU regels de verblijfsvergunning te regelen. Deze regels zijn een stuk minder streng. Je hebt bijvoorbeeld geen eis van minimale contractduur en geen taaleis voor de partner. Ik ben zelf in Duitsland gaan wonen en heb zelfs een verblijfsvergunning geregeld zonder te werken tijdens mijn studie. Mijn vader stond toen deels garant, wat niet kan bij de Nederlandse (of Duitse) regels. Gebruik de EU in je voordeel als het kan. Je kunt bijvoorbeeld in Duitsland wonen en in Nederland werken zoals ik nu doe, maar ook België is een optie. Je hoeft ook niet in Nederland te werken natuurlijk en dan is je keuze vrijer qua woonplaats.

Alternatief is dat je onderhandelt voor een jaarcontract plus een maand, maar dat zou ik pas doen als de partner is geslaagd voor het examen. Je wilt niet dat alles af hangt van dit examen.
Pagina: 1