Volkswagen Golf eHybrid slechte ervaring

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardbol_23564
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-05 12:41
Wil mijn ervaring delen over mijn Volkswagen eHybrid Golf model 2020, die ik ongeveer twee maanden heb. Het is een bezinewagen die ook een elektrisch kan rijden met een theoretisch bereik van ongeveer 50 km op een volle batterij. Spoiler: het is vooral een negatieve ervaring wat betreft het elektrische.

Beginnen met het positieve. Op benzine rijden doet de wagen goed. Hij heeft veel pk en trekt goed op, maakt ook niet teveel lawaai. Switchen tussen benzine en elektrisch gebeurt ook zonder gestotter of stoten. Qua looks ziet hij er ook goed uit, wat futuristische look, maar niet overdreven. Het komt duidelijk over als een Golf model, dat is zeker. Er komt zowel een type 2 laadkabel bij voor publieke laadpalen, als eentje om thuis te laden. Ik zag ook in een videoreview dat er kritiek werd gegeven op de plastiek feeling in de wagen, daar vind ik persoonlijk niets ergs aan. Tenslotte is het een handige functie aan de wagen dat hij elektriciteit opwekt tijdens het remmen.

Samenvatting wat betreft de issues die ik met de wagen heb:

Batterij: onbetrouwbaar
Software: chinese "goedkoop" kwaliteit
Handleiding: niet compleet

Batterij

Waar ik van geschrokken ben, en vooral omdat dit mijn eerste "elektrische" wagen is, is dat de batterij en het bereik dat je kunt rijden heel onbetrouwbaar is. In het begin bleek het wel goed te werken, maar een maand later werkte de meter (die het bereik toont) niet meer betrouwbaar. Het aantal kms die men kan rijden gaat plots omhoog tijdens het elektrisch rijden, wat begon bij 60km bereik, steeg snel naar 75km na 5 km rijden. In totaal een 20km gereden (10km heen en dan terug), de wagen laten staan tot volgende morgen en plots was er nog maar ongeveer 5km aan elektriciteit beschikbaar (meter toonde eerst aantal kms juist aan maar die zijn na 5km snel gezakt naar 0). Toen schakelde die over naar benzine. Tweemaal gebeurd in totaal en daarna volledig overgeschakeld naar benzine voor de rest van de week.

Daarna nog eens volledig opgeladen en ging de meter heel snel omlaag en bleek er weer maar de helft van elektriciteit beschikbaar te zijn, maar na ongeveer 50km gereden te hebben, bleek het deze keer een issue te zijn met de meter.

Elektrisch rijden overtuigt mij dus helemaal niet. Aan één kant door de slechte ervaring die zojuist beschreven is, maar ook om volgende redenen:

- Remmen is minder optimaal omdat er geen motorrem meer is
- elektrisch rijden is duurder dan op benzine rijden (in België) als je publiek laadt. Thuis laden is niet mogelijk als je huis aan een stoep grenst.
- het is echt een geknoei aan verschillende laadkaarten voor verschillende merken
- het is een heel privacyonvriendelijke manier want je moet plots je privégegevens overal verspreiden om een beetje elektriciteit te trekken. In Italië moest ik zelfs mijn gsm-nummer en e-mailadres verifiëren bij bepaalde merken.
- het duurt zooooo lang om een volle batterij te hebben (laden aan 3 Kw/u) waarmee je max 50 km kunt rijden. Ik snap dat dit niet een probleem vormt met auto's die kunnen snelladen

Software

Een tweede grote knelpunt is de software. Het start traag op waardoor de instellingen voor airco niet meteen beschikbaar zijn, wat echt een pain in the ass kan zijn op hete dagen (heb er langer dan een maand in Italië moeten aan lijden).

De rijmodus verandert regelmatig van Eco naar Sport en er is geen manier om dit permanent in te stellen. De Hybrid modus verandert ook vanzelf naar Elektrisch en omgekeerd. Dit scheelt wel qua bezineverbruik

De radiofunctie is heel basic. Het is zelfs niet mogelijk om handmatig een FM frequentie in te geven, wat in Zwitserland heel nuttig kon geweest zijn toen ik drie uur in de file stond en wilde schakelen naar de FM frequentie van verkeersinfo. Zelfs de interface van je bluetooth apparaat komt ook maar tevoorschijn na een tijd en vrij willekeurig.

De GPS kaart is heel slecht. Routes zijn fout, niet optimaal en vele locaties ken hij ook niet voor een "EU" map. De route wordt regelmatig onderweg ook herberekend waardoor je plots een andere weg moet indraaien (heeft geen live verkeersinfo functie)

Andere

De touchknoppen zijn veel te gevoelig. Ik wil het tabletscherm bedienen en plots switch het volume omhoog of de temperatuur omlaag. (knoppen staan onder het scherm)

De banden zijn van een raar Koreaans merk die je niet zo gemakkelijk vind in bandenwinkels. Resultaat: één lekke band betekende dus vervangen van beide banden op dezelfde as. Dubbele kost

De handleiding legt ook maar half uit wat de knoppen in de auto doen. Bv. info over Evo, sport enz modus: niets over terug te vinden

Wie heeft dezelfde wagen en heeft een gelijkaardige/verschillende ervaring?

Ik weet niet of ik overkom als iemand die overdrijft, maar overtuigd ben ik zeker niet. Ik zou de wagen dus ook aan niemand aanraden. Zelfs niet elektrisch rijden als gevolg van de slechte ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Aardbol_23564 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:16:
Zelfs niet elektrisch rijden als gevolg van de slechte ervaring.
Kan me goed voorstellen na gelezen te hebben wat je hebt ervaren, dat je dan ook verwacht dat volledig elektrisch niet zou willen. Maar er is wel een flink verschil tussen deze hybride varianten en volledig elektrisch.

Bij deze hybrides is het elektrische deel veelal bijgedachte. 50 km is in meest ideale omstandigheden misschien net haalbaar, en vaak gaat ie al over naar benzine als je bepaalde snelheden overschrijdt. Of misschien in deze niet, en blijft ie ook op de snelweg volledig elektrisch tot het op is... Probleem met elektrisch en de snelweg is, dat elektrisch slechter presteert qua efficiëntie tov benzine op de snelweg. En dan gaat zo'n 50km accu maar 20-25 km elektrisch kunnen halen.

Binnen de bebouwde kom is elektrisch wel weer efficiënter. Je rijdt vaak minder hard en hebt vaak momenten dat je kan gaan remmen en daarmee weer elektriciteit terug wint.

Los van dit hele debacle kan ik me voorstellen dat de situatie in België ook niet bijdraagt aan een fijne ervaring. Ook in Nederland kan je niet echt thuisladen zonder oprit. Ik weet niet hoeveel een kilowattuur in België kost, maar hier is het toch ook al snel 50-60 cent bij de snelladers, en 25-30 bij publieke palen.

Ik rij een volledig elektrische leaf en ook daar merk ik dat ik minder totaal aan snelweg kilometers per lading kan maken dan binnen de bebouwde kom.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:01
Tja, wellicht een beetje een populistische reactie, maar Volkswagen staat de laatste jaren (zoals ik het ervaar) niet meer echt bekend als het al oude vertrouwde merk. Na de olie-zuipende TFSI issues zijn ze er naar mijn inziens niet meer echt bovenop gekomen en hebben ze structurele problemen met de betrouwbaarheid. Ook de recentere schandalen met de dieselgate zijn ze waarschijnlijk niet in de koude kleren gaan zitten waardoor ze wellicht overhaast nu de transitie maken naar hybrid en elektrisch met potentieel bovenstaande tot gevolg.

Een merk als Toyota heeft inmiddels ruim 20 jaar ervaring in de hybride aandrijflijnen en hebben een zeer coulante serviceverlening i.t.t. de Nederlandse Volkswagen importeur. Mijn keuze zou in dit geval op dit merk zijn gevallen, al is dat mosterd na de maaltijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Anniedrew op 11-08-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Aardbol_23564 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:16:

De banden zijn van een raar Koreaans merk die je niet zo gemakkelijk vind in bandenwinkels. Resultaat: één lekke band betekende dus vervangen van beide banden op dezelfde as.
Welk bandenmerk zit er onder?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Hybrides zijn er vooral voor de lage bijtelling die je daarop had. In de praktijk heb je er zeer weinig aan. Die elektromotor zit er dus vooral voor de show. Je kunt veel beter een normale ICE auto rijden, minder zwaar, want geen batterij en elektra onzin erop. Rijdt in de praktijk dus ook veel zuiniger.

Was lachen toen met die Mitsubishi PHEV ging leasen bij ons, niemand laadde dat ding op en het verbruik was mega vanwege het extra gewicht. Daar draaide het bedrijf voor op, vonden ze niet zo leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardbol_23564
bombadil schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:14:
[...]

Welk bandenmerk zit er onder?
Als ik me niet vergis Nexen
Erapaz schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:20:
Hybrides zijn er vooral voor de lage bijtelling die je daarop had. In de praktijk heb je er zeer weinig aan. Die elektromotor zit er dus vooral voor de show. Je kunt veel beter een normale ICE auto rijden, minder zwaar, want geen batterij en elektra onzin erop. Rijdt in de praktijk dus ook veel zuiniger.

Was lachen toen met die Mitsubishi PHEV ging leasen bij ons, niemand laadde dat ding op en het verbruik was mega vanwege het extra gewicht. Daar draaide het bedrijf voor op, vonden ze niet zo leuk.
Daar maak je een goed punt. Had ik die redenering maar gemaakt voordat ik de wagen had gekozen. Want opladen ga ik waarschijnlijk zelden doen nu

[ Voor 67% gewijzigd door Aardbol_23564 op 11-08-2021 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:29
Een hybride nemen om als doel te nemen om volledig electrisch te gaan rijden is erg ambitieus. Zelf heb ik 5 jaar lang de golf gte gereden wat feitelijk een beetje de voorganger was van jouw auto. Ik heb een woon-werk afstand van 18km enkele reis en kon het precies halen heen en weer op een acculading. De benzinemotor werd dus alleen aangesproken bij uitjes, familiebezoek enz enz. Ik moet zeggen dat ik er 5 jaar lang naar tevredenheid in heb gereden.... de nieuwe golf is wel wat anders door de nieuwe bediening met touch buttons en ook meer software, daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Aardbol_23564 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:38:
[...]

Als ik me niet vergis Nexen

[...]

Daar maak je een goed punt. Had ik die redenering maar gemaakt voordat ik de wagen had gekozen. Want opladen ga ik waarschijnlijk zelden doen nu
Het klinkt toch vooral alsof je zeer slecht hebt nagedacht over de autokeuze. Wie wilt er nu een plug-in hybride als je thuis of op het werk niet kan laden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lijkt er op alsof je de auto uitgekozen hebt zonder je er überhaupt een keer in te verdiepen. Geen reviews gelezen? Praktijkervaring van andere gebruikers?
Dit is typisch een auto die het slechtste van elektrische rijden en de traditionele brandstof motor combineert. In feite gewoon een benzine auto die de kleine ritjes net op de accu kan redden, enkel interessant als je thuis een laadpaal hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:02:
[...]

Het klinkt toch vooral alsof je zeer slecht hebt nagedacht over de autokeuze. Wie wilt er nu een plug-in hybride als je thuis of op het werk niet kan laden?
De keuze was eigenlijk gemaakt om een backup te hebben, omdat puur elektrisch helemaal niet voordeliger was. Duurdere prijs per km en alle andere nadelen die ik boven vermeld heb.

Ik ben blij dat ik die keuze heb gemaakt en niet voor puur elektrisch gegaan ben. Nu heb ik gewoon spijt van niet gewoon een dieselwagen te hebben gekozen.
Tsurany schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:08:
Lijkt er op alsof je de auto uitgekozen hebt zonder je er überhaupt een keer in te verdiepen. Geen reviews gelezen? Praktijkervaring van andere gebruikers?
Dit is typisch een auto die het slechtste van elektrische rijden en de traditionele brandstof motor combineert. In feite gewoon een benzine auto die de kleine ritjes net op de accu kan redden, enkel interessant als je thuis een laadpaal hebt.
Ik heb het toch onderzocht hoor, zoals je kan lezen over die videoreview. Ik wilde sowieso een elektrische of gedeeltelijke elektrische om het safe te spelen. Aangezien puur elektrisch nadeliger is dan benzine of diesel op verschillende vlakken zoals boven vermeld, wilde ik dan eentje die tussen beide viel. Ik ben blij dat ik die keuze heb gemaakt, hoewel ik nu denk toch beter een volledige diesel had gekozen. Ik had ook liever hybride diesel/elekktrisch, maar die optie was er niet

[ Voor 44% gewijzigd door Aardbol_23564 op 11-08-2021 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Dat mag dan wel zo zijn, maar in Europa (en VS) heb je sterke consumentenrechten: zulke beloftes moeten dus wel gewoon waar gemaakt worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
Erapaz schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:20:

Persoonlijk had ik de leasebudgetten gehalveerd totdat het verbruik weer binnen de norm viel. Maar blijkbaar zijn er werkgevers die het toch geslikt hebben. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aardbol_23564 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:13:
Ik heb het toch onderzocht hoor, zoals je kan lezen over die videoreview. Ik wilde sowieso een elektrische of gedeeltelijke elektrische om het safe te spelen. Aangezien puur elektrisch nadeliger is dan benzine of diesel op verschillende vlakken zoals boven vermeld, wilde ik dan eentje die tussen beide viel. Ik ben blij dat ik die keuze heb gemaakt, hoewel ik nu denk toch beter een volledige diesel had gekozen. Ik had ook liever hybride diesel/elekktrisch, maar die optie was er niet
Dan vind ik het echt frappant dat je zo'n slechte ervaring hebt. De meeste punten zouden echt van te voren bekend moeten zijn of bij een proefrit naar voren moeten komen.

Je hebt een slechte auto gekozen, dan gaat de ervaring helaas negatief zijn. Een goede hybride of een goed elektrische auto was ongetwijfeld beter bevallen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
stylezzz schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:21:
[...]

Persoonlijk had ik de leasebudgetten gehalveerd totdat het verbruik weer binnen de norm viel. Maar blijkbaar zijn er werkgevers die het toch geslikt hebben. ;)
Er kwamen wel regels, dat je een maximum percentage van het bedrag aan brandstof mocht uitgeven, om mensen met een plug-in hybride te dwingen te laden. Verder wel lastig, want dit was voor sjoemeldieselgate, dus de diesels en benzines reden ook veel onzuiniger in de praktijk.

Als je overigens heel veel korte stukjes rijdt of veel in de stad heeft zo’n oplaad hybride nog wel enig voordeel. Maar eigenlijk kun je dan beter een e-bike kopen. Die haalt wel de beloofde 50 km op een lading (bakfiets) of 100 km in het geval van mijn e-mtb :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 674295

@Aardbol_23564 Ik vermoed dat je de auto met toch echt de verkeerde verwachtingen hebt gekocht. Zie het als een benzine auto met als extra'tje een elektromotor.

Zo'n hybride zorgt dat je in de kleine straatjes waar je stapvoets rijd elektrisch kan rijden (en dan ben je wel veel zuiniger bezig dan met benzine). Zodra je naar een doorstroom weg komt (+/- 50 km/u ), is het tijd voor de benzine motor. Het is geen Tesla of echte hybride met een groot accupakket waar je vele km's op kunt rijden.

Dat je harder dan 50 km/u kunt rijden met de elektromotor en je een losse oplaadkabel erbij hebt is eigenlijk meer een gimmick dan een zinvolle toevoeging. Het idee is dat je de accu oplaad op de doorstroomwegen en dat je daarvoor de benzine motor aan 't werk zet.

Overigens hebben vrijwel alle auto's met een accu verspringende range-cijfers; dit komt o.a. door de buitentemperatuur die een grote invloed kan hebben. Omdat je zo'n mini-accutje hebt in deze Golf, zal de variatie extra groot zijn. En net als het door de fabrikant aangegeven benzineverbruik bij normale auto's, klopt de fabrieksopgave van haalbare range op het accupakket ook vaak van geen kant.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 11-08-2021 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Erapaz schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:26:
[...]

Er kwamen wel regels, dat je een maximum percentage van het bedrag aan brandstof mocht uitgeven, om mensen met een plug-in hybride te dwingen te laden. Verder wel lastig, want dit was voor sjoemeldieselgate, dus de diesels en benzines reden ook veel onzuiniger in de praktijk.

Als je overigens heel veel korte stukjes rijdt of veel in de stad heeft zo’n oplaad hybride nog wel enig voordeel. Maar eigenlijk kun je dan beter een e-bike kopen. Die haalt wel de beloofde 50 km op een lading (bakfiets) of 100 km in het geval van mijn e-mtb :)
Ik vind het een beetje aso.... iedereen massaal op de phev, want dat scheelt bijtelling. Maar vervolgens wel te lam om een stekker aan te sluiten. :)

Probleem is vooral geweest dat die phev's vooral terecht kwamen bij mensen die ook nog eens heel veel reden. En dat betekend dan ook vaak stekkeren... maar laat ik dit topic niet verder kapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
stylezzz schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:42:
[...]

Ik vind het een beetje aso.... iedereen massaal op de phev, want dat scheelt bijtelling. Maar vervolgens wel te lam om een stekker aan te sluiten. :)

Probleem is vooral geweest dat die phev's vooral terecht kwamen bij mensen die ook nog eens heel veel reden. En dat betekend dan ook vaak stekkeren... maar laat ik dit topic niet verder kapen.
Helemaal mee eens, bijkomend probleem dat de PHEV qua uiterlijk precies in de doelgroep viel “ik wil een SUV voor de pats” en dat ze opeens goedkoop werden om te leasen vanwege de lage bijtelling. Dus elke aso bestelde zo’n ding.

Maar dat zal je met leaserijders altijd zien, de leasemarkt reageert extreem op dit soort regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Daarom... zat volk wat nu in een tesla, leaf, id3/4 of iets dergelijks stapt en aan het klagen gaat dat ze toch liever diesel rijden. Ja, je zult iets meer moeten nadenken of plannen bij een BEV..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54
Lol, je koopt een Golf 8 en klaagt over matige software? Dat had je letterlijk in iedere review ooit kunnen lezen en ook kunnen merken tijdens een proefrit.

Het trage laden van de accu had je ook kunnen lezen..

Het is niet voor niets dat veel journalisten de Golf 8 een achteruitgang vinden t.o.v. de 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Erapaz schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:47:
[...]

Helemaal mee eens, bijkomend probleem dat de PHEV qua uiterlijk precies in de doelgroep viel “ik wil een SUV voor de pats” en dat ze opeens goedkoop werden om te leasen vanwege de lage bijtelling. Dus elke aso bestelde zo’n ding.

Maar dat zal je met leaserijders altijd zien, de leasemarkt reageert extreem op dit soort regelgeving.
Wat zou je zelf doen? Waarschijnlijk precies hetzelfde.

Kun je nagaan dat niet eens heel lang geleden diesels voor 14% bijtelling in aanmerking kwamen.
Qua rijeigenschappen een drama maar wel lekker goedkoop.
En voor de particulier vrijgesteld waren van wegenbelasting, kun je je nu niet meer voorstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 11-08-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

anon054630 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:57:
.....Vertelde me dat zonder opladen een hybride Superb simpelweg problemen krijgt om te starten want batterij moet goed genoeg geladen zijn om te kunnen starten. Ook op benzine! Rijden alleen laadt onvoldoende op! Behoorlijke tegenvaller omdat ik ook in een huis woon zonder eigen oprit/laadmogelijkheid. ....
Uhmm dat klopt niet, want alle hybride hebben ook nog een 12v accu, zoals een gewone auto, en daar hangt de startmotor aan. Je EV-accu kan dus helemaal leeg zijn en dan kan je nog gewoon op benzine starten en rijden. Even je huiswerk doen voor dat je iets roept aub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
MLLL schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:38:
[...]

Wat zou je zelf doen? Waarschijnlijk precies hetzelfde.

Kun je nagaan dat niet eens heel lang geleden diesels voor 14% bijtelling in aanmerking kwamen.
Qua rijeigenschappen een drama maar wel lekker goedkoop.
En voor de particulier vrijgesteld waren van wegenbelasting, kun je je nu niet meer voorstellen
Ehhh nee? Het waren collega’s en ik had ook gewoon een lease regeling? Ik had een Scirocco in de 20% regeling (benzine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 99% gewijzigd door anon054630 op 12-08-2021 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Plug-in hybrides staan er vrij algemeen om bekend echt het slechtste van elektrisch en ICE te combineren.

Dit had je gemakkelijk zelf kunnen weten als je 3 of 4 artikels over Plug-in hybrides had gelezen, ze zullen het allemaal wel vermelden. Zoek maar op de mercedes EQ lijn.

En inderdaad, om optimaal van dat minibatterijtje gebruik te kunnen maken, moet je ze elke dag kunnen opladen en met een volle batterij vertrekken. De meeste PHEV worden dan ook enkel gebruikt als belastingontwijking technieken (panamera, cayenne, ...) en rijden gewoon op ICE rond met het gewicht van een extra batterij en motortje.

Bedenk ook dat beide technieken ergens een plaats moeten vinden in een auto die oorspronkelijk enkel een ICE moesten huisvesten.

Ik kan me niet herinneren waar, maar ergens op een gebruiksforum las ik dat geen enkele EQ-mercedes ook maar in de buurt kwam van de geclaimde ranges. Allemaal hebben ze zogezegd 50 tot 60km range, maar dat mag je gemakkelijkheidshalve halveren. Met een beetje geluk haal je 25-30km max.

Complexe voertuigen ook, en indien er problemen opduiken, kan je maar beter beste vriendjes worden met je garagehouder.

Desondanks denk ik dat PHEV bruikbaar kunnen zijn, in heel specifieke use cases, met een eigen garage waar je de auto kan inpluggen. Indien niet, overslaan.

Dan kan je beter de traditionele hybrides nemen als het je te doen is om verbruik. Van mij mag er morgen een corolla hybrid/camry hybrid op de oprit staan. Toyota maakt al lang bewezen traditionele hybrids.

Dat van de interface... Tja, wat kan je zeggen. Bij de introductie van de golf 8 ging zowat ELKE youtube review over de brakke software en interface, zonder uitzondering. Had je ook maar 1 video gekeken van gelijk welk gereputeerd autokanaal had je dat gemakkelijk kunnen weten. Niemand verwacht een doctoraats-studie alvorens je een aankoop plant. En ik ben de eerste om te kotsen van het eeuwige en belerende "heb je je ingelezen/waar is je zelfstudie" commentaar op tweakers... :r Maar dit wist ik zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
anon054630 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:17:
[...]

Even goed lezen voor je iets roept aub. Ik schrijf dit over de Superb. De garagist had het zelf meegemaakt dus die zal wel weten waarover hij praat. Een 12v batterij moet ook opladen trouwens. Doe je huiswerk, doei.
Als iemand met zo'n auto in de naast familie van iemand die NOOIT oplaad maar een hybride MOEST leasen: dat is gelul. Hij start net als je gewone oude benzine van de 12v accu, en die staat helemaal los van het hybride systeem. Je garagist heeft je een mooi verkooppraatje aangesmeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

anon054630 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:17:
[...]

Even goed lezen voor je iets roept aub. Ik schrijf dit over de Superb. De garagist had het zelf meegemaakt dus die zal wel weten waarover hij praat. Een 12v batterij moet ook opladen trouwens. Doe je huiswerk, doei.
Ook de Superb waar je het over hebt heeft een 12v accu naast een eventueel EV-accupakket ;)

Zou mooie bedoeling zijn als je je hybrid moet jumpstarten door met HV-leads (hoge voltage kabels) aan de slag te gaan. Dan wordt dat een levensgevaarlijke onderneming.... Nodig mij dan uit als het zo ver is, ik kijk graag naar vuurwerk :+

Aanvulling: zelfs veel volledig elektrische auto's hebben een 12V systeem en accu, zodat je ondanks een compleet leeg EV-pakket nog stroom hebt voor essentiële functies zoals batterij management.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 11-08-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Lol dan had ik met mijn golf gte destijds meer stilgestaan als gereden denk ik. De ice heeft soms maanden niet gedraait, zeker in de corona tijd.... :D
Pagina: 1