Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 11:51
Beste lezer,

Al enige tijd maak ik gebruik van Xiaomi v3 hub en de mii home app. Inmiddels heb ik ruim 30 apparaten en werk ik met de Chinese server gezien de apparaten niet allemaal met de eu server werken.

De laatste tijd en krijg ik steeds meer bugs en fouten en vind het allemaal toch niet helemaal lekker werken. Derhalve zat ik te denken om met home assistant te gaan werken maar ik ben benieuwd of mijn apparaten überhaupt te connecten zijn. Ik heb al het eea gelezen met een cobee usb stick voor mijn zigbee devices.

Het idee is dus om op lokale servers te draaien, of in ieder geval niet via China wegens hoge Ping. En eigenlijk mijn Xiaomi hub niet meer gebruiken

Devices die ik heb.
- Ikea spot white spectrum (10x)
- Yeelight filament bulbs (5x)
- yeelgiht volor bulb (2x)
- plafonaire yeelgiht (2x)
- meerdere sensoren van aqara en Xiaomi mi
- camera 360 2k (2x)
- temp sensor (3x)
- light sensor (1x)

Wellicht nog meer. Deze zijn in ieder geval de belangrijkste en zouden dus moeten werken. Voornamelijk zigbee devices.

Als iemand ervaring heeft of tips hoor ik het graag. Als er betere alternatieven zijn ook. Het moet betrouwbaar zijn en bij voorkeur via 1 applicatie te gebruiken.

Groetjes,
Robert

Beste antwoord (via RvdHeide op 02-09-2021 21:34)

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Check even het algemene HomeAssistant topic hier. Daar is al veel geschreven over installatiemethodes en dergelijke :) Heb je al iets van een NAS staan? Dan zou je ook daarmee kunnen beginnen namelijk! Of op een oude laptop bijvoorbeeld. Kun je kijken of het bevalt zonder er iets voor aan te schaffen.

Als je wel wat moet aanschaffen kun je ook naar een NUC kijken. Dat biedt meer mogelijkheden dan een rPi.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ik ken niet alle hardware die jij hebt genoemd maar kijk vooral even of het op de integration-pagina's van de HomeAssistant-documentatie staat. Zo ja, dan zal het zeker werken. Zo nee, dan heb je alsnog kans dat het kan werken (via HACS bijvoorbeeld).

Zelf gebruik ik HomeAssistant met (o.a.) een Conbee stick en Xiaomi zigbee-sensoren. Temperatuur/luchtvochtigheid, watersensor, deursensor... Voor zover ik weet werken alle Xiaomi sensoren sowieso goed.

Het is wel mogelijk dat Conbee niet alles ondersteunt, maar in de praktijk heb ik hier alleen afgelopen kerst last van gehad toen ik kerstverlichting van Lidl kocht. Maar omdat er zo'n actieve community achter zit, werkte dit ook (grotendeels) binnen een paar dagen :)

Ik raad je vooral aan het gewoon te proberen. Die Xiaomi hub kun je afaik ook gewoon koppelen aan HomeAssistant, om mee te beginnen. En anders geef je een paar tientjes uit aan een Conbee-stick.

Los van de lag die je nu ervaart met de Chinese Xiaomi-servers zou ik er alleen al af willen vanwege het privacyaspect... Met HA draait alles intern. Baas over eigen data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
sOid schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:45:
Ik ken niet alle hardware die jij hebt genoemd maar kijk vooral even of het op de integration-pagina's van de HomeAssistant-documentatie staat. Zo ja, dan zal het zeker werken. Zo nee, dan heb je alsnog kans dat het kan werken (via HACS bijvoorbeeld).

Zelf gebruik ik HomeAssistant met (o.a.) een Conbee stick en Xiaomi zigbee-sensoren. Temperatuur/luchtvochtigheid, watersensor, deursensor... Voor zover ik weet werken alle Xiaomi sensoren sowieso goed.

Het is wel mogelijk dat Conbee niet alles ondersteunt, maar in de praktijk heb ik hier alleen afgelopen kerst last van gehad toen ik kerstverlichting van Lidl kocht. Maar omdat er zo'n actieve community achter zit, werkte dit ook (grotendeels) binnen een paar dagen :)

Ik raad je vooral aan het gewoon te proberen. Die Xiaomi hub kun je afaik ook gewoon koppelen aan HomeAssistant, om mee te beginnen. En anders geef je een paar tientjes uit aan een Conbee-stick.

Los van de lag die je nu ervaart met de Chinese Xiaomi-servers zou ik er alleen al af willen vanwege het privacyaspect... Met HA draait alles intern. Baas over eigen data.
Bedankt voor de reactie! Goed om te horen dat Conbee stick werkt! Dat is iets wat ik zeker in gedachte ga nemen. Yeelight zijn lamppitten van bijna dezelfde komaf als Xiaomi producten wellicht dat die gaat werken. Zoals je zegt, ivm privacy en snelheid zijn ook redenen waarom ik van de hub af wil. Ik heb liever alles intern draaien. Ik ben best wel een leek op gebied van Home assistant maar ik moet dus sowiezo een Raspberry Pi gaan aanschaffen. Als je daar een tip voor hebt zou fijn zijn!

Zal even zoeken of ik de documentatielijst kan vinden van Home Assisatant.

Bedankt voor je hulp! Uiteraard als meer mensen dingen weten hoor ik dat ook graag :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Check even het algemene HomeAssistant topic hier. Daar is al veel geschreven over installatiemethodes en dergelijke :) Heb je al iets van een NAS staan? Dan zou je ook daarmee kunnen beginnen namelijk! Of op een oude laptop bijvoorbeeld. Kun je kijken of het bevalt zonder er iets voor aan te schaffen.

Als je wel wat moet aanschaffen kun je ook naar een NUC kijken. Dat biedt meer mogelijkheden dan een rPi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Bedankt! Ga mij er in verdiepen!

• RvdHeide
sOid schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:47:

Inmiddels ben ik begonnen. Ik weet alleen niet zo goed welke plug-in ik moet gaan gebruiken. Mqtt of Deconz.
Heb via Deconz een motion sensor geconnect maar ik krijg er geen automation mee draaiende helaas.

• sOid
  • Niet online
RvdHeide schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:35:
[...]

Inmiddels ben ik begonnen. Ik weet alleen niet zo goed welke plug-in ik moet gaan gebruiken. Mqtt of Deconz.
Heb via Deconz een motion sensor geconnect maar ik krijg er geen automation mee draaiende helaas.
Stel je vraag ff in het grote Home Assistant topic. Daar vind je ook een hoop voorbeelden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricanezzz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-12-2022
Hoi, ik ga nog maar even in op een oude topic omdat ik met hetzelfde worstel. Wie weet heb je al vorderingen gemaakt, maar wie weet heb je hier ook wat aan:

Ik heb ook al jaren Xiaomi, aqara en yeelight spul. Zelfde behoefte: alles lokaal en via 1 app. Home assistent is mooi en ondersteund alles. maar!!!!

als spul van Xiaomi even zonder stroom is geweest, dan moet je ze stuk voor stuk in HA weer aanmelden. Dit is niet gebruiksvriendelijk en super irritant. Ik heb ook al geprobeerd met diverse zigbee sticks, maar dat werkte maar beperkt. Ik heb ook gemerkt dat de xiaomi integratie de ondersteuning van de sensoren in HA lijkt los te laten.
Ik heb mijn hoop een beetje gevestigd om de Home Hub. Helaas kan ik hiervoor geen goede vinden.
Daarnaast hoop ik dat het nieuwe "Matter" protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:13
Welke zigbee integration gebruik je in Hass? Zigbee2MQTT al geprobeerd?

Nonsensical line goes here <---

Pagina: 1