Ventiel mechanische ventilatiebox in washok/zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:43
Mijn vraag
In mijn recente koopwoning was een bijna 25 jaar oude mechanische ventilatiebox aanwezig. Naast ventielen in de keuken/wc/badkamer was er ook een ventiel direct op de mechanische ventilatiebox aanwezig. Deze box bevindt zich in een kleine washok met raampje, van ongeveer 2,3 bij 1,9m. In dit washok bevindt zich de CV-ketel, een wasmachine en een droger. Tevens wordt het gebruikt om de was te laten drogen.

Nu is recent de ventilatiebox vervangen. Echter gaf de monteur aan dat het niet nodig zou zijn om in deze ruimte een ventiel direct op de ventilatiebox aan te sluiten. Ik merk dat deze ruimte toch vrij vochtig wordt. Uiteraard zal dit ook met een ventiel gebeuren als je het raam en de deur potdicht houdt.

Desondanks vroeg ik mij af of de situatie mét ventiel niet idealer is, zodat er ook enige circulatie van lucht in deze ruimte en op zolder zal zijn. Of lever je dan teveel in op de zuigkracht in de badkamer, keuken en wc?

De monteur komt in ieder geval binnenkort weer langs om kosteloos de ventiel terug te plaatsen, aangezien dit de uitgangssituatie was. Toch leek het mij goed om even naar jullie inzicht hieromtrent te vragen.

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Hier zit hij ook in het washok met CV ketel. Ik heb zelf een nieuwe geplaatst, daarbij bleef er net als op de oude een extra gat over waar ik het ventiel weer in heb gezet, dit ventiel heb ik wel bijna helemaal dicht gedraaid omdat hij op de box natuurlijk het hardst zuigt.
Gewoon één voor één kijken in de laagste stand of wcpapiertje in de badkamer, keuken en wc blijft hangen aan het ventiel, zoniet dan zuigt hij niet goed.
Beste is, als het kan en niet te koud is, om deur en/of raampje open te houden, dat is meestal de beste ventielatie!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Er ventileert altijd wel iets onder de deur door of wat dan ook.
Lekker laten terugplaatsen.
En als je het echt goed wilt doen, laat je iemand het geheel afregelen.
Die dingen wat verder open of dicht kan de hele ventilatie "ontregelen"..
Dat klinkt ernstiger dan het is, maar een ventilatie goed inregelen levert je het meeste op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
JohanSavelkoul schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:41:
Er ventileert altijd wel iets onder de deur door of wat dan ook.
Lekker laten terugplaatsen.
En als je het echt goed wilt doen, laat je iemand het geheel afregelen.
Die dingen wat verder open of dicht kan de hele ventilatie "ontregelen"..
Dat klinkt ernstiger dan het is, maar een ventilatie goed inregelen levert je het meeste op.
Het was vorige keer inderdaad helemaal ingeregeld ook. Voordat er iets wordt gedaan vraag ik weer of hij dat nadien ook gaat doen. Anders niet aan laten komen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Ventiel sowieso laten terugplaatsen, en dan naderhand in laten regelen (door hem, of iemand die er zeker verstand van heeft, met de juiste tools)

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Gaat het hier om balansventilatie of alleen om een mechanisme afzuiginstallatie?
Een gewone afzuiginstallatie kun je namelijk makkelijk zelf inregelen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• -Edwin-
HereIsTom schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 01:05:
Gaat het hier om balansventilatie of alleen om een mechanisme afzuiginstallatie?
Een gewone afzuiginstallatie kun je namelijk makkelijk zelf inregelen.
Een mechanische afzuiginstallatie. De vorige keer dat de monteur van Feenstra kwam werd ook alles ingeregeld met behulp van een apparaatje, ik ga er vanuit dat dat nu ook weer zal worden gedaan, aangezien dat bij de initiële kosten zat.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je zult in die ruimte wel moeten afzuigen. Hoe ga je anders het vocht wat je wasmachine produceert weg krijgen? Een openstaande wasmachine brengt nog best wat vocht naar buiten, het manchet en de trommel moeten drogen en de gehele machine moet ventileren anders begint de zaak te stinken. (Wasmachine na gebruik nooit dichtdoen!)

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:54
Is dit normaal dat er direct op de box een ventiel zit? Heeft er bij mij nooit gezeten namelijk. Anders plaats ik er daar ook 1.

• -Edwin-
sypie schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 07:43:
Je zult in die ruimte wel moeten afzuigen. Hoe ga je anders het vocht wat je wasmachine produceert weg krijgen? Een openstaande wasmachine brengt nog best wat vocht naar buiten, het manchet en de trommel moeten drogen en de gehele machine moet ventileren anders begint de zaak te stinken. (Wasmachine na gebruik nooit dichtdoen!)
Ben ik het helemaal mee eens hoor. Maar ik was in twijfel geraakt doordat die monteur aangaf dat het niet hoefde in het washok. Ik had er al mijn twijfels bij.

Maar goed, vanmiddag wanneer hij komt vraag ik eerst gelijk of hij na terugplaatsen van het ventiel ook alles weer gaan inregelen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een ventiel op de box kan prima. Je moet 'm alleen wel afknijpen zoals hierboven ook is gezegd, anders zuigt die teveel af en diet de rest minder (iets meer luchtweerstand in je kanalen).

Afhankelijk van je ventiel, of die traploos of in stappen geregeld kan worden, zal die op de kleinste stand komen te staan.

Bij mij staat de wasmachine op zolder, een grote open ruimte waar genoeg lucht doorheen gaat. Die ga ik niet apart afzuigen, dat ventileert genoeg.
Pagina: 1