Omvormer 1-fase of 3-fase + Hoe panelen aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrikbeeld
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 22:38
Een vraag over omvormers voor gebruik op een 3-fase huisaansluiting + hoe zonnepanelen aan te sluiten in de meterkast?

Omvormer 1 of 3 fase
Ik wil graag zonnepanelen laten installeren met een piekvermogen van 3240 Wp. Ook wil ik gaan koken op inductie en daarvoor is een 3-fase huisaansluiting nodig.
Nu hoor ik verschillende informatie over 1-fase omvormers of 3-fase omvormers.

Als je een 1-fase omvormer gebruikt kan het zijn dat je op de 'zonne-fase' teruglevert en op een andere fase gebruikt door bv. een wasmachine.
Sommige websites zeggen dat dit gelijktijdig terugleveren en verbruik door de 3-fase Smart Meter wordt gemiddeld.
Andere sites zeggen dat je je eigen zonnestroom alleen kan gebruiken door gebruikers op dezelfde fase èn dat het, m.n. als de salderingsregeling gaat worden afgebouwd, negatieve gevolgen heeft voor je uiteindelijke energierekening.

Mijn zonnepanelen-offerte biedt een 1-fase omvormer aan. Een 3-fase omvormer zal ongetwijfeld duurder zijn. Ik zit nu dus in een dilemma wat te kiezen.

Hoe sluit je de panelen aan in de meterkast
Volgens de offerte wil men de omvormer aansluiten op de wasmachinegroep. Dit zou dus inhouden dat ze niet apart zijn gezekerd en in/uit te schakelen.

Op internet vind je ook wel informatie dat de omvormer op een aparte groep moet worden aangesloten.

Graag zou ik over deze 2 vragen advies willen horen. Met dank!

Schrikbeeld

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:31
Voor wat het waard is: ik heb een 1-fase omvormer op een 3-fase huisaansluiting. Ik kook op inductie. Dus eigenlijk dezelfde situatie.

Ter geruststelling: mijn slimme meter saldeert intern. Geen problemen daarmee. Hoe dat verder zit zal een ander je vast kunnen vertellen maar wat ik hier lees en wat de tendens lijkt te zijn, is dat je je geen zorgen hoeft te maken over die salderingsregeling, omdat er wordt gekeken over de fasen heen, dus naar het totaal van alle fasen.

Oh, en hou er rekening mee dat een 3-fase omvormer veelal een hogere opstartspanning vereist, wat resulteert in meer benodigde panelen om het goed te laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nederlandse meters hebben maar 1 telwerk voor leveren en 1 voor terugleveren, niet per fase dus. Zo is dit ook vastgelegd dat moet. Daarmee kunnen ze dus alleen je netto verbruik (of levering) over alle fases gezamenlijk tellen. De manier van meten staat volledig los van de salderingregeling (die pas gedaan wordt nadat er dus gemeten is).

En zelfs als dit niet zo was dan was een 3-fase omvormer niet per definitie de oplossing, deze zal gewoon terug leveren over alle fases maar de apparaten in je huis zijn niet opeens allemaal 3-fase. Je kan dan dus gewoon het omgekeerde hebben. Zie toevallig de discussie van vandaag hier "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Wel is het zo dat een 3-fase omvormer wat fijner is voor de stabiliteit van het net. Maar voor dit vermogen is een 1-fase omvormer prima.

Qua aansluiten, in de meterkast zullen PV en wasmachine niet afzonderlijk uit te zetten zijn. Maar als het goed is maken ze dan bij je wasmachine een zogenoemde PV-verdeler. Zonder mag PV (leveren) en wasmachine (gebruik) niet op dezelfde groep in de meterkast.

Voor je inductie op 3-fase wel een krachtgroep gebruiken, geen fornuisgroep/kookgroep. En voor 3-fase zal er natuurlijk ook één en ander aangepast moeten worden aan je meterkast. Strikt genomen is 3-fase ook niet nodig voor de meeste inductieplaten (<=7kW). Maar op 3-fase heb je in totaal wel meer vermogen beschikbaar en weet je zeker dat je geen "nullen onder dezelfde klem" issues bij je kookplaat hebt.

En hoe dan ook, als je PV gaat invoeren is het überhaupt verstandig om de staat van je meterkast te bekijken. Is deze niet oud? Netjes alle groepen achter aardlekschakelaars? Geen verouderde type aardlekschakelaars? Hoofdschakelaar aanwezig? Etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 11-08-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:35
1. Koop gewoon een 1 fase omvormer, scheelt je minstens 1 jaar opbrengst van die panelen in geld. Voorlopig is er gewoon salderen en gaat dat over alle fases opgeteld heen. Dus geen issues in de komende X jaar te verwachten. Daarna is het inderdaad ook nog maar de vraag hoe het gaat, want je apparaten zijn veelal 1 fase. Je kunt misschien wel 2 strings aan leggen en in de toekomst 2 kleine omvormer neerleggen ( 1 per fase).

2. Over die wasmachine: dan moet er een PV-verdeler op, zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: https://media.elektrobode.nl/elektrobode/uploads/site/478/PV-verdeler-uitleg.png

Bron: https://www.elektrobode.nl/kennisbank/wat-is-een-pv-verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 16:11

India Sierra

Learn by failure

schrikbeeld schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:41:
...

Ook wil ik gaan koken op inductie en daarvoor is een 3-fase huisaansluiting nodig.

...
Ik heb niks aan te vullen op bovenstaande antwoorden maar ik vraag me af of dit juist is, mijn inductieplaat werkt prima op 1 fase (wel dubbele groep / kookgroep) dus ik zou het even controleren voor de zekerheid, scheelt een hoop geld als je geen nieuwe meterkast hoeft :)

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@India Sierra Let wel dat er een verschil is tussen werken en correct aan te sluiten zijn in een Nederlandse installatie (dmv fornuisgroep). Om correct te zijn mag de N op de kookplaat niet gekoppeld zijn intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 16:11

India Sierra

Learn by failure

Septillion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:42:
@India Sierra Let wel dat er een verschil is tussen werken en correct aan te sluiten zijn in een Nederlandse installatie (dmv fornuisgroep). Om correct te zijn mag de N op de kookplaat niet gekoppeld zijn intern.
Klopt, bij mij stond er specifiek in het boekje dat het mocht dus vandaar. Had ook 3 fasen verwacht maar was dus niet nodig.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schrikbeeld
Dank voor de antwoorden.

Over 1 of 3 fases:
De inductieplaat die aangesloten moet worden is alleen al 10700 kWh (Perilex steker), dan komt er nog een oven bij (normale steker) en als moeders de wasmachine en droger aanzet heb je zeker tekort aan 1 fase.

Maar als je overige zekeringen (en verbruikers) verdeelt over de andere fasen, wat denk ik ook handig kan want je moet minstens 2 aardlekschakelaars hebben, dan verdeel je toch vanzelf al je verbruik over meerdere fases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Een 11kW plaat moet inderdaad op 3-fase. Wel mooie dingen :)

Maar goed, als je over gaat naar 3-fase zal je dus echt serieus wat aan je meterkast moeten veranderen. De rest wil je dan ook gaan verdelen over de 3 fases. En zoals gezegd, als de kast al wat ouder is (zie eerdere reactie) dan is het verstandig hem dan ook echt te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrikbeeld
Idd, nu heb ik nog een groepenkast met 5 smeltzekeringen, die gaat zeker vervangen worden!
Volgens mij moet dat ook want Stedin komt geen 3 fasen aanleggen als er geen hoofdschakelaar aanwezig is.

Is het alleen de vraag of ik dat zelf aandurf met de hulp van https://www.elektramat.nl of alles laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 18-05 18:57
schrikbeeld schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:03:
Is het alleen de vraag of ik dat zelf aandurf met de hulp van https://www.elektramat.nl
Hoe ga je dan je meterkast stroomloos maken of heb je automaten van de netbeheerder?

Met zo weinig piekvermogen (omvormer zal nog lager zijn) zou ik overigens gewoon een 1 fase omvormer nemen. Die kan je prima op een 3 fase meterkast aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrikbeeld
@jobr dat is idd een kip-ei probleem: Stedin komt geen 3-fasen aanleggen zonder hoofdschakelaar en moderne groepenkast, maar hoe leg je een hoofdschakelaar aan als je niet kunt spanningsloos maken.
Het zal dus toch wel uitdraaien op laten doen door een installateur die zegels kan verbreken en vooral weer opnieuw kan aanbrengen.

En over die 1 of 3-fasen omvormer: de installateur van de PVpanelen zet er een 1-fase omvormer in want die schijnen met lagere vermogens sneller in- en uit te schakelen en, zoals hierboven al opgemerkt, de fasen worden gemiddeld.

Allen bedankt voor het meedenken!

[ Voor 23% gewijzigd door schrikbeeld op 08-09-2021 17:50 ]

Pagina: 1