Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:19

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Edit:

Context voor wie denkt "WTF?"

Een rijstzak binnen fotografie (of een beanbag in het Engels), wordt gebruikt om de camera te stabiliseren, als alternatief voor een statief. Ze zijn er in verschillende vormen, en kunnen, afhankelijk van de situatie, praktischer zijn of zelfs beter dan een statief functioneren. Om een voorbeeld te noemen: ze kunnen over de rand van een autoraam worden gelegd, iets wat niet verstandig is met een statief. Zie o.a. YouTube: The Definite Guide To Bean Bags (and review of the Gura Gear "Sabi S... of https://www.guyedwardes.c...-your-camera-on-a-beanbag

Oorspronkelijke post:

Ik krijg morgen een rijstzak binnen, ga ik:
  • Naar de Albert Heijn voor rijst?
  • Naar de Gamma voor zand?
  • Naar de Pet's Place voor corbo?
Aan de éne kant heb ik er licht ethisch moeite mee om er voedsel in te stoppen, aan de andere kant heb ik meer moeite mee om meer plastic de wereld in te helpen, dus kunststof vulling valt af.

Maar bij deze dus m'n vraag wat de beste vulling is, of in ieder geval het meest populair hier?

Voor zover ik begrijp is hoe kleiner, hoe stabieler. Maar vochtigheid is ook een factor, m'n rijstzak schijnt een coating te hebben, maar ik wil er niet op rekenen dat ie waterdicht is. In natte situaties valt rijst en zand af (of valt dat mee?) Zand lijkt me ook problematischer bij (thuis) (her)vullen, potentiële rotzooi. Mocht ik gaan reizen, is rijst vrijwel overal verkrijgbaar. Ik denk dat ik, alles overwegend, toch naar rijst neig.

[ Voor 30% gewijzigd door Sméagol op 11-08-2021 19:05 ]

Make lovecraft not warcraft.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Waarom moet-ie vol dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:40

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Aquariumgrind?

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Sméagol Die vul je toch pas als je op locatie bent.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Greatsword schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:04:
@Sméagol Die vul je toch pas als je op locatie bent.
Ik denk eerder dat ik 'm vul zodra ik vertrek, voor fietstochten naar de lokale natuurgebieden of het strand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Sméagol schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:06:
[...]

Ik denk eerder dat ik 'm vul zodra ik vertrek, voor fietstochten naar de lokale natuurgebieden of het strand.
Je neemt zand mee naar het strand?
Ook rijst naar je vakantie op China?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het heet niet voor niks een rijstzak... ;)

Maar je kunt natuurlijk ook gedroogde bonen (of whatever) gebruiken.
(je hebt kleine en grote gedroogde bonen)

BTW: een simpele google op 'waarmee vul ik een rijstzak' levert voor de hand liggende en verrassende antwoorden!

[ Voor 26% gewijzigd door ehtweak op 11-08-2021 14:10 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMriyMwSNWtRqYst7jZgEfT_ExU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtGshww7hra8lmkEGe6BBKaO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 83% gewijzigd door Jivebunny op 11-08-2021 14:10 ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Aangezien me het het meest praktisch lijkt om hem te vullen als je eenmaal op locatie bent (omdat je anders een lompe zak meesleurt), zou ik voor zand gaan, en gewoon zand van de locatie.

Vies worden is niet erg. Thuis even uitspoelen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Greatsword schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:07:
[...]

Je neemt zand mee naar het strand?
Ook rijst naar je vakantie op China?
Gozer, ik vraag toch of zand überhaupt geschikt is, en verder weet ik niet of ik zand te plekke wel zo fijn /schoon vind, maar misschien maakt dat geen reet uit. Voorlopig ga ik niet naar China, maar als ik in midden delfland ga fietsen bijvoorbeeld, staat er geen supermarkt naast elke boom. Ik zal 'm op een gegeven moment toch ergens moeten vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:59
Zand kan prima, maar je hebt heel veel soorten zand. De kleigrond in zuid-Limburg gaat niet fijn zijn bijvoorbeeld. De grond per regio in Nederland kan heel erg verschillen en in zuid spanje kan je over het algemeen niet even een schepje zand in de grond zetten omdat het daar meer rots grond is.

Dus twee opties, of zandbank / strand zand regelen (via strand of bouwmarkt), of gewoon rijst. Ik zou persoonlijk voor rijst gaan en hem niet iedere keer leeg maken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 20:23

Qon

Voor ondersteuning van je fotocamera blijkbaar.
Zie hier: https://www.zoomacademy.nl/blog/maak-je-eigen-rijstzak/

Ik had ook werkelijk, geen idee xD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Qon schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:17:
[...]

Kijk, weer wat geleerd! Smarter every day.

In dat geval: rijst. Goedkoop, neemt eventueel vocht op en als de oorlog uitbreekt heb je er nog wat aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

[...]

Ahhhhh nu snap ik em. Had het kunnen weten omdat het in fotografie staat natuurlijk haha. Ik blijf bij rijst... het is een rijstzak.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

pfew, iemand redt me van m'n verwarring.
massive confusion om een rijstzakken topic te zien binnen de fotografie forums, en daarna moeilijk doen wat erin moet (rijst...) en iets over plasticethiek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:44
[...]

Dit topic was echt zo verwarrend, maar nu weet ik het!

@Sméagol Ik zou het leeg meenemen dan ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:14
En de prijs voor meest verwarrende topic van 2021 gaat naar @Sméagol :+

Bedankt voor de humor!

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
je zou 'kinetic sand' kunnen gebruiken als vulling? stevig als je 't samendrukt, losse structuur als je 't opschud, en ook nog eens hydrofobisch dus geen modder.
tientje per kilo ofzo, is eigenlijk kinderspeelgoed (variant op kleien)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Ik snap alle sarcastische posts niet. Ik zie rijstzakken, of beanbags zoals ze ook genoemd worden, verkrijgbaar in fotografieshops, worden sporadisch ook op het forum genoemd hier, en leken mij enorm handig voor macro fotografie (althans de platte die ik heb besteld). Dacht niet dat dat zo veel verwarring zou opleveren. En ik heb de verschillende opties al gegoogled, ik vraag wat de beste is. Leek me een normale vraag, maar krijg voornamelijk rare reacties.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Sméagol schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:26:
Ik snap alle sarcastische posts niet. Ik zie rijstzakken, of beanbags zoals ze ook genoemd worden, verkrijgbaar in fotografieshops, worden sporadisch ook op het forum genoemd hier, en leken mij enorm handig voor macro fotografie (althans de platte die ik heb besteld). Dacht niet dat dat zo veel verwarring zou opleveren. En ik heb de verschillende opties al gegoogled, ik vraag wat de beste is. Leek me een normale vraag, maar krijg voornamelijk rare reacties.
veel posters (waaronder ik) struinen wat rond in de actieve topics, zo lees en leer je nog eens wat (en kom je nieuwe mensen tegen).
pakkende titels trekken me aan, en deze was lekker clickbaity.

zonder fotografie achtergrond / context leest je topicstart als iemand die een lege rijstzak (formaatje sinterklaas) gekocht heeft, maar nog niet nagedacht over hoe hij deze goed kan gebruiken.
er lijkt een natuurlijke drang te zijn dat de zak vol moet, maar of zand of rijst beter is dat weten we niet (wel dat plastic geen voorkeur heeft).

het leest als een mysterie verzonnen door m'n dochter, ik mis alleen de paw patrol nog die 't komt oplossen :)

(hopelijk snap je nu waarom 't wat onspoort, ik heb m'n best wel gedaan om ook inhoudelijk bij te dragen met m'n kinetic sand)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-05 05:24

bloody

0.000 KB!!

Je kunt ook hydrokorrels (voor planten) pakken wellicht. Lekker licht en het is geen eten.
Kost ook 10x niks.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:51

Plainside

I browse when I'm at work

dyrc schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:30:
[...]

veel posters (waaronder ik) struinen wat rond in de actieve topics, zo lees en leer je nog eens wat (en kom je nieuwe mensen tegen).
pakkende titels trekken me aan, en deze was lekker clickbaity.

zonder fotografie achtergrond / context leest je topicstart als iemand die een lege rijstzak (formaatje sinterklaas) gekocht heeft, maar nog niet nagedacht over hoe hij deze goed kan gebruiken.
er lijkt een natuurlijke drang te zijn dat de zak vol moet, maar of zand of rijst beter is dat weten we niet (wel dat plastic geen voorkeur heeft).

het leest als een mysterie verzonnen door m'n dochter, ik mis alleen de paw patrol nog die 't komt oplossen :)

(hopelijk snap je nu waarom 't wat onspoort, ik heb m'n best wel gedaan om ook inhoudelijk bij te dragen met m'n kinetic sand)
Kan dit beamen, zat ook al te worstelen met w(a)tf wordt er bedoeld met rijstzak.
Inderdaad lekker clickbaity en weer wat geleerd idd.

OT: zou voor de rijst gaan, lijkt me het simpelst, helemaal als je het al in huis hebt, oke misschien niet in de benodigde kwantiteit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Off-topic, maar:
dyrc schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:30:
veel posters (waaronder ik) struinen wat rond in de actieve topics,
Dat doe ik ook, maar:
zonder fotografie achtergrond / context leest je topicstart
Dit is dus waarom ik, als ik echt geen hol van de OP snap, check in welk subforum het staat, en eventueel wat google, voor wat context, als ik 't dan nog niet snap ga ik niet reageren met een sarcastisch / nutteloze post, en ga ik verder met iets anders. Ik ben er van overtuigd dat m'n OP voldoende duidelijk is voor mensen binnen het fotografie gedeelte.
Da's in ieder geval een interessante suggestie voor lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-04 23:32

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Sméagol schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:26:
Je vraag miste wat context. Niet iedereen hier is een expert op het gebied van fotografie. Ikzelf had er ook nooit wat van gehoord, ik snapte ook niet wat een vraag over een zak voor rijst op het fotografie & video thuishoorde. Ikzelf heb het gewoon gegoogled, dus na het googlen van "rijstzak fotografie" kwam ik er wel achter, maar ik snap dus de "rare reacties" wel.

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:35
Tja, er wordt hier altijd een hoop van topicstarters verwacht, dan mag de TS ook wel wat verwachten van de reageerders. Op zijn minst dat ze kijken in welk subforum het staat. Als je het niet snapt, reageer dan niet of google het. Zelf dacht ik ook eerst dat het ging over een soort zitzak en vond het al gek dat TS die overal mee naartoe wilde nemen, maar dan reageer ik dus niet.

On topic: ik zou initieel gewoon voor rijst gaan. Je ethische bezwaar dat dat eten is, gaat alleen op als de productie van het alternatief een kleinere ecologische footprint heeft. Dat geldt voor zand, maar voor weinig andere alternatieven. Over vocht zou ik me ook niet al teveel zorgen maken. Als je 'm gewoon weer laat drogen, droogt de rijst ook weer. Zolang je 'm niet lang onder water gaat houden of zo, of uren in de regen laat liggen, verwacht ik geen problemen.

Dat kinetic zand zou wel een heel interessant alternatief kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Lapa op 11-08-2021 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou het zelf niet direct met rijst of zand vullen, dat is wat gevoelig voor vocht. Nu wordt het meeste vocht wel door de zak tegen gehouden maar laat hem een keer in een plas vallen of tijdens een flinke regenbui en dan kan je alsnog de inhoud vervangen of gaan drogen.

Hydrokorrels vind ik dan een mooie suggestie en ik zou zelf ook aan bakbonen denken, dat zijn keramische 'bonen' die gebruikt worden voor het blindbakken van taartbodems. Wellicht dat hydrokorrels nog de lichtste oplossing is. Ik weet niet dat de inhoud is van die zak maar vullen met zand zal een stuk zwaarder zijn dan vullen met hydrokorrels en je moet het toch elke keer meenemen.

Zand is richting de anderhalf kilo per liter terwijl hydrokorrels minder dan een halve kilo per liter zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Tsurany op 11-08-2021 16:33 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik dacht aan kersenpitten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:14

g0tanks

Moderator CSA
Ik snapte de TS oprecht niet en dacht dat het ging om die 25 kg zakken rijst die je bij de toko wel eens ziet liggen. :p

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSQjPw6aQZAtZyYENioqESthidEsUiw4Yy5uGnHGzJmBppiU2X5t6tBSIeQ158snIDbqlg&usqp=CAU

Ik zou het eerst gewoon proberen met rijst, desnoods in een of meerdere ziplocs voor extra waterbestendigheid.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sméagol schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:40:
Dit is dus waarom ik, als ik echt geen hol van de OP snap, check in welk subforum het staat, en eventueel wat google, voor wat context, als ik 't dan nog niet snap ga ik niet reageren met een sarcastisch / nutteloze post, en ga ik verder met iets anders. Ik ben er van overtuigd dat m'n OP voldoende duidelijk is voor mensen binnen het fotografie gedeelte.
Het is niet de eerste keer dat er iemand een lollig topic buiten de HK opent. ;)

Nu is jouw topic niet zo bedoeld, maar ik dacht in eerste instantie ook (ondanks dat ik fotografie forum zag) "WTF!?". En tja, het heet niet voor niets een rijstzak, toch? :) Ik zie echt niet wat daar het bezwaar van is. Als dat werkelijk zo'n bezwaar is, je (lokaal) zand ook niet echt als optie ziet, dan vraag ik serieus af waarom je dan zo'n zakje überhaupt gekocht hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 11-08-2021 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:51
Modbreak:We zijn weer lollig geweest met zijn allen en de vraag van de TS is inmiddels voldoende duidelijk. Dus graag weer on-topic :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borbit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 13:58
Zie modbreak

[ Voor 94% gewijzigd door Wormaap op 11-08-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-05 14:05
Vroeger had mijn oma altijd een grote pot gedroogde bruine bonen, daar speelden we als kind mee, het is wel voedsel maar mocht rijst niet ok zijn/voelen is dat ook nog iets wat erin kan. Als je het in een plastic zak doet waardoor het niet vies wordt, kun je het na die tijd ook nog gewoon eten geloof ik. Rijst lijkt me echter hetzelfde verhaal, als je het lastig vind om het alleen voor de vulling te gebruiken, kun je het toch ook in een (aantal) ziplocks stoppen en het bijvoorbeeld diezelfde avond als diner gebruiken? Tenzij de ethische kwestie anders ligt dan voedsel te gebruiken voor iets anders dan consumptie.

Minder plastic in het milieu = topmentaliteit! Ik zou ook geen plastickorrels aanraden, maar misschien aquariumgrind zoals eerder genoemd? Kan me overigens wel voorstellen dat dit, mocht het eruit komen, lelijke krassen op gladde ondergronden of camerabody's kan maken.

Zijn zonnebloempitten misschien een idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• humi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 02:06
Als je je rijstzak permanent gebruikt kan je hem het beste met kunstof granulaat vullen, dat is volledig inert, kan geen vocht opnemen etc.Ik heb deze ooit gehaald en dat zit permanent in mijn rijstzak: https://www.lowlandphotos...stzakken/Granulaatkorrels.
Alleen als ik op vakantie ga (safari bijvb) gooi ik alles in een flinke bak, en neem de rijstzak leeg mee zodat ik hem ter plekke met iets van rijst of droge bonen kan vullen.

edit: ik heb ook andere dingen geprobeerd en overwogen, hydrokorrels bleken erg stoffig te zijn, kwam nog weken rode stof uit de zak..., rijst en bonen neem toch vocht op, zeker als je rijstzak wel es nat kan worden (in het gras etc)

[ Voor 20% gewijzigd door humi op 11-08-2021 23:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
CH4OS schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:47:
[...]
Het is niet de eerste keer dat er iemand een lollig topic buiten de HK opent. ;)

Nu is jouw topic niet zo bedoeld, maar ik dacht in eerste instantie ook (ondanks dat ik fotografie forum zag) "WTF!?". En tja, het heet niet voor niets een rijstzak, toch? :) Ik zie echt niet wat daar het bezwaar van is. Als dat werkelijk zo'n bezwaar is, je (lokaal) zand ook niet echt als optie ziet, dan vraag ik serieus af waarom je dan zo'n zakje überhaupt gekocht hebt.
Ik ben bijna geneigd om een topic te openen met de exact zelfde titel die dan gaat over hoe ik inderdaad een willekeurige rijstzak ga vullen en wat dan de beste vulling is.

Ik heb wat context toegevoegd aan de OP, misschien dat ik te zijner tijd, als ik zelf wat hands-on ervaring heb, dit topic omtover tot "het grote rijstzak topic". Ik verwachtte eerlijk gezegd geen reacties van mensen buiten het fotografie forum, maar ook binnen het fotografie forum lijkt dit een niche onderwerp, terwijl het macro topic toch redelijk populair is.

Ik heb een platte rijstzak besteld voor laag bij de grond, maar je hebt ook dubbele / v-vormige varianten, die worden gebruikt voor autoramen of vogelhutten.

Ik heb m'n quirks, ik heb een algemene hekel aan voedselverspilling dus probeer het te vermijden. Ik wil ook geen rotzooi achterlaten in natuur, dus ik probeer kunststof te vermijden in geval van een lek / ongelukje. Maar zelfs afgezien daarvan zijn er praktische zaken om te overwegen waardoor "rijst" niet de vanzelfsprekende optie is. Als rijst objectief wel de beste keuze bleek, dan ben ik pragmatisch genoeg om toch voor rijst te gaan. Ik was gisteren vergeten om ook op de Engelse term te zoeken, en zag nog wat andere suggesties voorbij komen toen ik dat wel deed trouwens.

Dus de praktische info zo ver, voor zo ver ik begrijp als iemand zonder hands-on ervaring:

Hoe kleiner / zwaarder, hoe stabieler. Maar volgens mij is er een grens tot waar dit praktisch blijft in gebruik. Gewicht, op dit moment, boeit me minder, maar het is de bedoeling dat zo'n zak zich vormt naar de camera en lens, dus hoe compacter, hoe lastiger dat wordt. Toen ik op de Engelse term ging zoeken, kwam ik deze site tegen die rijst niet aanraadt: https://shuttermuse.com/best-photography-bean-bag-fill/

Plus in mijn geval hou ik rekening dat 't nat kan worden. Als je weet dat 't droog blijft, kan je gebruik maken van de meer voor de hand liggende opties. Ik zag een ziplock ook al vaker voorbij komen als oplossing, maar ik vraag me af of dat niet de werking enigszins belemmert, je zit toch met een zak in een zak. Die ook nog van het juiste formaat moet zijn. 't is in ieder geval minder praktisch.

De vulling opties die ik hier en op andere sites ben tegen gekomen:

Rijst
+ nagenoeg overal verkrijgbaar
+ goedkoop
- wordt klonterig en mogelijk schimmel wanneer het nat wordt
- mogelijk te compact

Bonen
+ Nagenoeg overal verkrijgbaar
+ goedkoop
- klonterig en mogelijk schimmel wanneer het nat wordt

Boekweit doppen
+ Past zich goed aan vorm
- verkrijgbaar bij speciaalzaak
- ik vemoed niet geschik wanneer het nat wordt

Airsoft pellets
+ kan waarschijnlijk nat worden, heb 't nagevraagd
? mogelijk te grof?
- duur
- verkrijgbaar bij speciaal zaak

Hydrokorrels
+ Kan nat worden
+ redelijk goedkoop
? Mogelijk te grof?
- Verkrijgbaar bij speciaalzaak

Zand
+ Potentieel op locatie beschikbaar
+ goedkoop
? Mogelijk te compact?
- Wordt modderig wanneer nat
- Bij lek mogelijk beschadiging van camera / lens

kinetic sand
+ Past zich (enorm?) goed aan vorm
+ Niet milieuvriendelijk, maar door eigenschappen raak je waarschijnlijk niks kwijt zelfs bij een lek
? Nog niet duidelijk of geschikt wanneer nat
- duur

Aquarium grind
+ Verkrijgbaar in verschillende dichtheden
+ Kan nat worden
+ goedkoop

Bakbonen moet ik nog even onderzoeken.

Tot nu toe lijkt aquarium grind een goede kanshebber, maar ik ben benieuwd naar kinetic sand en airsoft pellets.
Ik vermoed dat, als ik zeker weet dat 't droog blijft, boekweitdoppen de beste vulling zijn.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:10

mrc4nl

Procrastinatie expert

Zonnebloempitten?

ora et labora

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:15
Gedroogde bonen. Kun je ook mooi gebruiken voor blind bakken van je overschotels (blijven ze ook mooi droog van)!

[ Voor 16% gewijzigd door celshof op 12-08-2021 08:54 ]

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Kinetisch zand kan nat worden en kan ook nog wel bij beetje vochtigheid gebruikt worden.
is het echt heel nat dan moet je het gewoon er uit halen en laten opdrogen

(ik ben team kinetisch zand in dit vraagstuk)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Even snel:

Ik heb vanmiddag 2,5 kilo kinetic zand gehaald bij een leuke speelgoedwinkel in Rotterdam, Carrabas.
Nou ga ik, helaas, weer werken, dus ik kan 't doordeweeks niet "in the field" testen. Moet trouwens sowieso nog wat andere accesoiressen bestellen om er het meest uit te halen (angle finders). Heb wel een leuke, voor mij nieuwe locatie gescout waar ik 't wil gaan testen.

Ik moet nog even kijken wat ik verder wil, de bedoeling van dit topic was om de beste vulling te vinden, maar niemand hier heeft hands-on ervaring. Ik was eigenlijk niet van plan vergelijkend warenonderzoek uit te voeren, maar aangezien niemand hier echt ervaring heeft met wat "exotischere" vullingen, misschien dat ik uit nieuwsgierigheid toch ook wat andere vullingen bestel en test later.

Maar hopelijk volgende week een hands-on ervaring met de kinetic sand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:06

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Is nat worden niet prima te voorkomen door een zak te kiezen met het juiste materiaal / voering / coating?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Polystyreen ("piepschuim") bolletjes. Handiger onderweg, want weegt bijna niets, mag nat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:06

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

AlterEgo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:07:
Polystyreen ("piepschuim") bolletjes. Handiger onderweg, want weegt bijna niets, mag nat worden.
Bij een rijst- of bonenzak is het juist ideaal als de vulling niet té licht en vooral niet te zacht is want dan ligt je camera er een stuk stabieler op en kun je 'm er een beetje in vast drukken. Dat gaat je met piepschuim niet lukken.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Sméagol schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 01:24:
Even snel:

Ik heb vanmiddag 2,5 kilo kinetic zand gehaald bij een leuke speelgoedwinkel in Rotterdam, Carrabas.
Nou ga ik, helaas, weer werken, dus ik kan 't doordeweeks niet "in the field" testen. Moet trouwens sowieso nog wat andere accesoiressen bestellen om er het meest uit te halen (angle finders). Heb wel een leuke, voor mij nieuwe locatie gescout waar ik 't wil gaan testen.

Ik moet nog even kijken wat ik verder wil, de bedoeling van dit topic was om de beste vulling te vinden, maar niemand hier heeft hands-on ervaring. Ik was eigenlijk niet van plan vergelijkend warenonderzoek uit te voeren, maar aangezien niemand hier echt ervaring heeft met wat "exotischere" vullingen, misschien dat ik uit nieuwsgierigheid toch ook wat andere vullingen bestel en test later.

Maar hopelijk volgende week een hands-on ervaring met de kinetic sand.
Ik kom dit topic tegen in mijn zoektocht naar vulling voor mijn beanbag😏
Ben benieuwd naar je ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien heel stom, maar bijna tot geen landen verbieden gebrande koffiebonen. Daar kan namelijk zo goed als zeker niets in zitten, dit in tegenstelling tot rijst :) (en gekookte rijst is geen optiie :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Henri. schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Ik kom dit topic tegen in mijn zoektocht naar vulling voor mijn beanbag😏
Ben benieuwd naar je ervaringen
Ah, een verrassing. Dacht niet dat iemand deze zou bumpen haha.

Door lockdown + seizoen/weer + werkloos had ik helaas geen reden of zin om naar buiten te gaan, 't begint nou pas weer op gang te komen.

Wilde dit topic eigenlijk in de koelkast ztten totdat ik er uitgebreide hands-on ervaringing kon delen, maar als je nieuwsgierig bent, hier m'n enkele ervaringen met tests binnenshuis, en wat theoretische ideëen.

Kinetic sand is super stabiel. Vangt makkelijk de mirrorslap op, en heb totaal geen trillingen kunnen waarnemen.

Maar echt praktisch is 't niet. 't is zwaar. En 't is zodra je 't in een beanbag doet, niet super kneedbaar. Je moet toch wat moeite doen om je camera in de gewenste positie te zetten, op macro niveau is dat erg lastig.

Bovendien blijft 't zand. Ja 't blijft aan elkaar plakken, maar je verliest altijd wel wat korreltjes hier en daar. De beanbag die ik heb gebruikt klittenband, en daar zitten nu dus zandkorrels in. Op langer termijn lijkt me dat niet handig. En er valt wat op te ruimen als je 'm vult of leegt, ook al is 't makkelijker dan normaal zand.

En over beanbags in het algemeen: 't is lastig (manual) focussen. Als je wilt dat je camera stabiel op de beanbag ligt, dan ligt dus ook de lens op de beanbag. Mijn theoretische idee was om dat op te lossen met een videocamera oplossing: aan minirig, een baseplate met 2 rods. Ik vermoed dat dit 2 problemen oplost. Je kan makkelijker je camera positioneren, en er blijft ruimte tussen lens en beanbag. Bijkomend voordeel is dat je ook een macrorail kan toevoegen. Nadeel van deze set-up is dat je wat extra hoogte toevoegt.

Overigens was ik geloof ik ruim 20 euro kwijt aan kinetic sand, een doos van 2,5 kilo. Hiervan heb ik niet alles gebruikt, maar een doos van 1 kilo zou te weinig zijn denk ik.

Ik wil "ergens later in 't jaar" (herfst misschien) hier op terug komen, en de andere vullingen proberen, de airsoft pellets die ik op 't oog had, en de boekweitdoppen, en ook de setup met de minirig. Ik vermoed dat airsoft pellets veel praktischer zijn in gebruik, maar wellicht iets minder stabiel. En ze zijn ook niet goedkoop. Ik gok dat je daar zo'n 20 euro aan kwijt bent aan een hoeveelheid die je nodig hebt om een zak te vullen. Boekweit doppen zijn wel goedkoop.

Zodra ik weer wat ga schieten zal ik eerst wat cinestill rolletjes op moeten maken, dus dat zullen geen macro foto's worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Sméagol schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:09:
[...]

Ah, een verrassing. Dacht niet dat iemand deze zou bumpen haha.

Door lockdown + seizoen/weer + werkloos had ik helaas geen reden of zin om naar buiten te gaan, 't begint nou pas weer op gang te komen.

Wilde dit topic eigenlijk in de koelkast ztten totdat ik er uitgebreide hands-on ervaringing kon delen, maar als je nieuwsgierig bent, hier m'n enkele ervaringen met tests binnenshuis, en wat theoretische ideëen.

Kinetic sand is super stabiel. Vangt makkelijk de mirrorslap op, en heb totaal geen trillingen kunnen waarnemen.

Maar echt praktisch is 't niet. 't is zwaar. En 't is zodra je 't in een beanbag doet, niet super kneedbaar. Je moet toch wat moeite doen om je camera in de gewenste positie te zetten, op macro niveau is dat erg lastig.

Bovendien blijft 't zand. Ja 't blijft aan elkaar plakken, maar je verliest altijd wel wat korreltjes hier en daar. De beanbag die ik heb gebruikt klittenband, en daar zitten nu dus zandkorrels in. Op langer termijn lijkt me dat niet handig. En er valt wat op te ruimen als je 'm vult of leegt, ook al is 't makkelijker dan normaal zand.

En over beanbags in het algemeen: 't is lastig (manual) focussen. Als je wilt dat je camera stabiel op de beanbag ligt, dan ligt dus ook de lens op de beanbag. Mijn theoretische idee was om dat op te lossen met een videocamera oplossing: aan minirig, een baseplate met 2 rods. Ik vermoed dat dit 2 problemen oplost. Je kan makkelijker je camera positioneren, en er blijft ruimte tussen lens en beanbag. Bijkomend voordeel is dat je ook een macrorail kan toevoegen. Nadeel van deze set-up is dat je wat extra hoogte toevoegt.

Overigens was ik geloof ik ruim 20 euro kwijt aan kinetic sand, een doos van 2,5 kilo. Hiervan heb ik niet alles gebruikt, maar een doos van 1 kilo zou te weinig zijn denk ik.

Ik wil "ergens later in 't jaar" (herfst misschien) hier op terug komen, en de andere vullingen proberen, de airsoft pellets die ik op 't oog had, en de boekweitdoppen, en ook de setup met de minirig. Ik vermoed dat airsoft pellets veel praktischer zijn in gebruik, maar wellicht iets minder stabiel. En ze zijn ook niet goedkoop. Ik gok dat je daar zo'n 20 euro aan kwijt bent aan een hoeveelheid die je nodig hebt om een zak te vullen. Boekweit doppen zijn wel goedkoop.

Zodra ik weer wat ga schieten zal ik eerst wat cinestill rolletjes op moeten maken, dus dat zullen geen macro foto's worden.
toon volledige bericht
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik had zelf al twijfels bij
Kinetic sand, vooral om het gewicht.
Vooralsnog ga ik boekweitdoppen proberen.
Ik kijk uit naar je verdere onderzoek
Pagina: 1