Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-09 09:19
Mijn vraag

Ik ben op zoek naar een raidcontroller die raid 5 ondersteunt en waar ik een aantal 12TB sata schijven op aan kan sluiten. Kan ik met een tweedehands kaart rond komen. Of ben ik gewezen op een gloednieuwe hele dure kaart.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Deze raidcontroller komt of in mijn huidige systeem :
  • Intel i7 7700k cpu
  • Asrock H170m pro 4s moederbord
  • Intel onboard raid controller met raid 5
  • 6x western digital red 6 TB sata schijven
  • 1x Samsung 820 pro 256 GB
  • Fractal design define 7 XL computerkast
Of ik ga een nieuw systeembouwen met nog nader uit te zoeken hardware.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik zie hier op tweakers bij vraag en aanbod mooie tweedehands Lsi megaraid sas controller kaartjes voorbij komen met name de 9260 8i maar na veel zoeken kwam ik op de Broadcom website er niet uit of deze kaarten 12TB harddisks ondersteunt. De compatibility tests voor harddisks zijn zeer gedateerd en uitgevoerd met kleine harddisks. Ik weet dat de Lsi megaraid 9361 8I wel 12 en 14 TB schijven ondersteunt.

[ Voor 11% gewijzigd door victor1701 op 24-08-2021 13:04 . Reden: extra info ]

Beste antwoord (via victor1701 op 21-08-2021 21:43)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Heb je een backup? Zo ja dan is RAID5 op zich geen ramp hier, het risico is dan dat wanneer 1 disk kapot gaat (wat natuurlijk ooit zal gebeuren) de extra load een tweede disk om laat vallen en je een tijdje moet wachten tot je de backup terug hebt geschreven naar nieuwe disks, als je data niet 24/7 beschikbaar moet zijn en een keertje even wachten geen probleem is dan is dit misschien goed genoeg.

Als je geen backup hebt en die tweede disk gaat stuk is er eigenlijk ook niets aan de hand: data die de backup ruimte niet waard is zal je niet missen ;)
Oftewel met backup is er weinig aan de hand, zonder backup ook niet, maar vooral die laatste moet je dan zelf achter komen, hoe zuur dat dan ook is maar dat is dan te laat :/

Je RAID5 is geen backup. Het beschermt tegen downtime. Als er 1 disk kapot gaat beschermt je RAID5 er voor dat je in de tussentijd nog direct bij de data kan, meer niet.
RAID = uptime.
Backup = backup.

Fixing things to the breaking point...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
hoezo zou je anno 2021 uberhaupt nog een hardware raid controller willen?

Je moederbord heeft 6 SATA-poorten, is dat niet genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
mcDavid schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:57:
hoezo zou je anno 2021 uberhaupt nog een hardware raid controller willen?

Je moederbord heeft 6 SATA-poorten, is dat niet genoeg?
Mijn 6 harddisks die ik nu heb zijn bijna vol. En raid 5 is een backup methode mocht een schijf stuk gaan. En een schijf heeft het ook een paar maanden terug begeven. En heb ik toen ook moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Raid Is GEEN backup methode. Ik heraal: GEEN backup methode!

Raid is hooguit een manier om de stabiliteit en continuiteit van je opslag te vergroten.

Maar hoe staat je antwoord in relatie tot mijn vraag? Ok je SATA-poorten zijn bezet. Een sata controller hoeft geen honderden euro's te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Ik heb nog even voor de zekerheid op mijn computer gekeken. Maar de intel raid controller op mijn moederbord werkt alleen met de 6 sata poorten op het moederbord. Extra sata controllers met daarop aangesloten sata schijven ziet de intel raid controller niet. Dit weet ik omdat ik al een 4 poort sata controllertje in een pcie poortheb hangen met nog een paar schijven eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik begin nu wel heel benieuwd te worden waar je zóveel disks voor nodig hebt... in een desktop... maargoed, nog steeds, anno 2021 gebruik je toch geen hardware raid meer? Welk OS draai je? Nooit over ZFS nagedacht met zoveel disks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Gebruik het voor mijn plex media dat een beetje uit de hand gelopen hobby is. Maar waar ik geen afstand van wil doen. 😁 Van zfs weet ik zeer weinig van af. Dan zou ik waarschijnlijk een ander os moeten gaan draaien dan windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Ik heb zelf nu het risisco genomen en hier op tweakers tweede hands een lsi megariad 9260 8i controller voor een zacht prijsje aangeschaft. Tot nu toe lijkt het goed te gaan. De controller ziet mijn nieuwe western digital red plus schijven en ik was in staat om een virtual drive te maken in raid modus. De schijven worden nu geïnitialiseerd (geconfigureerd). Dit is een langzaam proces het zal nog wel 1 a 2 dagen duren voordat dat klaar is en ik de shijf kan formateren en de lees en schrijf performance kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik kan mij vergissen, maar volgens mij is er sinds de komst van 2TB (of was het 3TB) geen gedoe meer geweest met limieten van hdd capaciteit, wel opletten m.b.t. 512b danwel 4k schijven, dat kan nog wel een issue zijn met de wat oudere controllers.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Mijn probleem nu is dat de initialisatie proces erg lang gaat duren. De megaraid storage manager geeft aan dat het nog 7 dagen en 18 uur duurt voordat het proces is afgerond. Maar dat is voornamelijk mijn eigen schuld. Ik heb gekozen voor belachelijke grote 14 TB schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
victor1701 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:49:
Mijn probleem nu is dat de initialisatie proces erg lang gaat duren. De megaraid storage manager geeft aan dat het nog 7 dagen en 18 uur duurt voordat het proces is afgerond. Maar dat is voornamelijk mijn eigen schuld. Ik heb gekozen voor belachelijke grote 14 TB schijven.
Leuk als er een disk kapodt gaat ... dikke kans dat er tijdens de rebuild nog eentje sneuvelt. En dan? Sta je daar met je RAID5 en 2 dooie schijven.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
redfoxert schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:53:
[...]

Leuk als er een disk kapodt gaat ... dikke kans dat er tijdens de rebuild nog eentje sneuvelt. En dan? Sta je daar met je RAID5 en 2 dooie schijven.
Nou daar ga ik niet vanuit. Ik heb nu ruim 4.5 jaar al een raid 5 met 6x stuks western digital red schijven. En 2 maanden terug viel er een schijf uit vanwege 2 slechte sectors. Deze heb ik vervangen voor een nieuwe aangeschafte schijf was binnen een paar uurtjes rebuild en weer operationeel. Je bent wel negatief hoor. Je hebt zeker zeer slechte ervaringen er mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:21
Waarom ben je niet voor een software variant gegaan zoals bijvoorbeeld Windows Storage Spaces?

Dan had je in principe ook geen extra hardware nodig gehad.

[ Voor 25% gewijzigd door gastje01 op 21-08-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
gastje01 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:09:
Waarom ben je niet voor een software variant gegaan zoals bijvoorbeeld Windows Storage Spaces?

Oh dat is nieuw voor mij dat ken ik niet. Dat zou inderdaad ook een optie kunnen zijn. Nou ja ik heb nu voor 100 euro een aardige controller met kabels op de kop getikt. Ik vond het zelf een koopje aangezien nieuwe controllers vanaf 300 en zelfs tussen de 500 en 800 kunnen kosten. Maar ik ga zeker binnenkort eens lezen wat dat windows storage spaces allemaal kan. Bedankt voor de tip. 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

gastje01 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:09:

Vereist dat geen controller die naar IT-mode geflashed kan worden?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:04
Snap nog steeds niet waarom je perse een raidcontroller wilde hebben.
Een gewone sata controller met 8 poorten was toch voldoende geweest en dat gewoon software raid gebruiken.
Heeft echt helemaal niets met die onboard raid controller te maken, dus stuurt enkel zijn eigen sata poorten.
En die intel raid controller doet ook gewoon software raid maar die zit gewoon in z'n firmware ingebakken.

Overigens is raid 5 voor 8 stuks 14TB disken wel een behoorlijk risico, je zult echt niet de eerste zijn waarbij na het vervangen van een defecte disk tijdens de rebuild een tweede disk defect gaat en je dan alles kwijt bent.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 21-08-2021 20:17 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Ben(V) schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:13:
Snap nog steeds niet waarom je perse een raidcontroller wilde hebben.
Het leek mij een mooie setup. Aangezien hardware matig nog altijd de beste performance oplevert. Ik hoef niet de beste snelheden te hebben maar ik wil wel goede prestaties hebben voor het weg schrijven van grote bestanden. En ik was altijd onder de indruk dat softwarematige setups slechte resultaten opleverde.
Een gewone sata controller met 8 poorten was toch voldoende geweest en dat gewoon software raid gebruiken.
Ik kan me vergissen maar dit leek mij een slechte setup kwa prestaties. en bovendien een tweede hands controller voor maar 100 euro moet toch kunnen.
Overigens is raid 5 voor 8 stuks 14TB disken wel een behoorlijk risico, je zult echt niet de eerste zijn waarbij na het vervangen van een defecte disk tijdens de rebuild een tweede disk defect gaat en je dan alles kwijt bent.
Bedoel je dat het risico zit in de raid 5 setup of in de grootte van de schijven? Wat had ik dan moeten doen een raid 10 setup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:21
Raven schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:29:
[...]

Vereist dat geen controller die naar IT-mode geflashed kan worden?
Ja en nee. In dit geval had je dan de 6 onboard poorten kunnen gebruiken en geen extra controller nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

victor1701 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:34:
[...]
Bedoel je dat het risico zit in de raid 5 setup of in de grootte van de schijven? Wat had ik dan moeten doen een raid 10 setup?
Het risico zit er in dat de resterende (oude) schijven hard moeten werken om de nieuwe schijf weer in de set op te nemen. Onder zulke zware omstandigheden verhoog je de kans op uitval behoorlijk, wat nog een keer versterkt wordt doordat je zoveel schijven in je set hebt (met iedere schijf in je set verhoog je de kans dat er één kapot gaat).

Zelf gebruik ik ZFS mirroring (RAID1) en natuurlijk externe backups, on-site en off-site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

victor1701 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:03:
Je bent wel negatief hoor. Je hebt zeker zeer slechte ervaringen er mee.
Hij is niet negatief, hij geeft aan waarom helemaal niemand nog RAID5 gebruikt.

"Die during rebuild" is zo'n beetje de standaard geworden op RAID5 arrays. Waar ze überhaupt nog gebruikt worden wordt dan ook sterk aangeraden om bij een dode schijf onmiddelijk een backup te draaien, de schijf vervangen, geen rebuild maar een format en backup terug zetten.

Zoals al vermeld: RAID5 is geen backup. Het is een manier om te zorgen dat je bij 1 dode schijf nog een backup kunt draaien zodat je geen data verliest.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Heb je een backup? Zo ja dan is RAID5 op zich geen ramp hier, het risico is dan dat wanneer 1 disk kapot gaat (wat natuurlijk ooit zal gebeuren) de extra load een tweede disk om laat vallen en je een tijdje moet wachten tot je de backup terug hebt geschreven naar nieuwe disks, als je data niet 24/7 beschikbaar moet zijn en een keertje even wachten geen probleem is dan is dit misschien goed genoeg.

Als je geen backup hebt en die tweede disk gaat stuk is er eigenlijk ook niets aan de hand: data die de backup ruimte niet waard is zal je niet missen ;)
Oftewel met backup is er weinig aan de hand, zonder backup ook niet, maar vooral die laatste moet je dan zelf achter komen, hoe zuur dat dan ook is maar dat is dan te laat :/

Je RAID5 is geen backup. Het beschermt tegen downtime. Als er 1 disk kapot gaat beschermt je RAID5 er voor dat je in de tussentijd nog direct bij de data kan, meer niet.
RAID = uptime.
Backup = backup.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:04
En wat jij gebruikt zijn echt geen hardware raidcontrollers zoals we die kennen in enterprise grade servers.
Het heeft ook geen zin om die toe te passen op standaard sata disken.

Het zijn gewoon software raid controllers waar de software in firnware is ingebakken,

En als het enkel om een plexserver gaat met gewoon heel veel film is performance ook volkomen nutteloos.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 17:13

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Een 9260i is zeker wel een hardware raid controller.
Kan zelfs leuke trucjes met het inzetten van een (SATA) SSD als cache vóór een RAID volume.

Doet anno 2021 niets af aan je laatste en de diverse andere argumenten in dit topic, maar voor z'n tijd was het een prima controller met heel aardige performance.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:57
@Ben(V)
Een megaraid 9260I is een echte hardware controller. Er zijn nog zat usecases waarop een dergelijke controller nog niet eens zo gek is.

Daarnaast onder windows zou ik nog steeds hardware-raid verkiezen boven software.
Deze controller staat je bijvoorbeeld ook toe om HM-SMR (Archive) drives in raid te gebruiken er zijn eigenlijk nog mainstream softwareoplossingen die dat kunnen.

[ Voor 45% gewijzigd door leonbong op 23-08-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
leonbong schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:16:
@Ben(V)
Een megaraid 9260I is een echte hardware controller. Er zijn nog zat usecases waarop een dergelijke controller nog niet eens zo gek is.
Ben ik helemaal mee eens. maar ik ondervind wel ongemakken. Het duurt ontzettend lang om een groot aantal tientallen terrabytes te initialiseren tot een raid 5. Daarbij vraagt dit proces veel van de harddisks 24/7 tot het proces is afgerond. Ze staan nu al 2 volle dagen op volle toeren te werken. Mijn 6x 140 mm casefans waren niet voldoende om ze koel te houden. Ik heb helaas de zijpaneel eraf moeten halen en een grote statief ventilator op moeten zetten anders knallen de temperaturen boven de 50 graden. 8)7

Te bizar voor woorden ik denk dat dit de laatste keer is dat ik nieuwe schijven instel in een raid configuratie. De megaraid storage manager geeft aan dat de initialisatie proces zondag pas is afgerond. Te bizar maar tot die tijd blijven de schijven onder de 40 graden en hopelijk gaat er geen enkele schijf gedurende deze actie stuk.

Maar tja welke alternatieven zijn er die onder windows 10 werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@victor1701
Bijzonder.
Want een 14TB schijf doet zo maar 140-200MB/sec dus na 2 dagen zou toch echt wel klaar moeten zijn. Daar is deze controller ruim snel genoeg voor.
Vraag heb je een BBU want zo nee dan zal hij niet de cache gebruiken en dat kost heel veel snelheid.

Latere versies van deze controllers gebruiken SLC als cache ipc DRAM waardoor deze geen BBU vereisen voor Write-back.

Nu kan je soms write-back forceren ondanks dat je geen BBU hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 23-08-2021 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
leonbong schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:37:
@victor1701
Vraag heb je een BBU want zo nee dan zal hij niet de cache gebruiken en dat kost heel veel snelheid.
Ja er zit een BBU in de batterij staat op 78% write policy staat op write back en read policy op read ahead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Hmm iets gaat er mis want deze controller hoort veel sneller te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
leonbong schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:37:
@victor1701
Nu kan je soms write-back forceren ondanks dat je geen BBU hebt.
Write policy: write back
read policy: always read ahead
io policy direct io
access policy read write
disk cache policy disabled

Volgens my had ik de disk cache policy ook aan moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Als het zo lang duurt zou ik nu alsnog wijzigen om te kijken of het sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
leonbong schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:25:
Heb ik net gedaan ik heb de disk cache policy aan gezet en de read policy op no read ahead gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Ik heb een 93-nogwat, die is iets nieuwer, en die performed echt geweldig. 8 maal 12TB in raid5 onder win2019. Temperaturen van de schijven kunnen iets boven de 35 graden worden bij langdurige zware I/O. Wel een fatsoenlijke (Supermicro) 3U behuizing en met zo veel schijven moet je wel de airflow een beetje in de gaten houden. Ik heb de kast van Noctua fans voorzien en dat is koel en stil.

Ik zag dat je de (individuele) disk cache Police hebt aangezet, zorg dan wel dat je systeem achter een UPS hebt zitten. Dat heb ik ook, je doet niet voor niets al die moeite.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Skynett schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:41:

8 maal 12TB in raid5 onder win2019.
Hoe lang deed jouw systeem er over om te initialiseren.?
Ik heb een 93-nogwat, die is iets nieuwer, en die performed echt geweldig
ik zat ook in eerste instantie te kijken naar die serie maar die kosten al gauw een paar honderd euro. vond ik op dat moment nog even veel geld. Maar nu is het zeker te overwegen als mijn huidige controller te traag blijkt te zijn.
Ik zag dat je de (individuele) disk cache Police hebt aangezet, zorg dan wel dat je systeem achter een UPS hebt zitten.
oef een ups aanschaffen dan wordt dit wel een heel duur projectje. Eerst maar eens kijken of het wijzigen van de disk policy en read policy zijn vruchten afwerpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
leonbong schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:25:
Oef gelukkig in het laatste uur springt de teller 5% omhoog. Het aanzetten van de disk cache policy heeft aanzienlijk geholpen. Over 11 uur moet dit proces klaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

victor1701 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:01:
[...]

oef een ups aanschaffen dan wordt dit wel een heel duur projectje. Eerst maar eens kijken of het wijzigen van de disk policy en read policy zijn vruchten afwerpt.
2ehands UPS uit V&A, voor paar tientjes nieuwe accu('s) erin, hoeft niet duur te zijn ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Nu mijn raid 5 initialisatie proces nagenoeg is opgelost. Zal ik na de initialisatie nog even gaan spelen met de read policy en de disk cache policy om te kijken welke setting nu de beste performance geeft.

Maar nu komt de volgende stap wat te doen als mijn harddisks flink aan het werk gezet worden en te warm dreigen te worden. Want blijkbaar zijn mijn huidige 6 Fractal design gp14 3 pins fans van 1000 rpm niet afdoende als ik hele grote bestanden weg schrijf naar mijn harddisks. Nu is het natuurlijk de kwestie hoe warm mag een harddisk worden voordat de kans op een defecte harddisk toeneemt.

Als ik western digital mag geloven dan zou een harddisk die warmer wordt dan 60 graden een garantie zijn dat de harddisk kapot gaat. Maar tussen de 50 en 60 graden vind ik ook al veels te veel. Dus ik heb gisteravond flink zitten kijken naar ventilators van 140 mm met pwm control. Alleen hoe stuur je een aantal van deze fans aan. De ingebouwde fan hub van mijn fractal design define 7 xl kast stuurt max 3 pwm fans en max 6x 3 pin fans aan.

Na 5.25 inch slot fan controllers behoorlijk uit de mode lijken te zijn. Omdat ik er weinig keuzes online er van kan vinden. Ben ik uitgekomen bij de Corsair iCUE Commander PRO. Deze fan controller kan tot 6x pwm 4 pins fans aansturen en wordt van stroom voorzien via een sata power connector. En kan via software aangestuurd worden door het hubje via een interne usb connector te verbinden met het moederbord. Daarbij heeft de fan hub de maten van een harddisk en zou je zo in een harddisk bracket kunnen plaatsen. Een groot nadeel de fan hub kost 69 euro. Best wel aan de dure kant maar dan heb je wel een zeer uitgebreid en geavanceerd fan hubje.

Nu alleen nog de juiste 140 mm 4 pins pwm fans. Mijn keuze zal tussen een van deze 3 modellen gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
[...]
Hoe lang deed jouw systeem er over om te initialiseren.?
Dat weet ik niet meer, in de achtergrond vond er een check plaats, maar het volume was vrijwel direct beschikbaar voor het OS.
Ik heb al die overwegingen vooraf gemaakt. Je wil veel betrouwbare opslag, daar komt dan o.a. de wens voor een UPS vandaan.
victor1701 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:05:

Maar nu komt de volgende stap wat te doen als mijn harddisks flink aan het werk gezet worden en te warm dreigen te worden. Want blijkbaar zijn mijn huidige 6 Fractal design gp14 3 pins fans van 1000 rpm niet afdoende als ik hele grote bestanden weg schrijf naar mijn harddisks. Nu is het natuurlijk de kwestie hoe warm mag een harddisk worden voordat de kans op een defecte harddisk toeneemt.

Als ik western digital mag geloven dan zou een harddisk die warmer wordt dan 60 graden een garantie zijn dat de harddisk kapot gaat. Maar tussen de 50 en 60 graden vind ik ook al veels te veel. Dus ik heb gisteravond flink zitten kijken naar ventilators van 140 mm met pwm control. Alleen hoe stuur je een aantal van deze fans aan. De ingebouwde fan hub van mijn fractal design define 7 xl kast stuurt max 3 pwm fans en max 6x 3 pin fans aan.
Jouw moederboard heeft fancontrol in de bios:
- 2 x CPU Fan Connectors (4-pin) (Smart Fan Speed Control)
- 4 x Chassis Fan Connectors (4-pin) (Smart Fan Speed Control)*
Daar heb ik alles mee geregeld en dat werkt perfect.

Volgens mij kan in die kast van jou aan de voorkant een rij fans gemonteerd worden en kan je de drives boven elkaar direct achter de fans monteren. De drives zitten dan volgens mij opgesloten in een soort van tunnel. Met relatief weinig airflow helpt het dan wanneer je meer tussenruimte tussen de drives hebt.

Belangrijkste is dat je een gecontroleerde airflow hebt en dat de drives gezamenlijk in een soort van box gemonteerd zijn. En dan is het gewoon een kwestie van uittesten welke fans het beste zijn. Ik heb alleen maar Noctua fans, dus kan niet zeggen welke van de drie het beste zijn. In de tweakers specs wordt niet vermeld hoeveel druk een fan kan opbouwen, dat is juist iets wat van belang kan zijn in jouw geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik dacht dat je raid6 had gekozen, raid5 voor 8 schijven is behoorlijk riskant.

Ik zou gewoon de aansluitingen op je mobo benutten waarbij je een splitter toepast zodat meerdere fans op hetzelfde tempo draaien.
Bij één raid-array is de activiteit van alle schijven toch gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Skynett schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:39:
Jouw moederboard heeft fancontrol in de bios:
- 2 x CPU Fan Connectors (4-pin) (Smart Fan Speed Control)
- 4 x Chassis Fan Connectors (4-pin) (Smart Fan Speed Control)*
Daar heb ik alles mee geregeld en dat werkt perfect.
Shit dat kan inderdaad ook nog. Ik heb net de handleiding bekeken en nog verder gezocht hoeveel maximaal aan fans op een 1x 4 pin channel fan op het moederbord aangesloten kunnen worden. Maar ik heb daar nog geen duidelijk antwoord op kunnen vinden. Alleen bij de cpu fan staat in de asrock handleiding dat het max 1A 12watt aan kan. Ik ga kijken of ik de asrock support hierover kan benaderen.
Volgens mij kan in die kast van jou aan de voorkant een rij fans gemonteerd worden en kan je de drives boven elkaar direct achter de fans monteren.
Dat klopt ik heb nu al 3x 140 mm fans boven elkaar aan de voorkant van de kast zitten met daarachter het harddisk rack. En inderdaad tussen de harddisks zit erg weinig ruimte voor lucht verplaatsing. Tevens heb ik nu 1x 140 mm fan aan de achterkant en 2x 140 mm fans aan de bovenkant voor de afvoer van lucht. Maar ze zijn nu niet krachtig genoeg tijdens de raid initialisatie om de warmte van de harddisk af te voeren. Zeker niet voor deharddisk die op de bodem gemonteerd zijn en in de luchttunnel zitten. Of ze voldoende zijn voor na de initialisatie weet ik niet misschien wel.
Belangrijkste is dat je een gecontroleerde airflow hebt en dat de drives gezamenlijk in een soort van box gemonteerd zijn. en kan opbouwen, dat is juist iets wat van belang kan zijn in jouw geval.
Helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Raid 5 initialisatie is voldaan. Heb even systeem een uurtje met rust gelaten. Maar nu komt het wat zijn de prestaties van dit systeem.

Ik heb voor het gemak alleen even de crystal diskmark gedraaid met policy discache on.

crystaldiskmark-raid5-sli-megaraid9260-8i-diskcache-on

crystaldiskmark-raid5-sli-megaraid9260-8i-8Gbit-diskcache-on

En tot mijn verbazing betere prestaties bij de 1gigabit test als ik de diskcache policy op off zet maar tikkeltje slechtere prestaties bij 8 Gigabit test.

crystaldiskmark-raid5-sli-megaraid9260-8i-diskcache-off

crystaldiskmark-raid5-sli-megaraid9260-8i-8Gbit-diskcache-off

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
victor1701 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:05:
Nu alleen nog de juiste 140 mm 4 pins pwm fans. Mijn keuze zal tussen een van deze 3 modellen gaan worden.
Met de Scythe Kaze fans moet je wel even opletten dat de bevestigingsgaten op een afstand van een 120mm fan van elkaar zitten. Ik kon ze daarom niet als intake voorin mijn Fractal Design R5 bevestigen.

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
ik heb eindelijk de warmte van mijn nieuwe hardisks in mijn define 7 pc kast onder controle. Door het installeren van 6x fractal design dynamic x2 gp14 140mm pwm fans. Deze heb ik aangesloten via een thermaltake fp fan hub (18 euro) en deze weer aangesloten op een 4 pin fan aansluiting op het moederbord. Daarbij heb ik een handige software online gevonden voor 10 dollar. Deze argus monitor is uiterst handig, overzichtelijk en herkent de chip die op mijn moederbord de fans aanstuurt. En ziet welke fans er in mijn pc kast aanwezig zijn en ja via de thermaltake fp hub. En ook ziet deze de cpu fan. Zo kan ik de cpu fan naar wens aanpassen en de pc kast fans appart instellen op de temperatuur van mijn meest warmste harddisk.

zelfs op 1000 rpm toeren verplaatsen deze pwm fans voelbaar meer lucht dan de 3 pin fractal design fans.

[ Voor 1% gewijzigd door victor1701 op 30-08-2021 08:04 . Reden: fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
Dat is goed nieuws. Wat is nu bij belasting de temperatuur van je HD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Skynett schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:10:
Dat is goed nieuws. Wat is nu bij belasting de temperatuur van je HD's?
Op dit moment tussen de 32 en 36 graden. Met ventilators op 800 rpm. Dat is 45% van het fan vermogen. Ik heb ze nog niet op volle belasting getest. Dat komt binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Na het uitbundig bestuderen van mijn case fans. En mijn huidige 3 pins 1000 rpm fractal design fans te hebben vervangen voor 6 stuks 4 pin 1700 rpm fractal design. Ben ik daarover zeer tevreden. Maar ik heb ook even mijn cpu fan zitten te bekijken toerental zitten aan te passen zodat mijn cpu iets koeler blijft.

En heb na het bestuderen van hardware.info test uit 2019 tot de conclusie gekomen dat ik de cpu fan van mijn Scythe-ninja-4 vevang voor een Noctua-nf-a15-hs-pwm-chromax.Het koste even wat studie omdat de Noctua fan een 150 mm fan is en of dit wel op een cpu koelblok zou kunnen die gemaakt is met het oog om een 120 mm fan op te kunnen zetten. Maar aangezien dit een speciaal model is waar de aansluitingen op dezelfde afstand van elkaar zitten als bij een 120 mm fan zou het moeten lukken om deze Noctua fan op mijn sythe ninja 4 koelblok te monteren. Daarbij kon ik alleen de test gegevens uit de hardware.info test van het voorgaande noctua model lezen. Maar ik vind de bruine modellen va noctua lelijk en koos voor deze chromax versie die ook nog eens een nieuwer model met vernieuwde motor heeft.

Waarom nou deze fan is groter en kan dus op een lager toerental net zoveel lucht verplaatsen als een kleinere van 120 mm. Daarbij Is dit een model met de meest geavanceerde en stille motor. En Dit model kan eventueel een hoger toerental bereiken dan de standaard meegeleverde fan van Sythe.

Ik heb m nog niet ingebouwd dat gaat vandaag gebeuren. Hopelijk gaat het lukken in verband de hoogte van de fan en de diepte van mijn define 7 xl pc kast. Maar ik gok er op dat het gaat lukken.
  1. Hardware.info High static pressure casefans test: de beste 120mm en 140mm fans voor je radiator of CPU-koeler
  2. Noctua-nf-a15-hs-pwm-specifcaties
Pagina: 1