Webhosting en mailhosting splitsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilhet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 14:06

ikwilhet

Opinions are like assholes!

Topicstarter
Ik beheer een stuk of 20 sites voor MKB-bedrijven. Soms hosten deze de mail op de mailserver en soms via hun eigen bedrijfsnetwerk. Maar wat doe ik met bedrijven die de mailhosting los willen (ivm grotere opslag) en geen eigen bedrijfsnetwerk/mailserver hebben. Is het ook mogelijk om de webhosting en mailhosting te scheiden?

Ik zie veel e-mail only hosts, maar die willen dan dat ik de hele domeinnaam bij hun neerzet, maar ik wil eigenlijk alleen de MX records en mal.domeinnaam.extensie daar naar doorzette. Heeft iemand hier ervaring mee? Welk bedrijf gebruik je en waarom?

Everybody has one :P

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:05

BCC

Bedoel je zoiets als Gmail for business? Of Outlook van Office 365? Dat zie ik veel gebruikt worden - daar hoef je alleen je MX records voor aan te passen.

[ Voor 21% gewijzigd door BCC op 11-08-2021 13:26 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je zou je eigen mailhosting kunnen opzetten, maar de lak zal duurder zijn dan de brief. Een van de grootste uitdagingen die je zult krijgen is spam-filtering. Hoewel daar out-of-the-box oplossingen voor zijn, zijn ze geen van allen perfect. En dan zit jij dadelijk de hele dag klachten van je klanten te beantwoorden.

Nee wat @BCC al aangeeft kun je een maildienst van Gmail of Microsoft gebruiken. Voor inkomende mail is het een kwestie van MX-records aanpassen en voor uitgaande mail moet je SPF-records opnemen in je DNS. Maar zodra je gaat migreren naar een dergelijke dienst, zullen je van hun duidelijke instructies krijgen over dergelijke instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardwareseller
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-04 21:58

Hardwareseller

cloudnative.engineer

Het is absoluut mogelijk om dit te splitsen. Het gaat er puur om hoe en welke DNS records, zoals je zelf ook al gedeeltelijk aangaf, verwijst.

In het volgende voorbeeld heb ik twee webhosting pakketten: een bij shockmedia.nl (1.0.0.1) en een bij Vimexx.nl, office365, ed (1.1.1.1) bijvoorbeeld. Ik wil dat de website bij hosting partij Shock Media blijft draaien, en de mail naar een hosting pakket bij vimexx.nl of office365 of zoiets staat. Zet de TTL rond een half uur of uur:
@ - A-Record - 1.0.0.1
www - A-Record - 1.0.0.1
mail - A-Record - 1.1.1.1
imap - A-Record - 1.1.1.1
smtp - A-Record - 1.1.1.1
pop3 - A-Record - 1.1.1.1
@ - MX-Record - mail.DOMEINNAAM.NL
Hetzelfde herhaal je voor IPv6 maar dan met AAAA records. Vervang dus 1.0.0.1 en 1.1.1.1 met de server van de hosting partij.

Aangeraden is ook om SPF op te nemen:
@ - TXT-Record - "v=spf1 a mx ip4:1.0.0.1 ip4:1.1.1.1 ip6:<ipv6> ip6:<ipv6> -all"
Wij(Shock Media) en bijvoorbeeld ook mxroute.com vereisen sowieso niet om het domein te verhuizen van je oude provider.

Je kan prima je mailserver scheiden, geen probleem. Als je hulp of duidelijkere uitleg nodig hebt stuur dan ook gerust een prive berichtje dan help ik graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-04 13:40
Ik ga even dit topic kapen omdat ik met een soortgelijke vraag zit en het de moeite niet vind om een nieuw topic voor te beginnen. O-)

Voor een project wil ik domeinregistratie en webhosting bij 2 verschillende partijen onderbrengen, daar ben ik al wel uit. Enkel vraag ik me af wat ik moet doen met mailhosting, ik wil namelijk ook vanuit de nieuwe domeinnaam kunnen mailen.

Waar neem ik best mailhosting: bij de domainregistrar of bij de webhostingpartij? Of zet ik dat ook nog bij een derde partij die goed is in dat ene aspect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.martinali
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-04 09:40
De meeste hosters staan niet toe dat je mailhosting afneemt zonder de domeinnaam onder te brengen. Zou het dus bij de domainregistrar doen.
Pagina: 1