Geluidsysteem voor mij auto - Noobie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeriveenhuizen
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-04 20:35
Hey beste Tweakerers,

Ik ben een complete noob als het komt tot geluidsystemen, al helemaal met betrekking tot auto's. Ik zou graag advies willen van mensen die hier meer verstand van hebben.

De auto is een Hyundai Atos Prime uit 2004.

Ik wil 4 nieuwe speakers inbouwen, en eventueel een klein sub woofertje voor iets meer oempf.
2x 10cm voor, 2x 13 cm achter voor de speakers.

Nu heb ik een Pioneer radio ingebouwd zelf, die out of the box 4x50w aan zou moeten kunnen.
De keuze voor de speakers die ik nu heb zijn JBL Stage3 427 aan de voorkant en Jbl Stage2 524 voor de achterkant.

Subwoofertje weet ik nog niet. Hierover hoor ik ook graag jullie advies.

Een paar vragen nu:

1. Zou ik in mijn kleine autotje nog een versterker nodig hebben om de JBL speakers goed te kunnen benutten, of moet het zonder ook goed gaan?

2. Als ik een versterker nodig zou hebben, moet ik er dan een die al mijn speakers (en subwoofer) aanstuurt, of is het ook al genoeg om bijvoorbeeld maar 2 speakers op een versterker te hebben en de rest direct op de radio? Welke versterker raden jullie aan?

3. Zou ik een subwoofer nodig hebben denken jullie? Of zijn deze speakers al genoeg? Ik hoef echt niet mijn hele auto op zijn kleine wieltjes te hebben springen. Ik wil gewoon goed geluid met een lekkere body om naar dingen als rock te luisteren voornamelijk.

Ik kijk uit naar jullie advies, alvast bedankt!

Joeri. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Je kan alle kanten op. De versterker in je autoradio kan voldoende zijn, is maar net wat je voor lief neemt. Wil je meer power naar je speakers sturen, dan moet je ook het draad vervangen voor tenminste 2,5mm2.
Een auto is en blijft een klankkast van een koekblik, maar je kan die wel verbeteren door overal betere geluidsisolatie te plaatsen.

Ik zou in jouw geval de speakers vervangen voor betere en een actieve sub kopen. Mocht dit niet het gewenste resultaat geven, dan een versterker met andere kabels naar de speakers. Ik heb in het verleden veel geklooid met de audio van mn auto's en je kan er financieel echt goed op leeg lopen.
Dan is de installatie meer waard dan de auto zelf en dan moet je je afvragen of dat het wel waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:56
Ik zou eerst beginnen met speakertjes. Dat zal al een enorme verbetering zijn als je nu nog de standaard speakers hebt, later kun je altijd nog kiezen voor een sub, netjes weggewerkt onder een stoel ofzo. In een Atos passen al niet veel kratten bier, met een sub in de kofferbak is dat nog minder :P )

Ik heb in mijn Citroën ZX destijds een Lenco radio van 3 tientjes gezet, had ook 4 outputs, 4 speakers van Pioneer of JBL van alles bij elkaar 80 euro en dat gaf al een wereld van verschil in geluidskwaliteit. Geen versterker of niks nodig gehad.

[ Voor 29% gewijzigd door FastFred op 11-08-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 07:00

Tomatoman

Fulltime prutser

Wetend wat we startpunt is - een auto met weinig restwaarde en met matige speakers vanuit de fabriek - lijkt het niet zinnig om een té mooi audiosysteem op te tuigen. Met een paar fatsoenlijke speakers ga je gegarandeerd een enorm verschil merken.

De aanpak die @DBC87 voorstelt lijkt me prima. Doe het gewoon stap voor stap, te beginnen met de vier luidsprekers en de Pioneer radio. Zodra die erin zitten kun je beoordelen hoe het geluid je bevalt. Mocht je merken dat de hele auto begint te resoneren, dan weet je dat meer vermogen (en dus andere componenten) niet zinnig zijn. Mocht het geluid in het laag bereik tegenvallen, dan kun je als volgende stap een actieve subwoofer overwegen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Mijn advies is om voorin een composet te installeren, en achter lekker niets doen.
Het is een kleine auto dus je heb niet zo heel veel aan voor en achter speaker.
Je beleving zou beter zijn als de goede geluid van voor komt.

Dus een splittertje (om de hoge en lage toon te scheiden) en dan composet (speakers in de deuren en tweeters bovenin)

Je bent pak beet 100euro kwijt en heb je echt veel geluid voor dat geld.
Ik had zelf paar jaar terug laten doen, ook belangrijk: dempingmateriaal id deuren, en je heb niet meer een sub nodig. Door de splitter en tweeter haal je de hoge tonen van de speakers, en zijn ze dus "vrijer" om binnen lage-medium freq bereik geluid te produceren.
Resultaat: mooi gebalanceerd geluid zonder gedreund en gekraakt.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Een sub moet je rekening houden dat je wel een aparte accu-lijn moet hebben en bij sommige actieve ook nog een pre-amp output op je radio. Een simpele, maar ik vond hem aardig goed klinken, is bv de Pioneer TS 300A, prima all-in setje voor dacht net 150 euro.

Maar wil je alles harder.. Vooraf kan ik je al zeggen, die 4x50 uit een 1DIN autoradio... wordt het niet. Qua speakers Stage2/3 zijn niet echt super, maar ga je stapje hoger (club, stadium, GTO) zal je merken dat je auto radio het zeker bij lagere tonen niet meer gaat trekken. Neem bv een JBL Stage, instapper 4x60 is qua formaat en gewicht alleen al groter dan je autoradio zelf maar zal qua geluid een gigantische stap voorwaarts zijn (een 6002 of 6004 zal 100-150 euro gaan gok ik zo).

Je kan altijd combineren, achterspeakers bv via de pre-out op een 2 kanaals amp zetten, veelal kan je hoedenplank iets meer hebben qua rammel/resoneren dan in de deuren. Je zou dan zelfs kunnen combineren met een 4-kanaals en 2 kanalen voor je achterspeakers en de andere 2 in bridge voor een leuke sub, belangrijk te weten dat niet elke amp dat ondersteund.

Wil je helemaal los, leuke monoblok en actieve sub (vergeet niet dat je dus ook een lijn moet trekken vanaf je accu), een deftige 4 kanaals voor de speakers (zeg 150-200x4). Wil je JBL blijven, leuk setje Stadium voor en achter. Vervolgens je deuren nog even volpakken voor beetje meer klankkast met wat bitumenplaten.. et voila. Maar dan moet je rekenen richting rustig 1000 euro, voordeel dat je ramen wel vrolijk meetrillen :P

[ Voor 23% gewijzigd door SinergyX op 11-08-2021 16:32 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:50
in mijn eerste auto (suzuki swift uit de jaren 80) had ik het volgende:
- Pioneer Head Unit, met line out.
- signat 4 weg versterker. Tweedehands op de kop getikt voor 10 gulden (HAHAHAHA). Ik heb hem nog steeds. Als je interesse hebt mag je hem wel ophalen (Regio twente)
- achterin JBL TL 900 speakers. Deze heb ik in een MDF hoedenplank gemonteerd en op de versterker aangesloten.
- voorin losse opbouw tweeters, aangesloten op de head unit en met dubbelzijdige tape in de hoeken op het dashboard geplakt.
- Klein MTX 8" subje in een gesloten behuizing (zelfbouw), aangesloten op twee kanalen gebridged.

Goedope oplossing met een maximale geluidskwaliteit voor het budget. Veel tweedehands gekocht, behalve de HU en de speakers.

Laat je niets wijsmaken over 'het niet hebben van een versterker' want dit is de grootste upgrade die je kan maken.

[ Voor 9% gewijzigd door 107mb op 11-08-2021 18:30 ]

• SirLct
Ik zou persoonlijk meer rekening houden aan kwalitatief goede speaker+tweeter, splitter, en evt headunit. Ipv te gaan beginnen met focus om een amplifier te zetten ondanks alles. Natuurlijk zou het in het algemeen beter klinken met een amp, maar als je daarme cheapo amp + cheapo plastic speaker moet gaan plaatsen door budget, dan ben je volgens mij niet beter uit qua geluid..

Ik had toen relatief goede pioneer hu + gladen composet 165 (instapper) en tov vrienden met zelfde auto die ging voor cheapo amp + sub klink die van mij toch 10x beter. Tuurlijk gaat het niet zo hard, maar wat heb je aan harde geluid als je de vocal niet meer kan verstaan en alles kraak om de 2 seconden?

[ Voor 29% gewijzigd door SirLct op 12-08-2021 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:58

timovd

Voorsprong door techniek

DBC87 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:00:
Je kan alle kanten op. De versterker in je autoradio kan voldoende zijn, is maar net wat je voor lief neemt. Wil je meer power naar je speakers sturen, dan moet je ook het draad vervangen voor tenminste 2,5mm2.
Een auto is en blijft een klankkast van een koekblik, maar je kan die wel verbeteren door overal betere geluidsisolatie te plaatsen.
...
Begin met het plaatsen van anti-dreunmatten in de portierkasten. Dat Geeft een hoop meer rust tijdens het rijden en dat zorgt er voor dat de muziek niet zo hard hoeft om het rijgeluid te overstemmen. Dat kost een paar tientjes, een paar uurtjes en geeft veel meer plezier; ook als je geen muziek aan het afspelen bent.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
En een week later is ts gewoon verdwenen. Lekker is dit.

Pagina: 1