Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Fox1990
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-05 23:16
Ik zal het zo kort mogelijk houden.

Mijn vraag:
Een aantal maanden geleden m'n kleine appartementje verkocht omdat ik ging samenwonen. Partner zat net in een mooi huurhuis dus veel meer ruimte.
Door de huizengekte een flinke overwaarde na 2 jaartjes (€50.000).
Wat kan ik het beste hier mee doen? Mijn idee was om m'n studieschuld versneld af te betalen maar weet niet of dat nou zoveel nut heeft. Het ziet er vooralsnog niet naar uit dat we snel een huis gaan willen/kunnen kopen dat beter is dan waar we nu in wonen.

Mag ik met dit geld in principe doen wat ik wil? En moet ik vooral vanwege belasting op spaargeld in de gaten houden dat ik in totaal niet meer dan €50.000 aan spaargeld heb?

Wat ik al gevonden had is dat banken vooral zeggen ''gebruik het echt alleen als eigen geld om in te leggen bij een nieuwe woning'' en andere websites zeggen weer ''ga er lekker van op reis of doe er iets anders leuks mee''.

Beste antwoord (via G-Fox1990 op 12-08-2021 14:09)

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 16:03

bonzz.netninja

Niente baffi

Wat je er mee moet doen is helemaal afhankelijk van jouw situatie natuurlijk. Afbetalen van studieschulden zou ik in mijn situatie niet snel doen. De rente is zo laag daarop dat ik het op een andere manier beter kan besteden.

Daarnaast is het wel fijn om wat spaargeld te hebben mocht je weer een huis gaan kopen, bijvoorbeeld om nog wat verbouwing te financieren. En dat is ook fijner in relatie tot je aftrek

De belasting op je vermogen is iets om rekening mee te houden maar aan de andere kant zit je daar ook echt maar net misschien tegen aan, dus dat kun je makkelijk regelen om eronder te blijven (klein deel studieschuld terug betalen). Daarbij kun je ook financieel partner worden met je partner en dan zit je er nog langer niet aan.

[ Voor 3% gewijzigd door bonzz.netninja op 11-08-2021 12:55 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJerome
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-05 09:28
Heel kort door de bocht: Het is je eigen geld, dus doe ermee wat je wilt. Je krijgt dan alleen over het gedeelte dat je niet in een nieuw huis steekt geen hypotheekrenteaftrek. Maar die rente is laag, de aftrek dus ook, en de hele HRA verdwijnt waarschijnlijk toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Je mag en kan ermee doen wat je zelf wilt. Op is op natuurlijk, maar verkoopwinst van je huis is niet 'ander geld' dan geld dat je gewoon hebt gespaard.
Het enige externe effect om rekening mee te houden is de eigenwoningreserve zoals hierboven genoemd: als je binnen nu en 3 jaar een ander huis koopt en (een deel van) die 50k niet gebruikt voor de aankoop of verbouwing, krijg je daarover geen hypotheekrenteaftrek.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 16:03

bonzz.netninja

Niente baffi

Wat je er mee moet doen is helemaal afhankelijk van jouw situatie natuurlijk. Afbetalen van studieschulden zou ik in mijn situatie niet snel doen. De rente is zo laag daarop dat ik het op een andere manier beter kan besteden.

Daarnaast is het wel fijn om wat spaargeld te hebben mocht je weer een huis gaan kopen, bijvoorbeeld om nog wat verbouwing te financieren. En dat is ook fijner in relatie tot je aftrek

De belasting op je vermogen is iets om rekening mee te houden maar aan de andere kant zit je daar ook echt maar net misschien tegen aan, dus dat kun je makkelijk regelen om eronder te blijven (klein deel studieschuld terug betalen). Daarbij kun je ook financieel partner worden met je partner en dan zit je er nog langer niet aan.

[ Voor 3% gewijzigd door bonzz.netninja op 11-08-2021 12:55 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:39
Wat ik al gevonden had is dat banken vooral zeggen ''gebruik het echt alleen als eigen geld om in te leggen bij een nieuwe woning'' en andere websites zeggen weer ''ga er lekker van op reis of doe er iets anders leuks mee''.
Tja, je kan hier alle kanten mee uit aangezien het jouw geld is. Misschien kun je een deel opzij zetten voor wanneer je een huis gaat kopen, een deel naar je studieschuld, een deel als buffer en koop daarnaast nog iets leuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 15:43

MrN

Overal is wat voor te zeggen, sparen voor later kan.
Aan de andere kant morgen kan je laatste dag zijn dus waarom nu niet genieten.

van een klein deel van dat geld kan je goed op reis ik zou het andere deel achter de hand houden voor de toekomst, maar dat ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:48
JJerome schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:50:
Heel kort door de bocht: Het is je eigen geld, dus doe ermee wat je wilt. Je krijgt dan alleen over het gedeelte dat je niet in een nieuw huis steekt geen hypotheekrenteaftrek. Maar die rente is laag, de aftrek dus ook, en de hele HRA verdwijnt waarschijnlijk toch.
Als je het zo bekijkt, zou het dan sowieso niet handiger zijn een overwaarde te beleggen tegen 5-10% rendement in plaats van hypotheekverlaging a 1-2%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
In aandelen of crypto stoppen 😇

Levert meer op dan wat je bespaart door aflossing

[ Voor 60% gewijzigd door Sethro op 11-08-2021 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Fox1990
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-05 23:16
Dit begreep ik ook nog deels alleen vanuit de bank/hypotheekverstrekker wordt er gedaan alsof je absoluut niks met dat geld mag doen, behalve in een nieuw gekocht huis steken. Daarom ook mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
G-Fox1990 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:11:
[...]

Dit begreep ik ook nog deels alleen vanuit de bank/hypotheekverstrekker wordt er gedaan alsof je absoluut niks met dat geld mag doen, behalve in een nieuw gekocht huis steken. Daarom ook mijn vraag.
De hypotheekverstrekkernemer heeft dat natuurlijk ook het liefst, zeker als je weer bij hun een hypotheek afsluit.

De Belastingdienst vindt er iets anders van, dus als jij nu gaat huren (en niet van plan bent binnen 3 jaar weer te gaan kopen), kun je die overwaarde dus prima gebruiken voor wat jij wilt (en anders ook, alleen krijg je dan mogelijk te maken met nadelige gevolgen m.b.t. de hypotheekrenteaftrek).

Er is overigens geen specifieke belasting op spaargeld. Er is een belasting op (inkomsten uit) vermogen van 30% over een fictief rendement op al je vermogen (cash/spaargeld, aandelen, enz.). Hiervoor geldt een vrijstelling over de eerste 50K, daarboven is het effectief 1,8 (tot 100K) tot 5,7% (als je meer hebt dan 1 miljoen) over het bedrag boven de 50K. Daarnaast heb je te maken met inflatie, waardoor de waarde/koopkracht van je geld langzaam afneemt (doelstelling ECB: 2% inflatie).

[ Voor 41% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 11-08-2021 15:58 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 12:56
G-Fox1990 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:11:
[...]

Je mag alles doen met het geld, het is jouw geld. Zoals eerder al gezegd is zal je bij het kopen van een volgend huis (binnen 3 jaar) dus géén hypotheekrenteaftrek krijgen over EUR 50K van de totale hypotheek. Dit wordt expliciet uitgevraagd bij het aanvragen van een hypotheek en ook de belastingdienst vraagt hiernaar. Het is aan jou of je dat acceptabel vindt, of dat je het geld inderdaad opzij zet (eventueel beleggen) en later gebruikt voor de aankoop van een ander huis.

[ Voor 0% gewijzigd door goldcard op 11-08-2021 15:44 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57963

Hier precies zo. Flinke overwaarde opgestreken en we zijn lekker drie jaar gaan huren en hopen op betere tijden waarin niet alles veel te duur is voor wat je er eigenlijk voor krijgt. No way dat ik nu iets koop in deze idiote markt. Koop je nu iets en ben je van plan er nog maar één keer uit te gaan (tussen een paar planken ofzo) dan zou ik het echter zo weer doen. Als ik m'n eigen woning kort na verkoop terug had moeten kopen had ik aan de overwaarde al niet meer genoeg gehad. |:(

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 57963 op 13-08-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Je kan met het geld doen wat je zelf wil, maar mocht je in de toekomst weer een woning willen kopen, dan kan de studieschuld wel een belemmering zijn voor een hypotheekaanvraag, m.a.w. je kan veel minder lenen.
Dus aflossen van de studieschuld is wel een goed idee, als je maar genoeg achterhoudt als buffer.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-05 11:54
Poeh, je moet wel hele goede, niet financiele, redenen hebben gehad om je huidige woning te verkopen. Zie nu of in de toekomst nog maar iets terug te kopen, met studieschuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:06
Anoniem: 57963 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:29:
Hier precies zo. Flinke overwaarde opgestreken en we zijn lekker drie jaar gaan huren en hopen op betere tijden waarin niet alles veel te duur is voor wat je er eigenlijk voor krijgt. No way dat ik nu iets koop in deze idiote markt. Koop je nu iets en ben je van plan er nog maar één keer uit te gaan (tussen een paar planken ofzo) dan zou ik het echter zo weer doen. Als ik m'n eigen woning kort na verkoop terug had moeten kopen had ik aan de overwaarde al niet meer genoeg gehad. |:(
Dus, je hebt je huis 3 jaar geleden verkocht en huurt al die tijd? Dus dat is al snel 36 maanden x 500 euro = 18.000 aan huur wat is uitgegeven en dus ook zeker 20-30% aan woningwaarde wat je hebt opgegeven (prijs nu VS de prijs 3 jaar geleden)?

Een huis verkopen om te gaan samenwonen in een huurhuis begrijp ik niet zo goed, zeker omdat TS dus gewoon morgen door partner uit huis kan worden gezet (ik lees niks over samenleving contract)... Dan kan je nog beter je koopwoning verhuren...

Behalve als je verkoopt omdat je voorspelt dat de woningmarkt in de komende x maanden zal gaan instorten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

President schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:30:
[...]

Dus, je hebt je huis 3 jaar geleden verkocht en huurt al die tijd? Dus dat is al snel 36 maanden x 500 euro = 18.000 aan huur wat is uitgegeven en dus ook zeker 20-30% aan woningwaarde wat je hebt opgegeven (prijs nu VS de prijs 3 jaar geleden)?

Een huis verkopen om te gaan samenwonen in een huurhuis begrijp ik niet zo goed, zeker omdat TS dus gewoon morgen door partner uit huis kan worden gezet (ik lees niks over samenleving contract)... Dan kan je nog beter je koopwoning verhuren...

Behalve als je verkoopt omdat je voorspelt dat de woningmarkt in de komende x maanden zal gaan instorten...
Ik kan mij wel een scenario bedenken. Een relatief nieuwe sociale huurwoning voor een schamel bedragje per maand. Er wordt niets gedaan aan scheefwonen als je er al woont.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:46
Ik zou het lekker uitgeven of voor langere termijn beleggen. Als je er niks mee doet dan vreet de inflatie het op.

Als je ooit weer een koopwoning wilt dan was het misschien beter geweest om je woning aan te houden en
te verhuren. Je kapitaal beweegt dan met de woningmarkt mee.
In deze markt loop je vrij snel achter met je overwaarde in cash. De markt gaat wel weer een keer crashen maar niemand kan voorspellen hoe betaalbaar het dan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:41
Haha zoveel meningen :-) wij zitten min of meer in een soortgelijke situatie. Ik heb er bewust voor gekozen om de studieschuld af te lossen. Rationeel gezien de slechtste keuze, maar nu hoef ik komende 36 maanden niet meer iedere keer die afschrijving op de bankrekening te zien. En dat was mij ook wel wat waard :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dirickteur schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:40:
Haha zoveel meningen :-) wij zitten min of meer in een soortgelijke situatie. Ik heb er bewust voor gekozen om de studieschuld af te lossen. Rationeel gezien de slechtste keuze, maar nu hoef ik komende 36 maanden niet meer iedere keer die afschrijving op de bankrekening te zien. En dat was mij ook wel wat waard :-)
Inderdaad, ik heb de studielening ook direct afbetaald toen ik het kon. Financieel gezien misschien niet de beste keuze, maar het is wel een lekker gevoel dat ik van die lening af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je weet nu hoe je er op dit moment financieel voor staat. Je weet niet hoe dat over 10, 20 of 30 jaar zal zijn. Als je dan ineens de studieschuld af moet lossen kan dat ineens een groot probleem worden terwijl het nu een makkie is om weg te werken. Dat het niet rendabel is kan, dat zou ik even buiten beschouwing laten op dit moment.
Pagina: 1