Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danger.Mouse
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-04 22:17
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een AV receiver welke voldoet aan de volgende eisen:
  • 5.1 kanaals of meer
  • HDMI 2.X eARC
  • Audio pre-outs voor eventueel aansluiten losse versterker
  • Aansturing voor 4 ohm speakers uit het betere segment
Wat is je budget?
Geen vast budget, maar als het rond de 2k kan blijven zou dat fijn zijn. Tevens hoeft het product niet nieuw te zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn speakers, fronts - 2x Dali Rubicon LCR, center - Dali Rubicon Vokal en rear - 2x Dali Zensor 3, aan te kunnen sturen zodat ze hun potentie kunnen laten horen. De speakers zijn 'op de groei' t.o.v. van de huidige versterker gekocht i.v.m. een goede deal bij Hifi Klubben. Momenteel draait de set op de eerste versterker die ik heb aangeschaft, een Denon AVR-X2300W en je merkt vooral bij de Rubicons dat hij te kort komt in volheid, klankwarmte en scherpte. Het is zonde dat niet het spreekwoordelijke onderste uit de kan wordt gehaald.

Ik ben film-fan en luister graag op volume naar loepzuivere electro/deephouse/trance/psy/etc. Het type muziek waarbij zaken al snel wollig gaan klinken wanneer de aansturing van de speakers niet scherp genoeg is.

Wat heb je zelf al gevonden?
Met enkele vrienden heb ik een luistersessie gehouden waarbij de Rubicon LCR's aan diverse versterkers zijn gehangen. De speakers kwamen pas tot écht leven toen er een wat betere (stereo)versterker (NAD D3045) werd aangesloten. Ik heb e.e.a. gelezen over de muzikale kwaliteiten van de Yamaha RX-A2080 en de allround-heid van de Marantz SR8015 maar sta ook open voor een combinatie van een basis AVR met pre-outs en een externe versterker.

Welke vragen heb je hier nog over?
Als men goede adressen weet voor occasion versterkers dan hoor ik dat graag!

grgr

D.M

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:42
De denon levert 150w, de marantz 8015 205w. Dat is niet zo’n groot verschil. Het verschil tussen 1 en 2 watt is groter dan 150w en 205w. Als je aan 150w vermogen niet genoeg hebt, heb je aan 300w ook niet genoeg moet je naar professioneel spul, zodat je richting de 1000w gaat. Maar vermogen kan het probleem niet zijn bij consumenten speakers.

Ik ben wel benieuwd wat je dan precies mist of waarom jij denkt vermogen te missen. De rubicon LCR heeft een gevoeligheid van 89db en dat is best veel. Je hebt niet veel vermogen nodig om die speakers mooi te laten zingen.

Wat zijn je instellingen? Al eens een audyssey setup gedraaid? Voordat je €2K stuk slaat op een ander apparaat wat waarschijnlijk hetzelfde geluid gaat produceren. Ik geloof er niks van dat jouw speakers op een NAD veel mooier klinken dan op een denon x2300. Uiteraard kan dat wel, maar dan moet het in de verschillende settings van de apparaten zitten. En daar is aan te sleutelen. Door de bank genomen klinken receivers en versterkers niet zo verschillend als winkels en de fabrikanten je willen laten denken.

[ Voor 19% gewijzigd door Hulleman op 11-08-2021 15:54 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:34
Als je receiver je klank gaat aanpassen, is het een slechte receiver. Tenzij je bewust kiest voor een buizenversterker of zo. Ik vermoed dat het vooral tussen je oren zit dan die NAD zoveel anders klonk.

@FeaR kan je het haarfijn uitleggen.

Ik vermoed dat je graag wat meer bas wilt. In dat geval raad ik je aan om je set uit te breiden met bijv. een SVS SB-2000.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een andere versterker gaat weinig, of eigenlijk gewoon helemaal niks, aan de klank doen zoals hierboven al gezegd.

Je kan beter dat geld investeren in mooie grote vloerstaanders en een sub, dat verschil ga je wel horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:31
Niet mee eens, ik hoor duidelijk een verschil tussen Sony en Denon.

Zeer veel spijt van mijn Denon. 1x nooit meer.

Wel mee eens dat het effect beperkt blijft. Ik gok zo'n 10%.

Denon klinkt inderdaad vrij scherp, Sony had meer bas en stemmen waren veel beter. Minder schel.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:38
@Bschnitz maakt de unit die audiosignaal decodeert niet ook veel uit?

Ik ben ondanks de spartaanse functionaliteit gevallen voor Arcam. Qua muzikaliteit en stabiliteit bij wat hoger volume echt geweldig.

Het is alleen erg persoonlijk, dus een geschreven advies is wat ingewikkeld.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
Bschnitz schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:25:
Niet mee eens, ik hoor duidelijk een verschil tussen Sony en Denon.

Zeer veel spijt van mijn Denon. 1x nooit meer.

Wel mee eens dat het effect beperkt blijft. Ik gok zo'n 10%.

Denon klinkt inderdaad vrij scherp, Sony had meer bas en stemmen waren veel beter. Minder schel.
Grote kans dat het gewoon in de instellingen/equalizers zit.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
NiGeLaToR schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:35:
@Bschnitz maakt de unit die audiosignaal decodeert niet ook veel uit?

Ik ben ondanks de spartaanse functionaliteit gevallen voor Arcam. Qua muzikaliteit en stabiliteit bij wat hoger volume echt geweldig.

Het is alleen erg persoonlijk, dus een geschreven advies is wat ingewikkeld.
Yup, ik wissel wel eens tussen pass through en soms laat de PC zelf iets coderen (DTS kan niet meer via pass bij LG)

Verschil is erg duidelijk..... (PT wint)

Zoals je zegt, het is heel erg verschillend qua smaak. Er is nog eens een mega verschil tussen content.

Ik kijk veel films en series, dus als mijn x3700h op is. Terug naar Sony, mits ze dan nog AVRs maken.

Voor de rest heb ik hetzelfde probleem als jij, mijn AVR kan nooit deze speakers aan. JBL 590 7.1 set.

Moet eigenlijk losse versterkers hebben, zucht.

Denk dat de denons meer geschikt zijn voor muziek. Dat klinkt altijd wel top!

Arcam helaas nooit geluisterd, te duur met te weinig functies voor films, nu ik via de LG TV kijk kan ik het wellicht eens overwegen als de denon kapot gaat.

Hoe dan ook, laat je niet gek maken door puristen, je hoort wat je hoort. Iedereen hoort weer anders dus er is gewoon geen basis.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Hulleman schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:51:
[...]

Grote kans dat het gewoon in de instellingen/equalizers zit.
Helaas niet, gebruiken dezelfde kalibratiesystemen en micro en dus settings.

Had de settings zelfs overgenomen en er was duidelijk verschil.

Na 3x opgegeven en zelf ingesteld, kwamen totaal andere waardes uit dan op de Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:38
Uit interesse: wat mist Arcam voor functies voor film?

(Mooie is dat die functies/codecs er bij komen met firmware upgrades, alleen, tjah, het is Spartaans - dus qua multimedia menu’s zit er niet veel spannends in de Arcam.)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danger.Mouse
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-04 22:17
Dank voor de reacties.

Ik ben heel benieuwd of de mensen die aangeven dat klankverschil niet veroorzaakt wordt door de versterker maar door je eigen oren zelf dergelijkse luistertests hebben gedaan of een fatsoenlijke set thuis hebben staan.

Als je meerdere speakers op verschillende versterkers beluisterd met dezelfde EQ / overige instellingen voor zover dit mogelijk is dan merk je weldegelijk verschil in geluid/klank/volheid/warmte/scherpte en zo niet heb je IMO een minder gevoelig gehoor, niets mis mee.

Mijn subwoofer heb ik bewust niet vermeld omdat deze actief is en dus niet versterkt worden door de AVR. Ik ben niet op zoek naar extra bas.

Nogmaals, als er mensen zijn die high end 4 ohms speakers naar tevredenheid aansturen met een AVR of AVR + versterker combo dan verneem ik graag hun bevindingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:57
Hulleman schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:48:
Ik geloof er niks van dat jouw speakers op een NAD veel mooier klinken dan op een denon x2300.
Het verschil tussen een goedkopere receiver en de betere zit in hoofdzaak in de voeding.

De meeste goedkopere receivers hebben gewoon een te lichte voeding waardoor ze vooral als je op meer kanalen tegelijk wat vermogen gaat vragen door het ijs zakken.
In stereo zal het allemaal nog wel lukken bij die receivers.

Er is een reden waarom veel fabrikanten specificeren bij een beperkt aantal kanalen aangestuurd.

(Zijn ook wel testen van te vinden, waar men gekeken heeft wat er van het vermogen over blijft als je meer kanalen in gebruik neemt)

Denk dat je voor echt merkbaar verschil ten opzichte van een X2300 die € 2k wel echt uit zal moeten geven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:05

FeaR

In GoT we trust

* FeaR gaat dat alleen niet doen. Als ik TS lees dan is de motivatie geld uit willen geven en is de grens van informatie inwinnen om mogelijk niets anders te kopen reeds gepasseerd. Ik zie bijvoorbeeld geen reden om dit soort speakers als lastig aan te merken of een receiver van 2000 euro waard te zijn. Ja, 4 Ohm is minder dan gemiddeld maar tezamen met de gevoeligheid is dit geen lastige speaker. Een hoger segment receiver wegens betere Room EQ, kan ik inkomen. Maar omdat de speakers lastig aan te sturen zijn? Nee. Echter als men begint over "uit het betere segment" en dat zo belangrijk vindt het meerdere malen te noemen en zelfs dikgedrukt te maken dan haak ik af ;)

Edit:
Overigens is geld uitgeven wel de manier om er achter te komen of apparatuur iets doet. Het is een hobby en die mag geld kosten ;)

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 11-08-2021 18:57 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Wat een onzin in de eerste paar reacties. Een versterker heeft juist een enorme invloed op het geluid. Een versterker die te licht is om jouw speakers aan te sturen gaat waarschijnlijk rommelig klinken. Dus de snaar strakke muziek waar je naar luistert ga je dan niet van kunnen genieten. Bedenkt dat een AV versterker altijd een compromis is. Ook al geeft met X watt per kanaal op, de voeding is altijd gedeeld. Om dus tegelijk al je speakers aan te sturen zou de voeding te kort kunnen komen.

Sowieso dus veel gaan luisteren (ben je al mee begonnen), misschien kun je bij een betere hifi zaak versterkers lenen om te proberen ?

Verder denk ik dat je 2 opties hebt. Toch een stereo versterker als muziek echt belangrijk is. Deze zou je dan via de preouts op je AV receiver kunnen aansluiten voor films.

Een andere optie is met mono-blocken te gaan werken. Dit zijn losse 1 kanaals versterkers die je in combinatie met een receiver kan gebruiken. Ik weet alleen niet of je het dan rest voor 2k als je voor alle kanalen een monoblock wil gebruiken.

Tot slot (misschien heb je daar al aan gedacht), maar denk ook aan je bron. Met name als je digitaal luistert heeft een DAC veel invloed op het geluid. Als je receivers gaat vergelijken zul je deze constant moeten houden. Als je de DAC van de receiver gaat gebruiken is het geluid ook anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mjah ik haak hier ook af helaas, kan het namelijk alleen rationeel benaderen. Maar als je in een blinde test echt verschil hebt gehoord dan kan je natuurlijk altijd met geld gaan smijten. Dan zou ik je eigen brein/oren volgen. Maar de Dali Rubicon LCR zijn zo te zien luidsprekers voor aan de muur, ik zou dan eerder geld spenderen aan mooie zuilen voor écht voller geluid. Ik vind plaatsing namelijk wel enorm belangrijk en luidsprekers moeten rondom gewoon genoeg ruimte hebben.

Ik heb zelf een tijd Totem Sttaf zuilen gehad (4 ohm) met gevoeligheid van 86.5 dB. Geen 'high-end' aangezien ze op €1800 per set zitten, maar heb nog nooit problemen gehad met aansturing. Hoorde ook geen verschil tussen m'n Yamaha RX-V4A, Onkyo 8020 en NAD D3020. Ik luister muziek overigens altijd in stereo en op Pure Direct, geen EQ of andere fratsen aan.

[ Voor 18% gewijzigd door stin00 op 11-08-2021 18:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij klankwarmte en scherpte mist, dan mis je dus eigenlijk iets mid/laag cq hoog. Dan zou ik (aangenomen dat de audissey setup goed doorlopen is) in eerste instantie eens wat met de equalizer spelen, en evt met crossoverfrequenties van je speakers en evt de LFE setting. Die Denon die je nu hebt moet de boel prima aan kunnen sturen namelijk, en ook het door jou gewenste geluid kunnen realiseren. Aan meer peut ga je niet veel hebben.
Fwiw: ik heb een AVR2311 staan, met Klipsch (hoog rendement, makkelijk aan te sturen) en sinds kort ook een paartje Philips Fb821 (stuk minder rendement). Enige verschil datik echt merk is dat de Philips bij gelijk volume zachter klinken. En das logisch want rendement is lager. Maar de Denon heeft er totaal geen problemen mee, die trekt dat op zijn sloffen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Danger.Mouse schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:43:
Dank voor de reacties.

Ik ben heel benieuwd of de mensen die aangeven dat klankverschil niet veroorzaakt wordt door de versterker maar door je eigen oren zelf dergelijkse luistertests hebben gedaan of een fatsoenlijke set thuis hebben staan.
Ik heb een paartje Focal Aria’s staan. Vind ik fatsoenlijk genoeg en heb ook zelf zat beluisterd voordat ik tot aankoop overging.

Het verneukeratieve is dat verschillende receivers niet altijd dezelfde settings hebben of equalizers net weer wat anders in te stellen zijn. Vergelijk receivers en versterkers op Pure Direct. Dan luister je puur naar de speaker zonder dat de receiver het geluid opleukt. Ik wil niet zeggen dat t verkeerd is, want ik vind het ook wel eens lekker om met een Audyssey EQ te luisteren. Lekker bombastisch op zn tijd (althans, dat vind ik van mijn Audyssey instellingen). Voor films/gaming zweer ik weer bij de Audyssey EQ. Maar uiteindelijk gaat er niets boven Pure Direct voor muziek.

Je gaat, zoals meerderen zeggen, waarschijnlijk meer lol halen uit andere speakers of sub dan een nieuwe receiver. Receivers van NAD, Rotel, oppo etc zou ik persoonlijk links laten liggen. Prachtig spul om te zien, maar ze bieden vaak voor (veel) meer geld (veel) minder functionaliteit dan receivers van Yamaha, Marantz, Denon. Maar dat kan persoonlijk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Danger.Mouse schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:07:
*snip*
Momenteel draait de set op de eerste versterker die ik heb aangeschaft, een Denon AVR-X2300W en je merkt vooral bij de Rubicons dat hij te kort komt in volheid, klankwarmte en scherpte. Het is zonde dat niet het spreekwoordelijke onderste uit de kan wordt gehaald.

Ik ben film-fan en luister graag op volume naar loepzuivere electro/deephouse/trance/psy/etc. Het type muziek waarbij zaken al snel wollig gaan klinken wanneer de aansturing van de speakers niet scherp genoeg is.[/i]
*snip*
Als de klank niet bevalt is het 99% van de tijd de luidspreker of de ruimte. Zeker als je in stereo muziek draait heeft de Denon meer dan zat vermogen. Als ik naar de reviews kijk waarin Rubicon luidsprekers zijn gemeten blijft de impedantie ook netjes boven de 4 ohm, dus daar zit ook geen probleem.

Overigens biedt een goed afgestelde DSP ook bij stereo een enorme meerwaarde. Dat een "pure direct" modus beter is voor stereo is een mythe. Ik zou dus als je toch een nieuwe receiver gaat aanschaffen ook kijken naar de techniek die gebruikt wordt. Dirac is volgens mij de beste optie op de markt, maar dat beperkt je keuze wel natuurlijk.

Heb je de response in je ruimte op de luisterpositie weleens gemeten? Dan kunnen we zien waar we wat missen.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 11-08-2021 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menno_m
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-03 11:27
Ik hoop dat mijn vraag voldoende aansluit bij dit topic, indien niet dan excuus en open ik een nieuw topic.

Ik ben benieuwd of mijn 4 Ohm speakers die ik op het oog heb aan te sturen zijn met mijn 8 ohm receiver. Ik weet dat het technisch sowieso kan, maar ben benieuwd of deze receiver niet teveel op zijn tenen moet lopen.

Mijn huidige receiver (Arcam AVR550) ondersteunt 8ohm speakers volgens de specificaties.

Arcam AVR550
Continuous power output, per channel, 8Ω (AVR550)
2 channels driven, 20Hz - 20kHz, <0.02% THD - 110W
2 channels driven, 1kHz, 0.2% THD - 125W
7 channels driven, 1kHz, 0.2% THD - 90W
Residual noise & hum (A-wtd) - <0.15mV

De speakers die ik hierop wil aansluiten zijn Dynaudio Evoke 30 zuilen en 25c center 4 ohm met een gevoeligheid van 88dB

Sensitivity: 88dB (2.83V/1m)
IEC power handling: 200W
Impedance: 4 Ω
Frequency response (±3dB): 40Hz–23kHz
Box principle: Bass reflex rear ported
Crossover: 2.5-way
Crossover frequency: 1200/2300Hz
Crossover topology: 2nd order

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:05

FeaR

In GoT we trust

@menno_m
Topics kicken om te kapen is niet de bedoeling. Ik zou overigens ook geen nieuw topic openen aangezien dit onderwerp al zo vaak voorbij is gekomen dat het antwoord met een beetje zoeken te vinden is. Dit is mijns inziens geen eigen topic waard.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 24-12-2021 15:30 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.