Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuusSa
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-06-2022
Mijn vraag
Ik heb 2 Fritzboxen, waarvan ik er één op locatie gebruik. Daar wil ik naar KPN kunnen kijken via de Chromecastapp. Is dat mogelijk? Ik krijg nl telkens de melding in de app, dat ik het homenetwerk moet gebruiken.
Concreet: Hoe kan ik op locatie doen alsof ik thuis ben.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Thuis heb ik een 7590 en op locatie een 4020. Beiden zijn voorzien van de laatste software, versie 7.28

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb middels de Windows app een verbinding gemaakt. Ik kan bijv op locatie, door het interne ip-adres in te typen in mijn thuis fritz. Echter werkt de KPN-app niet, maar kan bijv ook niet bij mijn beveiligingscamera komen. Dat kan ik wel als ik via mijn iphone op mijn thuis vpn inlog.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuusSa
Inmiddels heb ik de connectie en kan bijv mijn camera’s bekijken. Mijn uitdaging is nog om mijn chromecast met Google tv in bijv een hotel via mijn 4040 op het huisnetwerk te connecten. Nu pakt hij het ip-adres van de 4040.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Lijkt me dat je op zoek bent naar een VPN verbinding.

Of een fritz een site to site kan naar een andere fritz weet ik niet, maar je kunt wel met een pc een VPN opzetten naar je fritz thuis en dan al het verkeer over de VPN sturen, dan lijkt het effectief alsof je op je thuisnetwerk zit.

Maar of dat ook kan op een chromecast/tv weet ik ook niet. Ik heb geen apparaten uit het google ecosysteem.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuusSa
Ik kan idd ook gewoon op mijn thuisrouter inloggen, met interne cam bekijken etc. Ik kan dus, idd via VPN, mijn homenetwerk gebruiken, echter….mijn chromecast met gtv krijg ik niet op het thuisnetwerk. Ik weet absoluut niet meer wat ik fout doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• philippe_d
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09-2024
Ik zou hier geen site-to-site VPN instellen tussen 2 Fritz!Boxen, maar een Client-Server VPN, om de volgende redenen:
  1. gezien je de remote Fritz!Box meestal op verplaatsing gebruikt, is de kans dus groot dat je achter een NAT zit. Site-to-site VPN's zijn soms heel onstabiel als één van beide FritzBoxen achter een NAT/dubbele NAT zitten.
  2. er is geen noodzaak om vanaf de thuislocatie op jouw remote FritzBox te geraken, alleen omgekeerd.
Voor een Client-Server VPN moet je het volgende doen:

Thuis FritzBox (7590):
- zorg ervoor dat de Thuis FritzBox van buitenaf bereikbaar is (vb via een myfritz account).
- maak een nieuwe Fritz!Box gebruiker aan voor de Client FritzBox (voorbeeld "fritzbox.4020") en geef deze gebruiker een secure paswoord.
- geef deze nieuwe gebruiker toegang tot VPN.
- ga nu naar de VPN details voor deze gebruiker en noteer alle instellingen (vooral de IPSec-sleutel / Shared Secret).

Remote Fritz!Box (4020):
- zorg ervoor dat je remote FritzBox een andere IPv4 range heeft dan thuis FritzBox (vb resp 192.168.177.0 en 192.168.178.0).
- voeg een nieuwe VPN verbinding toe (Internet > Toegang verlenen > VPN), en kies voor: "Deze FRITZ!Box met een bedrijfs-VPN verbinden" .
- tik de optie "XAuth gebruiken" aan, en vul de velden in:
  • VPN gebruikersnaam (key-ID) en XAUth gebruikersnaam = de FritzBox gebruiker die je aangemaakt hebt op de thuis FritzBox (vb "fritzbox.4020").
  • VPN wachtwoord (preshared key) = de IPSec-sleutel zoals opgegeven in de VPN details van deze gebruiker.
  • XAuth wachtwoord = paswoord dat je hebt aangemaakt voor deze gebruiker.
- Bij geavanceerde isntelleingen kiezen voor "Alle netwerkverkeer over de VPN-verbinding sturen"

Voilà
Nu moet jouw remote FritzBox 4040, van zodra deze internet heeft, een VPN aanmaken met de thuis FritzBox 7590
- alle apparaten op het thuisnetwerk zijn te bereiken vanaf de remote FritzBox op 192.168.178.xxx).
- alle internet verkeer gaat nu via de thuis fritzbox, net alsof je thuis bent.

[ Voor 4% gewijzigd door philippe_d op 02-10-2021 14:36 ]