Vraag

• Astronik
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-01 21:30
Ik heb glasvezel van Delta hier, met internet via Caiway. Daarbij zit de aansluiting van de fiber direct in de Genexis modem.
Ik wou nu de USG aan de modem hangen en DMZ gebruiken om zo verder alles via de USG (en de switch en access point) te managen.

Nu vermoed ik dat er echter een ip range conflict is, aangezien de router de range 192.168.1. gebruikt en de USG bij default 192.168.1.1 heeft. De Unifi software ziet niks als ik de USG aan de modem heb hangen.

Door met de laptop via de switch op de USG te connecten, heb ik hem wel kunnen adapten en ip adres kunnen wijzigen.
Nu dacht ik als stap2 dit ip adres toe te voegen in de Genexis modem als static ip zodat hij dit toegekend krijgt.
Echter werkt dit om de een of andere reden niet. Als ik de static ip toevoeg met het mac adres, dan krijgt hij alsnog een ip in de range van de router (192.168.1.xx) via DHCP.

Zit ik fout te denken en kan de router alleen (statisch) ip's toekennen in z'n eigen range?
Hoe zou ik dit moeten aanpakken?

EDIT: ik zat op het verkeerde spoor. probleem is dat de WAN ip die toegewezen wordt door de router dezelfde range heeft als de LAN van de USG. volgens mij moet ik die LAN poort wijzigen, maar dat lukt nog niet helemaal zo lijkt het. ik zit via de switch, als ik de ip van de ETH1 wijzig van de USG, dan lukt dit wel maar verlies ik vervolgens connectie en ziet de controller hem niet meer.

[Voor 16% gewijzigd door Astronik op 11-08-2021 21:03. Reden: update]

Alle reacties

• Astronik
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-01 21:30
Blijkbaar had ik vrij veel ongewone hick-ups in de setup, maar is het niet zo ingewikkeld.

USG en Switch los van de modem. Laptop ingeprikt op de switch en controller software gebruikt om beide te adapten. SSH key verification uitzetten.
bij settings->network de ip range van de USG aanpassen zodat het anders is dan de default 192.168.1.x wat de modem ook gebruikt.

Hier en daar wat reboots nodig af en toe... factory reset als de SSH niet meer bereikbaar is etc. maar in principe is dit alles wat nodig was ;)

• aawsum
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-01 07:52
Excuus alvast, want ik weet dat dit een oud topic is. Echter het is wel de setup die ik zelf ook heb qua modem.

Mijn concrete vraag hier is, kan ik de DHCP toewijzing op de genexis gewoon aan laten staan, er wel de USG aan koppelen en de USG instellen dat deze via DHCP adressen uitgeeft in een ander subnet dan de 192.168.1. ?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:15

lier

MikroTik nerd

Als je de USG via de WAN poort op de Genexis aansluit dan moet het zelfs. En ja...dat werkt prima. Alleen moet je je afvragen waarom je dubbele NAT wil.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• aawsum
Ik wil gewoon mijn eigen netwerk beheren en daar alleen UniFi producten in gebruiken, en niet via een genexis die de provider ook kan benaderen. In principe mag dat modem draaien maar eigenlijk alleen om internet te providen.

Op dit moment zit op de genexis mijn tv modem ook nog, en ik wil eigenlijk geleidelijk overstappen.
Dus eerst de USG eraan hangen, switch eraan vast en daar de AP's die de meeste apparatuur bedienen. En daarna pas de wired connecties als tv, etc.

Ik zie overigens dat de USG uit de handel is ... das lekker dan. Volgens mij is de dream machine dan de eerstvolgende optie, maar eerst eens in vediepen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:29

nelizmastr

Goed wies kapot

aawsum schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:34:
Ik wil gewoon mijn eigen netwerk beheren en daar alleen UniFi producten in gebruiken, en niet via een genexis die de provider ook kan benaderen. In principe mag dat modem draaien maar eigenlijk alleen om internet te providen.
Al eens nagekeken of je zonder de genexis kunt? In principe hoort Delta je de optie te geven alleen een domme mediaconverter te bieden en de rest zelf te doen. Moeten ze uiteraard ook uitleg op de site hebben staan voor VLAN voor bijv. TV en internet zodat je dat in kunt stellen. Dan heb je geen dubbele NAT meer en heb je rechtstreeks je WAN IP op je eigen router.
Ik zie overigens dat de USG uit de handel is ... das lekker dan. Volgens mij is de dream machine dan de eerstvolgende optie, maar eerst eens in vediepen.
De USG is ook al een oud ding en als je echt firewalling ermee wilt doen dan is het met 80Mbps klaar, dus het is ook wel tijd voor wat nieuws met het landelijk gemiddelde voor internet boven de 100Mbps.

De Dream Machine Pro doet 3+ Gbps met alle beveiligingsfeatures aan, wel een stuk groter en duurder apparaat. De standaard "witte pil" Dream Machine is te duur voor wat-ie biedt. Nogal een geknepen apparaat.
De UDR is nog erger. Die was in early access 90 euro, maar toen-ie retail ging.....

[Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 05-01-2023 10:50]

I reject your reality and substitute my own

• aawsum
De dream machine pro ziet er inderdaad wel geschikt uit, ook fijn dat hier de netwerk software standaard op draait, die draai ik nu vaak los op een PC en dat is niet heel praktisch.
Wel lastig dat deze eigenlijk in een rack hoort te hangen, dat is in mijn meterkast niet echt een optie.
Ga er nog maar wat meer over lezen, het klinkt wel erg goed allemaal.

Over zonder de genexis .. ik weet niet of dat handig is, volgens mij kan ik wel de dhcp uitzetten er op dus dat is dan een mooie stap. Delta levert sowieso weinig info en weinig support. Als ik de genexis er tussen uit haal dan krijg ik iedere keer bij een support request van die domme vragen. Ze snappen nu al niet dat ik de wifi op de genxis uit heb staan.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:15

lier

MikroTik nerd

Als je in staat bent om een eigen router met SFP te draaien, dan heb je support ook helemaal niet meer nodig. Althans, dat is mijn ervaring.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee