Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamegotchi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-05 13:04
Goedemorgen,

Ik heb al wel een paar topics hierover gelezen, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk in mijn situatie.

Ik zou graag onze situatie uitleggen en jullie mening hierover willen weten. Mijn collega's en ik vinden de vergoeding niet helemaal "fair" in onze ogen.

Wij zijn een service verlenend bedrijf wat in de horeca en retail actief is. Omdat wij best wel cruciale apparatuur hebben staan wat de impact van de bedrijfsvoering bij de klanten beïnvloed als het niet werk hebben wij ook storingsdienst.

1 x in de 6 weken heef 1 persoon (hoofd)dienst. Dat betekend dat hij 1 week buiten kantoortijd, door de weeks van 17:00 tot 22:00 uur en vanaf 08:00 tot 09.00, en in het weekend van 08:00 tot 22:00 uur oproepbaar is.
Nu is dat oproepbaar niet echt zo. We hebben1 telefoonnummer waar de storingen op binnen komen. En dat is de telefoon die de persoon van dienst bij zich heeft.

Dit betekend dat je alle klanten direct aan de telefoon hebt. De telefoontjes verschillen van 10 to 45 min. Dus het direct proberen oplossen van de storing. kom je er niet uit, dan zal je dus naar de klant toe moeten rijden. (hardware kapot)

Door de weeks zijn het aantal telefoontjes buiten kantoortijd zo rond de 2/5 per avond.
In het weekend verschilt dat. de afgelopen zaterdagen hadden we er ongeveer 20/35 en zondag rond de 10. Let op, het komt ook af en toe voor dat je maar 12 telefoontjes het hele weekend heb, maar dat komt niet heel vaak voor.

Dit is echt wel een impact op je prive leven. Elke kaar als je thuis kom door de week en even lekker met je gezin wilt eten wordt je wel weer gebeld.
Ik het weekend kan je niet even gezellig mee winkelen of iets, omdat je gewoon zo vaak gebeld wordt.

Daarnaast heb je 1 in de 6 weken( dus 3 weken na je hoofd dienst) standby dienst. Mocht diegene die (hoofd) dienst heeft moeten rijden naar een storing, moet je de telefoontje opnemen.

Onze vergoeding :

1 keer in de 6 weken een vrijdag vrij ( na je hoofddienst), als dank dat je dienst heb gedraaid. Voor de rest 50 euro bruto per hoofd dienst. we krijgen dus niks voor de standby dienst.

Ook krijgen we alleen tijd voor tijd als we naar een storing moeten, de telefoontjes mogen we dus niet als tijd schrijven.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, of als jullie in een soort gelijke situatie zitten hoe het bij jullie geregeld is.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Tamegotchi schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:53:

Onze vergoeding :

1 keer in de 6 weken een vrijdag vrij ( na je hoofddienst), als dank dat je dienst heb gedraaid. Voor de rest 50 euro bruto per hoofd dienst. we krijgen dus niks voor de standby dienst.

Ook krijgen we alleen tijd voor tijd als we naar een storing moeten, de telefoontjes mogen we dus niet als tijd schrijven.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, of als jullie in een soort gelijke situatie zitten hoe het bij jullie geregeld is.
1 ding is zeker, dit mag niet. Ook de telefoontjes is gewoon werk.

Daarnaast mag een werkgever (volgens mij) niet alleen maar tijd voor tijd aanbieden voor overwerk. Het moet ook altijd uitbetaald kunnen worden.

https://bedrijfsadvocaat....20betaalde%20vrije%20tijd.

[ Voor 47% gewijzigd door Backpacker op 11-08-2021 11:01 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Ik vind het raar dat je niets krijgt voor het opnemen van een telefoon. Feitelijk ben je dan al aan het werk, helemaal als het tot aan 45 minuten duurt. Daar zou je imo gewoon een uur voor moeten schrijven. Met de hoeveelheid telefoontjes ben je dan eigenlijk het hele weekend aan het werk en een groot deel doordeweeks.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:23

Koekfabriek

King Billy on the wall

Persoonlijk vind ik de vergoedering zeer karig maar dat terzijde.

Ik vind vooral de frequentie (effectief 1x per 3 weken) en de hoeveelheid telefoontjes (vooral in het weekend) bizar.

Ik kan van een van mijn vorige werkgevers herinneren is dat zij er een schakel tussen hadden gezet om de kleine onzin telefoontje af te vangen. Werden mensen letterlijk wakker gebeld over: muis kapot of pc kapot terwijl de PC naast die van hun gewoon werkt maar "die was van een collega".

Ik zou zeker het gesprek aangaan met je werkgever en mocht dat niks uitmaken toch een rustig gaan rondkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
De telefoontjes zijn gewoon werktijd.
Tijd voor tijd is gebruikelijk.

Zit je ver boven modaal? Ik vind het namelijk persoonlijk onacceptabele arbeidsvoorwaarden.

Ter info
Ik ga 3 weken per jaar consignatie moeten draaien. Ik verwacht minder dan 3 meldingen per jaar.
Ik wordt verwacht binnen 2 uur na een melding op locatie te zijn. Hierdoor kan ik gewoon sporten, naar een verjaardag of bruiloft (niet drinken, onderzoeksmateriaal in de kofferbak mee).Tijd voor tijd + habbekrats vergoeding.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met zoveel telefoontjes is het gewoon werk, je werkgever moet gewoon meer shifts gaan regelen.

7 dagen per week is er dus ondersteuning nodig, dan moeten er ook gewoon 7 dagen IT'ers aan het werk zijn en niet 5 dagen en dan mensen "vergoeden" voor het hele weekend.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vorkie schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:04:
Met zoveel telefoontjes is het gewoon werk, je werkgever moet gewoon meer shifts gaan regelen.

7 dagen per week is er dus ondersteuning nodig, dan moeten er ook gewoon 7 dagen IT'ers aan het werk zijn en niet 5 dagen en dan mensen "vergoeden" voor het hele weekend.
Dit. Het neigt eerder naar structureel overwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:41

PB-powell

Mr. Laziness

Mijn vrouw die piket dienst had voor de planning van beveiligers in het weekend of doordeweeks kreeg meer vergoeding met 1/10 van jullie aantal telefoontjes. Die diensten waren welliswaar 24/7 (en ja we werden snachts regelmatig wakker gebeld), maar ook of doordeweeks (maandag t/m donderdag) of weekend (vrijdag t/m zondag). Ze kreeg officieel geen tijd voor tijd maar een vaste financiële vergoeding, maar als ze een nacht flink bezig was geweest was het uiteraard geen probleem als 1-2 uur later begon de volgende dag.
Ik zou eens in wat CAO's gaan rondsnuffelen naar diverse vergoedingen tov het werk om te kijken wat in andere branches wordt vergoed.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:53
Bellen is gewoon werktijd, simpel zat.
Afhankelijk van de vergoeding zou ik korte telefoontjes wel of niet schrijven, maar voor 5 tientjes bruto, zou bij het horen van de ringtone de teller gaan lopen. 5 tientjes is gewoon een belediging voor een complete weekenddag die naar de kl*te is..

Standby zou zeker ook een vergoeding voor moeten zijn, want je kan niet een paar biertjes/wijntjes drinken, je kan niet werg -> heeft dus direct impact op jouw normaal gesproken vrije tijd.

[ Voor 24% gewijzigd door ybos op 11-08-2021 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 16:49
Hoe jij de situatie beschrijft komt het inderdaad over alsof er structureel overgewerkt wordt.

Gelukkig heeft de overheid ook een behoorlijk duidelijke uitleg over wat wel/niet mag.

Als ik snel de vergelijking maak met jouw situatie lijkt de situatie wel te mogen. Wél is er de kanttekening dat je op een dag maximaal 13 uur mag werken. Daarnaast is onderstaande citaat ook zeker van toepassing voor jouw situatie.
De tijd waarin u kunt worden opgeroepen, geldt niet als arbeidstijd. De arbeidstijd gaat in op het moment dat u een oproep krijgt om aan het werk te gaan. Als u binnen een half uur 1 of meer keer arbeid uit oproep verricht, moet de arbeid minstens een half uur duren. Krijgt u binnen een half uur na beëindiging van de arbeid die voortvloeit uit een oproep opnieuw een oproep? Dan is de tussenliggende tijd arbeid. De Arbeidstijdenwet regelt niet hoe u de arbeidstijd als werktijd vergoed krijgt, dat kan in uw arbeidsovereenkomst of CAO staan.
Bellen is dus zeer zeker werktijd!

Krijgen jullie wel een onregelmatigheidstoeslag? Bij ons is het zo geregeld dat je tijd voor tijd krijgt én een onregelmatigsheidtoeslag.

Los daarvan ben ik van mening dat jouw werk naar een ochtend/avond shift moet gaan kijken als jullie zo vaak gebeld worden.

[ Voor 4% gewijzigd door ItMeAedri op 11-08-2021 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dit begint inderdaad meer op een 24x7 service organisatie te lijken dan op een calamiteitendienst.
Ik zit in een andere branche en draai ook standby diensten voor P0 en P1 calamiteiten, maar ik zal maar niet beginnen over wat daarvoor betaald wordt (en dan denk ik dat het hier en daar nog wel beter betaald zal worden). En dit is dus écht P0 en P1, ik denk dat ik met 4 of 5 telefoontjes per jaar er wel ben. Maarja, áls er wat is dan wil men gewoon dat er direct iemand contact gaat opnemen en dan moet diegene dus niet ergens op een feestje zitten met 8 bier achter zijn kiezen. De vaste vergoeding zien wij echt als vergoeding voor de impact op je prive-leven, ook als er helemaal niemand belt. Je moet er elke avond en het hele weekend rekening mee houden en zorgen dat je ASAP in actie kunt komen. Als er een call binnenkomt dan is e vergoeding minimaal 1 uur (tegen vast tarief, ja, hoger dan je normale salaris) en vanaf dan gaan de "tikken" per half uur. Zo goed als alle calls hebben een doorlooptijd van 1 uur of minder. Wij blussen alleen de brand, de rest kan gewoon tijdens kantooruren door de vaste bezetting.

Er is bij ons ook een achterwacht, maar dat is tot nu toe altijd maar een formaliteit geweest. Meestal gewoon een TL of manager die dit gewoon als "part of the job" ziet. Deze hoeft alleen maar bereikbaar te zijn en klaar om te delegeren/escaleren.

Direct naar de 24x7 engineer bellen doen we niet meer. Daar zit gewoon een belservice voor. Je wil niet dat de engineer nét even een kwartier onder de douche staat en er gewoon totaal niet opgenomen wordt. De beller zit in een crisis peentjes te zweten en wil ALLES behalve een voicemail. Je wil dat er in ieder geval iemand opneemt die kan escaleren als de dienstdoende engineer niet bereikbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:12
Buiten dat ik het karig vind, klinkt het meer als volledig werk, dan als een consignatiedienst, gezien de vele telefoontjes.

Wat ik een beejte normaal zou vinden bij een normale consignatie is dat je een vergoeding krijgt voor het uberhaupt draaien van de dienst en betaald* voor het werk dat je doet. En dan met sprongen van een half uur

*bv. tijd voor tijd + betaalde opslag voor weekenden en avonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednax87
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-06 16:29
Bij mijn vorige werkgever (Horeca automatiseerder dus vergelijkbaar werkgebied) was er eens in de 4 á 5 weken ook een week consignatie.

Ook het aantal telefoontjes kwam wel redelijk overeen (afhankelijk van seizoen uiteraard)

Wij ontvingen hier een vergoeding van €200 netto per week dienst.
Daarnaast kreeg je een kwartier per geregistreerd incident (gemiddelde doorlooptijd van een incident lag rond het kwartier maar kon ook zeker wel langer zijn maar ook regelmatig incidenten welke binnen 5 min. opgelost waren) en de uren die je onderweg was voor een storing op locatie (moment van thuis wegrijden tot dat je thuis weer over de drempel stapt) tegen 200% (t.v.t. of uitbetalen was eigen keuze)

Zoals jij het schetst vind ik toch wel erg karig! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het meeste is al gezegd, tijd voor tijd is het minste wat je wettelijk kunt verwachten. De consignatievergoeding is karig (ik denk 30-50% v.h. gemiddelde wat ik voorbij zie komen). De frequentie van de telefoontjes verbaasd mij nog het meeste. Zeker als je binnen 30 minuten weer gebeld wordt (en de uren dus door moeten lopen link) werk je denk ik al snel 20 tot 30 uur per week over(!). De casus van @Rednax87 is bijv. ook niet wetmatig.

Je werkgever moet denk ik gewoon investeren in een buitenkantoortijden servicedesk die eventueel 2e of 3e lijns storingen naar jullie doorzet.

[ Voor 10% gewijzigd door True op 11-08-2021 12:24 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Zoals anderen al hebben aangegeven: vraag me af of het überhaupt mag hoe het bij jullie is geregeld. Los daarvan vind ik de vergoeding ook wel bijzonder karig, zeker gezien de hoeveelheid telefoontjes.

Mijn situatie is niet helemaal te vergelijken met jouw situatie, maar zal het toch even delen.

Ik heb zelf 1x in de 7 a 8 weken een week piketdienst voor een van de Veiligheidsregio's. Hiervoor ben ik die week dan 24/7 bereikbaar, mag ik geen alcohol drinken en moet ik ook in de buurt van mijn huis blijven. Ik moet na een oproep namelijk binnen 30-60 minuten het een en ander kunnen aanleveren. Als ik dan net met mijn MTB midden in het bos sta, heb ik een probleem.

Hier krijg ik grofweg €180 bruto per piketweek voor. Als er buiten kantoortijden een inzet is, krijg ik hier ook voor betaald. Maar dat is een vrij ingewikkelde berekening omdat er dan ook weer verschil zit tussen avond/nacht en week- en weekenddagen. Een paar maanden terug heb ik een lange inzet gehad in het weekend, midden in de nacht. Dit heeft me netto een paar honderd euro+standaardvergoeding opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
1: In principe is elk telefoontje gewoon werktijd, waar je dus (minstens) een half uur voor mag schrijven. Wanneer er op een dag in het weekend 15-30 telefoontjes binnen komen, komt dat er dus simpelweg op neer dat je min of meer de hele dag aan het werk bent en uren kunt schrijven.

2: Het aantal telefoontjes lijkt nogal structureel te zijn. De werkgever moet dus gewoon zorgen dat doordeweeks er iemand is aangewezen die om 8.00 uur begint (kennelijk zijn jullie vanaf dat tijdstip bereikbaar voor de klanten). Die persoon gaat 's middags gewoon een uurtje eerder naar huis. Vervolgens moet er een collega zijn die is aangewezen om 's avonds tot 22.00 uur aanwezig te zijn. Deze persoon kan natuurlijk 's ochtends lekker uitslapen en rond lunchtijd zijn dienst beginnen.
Het kan zijn dat vaste personen deze verschoven diensten (structureel) op zich nemen. Wanneer daar echter weinig animo is, dan kan de verschoven dienst uiteraard ook rouleren.

3: De diensten in het weekend zijn zoals hierboven geschetst gewoon volle dagen die bestaan uit (thuis)werken. Het is onredelijk te verwachten dat een werknemer ma t/m vrijdag werkt, het weekend 'storingsdienst' draait die uit volle dagen werken bestaat en vervolgens nog eens van ma tm vrijdag werkt. De werknemer die het weekend is ingeroosterd mag verwachten dat hij ofwel voorafgaand aan het betreffende weekend, ofwel direct na het betreffende weekend kan genieten van twee dagen rust, zodat er simpelweg in twee weken tijd op 10 dagen gewerkt wordt.

4: Voor de uren na 19.00 uur 's avonds en in het weekend is het gebruikelijk dat er een onregelmatigheidstoeslag wordt toegekend bovenop het reguliere uurloon.

5: Voor het standby staan als tweede persoon is het redelijk dat er sprake is van een consignatievergoeding.

* Wanneer ik tijdens een consignatiedienst slechts sporadisch een telefoontje van 10-15 minuten hoef te beantwoorden, waarvoor ik mijn deur niet uit hoef en er al een vergoeding is voor mijn bereikbaarheid, dan zou ik dat enkele telefoontje echt wel laten voor wat het is. Maar wanneer het meer regel dan uitzondering is dat je tijdens je consignatiedienst in actie moet komen, dan gaat het gewoon op werken lijken. En iets wat op werken lijkt en voor/in opdracht van de werkgever gedaan wordt moet dus ook als 'werken' betaald worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Ivow85 op 11-08-2021 14:29 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 12:04
Heb ooit hetzelfde gehad, zelfde branche maar bij mij ging de dienst een week lang ook de hele nacht door. Netto €75,- & 8u extra verlof die je nooit mocht opnemen. Alleen uren schrijven wanneer je moest gaan rijden..
Alle telefoontjes hoorde er gewoon bij, daar kreeg je immers al die €75 voor..

Er was zoveel te doen dat je nauwelijks aan slapen toekwam en privé kun je inderdaad helemaal niets.

Commentaar en wetgeving hielp niet echt, verpestte de sfeer alleen maar meer en meer.

Mijn advies: zoek ander werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:26
Ik vind het nogal karig. In het verleden een roostersysteem gebouwd voor een zorginstelling, ook de export naar het salarispakket gemaakt, dus heb wel redelijk wat van de zorg CAO meegekregen.

Alleen al het standby staan met het idee dat je altijd de telefoon bij je moet hebben en dus niet kunt gaan en staan waar je wilt levert al 5/18, 5/9 of 5/6 uur compensatie voor elk uur standby op afhankelijk van week/weekend/feestdag.
Als je dan vervolgens de telefoon opneemt en ondersteuning moet leveren of naar de locatie moet, is dat gewoon werk en rekenen ze daar in de zorg gewoon toeslagen op die oplopen naar 160%.

Maargoed, jouw werkgever valt waarschijnlijk niet onder een CAO en zeker niet onder de zorg CAO, maar dan heb je even een idee hoe dat geregeld is bij andere beroepsgroepen. Het niet vergoeden van standby staan in het weekend en het vergoeden van elke avond en weekend aan de telefoon hangen met klanten als standby dienst is zeker niet zoals het hoort.

Hoe zouden ze dat bij die callcenters doen, zouden ze daar ook eens per 6 weken mensen van 8-9 en 17-22 inroosteren doordeweeks en weekends van 8-22 voor 50 euro en een vrije vrijdag de week erop? Wel lekker goedkope oplossing om je avonduren gevuld te krijgen in het callcenter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
TS: Dat is absoluut niet redelijk. Dan is je weekend eigenlijk gewoon onderdeel van je normale werkweek.
Ik zou dit bespreekbaar maken. Willen ze dat niet, dan verder gaan kijken naar een bedrijf waar ze werknemers wel normaal en fatsoenlijk behandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
toen ik nog standby draaide kregen we ongeveer 2 euro per uur. Voor elk belletje (ook al was het een vraag van 1 minuut) werd er standaard 15 minuten geschreven. Moest je echt werken dan schreef je je uren. In het weekend was dit 150%.

De uren van je standby kon je of later opnemen of uit laten betalen.

Ik zal als ik jou was per direct geen standby meer gaan draaien.. Ze misbruiken jullie..

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:11
@Tamegotchi: Het klinkt mij alsof je werkgever een dienst aanbiedt waarvoor deze eigenlijk niet wil betalen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat het soort diensten dat ze leveren een 14/7 ondersteuning vereist, en dat is prima.

Let wel: de afnemers van dat product zullen dan een contract hebben waarin 14/7 ondersteuning is afgesproken - waarschijnlijk in een SLA document. Zij betalen voor die dienstverlening, en daar wordt omzet - zoniet winst - op geschreven.

Daar tegenover staat dat je werkgever eigenlijk te karig is om personeel te reserveren voor een 14/7 service. 14/7 impliceert een werkrooster die die dagen en uren dekt, en daar is blijkbaar geen sprake van. De rest van de dienstverlening wordt opgepakt middels consignatie, tegen een vergoeding die waarschijnlijk veel (veel) voordeliger is dan een echte 14/7 beschikbaarheid.

Consignatiediensten zijn er om noodgevallen op te lossen. In de praktijk van dienstverlening betekent dat meestal prio 1 - of een storingsdienst. Consignatie kan ook worden ingesteld om (bijvoorbeeld door ziekte) uitgevallen medewerkers op te vangen, of onvoorziene drukte af te dekken. Uitgang is dat er tijdens consignatie niet wordt gewerkt, tenzij. Voor die beschikbaarheid geeft men een nominale vergoeding. Mocht de optie tot werken worden gelicht, dan zijn dat gewoon arbeidsuren.

Het klinkt alsof deze onderneming groot genoeg is om een OR te hebben. Misschien is het een goed idee deze constructie eens met hen te bespreken. Of, als die er nog niet is, er één op te richten. Op dit moment klinkt de consignatiedienst meer als overwerk dan als beschikbaarheid voor noodgevallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Helixes op 11-08-2021 13:17 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Absurde regeling.

Ik heb ook weleens standby dienst gedraaid, derdelijns support voor een stukje kritieke software bij een grote organisatie. Responstijden waren redelijk; een kwartier om te reageren, half uur om ingelogd te zijn op de VPN of iets dergelijks. Een snelle boodschap of sporten in de buurt was dus te doen.

Dat leverde ruwweg 5 euro bruto op per uur standby; dus ruim 600 euro voor een weekje standby staan. Uren leverden 125%, 150% of 200% op, afhankelijk van dag en tijdstip, minimale tijd één uur per incident, maarrrrr wij maken goede software en de eerste en tweede lijn waren erg capabel, dus ik heb nooit een incident hoeven afhandelen, behalve ooit een oefening :D

600 euro bruto vergoeding dus voor een weekje ongemak. Mooi meegenomen, maar significant minder had het ook niet moeten zijn, dan had ik het niet gedaan.

50 euro bruto en een dagje vrij voor een hele week doorwerken is echt absurd 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door eamelink op 11-08-2021 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wat je beschrijft, en zoals hierboven wel meerder keren opgemerkt, dit is geen stand-by of consignatie.

Dit is gewoon iets dat als ploegendienst ingevuld moet worden, met bijbehorende verloning.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:51

mwa

Zo dat klinkt als mijn oude werkgever uit Utrecht.. waardeloos arbeidsvoorwaarden op deze manier.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Misschien dat iemand het al gezegd heeft (:+), maar: WTF. Op zaterdag 35 telefoontjes afhandelen en dan niet betaald krijgen... "niet helemaal fair" dekt de lading niet bepaald, dat is gewoon een normale werkdag maar dan in het weekend.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 14:06
Wij hebben een consignatievergoeding, soort standby vergoeding. Komt op 170,- euro voor 7 dagen.
Maar zodra mijn pieper gaat dan ga ik dat ook boeken als daadwerkelijk gewerkt consignatieuur (of uren natuurlijk). Dat geldt al helemaal voor telefoontjes.
Had het 2 weken geleden, na mijn werktijd (had consignatiedienst) werd ik gebeld voor wat vragen die zijdelings met de consignatie te maken hadden. Heb die uren gewoon als (consignatie)overwerk geboekt.
Doen ze ook niet moeilijk over.
Normaal gesproken zou ik de werk telefoon niet opgenomen hebben, maar ik had dus dienst.

Zoals anderen ook al aangeven, dit klinkt als normale werkdagen en niet als een consignatie. Ze komen er zo lekker goedkoop vanaf. Maar dit kan volgens mij niet echt door de beugel.

Wat zeggen jullie arbeidsvoorwaarden over consignatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PassY-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-12-2021
mijn 1ste reactie is: Hier word een hele afdeling flink en knetterhard genaait! En niet zo'n klein beetje ook

loop zelf 1x in de 8 weken 24x7. Krijg een standaard bedrag daarvoor, en dan nog per uur betaald worden a 150%. En 5m werk is 1 uur.
Tevens zit er nog een bedrijf tussen die de call aanneemt, dus ook geen direct klant contact, wel zo fijn midden in de nacht.

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Nog iets voor je normale werkdag: Hebben jullie vastgelegde pauzes? Of moet je dan ook beschikbaar zijn en je broodje naar binnen proppen als je rust lijkt te hebben? Als je pauze niet vast ligt, is deze in de basis doorbetaald.

Daarmee zou je dus op een ploegendienstsysteem moeten uitkomen. Kan je de klanten ook vanaf 7 uur al te woord staan (dan geldt immers toch geen nachttoeslag) en dan dus 7-15 en 14-22 draaien. Qua invulling zal dat nog best lastig worden, want 7/7 dienst zonder volcontinue is redelijk uitzonderlijk buiten de scheepvaart, maar daar is het 12 op 12 af en compenseert dat zo. Maar dat is het probleem van je werkgever.

[ Voor 59% gewijzigd door Pizza_Boom op 11-08-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:52
even de regels:

ik twijfel even of bereikbaarheid altijd telt als werktijd of alleen de tijd dat je daadwerkelijk aan de telefoon zit.

Om te beginnen is het totaal aantal uren
contract + overwerk / verdienste > minium loon, dan is het toegestaan, indien dit lager is dient dit aangevuld te worden tot tenminste minium loon per uur.

mijn mening:

tegenwoordig werken we steeds minder dan 40 uur, buiten start ups, zie ik zelden bedrijven die verwachten dat hun medewerkers meer dan 40 uur werken.

Effectief verwacht jou werkgever dat je dus,

1 keer per zes weken:
van 17:00 tot 22:00 uur en vanaf 08:00 tot 09.00, en in het weekend van 08:00 tot 22:00

en
1 x per zes weken standby dienst, haal niet helemaal uit je verhaal maar ook
van 17:00 tot 22:00 uur en vanaf 08:00 tot 09.00, en in het weekend van 08:00 tot 22:00

moeten draaien.

dat komt neer op: 5x 5 + 5x1, + 2x14
extra moet werken, 58 uur extra moet werken. * 2
= 116 uur per zes weken extra moet draaien.
oftewel: 19,33 uur per week extra

oftewel je werkgever, dient maar een partimer aan te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:51
Dit is een zeer, zeer karige regeling die mogelijk ook nog eens de arbeidstijdenwet overtreedt, maar dat is al heel vaak gezegd hierboven.
Maar bij zoveel storingen vraag ik me af of het niet ook regelmatig voorkomt dat je twee of meer klanten tegelijk moet helpen? Hoe gaat dat dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tamegotchi
Woow,

Zo veel reacties had ik niet meteen verwacht. Ik ga ze vanavond nog even rustig doorlezen.

Ik begrijp wel uit alle reacties dat we hier als afdeling wel wat mee moeten doen. De pech is ook zo, dat niet alle collega's dezelfde kennis in huis hebben, en dus ook nog vaak je collega's aan het helpen bent als je geen dienst hebt.

Eigenlijk is het te zot voor woorden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tamegotchi schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:03:
Woow,

Zo veel reacties had ik niet meteen verwacht. Ik ga ze vanavond nog even rustig doorlezen.

Ik begrijp wel uit alle reacties dat we hier als afdeling wel wat mee moeten doen. De pech is ook zo, dat niet alle collega's dezelfde kennis in huis hebben, en dus ook nog vaak je collega's aan het helpen bent als je geen dienst hebt.

Dan klinkt het al helemaal alsof je 'gewoon' aan het werk bent. Dit is geen consignatie meer.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 20:48
Los van de karige beloning zit je volgens mij ook tegen het randje aan van wat toegestaan is volgens de Arbeidstijdenwet, zo niet er overheen. Zeker tijdens een dienst waarbij je veel telefoontjes binnenkrijgt.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:20

Marc H

- - Is wakker - -

Tamegotchi schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:03:
Woow,

Inderdaad, absurd. Voor dat soort volume van calls moet je gewoon een een bemande skilled servicedesk hebben, op kantoor. Geen standby dienstje waar amper vergoeding voor staat.

Het belangrijkste is dat jullie samen één lijn trekken. Laat je niet door de directie tegen elkaar uitspelen. Natuurlijk gaat de directie tegenspartelen.

Ik vraag mij één ding nog af, moeten klanten betalen als ze bellen of is het een extra service die de klant niets kost als ze alleen maar even een telefoontje doen.
GreatDictator schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:54:
Los van de karige beloning zit je volgens mij ook tegen het randje aan van wat toegestaan is volgens de Arbeidstijdenwet, zo niet er overheen. Zeker tijdens een dienst waarbij je veel telefoontjes binnenkrijgt.
Het is geen standby dienst, maar gewoon structureel werk, en waarschijnlijk zelfs op deze manier niet toegestaan. Eens met een bond overleggen?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:36
Jullie werken zo snel uitgerekend per persoon minimaal 40 uur per maand gratis extra. Vast een blije werkgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:56

macnerd

No Apples please :-)

Helixes schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:13:
Het klinkt alsof deze onderneming groot genoeg is om een OR te hebben. Misschien is het een goed idee deze constructie eens met hen te bespreken. Of, als die er nog niet is, er één op te richten. Op dit moment klinkt de consignatiedienst meer als overwerk dan als beschikbaarheid voor noodgevallen.
Goed punt. Vanaf 50 werknemers is dit zelfs verplicht, en de OR heeft diverse rechten. Bijkomend voordeel: je kunt als lid van de OR niet zomaar worden ontslagen.
Bron: Wikipedia: Ondernemingsraad (Nederland)

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zoals ik het lees zijn er 6 man op de afdeling. Zal nog wat mensen met sales functie zijn dan heb je het wel gehad. Zit je nog lang niet aan 50 man personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

delpit schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:27:
Jullie werken zo snel uitgerekend per persoon minimaal 40 uur per maand gratis extra. Vast een blije werkgever
Zijn werkgever zit de hele avond schaterlachend op de bank. Je kunt niet makkelijker geld verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-06 15:08

mr.paaJ

generatie cmd+z

Waarom zijn er überhaupt zoveel meldingen, moet er niet iets aan QC gedaan worden? Los die problemen op, dan bellen ze ook minder.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mr.paaJ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:45:
Waarom zijn er überhaupt zoveel meldingen, moet er niet iets aan QC gedaan worden? Los die problemen op, dan bellen ze ook minder.
Je weet niet hoe groot het bedrijf is, wat ze precies verkopen en hoeveel klanten ze hebben. Hoe weet je dan of het veel meldingen zijn?

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Die baas heeft het goed voor elkaar zo. In feite levert hem dit bijna gratis een ruime FTE op. Maar het lijkt er toch een beetje op dat zoiets wel mag: https://www.rijksoverheid...proepdiensten-consignatie

Persoonlijk vind ik het in elk geval niet redelijk, dergelijke aantallen storingen tijdens je "vrije" dag/avond. Ik zou het wel weten: als ik vanavond 2 uur aan de telefoon zit, ben ik morgen tenminste 2 uur later. Maar goed, dat is altijd makkelijker gezegd dan gedaan. Dat werkt alleen als al je collega's meedoen en/of je bent bereid je baan op het spel te zetten.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

<knipje>

Door de weeks zijn het aantal telefoontjes buiten kantoortijd zo rond de 2/5 per avond.
In het weekend verschilt dat. de afgelopen zaterdagen hadden we er ongeveer 20/35 en zondag rond de 10. Let op, het komt ook af en toe voor dat je maar 12 telefoontjes het hele weekend heb, maar dat komt niet heel vaak voor.
<knipje>
Maar 12 telefoontjes in het hele weekend?
Ik heb een heel erg drukke stand-by week als ik meer dan 5 telefoontjes in de hele week heb.

Echt: of er zijn te weinig mensen die jullie werk doen, of jullie hebben gruwelijk veel klanten, of er moet eens serieus gekeken worden naar jullie producten als er zoveel storingen zijn.

Om je een idee te geven: ik heb 1x per 7 weken een week stand-by. Onze vergoeding is (vanaf 1 oktober) 270 euro per week. Tijd = tijd, ongeacht of je naar een klant toe moet of op de bank aan de telefoon zit. En daar gelden ook weer compensatieregelingen voor (150%/175%/200% afhankelijk van tijdstip en dag dat je in de weer moet.
Daar staat wel tegenover dat je 24 uur per dag die hele week beschikbaar moet zijn (response tijd binnen 1 uur).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Anoniem: 217290

50 euro.. telefoontjes niet mogen schrijven en dan zo veel meldingen... dit klinkt als slavendrijver...

Als 1ste en 2de lijns had ik 600 euro bruto per week standby. We hadden gemiddeld 1-2 meldingen per week op 24/7 en telefoontjes korter dan 15 minuten schreven we over het algemeen niet ook al mochten we dat wel. Inzet was altijd schrijven als overuren. Na 4 uur in de nacht en voor 7 uur in de ochtend de deur uit was de werkdag vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
NielsFL schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:03:
Die baas heeft het goed voor elkaar zo. In feite levert hem dit bijna gratis een ruime FTE op. Maar het lijkt er toch een beetje op dat zoiets wel mag: https://www.rijksoverheid...proepdiensten-consignatie

Persoonlijk vind ik het in elk geval niet redelijk, dergelijke aantallen storingen tijdens je "vrije" dag/avond. Ik zou het wel weten: als ik vanavond 2 uur aan de telefoon zit, ben ik morgen tenminste 2 uur later. Maar goed, dat is altijd makkelijker gezegd dan gedaan. Dat werkt alleen als al je collega's meedoen en/of je bent bereid je baan op het spel te zetten.
Lees die drie voorwaarden uit je link eens.

Wanneer er standaard elke 'consignatiedienst' meedere telefoontjes binnenkomen (tot tientallen aan toe op een 'normale' weekenddag), dan voldoet de dienst niet aan voorwaarde 3. Dat er gewerkt moet worden is in dit geval niet onvoorzien.

Dat wordt nogal versterkt doordat de werkgever kennelijk contracten verkoopt aan klanten met serviceverlening tot 22.00 's avonds en in het weekend. De klant gaat er dan simpelweg vanuit dat binnen die tijden de reguliere dienstverlening geleverd wordt. Dus moet de werkgever er gewoon voor zorgen dat er op die tijdstippen reguliere diensten (met verschoven werkuren) gedraaid worden door een deel van het personeel.

Maar ook wanneer je zo creatief bent om het werk van TS toch onder een consignatiedienst te scharen, dan nog mag het niet zoals het nu is ingericht. Het is weliswaar niet verplicht om voor 'het beschikbaar zijn' een vergoeding te betalen. Maar het is wel verplicht om de daadwerkelijk gewerkte uren volledig te vergoeden. Hetzij met tijd voor tijd, hetzij door uitbetaling als overwerk.

[ Voor 11% gewijzigd door Ivow85 op 12-08-2021 08:43 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

NielsFL schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:03:
En lees ook het kopje "Arbeidstijd begint na oproep".

Gratis telefoontjes beantwoorden omdat dat geen werk zou zijn is leuk bedacht, maar zo hoef je een helpdeskmedewerker bij wijze van spreken überhaupt nooit salaris uit te betalen. Lijkt me nogal wiedes dat dat zoiets niet mag.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:17

Nikeo

Jawelles

Hoe is dit in vredesnaam ooit zo gegroeid en geaccepteerd vraag ik me af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:45
Ik heb even mijn CAO erbij gezocht (CAO Zoetwarenindustrie p.34). Consignatie geldt hierbij vooral/alleen voor Technische Dienst. Hierbij zal telefonische ondersteuning niet apart gerekend worden, maar die zal doorgaans van korte duur zijn, anders zal betreffende persoon naar de fabriek komen en sprake zijn van een extra gang:
ARTIKEL 27
CONSIGNATIE
1 De vergoeding voor consignatie bedraagt voor elk etmaal consignatie
2 uurlonen per 24 uur op maandag t/m vrijdag en 5 uurlonen per 24 uur op
zaterdag, zondag en feestdagen. De werknemer die minder dan 24 uur is
geconsigneerd, ontvangt een beloning naar evenredigheid.
Voor zover hogere vergoedingen reeds bestaan, blijven deze gehandhaafd,
totdat de cao- regeling gelijk is aan het niveau van de ondernemingsregeling.
2 Indien de geconsigneerde werknemer wordt opgeroepen, wordt dit gelijk
gesteld aan een extra gang en wordt boven op de genoemde vergoeding
ook de in artikel 26 genoemde vergoeding toegekend.
3 Indien de werknemer in consignatiedienst wordt opgeroepen, ontvangt hij
de reiskosten, volgens de bij de werkgever geldende reiskostenregeling.

ARTIKEL 26
VERGOEDING BIJ EXTRA GANG
De werknemer die voor het verrichten van overwerk een extra gang naar het
bedrijf moet maken, krijgt ten minste 2 uren als overwerk uitbetaald. Als het
overwerk in combinatie met een extra gang naar het bedrijf langer duurt dan
2 uur, wordt uitsluitend het daadwerkelijk aantal uren als overwerk uitbetaald.
Kortom, als je hier een week consignatie draait, levert dat 20 uur (5*2+2*5) op, exclusief daadwerkelijk opgekomen uren. Hoewel ik niet weet hoe het werkt wanneer je 8 uur per dag werkt, dan is geldt voor die uren wellicht geen toeslag, en zou je dus voor 5*1,33+2*5 uur = 16,7 uur op de rol staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Wild Chocolate op 12-08-2021 11:46 ]

iRacing Profiel

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Nikeo schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:30:
Dat vraag ik mij ook af :? dit klinkt gewoon als een helpdesk die in het weekend ook bereikbaar is, alleen is het dan je eigen tijd. Waarom accepteer je zoiets?

Ik heb vroeger ook wel eens consignatiediensten gehad, in vijf jaar tijd (1x per 8 weken) ben ik misschien.. drie keer gebeld? Een keer een mailserver die echt dood was, een coreswitch in het datacenter die midden in de nacht ging rebooten, en het laatste weet ik al niet eens meer. Daar kreeg ik 150 euro per week voor, gewerkte uren kon je later vrij nemen, en je kon je nachtrust altijd inhalen. Als je tot 2u snachts bezig was met iets, hoefde je de volgende dag echt niet om 8u op kantoor te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Widow op 12-08-2021 13:51 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Tamegotchi
Widow schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:48:
[...]

Dat vraag ik mij ook af :? dit klinkt gewoon als een helpdesk die in het weekend ook bereikbaar is, alleen is het dan je eigen tijd. Waarom accepteer je zoiets?

Ik heb vroeger ook wel eens consignatiediensten gehad, in vijf jaar tijd (1x per 8 weken) ben ik misschien.. drie keer gebeld? Een keer een mailserver die echt dood was, een coreswitch in het datacenter die midden in de nacht ging rebooten, en het laatste weet ik al niet eens meer. Daar kreeg ik 150 euro per week voor, gewerkte uren kon je later vrij nemen, en je kon je nachtrust altijd inhalen. Als je tot 2u snachts bezig was met iets, hoefde je de volgende dag echt niet om 8u op kantoor te zijn.
Tja..... Geen idee eigenlijk. Vroeger, praat ik over 13 jaar geleden waren het hooguit 4 telefoontjes in het weekend.
Elke keer werd het iets drukker. Nu is de druk gewoon te hoog.

iRacing Profiel

• Tamegotchi
Pietervs schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:08:
[...]

Maar 12 telefoontjes in het hele weekend?
Ik heb een heel erg drukke stand-by week als ik meer dan 5 telefoontjes in de hele week heb.

Echt: of er zijn te weinig mensen die jullie werk doen, of jullie hebben gruwelijk veel klanten, of er moet eens serieus gekeken worden naar jullie producten als er zoveel storingen zijn.

Om je een idee te geven: ik heb 1x per 7 weken een week stand-by. Onze vergoeding is (vanaf 1 oktober) 270 euro per week. Tijd = tijd, ongeacht of je naar een klant toe moet of op de bank aan de telefoon zit. En daar gelden ook weer compensatieregelingen voor (150%/175%/200% afhankelijk van tijdstip en dag dat je in de weer moet.
Daar staat wel tegenover dat je 24 uur per dag die hele week beschikbaar moet zijn (response tijd binnen 1 uur).
Wij hebben gewoon heel veel contracten uit staan bij klanten.
De producten verbeteren heeft helaas geen zin. als er en switch uit staat of er een foutmelding op het scherm staat wordt er al gebeld. Vaak is het een reset uitvoeren of een paar kabels laten controleren. Je moet eens weten wat mensen allemaal doen met de apparatuur, je ze vervolgens aa nde lijn hebt..... Nee ik heb echt niks gedaan. En vervolgens na een half uur ermee komen, owja ik heb wel iets verplaatst 8)7

iRacing Profiel

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-06 15:08

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ah vooral externe problemen dan, daar kun je weinig mee idd, ik kreeg een tijd vooral meldingen over mensen die niet konden inloggen en die dan hun eigen email verkeerd schreven. 🙃

Maar dan is het helemaal raar dat jullie er privé voor moeten opdraaien.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
Jullie werkgever kan zich in de handjes wrijven. Wat een gratis uurtjes allemaal! Heerlijk die plichtsgetrouwe werkmiertjes.

Nee, hier moeten jullie iets mee, want 35 telefoontjes krijgen is echt gewoon knetterhard werken. Wat een idioterie zeg.

Van 8 tot 22, dus 14 uur en dan 35 telefoontjes. Elke 20 a 25 minuten een telefoontje. Rot toch op zeg, dat is gewoon meer dan fulltime aan de bak.

[ Voor 22% gewijzigd door armageddon_2k1 op 12-08-2021 16:33 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 05-06 17:41
Tamegotchi schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:08:
[...]

De producten verbeteren heeft helaas geen zin. als er en switch uit staat of er een foutmelding op het scherm staat wordt er al gebeld. Vaak is het een reset uitvoeren of een paar kabels laten controleren. Je moet eens weten wat mensen allemaal doen met de apparatuur, je ze vervolgens aa nde lijn hebt..... Nee ik heb echt niks gedaan. En vervolgens na een half uur ermee komen, owja ik heb wel iets verplaatst 8)7
Ik wil hier nog wel even op ingaan, als aanvulling op de uitbuitvergoeding waar het al genoeg over is gegaan.

Zowel jullie als jullie baas zullen zich iets moeten gaan realiseren. Namelijk dat zelfs een rijkelijke vergoeding er niet voor gaat zorgen dat het een werkbaardere situatie wordt. De truuk is dan ook om de pijn niet alleen bij de werknemer neer te leggen, maar ook direct door te rekenen aan de klant. Het product verbeteren is schijnbaar lastig, nou oké, maar je kunt het wel juridisch beter in laten kaderen. Dat is gunstig voor zowel jullie als voor de werkgever. Die pijn moet kunnen worden doorgegeven door met starttijden te gaan werken. Dus ook al is een probleem binnen 1 minuut opgelost, er wordt toch gewoon een half uur gerekend.

Kom je onsite en het blijkt een gevalletje aantoonbare pebcak te zijn, dan worden deze uren gewoon in rekening gebracht, vermenigvuldigd met de onregelmatigheidstoeslag. Dat moet zo'n klant ook echt wel snappen. Als ze het zelf verneukt hebben dan valt dat natuurlijk niet onder de SLA. Zoiets is niet meer dan logisch. Zoiets is vaak ook een standaardonderdeel van een SLA of onderhoudscontract. Neem Ziggo als voorbeeld. Als jij thuis een monteur op komt laten lopen draven "omdat ik geen internet heb" en het blijkt dat iemand in de router heeft lopen rondklikken en allerlei settings veranderd, of jouw eigen netwerkkabel heeft een breuk, of je Windows was gewoon kapot, dan gaat Ziggo echt wel gewoon een factuur sturen. En terecht.

Hierdoor zul je zien dat klanten veel bewuster omgaan met hun calls en in algemenere zin meer gefocust zijn op betrouwbaarheid. Klanten maken altijd een kosten-batenanalyse. Nu gaat het zo: ok, iets is kapot. Het kost me nu niks om gewoon maar te bellen. Dus interesseert mij het als zo'n gastje op 3 uur 's nachts uit bed wordt gebeld. Daar betalen we toch voor? Sowieso niks te verliezen.

Of hoe het ook kan: ja, er is iets kapot, maar Pietje heeft gisteren wel dit en dat gedaan, misschien moet ik toch maar even hem bellen, want anders gaat het misschien wel €250 kosten als het onze schuld blijkt te zijn. Of misschien kan het sowieso wel wachten tot morgenvroeg.

Het klinkt gewoon alsof het businessmodel van heel die SLA's bij jullie volslagen achterhaald en totaal niet doordacht is. Ik ben geen commerciële jongen, maar degene die dat heeft bedacht mogen ze wel een keer een schop verkopen. Tegen wat ik aanneem een fixed price onbeperkt de stront van anderen opruimen is het slechtst doordachte businessmodel ooit. En ja dat geld gaat ergens vandaan moeten komen. Dat komt nu van jullie.

En ga vooral rondkijken naar een andere baan

[ Voor 0% gewijzigd door HarmoniousVibe op 12-08-2021 19:04 . Reden: typo ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
@HarmoniousVibe Je brengt erg goed over wat ik ook in mijn hoofd had, maar de juiste woorden niet voor kon vinden!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Ja, dat ken ik. Laatst 4 uur met een klant aan de lijn gezeten want ze hadden een stroomstoring gehad en alles werkte behalve de firewall. Internetprovider had gezegd dat er geen problemen waren met het internet. Na 4 uur bleek dat de router uitstond. |:( was gelukkig overdag, niet tijdens de waakdienst.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nikeo schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:30:
Dat vraag ik me niet af. Ik weet uit ervaring dat werknemers vaak niet kritisch denken en het gewoon slikken als hun manager/werkgever zegt dat het normaal is en bij het werk hoort. Zeker als die werknemers wat jonger zijn en nog niet zo goed weten wat normaal is en wat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:53
[...]

Voor dat soort zaken zou ik als werkgever een "telefonisch consult" in rekening brengen, al is het maar 3 tientjes, dan denken ze eerst even na voordat ze bellen. Nu is het toch gratis dus bellen ze inderdaad voor alles. Dat zou wellicht al een hoop telefoontjes schelen...

edit: wat @HarmoniousVibe zegt :z :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

HarmoniousVibe schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 18:32:
[...]

Ik wil hier nog wel even op ingaan, als aanvulling op de uitbuitvergoeding waar het al genoeg over is gegaan.

Zowel jullie als jullie baas zullen zich iets moeten gaan realiseren. Namelijk dat zelfs een rijkelijke vergoeding er niet voor gaat zorgen dat het een werkbaardere situatie wordt. De truuk is dan ook om de pijn niet alleen bij de werknemer neer te leggen, maar ook direct door te rekenen aan de klant. Het product verbeteren is schijnbaar lastig, nou oké, maar je kunt het wel juridisch beter in laten kaderen. Dat is gunstig voor zowel jullie als voor de werkgever. Die pijn moet kunnen worden doorgegeven door met starttijden te gaan werken. Dus ook al is een probleem binnen 1 minuut opgelost, er wordt toch gewoon een half uur gerekend.

Kom je onsite en het blijkt een gevalletje aantoonbare pebcak te zijn, dan worden deze uren gewoon in rekening gebracht, vermenigvuldigd met de onregelmatigheidstoeslag. Dat moet zo'n klant ook echt wel snappen. Als ze het zelf verneukt hebben dan valt dat natuurlijk niet onder de SLA. Zoiets is niet meer dan logisch. Zoiets is vaak ook een standaardonderdeel van een SLA of onderhoudscontract. Neem Ziggo als voorbeeld. Als jij thuis een monteur op komt laten lopen draven "omdat ik geen internet heb" en het blijkt dat iemand in de router heeft lopen rondklikken en allerlei settings veranderd, of jouw eigen netwerkkabel heeft een breuk, of je Windows was gewoon kapot, dan gaat Ziggo echt wel gewoon een factuur sturen. En terecht.

Hierdoor zul je zien dat klanten veel bewuster omgaan met hun calls en in algemenere zin meer gefocust zijn op betrouwbaarheid. Klanten maken altijd een kosten-batenanalyse. Nu gaat het zo: ok, iets is kapot. Het kost me nu niks om gewoon maar te bellen. Dus interesseert mij het als zo'n gastje op 3 uur 's nachts uit bed wordt gebeld. Daar betalen we toch voor? Sowieso niks te verliezen.

Of hoe het ook kan: ja, er is iets kapot, maar Pietje heeft gisteren wel dit en dat gedaan, misschien moet ik toch maar even hem bellen, want anders gaat het misschien wel €250 kosten als het onze schuld blijkt te zijn. Of misschien kan het sowieso wel wachten tot morgenvroeg.

Het klinkt gewoon alsof het businessmodel van heel die SLA's bij jullie volslagen achterhaald en totaal niet doordacht is. Ik ben geen commerciële jongen, maar degene die dat heeft bedacht mogen ze wel een keer een schop verkopen. Tegen wat ik aanneem een fixed price onbeperkt de stront van anderen opruimen is het slechtst doordachte businessmodel ooit. En ja dat geld gaat ergens vandaan moeten komen. Dat komt nu van jullie.

En ga vooral rondkijken naar een andere baan
Ik wil hier nog wel een toevoeging op maken. Het is namelijk wel correct maar o zo irrelevant voor een werknemer. Laten we dat gewoon wel als de hoofdzaak aanhouden. Je tekst is perfect voor de directie daar, niet voor TS.
Zowel jullie als jullie baas zullen zich iets moeten gaan realiseren.
Een werknemer mag mooi betrokkenheid tonen maar het enige wat je hoeft te realiseren is dat je wordt uitgebuit en dat hier een kwestie is van mismanagement en slechte bedrijfsvoering. Een werkgever dient ook voor zijn werknemers te zorgen.
De truuk is dan ook om de pijn niet alleen bij de werknemer neer te leggen, maar ook direct door te rekenen aan de klant.
Dat is iets waar werknemer zich niet zo druk om hoeft te maken. Die moet lekker de focus leggen op zijn eigen werkomstandigheden. Werknemer krijgt een salaris en niet zoals het baasje de echte winsten (en lasten). Iemand is niet voor niets werknemer en niet ondernemer.

Het siert een werknemer om ondernemerschap te tonen, maar ik vind deze situatie zo schandalig dat we naar mijn mening dat station al wel zijn gepasseerd.

----

Edit; nog even een toevoeging van mijn standby dienst.

Er komt een call, we fixen het. Of in elk geval dat we de impact zover mogelijk beperken. Dan is de eerste volgende werkdag het moment dat we hier direct aan gaan zitten om dit tot de details uit te zoeken. Was de "fix" goed en structureel? If so, hoe kon dit gebeuren, wat moet er nog verder gebeuren? Er wordt per omgaande geïnvesteerd om dit direct structureel te fixen, documentatie te schrijven, wat er ook maar benodigd is.

Het punt is, als dat niet gebeurd, dan kappen we allemaal per omgaande met die standby dienst. Om geen calls te krijgen is onze hoogste prio. Als de prio een projectje afmaken is en "dan kijken we wel eens naar dat issue", gaat het gewoon zo erg fout. En directie/management weet dat ook. Derhalve hebben we ook maar 1 call in de ... 3-6 maanden (?).

Vergoeding, iets van 300 euro p/m netto.

----
Nog een extra detail. Ze wilde eerst naar 100 euro p/m en dan een x-bedrag per call (omdat we eigenlijk geen calls hebben). Toen heb ik een simpele vraag gesteld: Jullie willen de gene die alles maken belonen per incident? Wil je hier nu goedkoop over doen? En toen is de 200 naar 300 gezet ;)
----

Jij zit gewoon callcenter te spelen omdat ze schijt aan jullie "consignatie" hebben. Echt waar.

[ Voor 13% gewijzigd door Douweegbertje op 12-08-2021 22:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:43
Ik kan hier met mijn pet echt niet bij. Werken in de avond en in het weekend voor €50 per week?

Ga dan tulpen plukken… :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Doet me overigens denken aan werkgever die mij destijds gratis liet overwerken. Toen ik dat een keer weigerde omdat ik 's avonds al een afspraak had staan was de wereld te klein en ging zijn belang boven mijn afspraak. In de auto gestapt en weg, zoek het maar uit.

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Verenig je als groep, pak er vergelijkbare CAO's bij en ga om tafel met werkgever. De eis is vergelijkbare vergoeding (CAO) en compensatie voor het verleden. Die compensatie geeft je onderhandelingsruimte. Kom je nergens moet je bereid zijn om te staken. Misschien is er iemand lid van een vakbond om hulp te vragen?

Heb je daar allemaal geen zin in, lekker een andere baan zoeken.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Het is ook eigenlijk erg naief om niet lid te zijn van een vakbond. Als het echt spannend wordt tussen werknemer en werkgever trek je als werknemer in je eentje altijd aan het kortste eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wlmpie schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:04:
Het is ook eigenlijk erg naief om niet lid te zijn van een vakbond. Als het echt spannend wordt tussen werknemer en werkgever trek je als werknemer in je eentje altijd aan het kortste eind.
In een klein bedrijf levert lidmaatschap van een vakbond je niet altijd veel op. Als je collega's geen lid zijn, of ondanks die vakbond te timide om voor hun rechten op te komen, dan krijg je alsnog in je eentje niet veel voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Nu grote NL corp: 250 bruto per maand + 150% uren en bij langere incident standaard volgende ochtend vrij.

Ik heb zelf vroeger ook iets vergelijkbaars meegemaakt bij een retail software producent, maar mijn hele team vond dat normaal en hart voor de zaak. Ik vond het niet normaal, omdat deze uren 150 euro per uur werden door gefactuureerd. Daarnaast kon je reistijd ook niet boeken als werktijd. Ik was vaak om 3 uur in de nacht uit bed voor 4 euro bruto (15 minuten schrijven). Ben gauw weggegaan bij die toko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 05-06 17:41
Douweegbertje schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:17:
[...]

Ik wil hier nog wel een toevoeging op maken. Het is namelijk wel correct maar o zo irrelevant voor een werknemer. Laten we dat gewoon wel als de hoofdzaak aanhouden. Je tekst is perfect voor de directie daar, niet voor TS.

[...]

Een werknemer mag mooi betrokkenheid tonen maar het enige wat je hoeft te realiseren is dat je wordt uitgebuit en dat hier een kwestie is van mismanagement en slechte bedrijfsvoering. Een werkgever dient ook voor zijn werknemers te zorgen.

[...]

Dat is iets waar werknemer zich niet zo druk om hoeft te maken. Die moet lekker de focus leggen op zijn eigen werkomstandigheden. Werknemer krijgt een salaris en niet zoals het baasje de echte winsten (en lasten). Iemand is niet voor niets werknemer en niet ondernemer.

Het siert een werknemer om ondernemerschap te tonen, maar ik vind deze situatie zo schandalig dat we naar mijn mening dat station al wel zijn gepasseerd.

[...]
Strikt genomen is de relatie tussen het bedrijf en de klant inderdaad niet de directe zorg van de werknemer. Dat ben ik met je eens. Echter kun je mijns inziens wel onderkennen dat in dit geval de aard van deze relatie wel van directe invloed is op je eigen werkomstandigheden.

En ik zou er als ik het verhaal zo hoor geen vertrouwen in hebben dat het management op eigen initiatief er wat aan gaat doen om de klantrelatie beter in te kleden, waardoor er ook ruimte ontstaat voor verbetering van de werkomstandigheden.

En wat is het alternatief? Als er niks gebeurt dat is het wachten op burnouts, hoog verloop, verlies van efficiëntie en kwaliteit en uiteindelijk de teloorgang van de onderneming. Maar goed, TS kan inderdaad altijd rond gaan kijken, en dat raad ik hem ook aan op het einde.

Maar of TS weg wil hangt ook af van andere factoren natuurlijk, dus als je aan het paard wilt gaan trekken dan is dat mijns inziens de hoek waar het meeste winst te behalen valt. Je kunt wel puur en alleen op arbeidsvoorwaarden gaan zitten, maar ik weet nu al dat dat geen zoden aan de dijk gaat zetten. Mensen betalen voor die enorme hoeveelheid werk is voor de werkgever ook niet te doen, dus die onderhandelingsruimte ís er gewoon niet. Of niet genoeg in ieder geval.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat ik lees in alle reacties is terecht.
Even wel iets toevoegen.

De werkgever hoeft geen kwade zin te hebben. Dit kan gaandeweg de tijd gewoon zo gegroeid zijn en als er niemand klaagt staat niemand er bij stil.

Ik zou dus zeker gewoon zonder directe veroordeling het gesprek aan gaan als team met de leiding en stellen dat de huidige situatie onredelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 23:51
Jezus voor wat jij ervoor krijgt zou ik het niet eens doen echt onacceptabel gewoon. 50 euro is echt schandalig en dan mag je de uren die je aan de telefoontjes bezig bent nog niet schrijven ook niet.

Heb eens even bij mij gekeken en voor een hele week waakdienst, wel 24x7 van maandag tot maandag, krijg ik 315 euro bruto consignatie vergoeding. Daarnaast mag ik voor elk telefoontje dat ik krijg een uur schrijven a 140% en op zondag 213%. Laatst maar 2 belletjes gehad waarvan 1 belletje maar een minuut en andere een half uur bezig.

Voor 50 euro zou ik echt zeggen doe het maar lekker zelf of ander werk gaan zoeken.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:11
Tamegotchi schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:51:
Tja..... Geen idee eigenlijk. Vroeger, praat ik over 13 jaar geleden waren het hooguit 4 telefoontjes in het weekend.
Elke keer werd het iets drukker. Nu is de druk gewoon te hoog.
Okee, dit geeft wel een beter beeld van de situatie.

Ik begrijp dat er sprake is van een evolutie. Er is ooit gekozen voor een oplossing die toen volstond. Sindsdien is het bedrijf gegroeid, maar de gekozen oplossing is nooit geherevalueerd om te bepalen of die nog bij de situatie past. Dat gebeurt soms.

Ik denk nog steeds dat je werkgever niet gebaat is bij een herevaluatie, of in ieder geval denkt dat dat zo is. Immers, de huidige oplossing werkt, en hij is goedkoop. Maar, daarmee denk ik wel dat de definitie van consignatiedienst zo ver is opgerekt dat het breekpunt ervan al lang is bereikt.

Dat is een zeer goed argument om toch aan te dringen op een analyse van de situatie, en een herijking. Nogmaals, de OR is de beste plaats om dat aan te kaarten (als die er is). Anders zou je kunnen proberen het ter sprake te brengen bij de manager van je team.

Op de lange termijn denk ik dat het management van het bedrijf óók gebaat is bij een herijking. Dit soort zaken gaan vaak ten koste van de motivatie van medewerkers, en ik vermoed dat het het ziekteverzuim ook nog eens in de hand werkt. Om over de kwaliteit van de geboden dienstverlening nog maar te zwijgen...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Pagina: 1