Bluetooth dongle met goed bereik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 23:42
Mijn systeem staat onder mijn bureau en ik wil graag een bluetooth usb dongle met fatsoenlijk bereik voor twee apparaten: een Sony WH1000MX3 headset en een Logitech MX Anywhere2 bluetooth muis.

Met eerdere dongles had ik grote verbindingsproblemen en op basis van de reviews heb ik de Asus USB-BT400 gekocht maar het is geen enkele verbetering. Mijn systeem kan de headset niet vinden tot ik deze onder mijn bureau heb (of de dongle met een usb verlengkabel op mijn bureau leg).

Wat te doen?

[ Voor 44% gewijzigd door nielsgeode op 11-08-2021 10:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ervoor zorgen dat je bluetooth niet gestoord wordt door andere draadloze communicatie apparaten de op dezelfde frequentie werken, waaronder: Wifi, (analoge) audio/video zenders.
Slecht ontworpen voedingen van b.v. led verlichting kunnen onbedoeld flink storen.

Wat je kan doen:
Oorzaak vinden: schakel alle electrische apparaten in je huis uit (groepen in meterkast uitzetten, behalve die waar je pc aan zit, bij de rest van die groep even handmatig stekkers trekken of alles uitzetten, ook wekkers. Alles.). En opnieuw testen.
Werkt het nu beter, dan één voor één alles inschakelen totdat het probleem er weer is.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Als zo'n minescuul ontvangertje achter in je PC zit en er dus een blok metaal + een bureau tussen zit is het niet zo gek dat je een beroerde verbinding hebt ;)

Ik heb dit op werk/thuis opgelost door een ontvanger met een verleng kabel achter de monitor te plakken, aan de onderzijde zodat het kopje er net onder vandaan komt of aan de rand van het bureau zodat het kopje nét boven de rand uitsteekt.
Je ziet er zo amper iets van en het bereik is significant beter omdat er amper tot niets tussen de ontvanger en het ontvangende apparaat zit :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 23:42
sapphire schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:33:
Als zo'n minescuul ontvangertje achter in je PC zit en er dus een blok metaal + een bureau tussen zit is het niet zo gek dat je een beroerde verbinding hebt ;)

Ik heb dit op werk/thuis opgelost door een ontvanger met een verleng kabel achter de monitor te plakken, aan de onderzijde zodat het kopje er net onder vandaan komt of aan de rand van het bureau zodat het kopje nét boven de rand uitsteekt.
Je ziet er zo amper iets van en het bereik is significant beter omdat er amper tot niets tussen de ontvanger en het ontvangende apparaat zit :)
Klinkt logisch, alleen zou ik het liefste iets onder het bureau houden om zo mijn bureablad (de echte, niet de digitale) zo clean mogelijk te houden. Het lijkt er echter op dat vrijwel alle dongles zo klein zijn, tenzij je een PCIe kaart wilt. Of zie je nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Daarom geef ik ook deze optie, als je het netjes doet zie je amper wat.

Op werk achter de monitor zie ik de ontvanger als ik normaal rechtop zit gewoon helemaal niet, kabel loopt achter de monitor met de andere kabels weggewerkt naar de docking station.

Thuis zat de ontvanger achter het bureaublad, dus de dunne kant die tegen de muur zit. Klopje stak een paar mm uit boven het blad maar naast de monitorvoet valt dat amper op tenzij je dat weet. 0 kabels in zicht dus :)

Zowel thuis als werk maar 1 kabel op bureau en dat is voor mijn toetsenbord :) (OK op werk nog 10cm naar de draadloze lader :+ )

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

sapphire schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:33:
Ik had uit de TS begrepen dat hij dat al geprobeerd had.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

remco_k schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:15:
[...]

Ik had uit de TS begrepen dat hij dat al geprobeerd had.
Mijn systeem kan de headset niet vinden tot ik deze onder mijn bureau heb (of de dongle met een usb verlengkabel op mijn bureau leg).
Headset werkt als de dongle in de PC zit en headset onder het bureau gehouden word OF als de dongle boven het bureau komt.

Logisch want er zit een antenne van niets in zo'n dongle dus het bereik is beperkt net als bij vrijwel alle BT en wireless dongles van randapparatuur op 2,4Ghz.

Dus je opties zijn een PCI-e kaartje waar meestal een M.2 kaartje opzit met externe antenne's, USB dongle met een externe antenne of gewoon de dongle omhoog plaatsen en netjes wegwerken .

Als voorbeeld, mijn Logitech G935 headset met dongle (op 2,4Ghz net als BT) werkt als deze achter de PC zit op 1m nog slecht. Met een verloopje komt deze nu 1cm boven de PC behuizing uit en werkt het tot een paar meter rondom de PC prima. Steekt hij volledig boven de PC uit red ik de hele beneden etage, verschil in positie is misschien 10cm.

Dus als de dongle omhoog gaat los je het denk wel op maar ik snap dat je geen dingetje in zicht wilt, vandaar mijn wegwerk opties :)

Gabriël AM5

Pagina: 1