Intel AC7260 wifi kaart in Laptop - Dualband antenne nodig??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake88
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-08-2021
Goedenavond,

Ik heb recent de volgende Dualband wifi kaart aangeschaft voor mijn Asus Laptop:
Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260

Ik gebruik deze met een Asus N551JQ laptop uit 2014. Er zat standaard een cheapo 2.4 GHz adapter in uit 2012 en buiten dat het bereik slecht was, was de internetsnelheid om te huilen.

Nu heb ik sinds vandaag de nieuwe kaart (Intel AC7260) erin gezet en zowel bluetooth als 2.4/5Ghz zijn vele malen sneller..

Nu het probleem; de kaart valt ongeveer elke 20 minuten uit (ik zie dan ook fysiek het netwerk icoon rechtsonderin wegvallen. Als ik dan snel Device Manager open zie ik dat de kaart weg is, en na zo'n 15 seconden ineens weer wordt opgepikt)

Het enige wat ik online kon vinden is dat dit probleem vaak wordt veroorzaakt door een te hoge terugslag van zendvermogen (verkeerde SWR (tuning) in antenne) omdat mijn laptop waarschijnlijk een 2.4 GHz monoband antenne heeft, net als vele andere laptops uit dit bouwjaar, en dus zou hij niet geschikt kunnen zijn voor deze dualband kaart waardoor hij loeiheet kan worden.

Dit is echter de theorie, maar ik heb geen idee of dit ook daadwerkelijk het probleem is.

Mijn gedachtegang was; 2x 2450 MHz is ook bijna 5 GHz, maar wellicht heb ik hier toch te simpel over gedacht..

Op internet kom ik niet veel tegen behalve dat het wellicht een antenne probleem is, en de kaart zichzelf mogelijk ter bescherming uitschakelt.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen en zijn er mensen die een goede interne dualband antenne weten te vinden voor een laptop?

Ik kom er wel een aantal tegen maar die hebben geen recensies of merknaam.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via rens-br op 24-08-2021 12:10)

• Jake88
Ben er uiteindelijk niet achter gekomen waar het probleem zat dus heb een andere kaart besteld die wel werkt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is erg vergezocht.

De ideale dipoolantenne is 1/2 lambda (golflengte), maar dat zie je zelden terug in dit soort kleine apparaten. Gangbaarder is 1/4 lambda. 2.4GHz heeft een golflengte van zo'n 12cm, dus de antennes zijn meestal ongeveer 3cm lang. 5GHz is een bredere band (van 5170MHz tot 5710MHz), maar gemiddeld komt het neer op ongeveer 5.5cm gofllengte..De helft daarvan is 2.75cm. Dat is niet exact 3cm, maar het zit dicht genoeg in de buurt dat een antenne hooguit een klein beetje inefficient zal zijn. Dat effect is bij de veelgebruikte kanaal 36+80 nog minder, dan zit je op 5.75cm, oftewel 1/2 lambta is 2.875.

Veel meer voor de hand liggend: een oude WIFi-n single band NIC vreet veel minder stroom dan een nieuwe WIFi-ac adapter. Ik vermoed dat je laptop simpelweg niet genoeg stroom voor dat ding kan leveren. Dan zakt de voltage in totdat de WiFi SoC uitvalt. Na tijdje rust stijgt voltage op de mPCIe slot weer zodat het wakker kan worden.

Overigens gaat het vaak zat goed. Ik heb dezelfde AC7260 in een Lenovo X220 uit 2011. Er is van alles en nogwat mis aan dat bejaard gevalletje, met name rondom voeding, maar zolang rest laptop niet uitvalt is WIFi stabiel.

Trouwens, het kan ook puur software zijn. Boot eens met een Linux LiveUSB stick en kijk of het dan stabiel is. Zo nee, hardwareprobleem. Zo ja, softwareprobleem. Windows drivers en power management settings nog eens onder de loep nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake88
dion_b schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:34:
Dat is erg vergezocht.

De ideale dipoolantenne is 1/2 lambda (golflengte), maar dat zie je zelden terug in dit soort kleine apparaten. Gangbaarder is 1/4 lambda. 2.4GHz heeft een golflengte van zo'n 12cm, dus de antennes zijn meestal ongeveer 3cm lang. 5GHz is een bredere band (van 5170MHz tot 5710MHz), maar gemiddeld komt het neer op ongeveer 5.5cm gofllengte..De helft daarvan is 2.75cm. Dat is niet exact 3cm, maar het zit dicht genoeg in de buurt dat een antenne hooguit een klein beetje inefficient zal zijn. Dat effect is bij de veelgebruikte kanaal 36+80 nog minder, dan zit je op 5.75cm, oftewel 1/2 lambta is 2.875.

Veel meer voor de hand liggend: een oude WIFi-n single band NIC vreet veel minder stroom dan een nieuwe WIFi-ac adapter. Ik vermoed dat je laptop simpelweg niet genoeg stroom voor dat ding kan leveren. Dan zakt de voltage in totdat de WiFi SoC uitvalt. Na tijdje rust stijgt voltage op de mPCIe slot weer zodat het wakker kan worden.

Overigens gaat het vaak zat goed. Ik heb dezelfde AC7260 in een Lenovo X220 uit 2011. Er is van alles en nogwat mis aan dat bejaard gevalletje, met name rondom voeding, maar zolang rest laptop niet uitvalt is WIFi stabiel.

Trouwens, het kan ook puur software zijn. Boot eens met een Linux LiveUSB stick en kijk of het dan stabiel is. Zo nee, hardwareprobleem. Zo ja, softwareprobleem. Windows drivers en power management settings nog eens onder de loep nemen.
Bedankt voor het meedenken! Ik heb in een nieuwere driver versie de 5 GHz radio kunnen uitzetten, en op 2.4 GHz lijkt het goed te gaan.. Ik heb reeds gekeken bij de power settings en ingesteld dat de computer de kaart niet mag uitzetten om stroom te besparen. Op 2.4 GHz gaat het voor alsnog goed, dan vraag ik mij af; gebruikt de kaart dan zoveel meer stroom op 5 GHz? (zou kunnen naturlijk want de throughput is vele malen hoger)

Het zou inderdaad kunnen zijn dat hij niet genoeg stroom krijgt, ik heb geprobeerd om het zendvermogen van 5 naar 1 te zetten, en dit lijkt iets stabieler te draaien, maar alsnog gaat hij op een gegeven moment down. Als ik een willekeurige torrent aan zet, dan is hij binnen een minuut al offline op 5GHz.

Stel dat het wel de power is, lijkt het me vergezocht om hier zelf nog iets aan te kunnen doen..
Ik draai de meest recente bios versie, en verder is er niet veel te configureren qua power delivery.

Ik ben nu niet thuis maar op locatie voor werk (zul je net zien) maar ik ga zeker proberen of ik morgen een usb stick kan vinden en een test onder linux kan draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Jake88 op 10-08-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jake88 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:45:
[...]

Bedankt voor het meedenken! Ik heb in een nieuwere driver versie de 5 GHz radio kunnen uitzetten, en op 2.4 GHz lijkt het goed te gaan.. Ik heb reeds gekeken bij de power settings en ingesteld dat de computer de kaart niet mag uitzetten om stroom te besparen. Op 2.4 GHz gaat het voor alsnog goed, dan vraag ik mij af; gebruikt de kaart dan zoveel meer stroom op 5 GHz? (zou kunnen naturlijk want de throughput is vele malen hoger)
Ja. Throughput boeit niet zo, wat wel uitmaakt:
- in 2.4GHz mag met max 100mW uitgezonden worden, in 5GHz mag met 200mW-1000mW uitgezonden worden.
- hogere frequenties vereisen meer electrische energie om dezelfde hoeveelheid stralingsenergie in de lucht te krijgen.
Het zou inderdaad kunnen zijn dat hij niet genoeg stroom krijgt, ik heb geprobeerd om het zendvermogen van 5 naar 1 te zetten, en dit lijkt iets stabieler te draaien, maar alsnog gaat hij op een gegeven moment down. Als ik een willekeurige torrent aan zet, dan is hij binnen een minuut al offline op 5GHz.

Stel dat het wel de power is, lijkt het me vergezocht om hier zelf nog iets aan te kunnen doen..
Ik draai de meest recente bios versie, en verder is er niet veel te configureren qua power delivery.
Als het echt hardware is, is een modificatie allicht inderdaad wat uitdagend. Wel kunnen we kijken naar andere settings - Intel drivers hebben veel opties. Kanaalbreedte tot 20MHz beperken icm vermogen beperken kan nog meer helpen (en het blijft sneller dan in 2.4GHz), mogelijk nog wat andere dingen.
Ik ben nu niet thuis maar op locatie voor werk (zul je net zien) maar ik ga zeker proberen of ik morgen een usb stick kan vinden en een test onder linux kan draaien.
Yup, hard vs software zeker weten is altijd nuttig. Scheelt heel veel nutteloos uitzoektijd.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake88
Inmiddels ben ik iets verder gekomen:

Ik zie in de hardware logboeken de volgende foutmeldingen voorbij komen:

Foutmelding 1:

The description for Event ID 7001 from source NETwNb64 cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.

The following information was included with the event:

\Device\NDMP59
Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260

The specified resource type cannot be found in the image file

Foutmelding 2:

The network interface "Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260" has begun resetting. There will be a momentary disruption in network connectivity while the hardware resets. Reason: The network driver requested that it be reset. This network interface has reset 25 time(s) since it was last initialized.

Als iemand een suggestie heeft, verneem ik het graag! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat zegt nog weinig: de driver vroeg reset aan. Dat kan komen door driver issue/conflict, dat kan komen door antenne-feedback zoals je eerst vermoedde, dat kan komen door onvoldoende stroom op mPCIe, het kan komen door iets anders.

Verandert dus niets aan troubleshootstappen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:20
Wordt die adapter niet gewoon veel te heet?
In een laptop die niet voor deze adapter gemaakt is kan hij z'n warmte misschien niet voldoende kwijt en die dingen produceren nogal wat hitte.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jake88
Ben er uiteindelijk niet achter gekomen waar het probleem zat dus heb een andere kaart besteld die wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBOU01
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-09 01:25
Goedemiddag,

Welke adapter heb je uiteindelijk precies besteld?
Heb iemand die tegen hetzelfde probleem aan loopt (zelfde laptop).
Pagina: 1