Wine probleempje

Pagina: 1
Acties:

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Topicstarter
Ik draai op mijn RedHat bak StarCraft onder wine.
Na wat aanloop problemen en 3 verschillende builds wine (:() te hebben geprobeerd draait het nu prima.

StarCraft prefereert 640x480@8 bits kleuren.
No problemo, ff gedaan =>
code:
1
xinit /usr/bin/wine /usr/share/wine-c/Starcraft/StarCraft.exe -- :1 -xf86config /etc/X11/XF86Config-4-SC

Die XF86Config-4-SC heeft alleen een mode voor 640x480@8 bit.

De boel draait lekker soepel, beeld & geluid zijn ok.
Heb zelfs Brood Wars nu draaien. :9 :9

Blijft er 1 klein probleem over...
Als ik aan het gamen ben kan ik niet met CTRL + ALT + F7 switchen naar mijn andere desktop op :0.
Niet echt een groot probleem maar toch vervelend.

Wie weet een oplossing?

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 20:10
Eh, je kunt niet alles hebben he?

Misschien is er wel een optie in te stellen voor Wine zodat de Ctrl/Alt-knop nog steeds afgevangen wordt door Linux inplaats van Wine. Maar ik geloof dat je de Ctrl en/of Alt-knop in Starcraft ook gebruikt (het is even geleden dat ik het gespeeld heb....) en dan weet ik niet of dat dan wel blijft werken....

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 02:03 schreef Wilke het volgende:
Eh, je kunt niet alles hebben he?
Nee, maar ik kan het wel proberen. ;)

Heb al gekeken naar het afvangen van die toetsen.
In de wine config nog niets gevonden.

Ik zal eens testen of het aan wine ligt of aan StarCraft door een ander proggie te runnen.

Het is geen ramp als het niet lukt.
* NiPeng gaat zo weer eens StarCraft'en.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Control-Alt-zoveel (nouja, 1-12 en backspace) worden door de X server afgevangen, en kunnen niet geblockt worden door programma's die als user draaien.

Je draait wine (en daarin Starcraft) als root, en daarom kan wine deze toetsen wel afvangen (en doet dat ook).

Je kunt starcraft als user spelen door het volgende te doen (let op de prompt-tekens)
code:
1
2
# X :1 -xf86config /etc/X11/XF86Config-4-SC
$ DISPLAY=:1 /usr/bin/wine /usr/share/wine-c/Starcraft/StarCraft.exe

Maar dit wil je waarschijnlijk niet, omdat Starcraft in wine als user langzamer draait dan als root. Dit komt omdat Starcraft read/write acces wil naar het videogeheugen, en daarvoor heb je read/write access nodig naar het hele geheugen, iets wat je als user uiteraard niet hebt (in windows wel, daarom werkt het daar ook). Als root heb je dit wel, en daarom kun je Starcraft het beste als root draaien, maar dan doet het dus eikelen met ctl-alt-zoveel.

Je kunt het dus wel als user draaien, maar omdat wine het dan anders moet doen (Starcraft niet in het videogeheugen maar in een gewoon stukkie geheugen laten lezen/schrijven en dan dat geheugen zo vaak mogelijk naar het scherm kopieren gok ik) gaat dat redelijk wat trager. Ik weet niet of dit iets is dat in toekomstige wine versies verbetert gaat/kan worden, of dat wat Starcraft eigenlijk wil gewoon onmogelijk is als user.

Op mijn desktop (Intel pentium II deschutes 448/112 met 512k half speed cache) draai ik Starcraft als root in een 2e X, maar ik kan dan niet heen-en-weer-switchen. Het draait hier als user nogal schokkerig (doch speelbaar als je tolerant bent). Als root draait het :9~

Op mijn laptop (Intel mobile pentium III coppermine (aka celeron II) 500/100 met 128k full speed cache) draai ik het altijd als user (soms in een 2e X). Hier kan ik wel heen-en-weer-switchen. Het is hier als user best speelbaar (die in- en uit-schuivende schermpjes in het menu en de intro schokken wel) en omdat mijn laptop uptime moet halen (en progsels als root hebben de rechten om je systeem te crashen) speel ik het hier niet als root.

[edit] Owja, Starcraft wilde eigenlijk DGA (Direct Graphic Access iirc) doen, en dat kan alleen als root. DGA implementeert onder andere direct videomem lezen/schrijven dacht ik. [/edit]

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Topicstarter
Thnx ik ga dat eens proberen.
Even kijken hoe soepel het als user draait op mijn bak.
Onder root draait het echt :9~. Ben alleen bang dat het mijn bak laat crashen..
code:
1
2
# X :1 -xf86config /etc/X11/XF86Config-4-SC
$ DISPLAY=:1 /usr/bin/wine /usr/share/wine-c/Starcraft/StarCraft.exe

Hehe als root start je een 2e X op en als user gooi je daar StarCraft op. Slim, heel slim. :)

StarCraft :9

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 20 augustus 2001 07:33 schreef NiPeng het volgende:
Even kijken hoe soepel het als user draait op mijn bak.
Onder root draait het echt :9~. Ben alleen bang dat het mijn bak laat crashen..
Dat is een risico, en dat risico wordt niet kleiner door de beta-status van wine. (Maar ach, denk maar zo: in Windows werkt het allemaal zo :P )
Hehe als root start je een 2e X op en als user gooi je daar StarCraft op. Slim, heel slim. :)
Ik moet die X wel als root starten, want normaalgesproken mag je een X niet als user starten (behalve vanaf de console).
StarCraft :9
* deadinspace is benieuwd naar StarCraft II
Pagina: 1