Stille maar sterke (VR)game/ML/dev pc [€3-3.5k].

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkes
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-08-2021
Na 8 jaar vol gebruik van mijn huidige PC is het weer tijd om een volledig nieuwe PC te bouwen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem heeft meerdere doelen. Voornamelijk (VR)gamen, (game) development en machine learning.

Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Ten eerste ben ik van plan om een Valve Index te kopen (staat los van dit budget) voor SIM-racen (Dirt rally/AC/automobilista) en andere VR games, maar deze PC zal ook worden gebruikt voor non-VR spellen (1440p/144hz). Verder zal het gebruikt worden voor programmeren (voornamelijk gamedev) en wil ik het gaan gebruiken voor verschillende machine learning projecten. Hierbij is het hebben van meerdere cores een vereiste (voor o.a. veel simulaties tegelijkertijd uitvoeren op de CPU), netzoals een Nvidia GPU met CUDA.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen hard limiet, maar zit zelf te denken aan rond de 3000-3500 euro, het mag goedkoper maar zal het ook niet erg vinden om wat hoger te zitten mocht het het waard zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Al het randapparatuur van mijn huidige systeem zal mee gaan naar het nieuwe systeem (2 monitoren, keyboard, muis). Ook bezit ik al een Windows 10 licentie voor het nieuwe systeem. Ik ben niet van plan om andere hardware uit mijn oude build mee te nemen, maar zal deze waarschijnlijk laten staan als gast PC of voor andere doeleinden gebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben van plan een 3080(ti) er bij aan te schaffen, suggesties over welke (qua beschikbaarheid/prijs) zijn welkom. Verder wil ik minimaal 64GB RAM. Qua opslag vind ik 1TB initieel wel voldoende, maar zal een HDD er bij kopen mocht ik het nodig hebben in de toekomst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil absoluut een Nvidia GPU, te veel gezeik gehad met mijn huidige AMD GPU wat betreft machine learning met libraries die niet/nauwelijks werken of alleen op Linux werken, waardoor ik geforceerd werd alles op mijn CPU te doen. Verder zit ik redelijk vast op de 5950x aangezien de hoeveelheid cores. Voor de rest van de hardware heb ik geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil het liefst een systeem dat zo stil mogelijk is, voor zover dat kan met de hardware die ik koop. RGB boeit mij verder niets, dus als ik een bunker van een kast kan hebben die zoveel mogelijk geluid tegenhoud ben ik tevreden.

Ga je overklokken?
Was het niet van plan omdat ik te bang ben om wat fout te doen, maar mocht het aangeraden worden dan sta ik er voor open.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf al het een en ander bij elkaar gezocht, mijn vraag is welke componenten ik beter kan vervangen voor iets anders. Ook denk ik dat al mijn hardware compatibel is, maar een check zou fijn zijn. Verder vraag ik mij af of de koeling voldoende is, of dat ik beter extra koeling/een kast met betere koeling kan kopen. Ik ben niet van plan om aan watercooling te doen omdat ik nogal een amateur ben op het gebied van bouwen (1x eerder gedaan).

Hier de build die ik momenteel in gedachten heb (3080 nog niet inbegrepen):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 797,39€ 797,39
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 129,-€ 129,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev. B€ 44,95€ 44,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 309,-€ 309,-
1VoedingenBitFenix Whisper BWG850M€ 126,81€ 126,81
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 189,-€ 189,-
Totaal€ 1.696,05

Beste antwoord (via bakkes op 11-08-2021 21:41)

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-05 00:53
Ik zou een top-end luchtkoeler pakken voor de 5950x á la Be Quiet dark rock pro 4 of Noctua NH-D15. Scheelt heel weinig op dit budget.

Verder:
- De Meshify is top maar maar wel iets luider, je zou ook naar een Define 7 kunnen kijken mocht je wat stiller willen gaan.
- Ik zou niet persé voor Corsair gaan op AMD, loopt nog wel eens onstabiel op de rated snelheid. Crucial Ballistix en G.Skill Ripjaws zijn denk ik interessanter.
- Ik zou even nagaan of je de snelheid van de 980 Pro gaat benutten, misschien kun je net zo goed voor een reguliere, voordelige 980 gaan.
- Qua videokaart even filteren in de pricewatch op beschikbaarheid en prijs en een net model pakken met degelijke koeler. Het aanbod verschilt nogal per dag.
- De pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Master is nu erg voordelig bij Alternate. Maakt performance-wise weinig uit maar ik vind het een net bordje voor die prijs (alleen geen front-usb-c). Hoewel de Tomahawk ook prima is.

Bouwt computers @ Danmetic

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
Ik zou een top-end luchtkoeler pakken voor de 5950x á la Be Quiet dark rock pro 4 of Noctua NH-D15. Scheelt heel weinig op dit budget.

Verder:
- De Meshify is top maar maar wel iets luider, je zou ook naar een Define 7 kunnen kijken mocht je wat stiller willen gaan.
- Ik zou niet persé voor Corsair gaan op AMD, loopt nog wel eens onstabiel op de rated snelheid. Crucial Ballistix en G.Skill Ripjaws zijn denk ik interessanter.
- Ik zou even nagaan of je de snelheid van de 980 Pro gaat benutten, misschien kun je net zo goed voor een reguliere, voordelige 980 gaan.
- Qua videokaart even filteren in de pricewatch op beschikbaarheid en prijs en een net model pakken met degelijke koeler. Het aanbod verschilt nogal per dag.
- De pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Master is nu erg voordelig bij Alternate. Maakt performance-wise weinig uit maar ik vind het een net bordje voor die prijs (alleen geen front-usb-c). Hoewel de Tomahawk ook prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkes
DanDGT schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 00:52:

Verder:
Heel erg bedankt voor je advies! Ik heb mijn lijst aangepast aan de hand van je opmerkingen en kom zelfs rond dezelfde prijs uit na de niet-pro versie van de SSD te kiezen.

- koeler vervangen met Be Quiet dark rock pro 4
- case vervangen naar define 7, een 10tje is extra stilte zeker wel waard.
- RAM vervangen naar ripjaws. ik wist niet over eventuele corsair problemen met AMD, dus dank daarvoor.
- SSD "gedowngrade" naar de normale versie, ik verwacht niet dat het snelheidsverschil een bottleneck zal worden (misschien een keer een grote dataset die 0.5 seconden moet laden ipv 0.25 maar dat maakt me niet zoveel uit)
- mobo vervangen met aangeraadde mobo (mits deze nog beschikbaar is voor de prijs wanneer ik de PC bestel, anders blijf ik bij tomahawk denk ik)

Ik zal voor de video kaart de drops/het 30XX beschikbaarheids draad in de gaten houden. Ben best tevreden met hoe deze built er uit ziet maar zal het nog even open laten staan mochten er nog meer suggesties binnenkomen.

Nieuwe build:

1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Master€ 174,90€ 174,90
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 109,90€ 109,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-64GVK€ 294,55€ 294,55
1Solid state drivesSamsung 980 PCIe 3.0 NVMe M.2 SSD 1TB€ 119,-€ 119,-
Totaal€ 1.692,45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
Ziet er netjes uit zo :) Ik bedoelde eigenlijk de normale non-compact define 7, maar de compact is ook netjes. Zou alleen even dubbelchecken of alles past, psu is bv misschien een beetje proppen maar zou wel moeten passen. Dark Rock pro 4 past sowieso. Videokaart 99% maar wel handig om alsnog even de lengte te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:18
De Define 7 Compact is niet geschikt voor een RTX 3080Ti en 5950x combinatie. Het wordt te heet in die kast waardoor de fans maximaal gaan draaien.

Pak liever de betere Define 7 met flink wat goede fans of een goede kast gericht op geweldig goeie airflow zoals de pricewatch: Lian Li Lancool II Mesh Performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje789
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-03 16:49
De dark rock pro 4 is misschien iets goedkoper dan de Noctua, maar van wat ik heb gehoord is de installatie daarvan echt erg slecht, dus als je een gemakkelijkere koeler wilt dan zou ik de Noctua pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkes
@DanDGT @Djarune Oeps, had de niet compact versie op het oog, maar blijkbaar ga ik fouten maken als ik na middernacht lijstjes ga samenstellen :| . Bedankt! Zal nog even verder kijken qua fans setup.

@Pietje789 Noted! Vraag me af in hoeverre het veschilt maar aangezien de Noctua ook een ietswat betere performance schijnt te hebben lijkt het me een goede keus. Des te makkelijker voor een PC bouw noob als ik, des te beter. Wel gekozen voor de iets duurdere zwarte versie mocht ik voor de light tint case gaan zodat ik niet tegen dat bruine kleurschema aan hoef te kijken.

Nieuwe lijst:
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 137,90€ 137,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 95,90€ 95,90
Totaal€ 1.746,45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Pietje789 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:08:
De dark rock pro 4 is misschien iets goedkoper dan de Noctua, maar van wat ik heb gehoord is de installatie daarvan echt erg slecht, dus als je een gemakkelijkere koeler wilt dan zou ik de Noctua pakken.
Heb er zelf al inmiddels 6 geïnstalleerd. De eerste keer duurde 15 min. De keren daarna ongeveer 5 min. De handleiding is lang niet zo duidelijk als de youtube video. Je krijgt bij de koeler een geweldig goeie lange schroevendraaier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:02
ik vond zelf de installatie prima te doen, vooral die schroevendraaier is fijn :D
ps - voeg wat fans toe aan je kast, of een beter koelende kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkes
@99ruud99 Zat idd al te kijken naar fans. Zou 3x 120/140mm + de stock fans genoeg zijn? Configuratie van 2 onder + 1 boven (+2x voor + 1x achter stock) of iets dergelijks.

Edit: denk dat ik begin met 3 extra fans en dan temp beetje in de gaten houden, en setup aanpassen/extra bestellen mocht het te warm worden.

Edit2: Is er een reden om pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm te kiezen over pricewatch: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm ?

Voor de prijs van 1 noctua kan je de kast helemaal volgooien met arctic fans. Hebben een iets lagere RPM en iets meer geluidsproductie maar je hebt er wel meteen 5 van?

[ Voor 73% gewijzigd door bakkes op 11-08-2021 14:49 . Reden: Fan vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
bakkes schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:39:
Edit2: Is er een reden om pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm te kiezen over pricewatch: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm ?

Voor de prijs van 1 noctua kan je de kast helemaal volgooien met arctic fans. Hebben een iets lagere RPM en iets meer geluidsproductie maar je hebt er wel meteen 5 van?
Het is imo altijd zonde om voor de Noctua fans te gaan die misschien 5% beter presteren tegenover bijna 5x de kosten. Hang zo’n kast vol met Arctic’s. Ik gebruik ze zelf erg vaak en zijn geweldig goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:16
@Djarune en kwa geluidsproductie? OP heeft duidelijk gesteld dat stilte hoofd eis is.

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Icekiller2k6 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:14:
@Djarune en kwa geluidsproductie? OP heeft duidelijk gesteld dat stilte hoofd eis is.
Ik vind ze heel stil! Ik heb de genoemde Noctua’s nooit gekocht dus ik kan ze helaas niet vergelijken, maar ik vermoed dat het weinig uitmaakt.

Zie Tom’s Hardware Forum: Arctic P12 PWM vs Noctua NF-A12x25 PWM vs Arctic P14 PWM for most silent case airflow? voor meer informatie tussen de casefans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkes
Icekiller2k6 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:14:
Hmm, 22.6 vs 23.5 db. Ik denk dat ik de arctics uitprobeer voorlopig. Mocht het toch een probleem worden dan vervang ik ze met wat Noctua's. Bedankt voor de input @Djarune en @Icekiller2k6 !

Ik denk dat ik mijn final build heb. Ik vervang denk ik de PSU met pricewatch: be quiet! Straight Power 11 850W zodat ik alles bij 2 webshops kan bestellen ipv 3.

1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 137,90€ 137,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 95,90€ 95,90
1VentilatorenArctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm€ 24,95€ 24,95
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 850W€ 147,25€ 147,25
Totaal€ 1.791,84

Nu nog even rondkijken voor GPU, maar aangezien ik al sinds december "wacht" met kopen vanwege de GPU prijzen denk ik gewoon dat ik de knoop doorhak en een 3080 van NBB voor 1200 koop.

[ Voor 2% gewijzigd door bakkes op 11-08-2021 16:30 . Reden: GPU comment toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:02
Als je echt nog meer stilte wilt zou je ook de 140mm variant kunnen pakken, maar kost wel 10 euro extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:16
Vergeet ook niet dat lawaai kwadratisch werkt …

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Pagina: 1