Eerste gaming laptop: advies? Legion 5 Pro vs ROG Strix G17?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiekeZN
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-08-2021
Hallo allemaal!

Ik sta op het punt om mijn eerste gaming laptop te kopen. Ik heb geprobeerd me zo goed mogelijk in te lezen, maar ben zeker geen expert dus ik zou heel graag jullie advies hebben.

Momenteel gebruik ik de desktop van mijn man voor photoshop en gaming. Niet handig aangezien we vaak tegelijkertijd achter de pc willen zitten. Zeker nu mijn oude laptop kapot is en ik dus zelfs geen mail kan checken etc. Tijd voor wat nieuws!

Wat ga je met je laptop doen?
- gaming: vooral simulation/strategy games (bv Crusader Kings 3), maar zo nu en dan ook spellen zoals Assassins Creed of RDR2. Ik speel nooit shooters of racing games.
- fotobewerking in photoshop
- alle basis dingetjes (online surfen , e-mail etc).

Wat is je budget?
Aangezien ik geen héle fanatieke gamer ben, maar wel wil dat de nieuwe/zware games gewoon soepel draaien, hoopte ik dat ik voor 1500 een degelijke laptop kan vinden. Dat vind ik namelijk al een hele smak geld. Daarom vind ik prijs/kwaliteit belangrijker dan de allernieuwste/beste specs.
Ik hoop dat zo'n laptop dan 5+ jaar alles soepel blijft draaien.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Voornamelijk in/rond het huis. Hij gaat in ieder geval niet dagelijks mee naar werk oid, dus gewicht is niet echt een issue.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Na wat research kwam ik uit bij bv
1. ASUS ROG Strix G17 (G713QM-HX016T) voor €1484
2. Lenovo Legion 5 PRO 16 (82JQ007HMH) voor €1599
3. Lenovo Legion 5 PRO 16 (82JQ007JMH) voor €1799

Specs:
Allemaal hebben ze 16GB ram en 1TB SSD. De Asus heeft een Ryzen 9 5900HX processor, de Lenovos een Ryzen 7 5800H. De eerste 2 hebben een RTX 3060 GPU (met 115+15 TGP) en de duurdere Lenovo een RTX 3070 met 115+15 TGP.

Ook de Acer Nitro 5 leek me een goede optie, maar de reviews leken minder lovend dan voor bovenstaande modellen.

Welke laptop zouden jullie mij aanraden? Is het in mijn situatie het extra geld waard voor de 3070 (ookal ga ik dan flink over budget)?

Ik ben benieuwd naar jullie advies, alvast bedankt!

Beste antwoord (via LiekeZN op 11-08-2021 09:43)

Anoniem: 377816

@LiekeZN
Mooie keuzes! Wat mij hierbij opvalt;

1. de Asus is een 17,3 inch model, dus iets groter (en zwaarder) dan de Lenovo's.
2. de Lenovo's hebben een zeer mooi scherm (16 inch). Gezien je ook graag photoshopt is dat wellicht een pre?
Bij Lenovo krijg je tevens 10% korting op je eerste aankoop, aanmelden kan via de website.
Dan is het aan jou om te bepalen of je ca. 180 euro over hebt voor een 3070 ipv 3060.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

@LiekeZN
Mooie keuzes! Wat mij hierbij opvalt;

1. de Asus is een 17,3 inch model, dus iets groter (en zwaarder) dan de Lenovo's.
2. de Lenovo's hebben een zeer mooi scherm (16 inch). Gezien je ook graag photoshopt is dat wellicht een pre?
Bij Lenovo krijg je tevens 10% korting op je eerste aankoop, aanmelden kan via de website.
Dan is het aan jou om te bepalen of je ca. 180 euro over hebt voor een 3070 ipv 3060.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiekeZN
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-08-2021
@Anoniem: 377816 bedankt voor de tip! Heb zojuist de Lenovo met 3070 gekocht, dankzij die kortingscode voelt het als een gratis upgrade 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kieft91
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-04 11:48
LiekeZN schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:45:
@Anoniem: 377816 bedankt voor de tip! Heb zojuist de Lenovo met 3070 gekocht, dankzij die kortingscode voelt het als een gratis upgrade 😊
Hele goeie keus, ik heb hem ook in bezit (wel als fanatieke gamer) en echt super blij mee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:00
Anoniem: 377816 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:30:
@LiekeZN
Gaat het hier dan om aankopen via Lenovo zelf of moet je je aanmelden voor een kortingscode :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:46:
[...]

Gaat het hier dan om aankopen via Lenovo zelf of moet je je aanmelden voor een kortingscode :?
Aanmelden voor de nieuwsbrief dacht ik..

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Mijn advies zou zijn:

1-) Game je voornamelijk thuis?

Neem dan een dikke laptop. Hoe dunner de laptop hoe warmer het word.

2-) Neem een laptop die online bekend staat dat er weinig(minder) lawaai uitkomt.

Je wilt niet net als de playstation 4 een vliegtuig horen terwijl je gamed. Is niet erg als je oortjes hebt. Maar indine je huisgenoten\partners hebt die TV kijken...ga je ruzie krijgen :)

3-) Overige tips:

RAM: Ga niet lager dan 16gb. Soms zijn de 8gb versies veel goedkoper maar zou ik niet doen
CPU: Soms zijn ze ook te koop met een i5 cpu inplaats van een i7 maar ik zou voor gaming wel i7 hanteren
Full HD: Ga voor 1080p resolutie en niet lager of hoger
Inch: Een 17inch laptop is veel leuker om op te gamen dan een 15inch laptop monitor

In andere woorden....ga voor de Asus _/-\o_

Edit: Een RTX 30 serie was leuker geweest maar dat word te duur helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door ThaddeusX op 19-08-2021 15:16 ]

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 12:31
ThaddeusX schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:11:
Mijn advies zou zijn:

1-) Game je voornamelijk thuis?

Neem dan een dikke laptop. Hoe dunner de laptop hoe warmer het word.

2-) Neem een laptop die online bekend staat dat er weinig(minder) lawaai uitkomt.

Je wilt niet net als de playstation 4 een vliegtuig horen terwijl je gamed. Is niet erg als je oortjes hebt. Maar indine je huisgenoten\partners hebt die TV kijken...ga je ruzie krijgen :)

3-) Overige tips:

RAM: Ga niet lager dan 16gb. Soms zijn de 8gb versies veel goedkoper maar zou ik niet doen
CPU: Soms zijn ze ook te koop met een i5 cpu inplaats van een i7 maar ik zou voor gaming wel i7 hanteren
Full HD: Ga voor 1080p resolutie en niet lager of hoger
Inch: Een 17inch laptop is veel leuker om op te gamen dan een 15inch laptop monitor

In andere woorden....ga voor de Asus _/-\o_

Edit: Een RTX 30 serie was leuker geweest maar dat word te duur helaas.
TS heeft allang wat gekocht :-)
Pagina: 1