Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorenzo501
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-05 20:45
Mijn vraag
Kan ik deze monitor met mijn CPU & GPU überhaupt wel gebruiken en zo ja hoe gelimiteerd ben ik dan? Want ik denk niet dat ik 240 Hz zal bereiken met 1440p. Maar als de monitor lang mee gaat zou ik wellicht ooit mijn CPU en/of GPU kunnen upgraden om het toch wel te kunnen bereiken. Dus ik zou graag willen weten wat ik er voorlopig mee kan, als ik 'm koop. Ik wil sowieso 1440p gebruiken en een zo hoog mogelijke fps bereiken. Maar op de tweakers pagina van mijn CPU zie ik als hoogste fps iets boven de 240 Hz met 1080p. En dat zal dan wel 4.4 GHz gebruiken denk ik. Dus dan gok ik dat het met 1440p niet zo heel hoog komt. Maar het werkt toch op z'n minst wel..? Enig idee hoeveel fps ik bij bepaalde games kan bereiken, zoals fortnite bijvoorbeeld?

En wat bedoelen ze op de tweakers pagina van de monitor hiermee?:
Opmerkingen refresh rate & reactietijd
3 ms (grijs-naar-grijs snel); 2 ms (grijs-naar-grijs supersnel); 1 ms (grijs-naar-grijs extreem)

Ik wil gewoon dat die 1 ms gebruikt, dat is wel logisch dus vanwaar die slomere snelheden? Is niet alsof ik zelf ervoor zou kiezen om het slomer te maken haha, waarom zou je dat in vredensnaam doen XD Dus waar dit dan precies op moet slaan, geen idee. Gaat die automatisch slomer ofsow? Heel vaag..

Ik neem aan als ik ooit tijdelijk een hele slechte CPU en/of GPU neem zodra de mijne het begeeft en ik even geen geld heb voor een dure zoals mijn huidige, dat ik met een goedkope alsnog gebruik kan maken van die alienware monitor? Maar dan moet het zeker gewoon met een hele lage resolutie gebruikt lijkt mij.. Geen idee of dit ook klopt?

Relevante software en hardware die ik gebruik (nu ongeveer 4 a 5 jaar in gebruik)
Intel Core i5-7600K (overgeclockt naar 4.1GHz om rond de 80 graden te zitten tijdens gamen)
MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G

[ Voor 61% gewijzigd door lorenzo501 op 10-08-2021 21:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-05 15:03
Hoeveel FPS je haalt in bepaalde games is heel simpel uit te vogelen. Gewoon fps counter aanzetten en gamen, en het getal bekijken. Of even een benchmark opzoeken, bijvoorbeeld op youtube van een 1080 en een i5.

Monitor kan prima, je haalt er alleen niet alles uit wat erin zit. Als je daar oké mee bent is het een prachtig scherm. Het is dus niet de beste investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorenzo501
Torac schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:11:
Hoeveel FPS je haalt in bepaalde games is heel simpel uit te vogelen. Gewoon fps counter aanzetten en gamen, en het getal bekijken. Of even een benchmark opzoeken, bijvoorbeeld op youtube van een 1080 en een i5.

Monitor kan prima, je haalt er alleen niet alles uit wat erin zit. Als je daar oké mee bent is het een prachtig scherm. Het is dus niet de beste investering.
Ik denk niet dat videos rekening met alle factors houden en ik heb het monitor nog niet dus die kan ik natuurlijk ook niet even zelf testen. Mijn GPU en CPU is al best oud, eerst dacht ik dat mijn CPU overgeclockt was (me eerste keer dat ik dit deed) maar toen bleek dat dus niet zo te zijn. Omdat ik die software elke dag opnieuw moest uitvoeren om te overclocken, ik dacht slechts 1x en klaar. Na 4 a 5 jaar kwam ik er achter en had ik 'm geoverclocked naar 4.4 GHz maar toen in de fortnite menu werd mijn CPU al 91 graden, dus toen had ik 'm op 4.1 GHz gezet. Ik denk niet dat het veel schade gedaan heeft, een uur of twee heeft die menu aangestaan en werd die uiteindelijk dus zo heet (ik was even aan het eten). Nu word mijn CPU meestal maar ergens dicht rond de 80 graden tijdens het gamen, dat vind ik wel prima. Ik gok zelf dat ik maar 90 tot 120 fps kan bereiken met 1440p bij dat scherm.

Op zich niet zo erg toch, het scherm heeft veel chille features en 1440p wou ik eigenlijk sowieso hebben. Dus dan is dit wel de beste scherm en bij andere schermen word de fps er ook niet beter op. Maar als ik ooit mijn CPU en/of GPU upgrade zal de ervaring met deze monitor wel beter worden lijkt mij (als die nog leeft dan). Geen idee of nou beide mijn CPU en GPU een upgrade nodig hebben om 144 Hz, 165 Hz of zelfs 240 Hz te kunnen bereiken. Erg veel weet ik nou ook al weer niet van hardware, dus hopelijk hebben jullie nog tips ofsow. En hoe het zit met die andere vraag die ik bovenaan toegevoegd had over de informatie op de product pagina, van de monitor op tweakers. Ik kon wel deze video vinden maar dat is net een andere variant GPU, geen idee hoe veel die verschilt maar zal vast en zeker vele malen nieuwer zijn en die CPU van hem is vast overgeclockt naar 4.4 GHz gok ik (dat is aangeraden op het internet las ik, maar wellicht staat die van hem nog hoger). YouTube: 1440p Gtx 1080 TI and i5-7600k benchmark (Fortnite gameplay) Op sommige momenten best veel fps, maar ja zoals ik al zei, is niet dezelfde grafische kaart.

EDIT: ik ben er zojuist achter gekomen dat die opmerking over de refresh rate & reactietijd eigenlijk wilt zeggen dat g2g fast standaard gebruikt word en die snellere opties gebruikt kunnen worden maar problemen met zich meebrengen. Dus eigenlijk niet gebruikt kunnen worden. Ook had ik gelezen dat het eigenlijk best sloom is, met de extreme setting komt die pas net in de buurt van 3 ms volgens: https://tftcentral.co.uk/reviews/dell_alienware_aw2721d Dus nou vraag ik me af of alle monitors hetzelfde probleem hebben en dus eigenlijk helemaal niet eens goed kunnen functioneren met 1 ms g2g.

[ Voor 38% gewijzigd door lorenzo501 op 11-08-2021 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:53

Cheezus

Luiaard

Is een reden dat je specifiek deze monitor op het oog hebt? Er zijn genoeg WQHD schermen van 27" voor minder geld te koop namelijk. Een hogere refreshrate dan het oude 60 Hz is wel fijn maar boven de 144 Hertz zie ik weinig toegevoegde waarde, en ook weinig hardware die überhaupt zoveel fps haalt bij een moderne game op hoge settings.
Technisch is het verder geen probleem om monitor met hoge refresh rate aan te sluiten op hardware die dat (nog) niet kan benutten, met free/gsync draait de monitor gewoon lekker op het aantal Hz/fps dat je hardware wel haalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorenzo501
Cheezus schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:21:
Is een reden dat je specifiek deze monitor op het oog hebt? Er zijn genoeg WQHD schermen van 27" voor minder geld te koop namelijk. Een hogere refreshrate dan het oude 60 Hz is wel fijn maar boven de 144 Hertz zie ik weinig toegevoegde waarde, en ook weinig hardware die überhaupt zoveel fps haalt bij een moderne game op hoge settings.
Technisch is het verder geen probleem om monitor met hoge refresh rate aan te sluiten op hardware die dat (nog) niet kan benutten, met free/gsync draait de monitor gewoon lekker op het aantal Hz/fps dat je hardware wel haalt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAySdBeeV9DeCV9OQVzcJyrgGbQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CEW5H7uGqEYdXrYZGuG88ss3.png?f=user_large
Dat waren mijn opties. Ik had eerst een 4K monitor van 31inch maar die werkt niet meer. Nou wou ik wel eens meer fps kunnen ervaren zo vroeg als het maar kan. Ik had al een heleboel monitors bekeken, maar die requirements van het plaatje hierboven wil ik toch echt hebben. Vanwege het hoge prijskaartje wil ik ook graag dat de monitor er op z'n minst goed uit ziet en dat ik er dus tevreden mee ben. De twee acer monitors hebben rode gedeeltes bij de poten, dit vind ik te storend. Ook de laatste viewsonic monitor heeft groene gedeeltes en de poot design vind ik ook niet mooi. De andere viewsonic vind ik wel een leuke, maar die alienware is net iets duurder en ziet er vele malen leuker uit, heeft zelfs betere features, dus ten slot ben ik daar uiteindelijk vast veel gelukkiger mee in de loop der jaren. Ik zal vast wel mijn CPU en GPU willen upgraden zodra ik geld ervoor heb om zo nog hogere fps te kunnen halen. Maar hopelijk kan ik voorlopig met die alienware monitor wel op z'n minst een beetje gebruik kunnen maken van boven de 60 fps met mijn huidige CPU en GPU. Ik denk dat het wel de beste optie is.

[ Voor 13% gewijzigd door lorenzo501 op 11-08-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:53

Cheezus

Luiaard

Geen idee wat voor probleem je met LG hebt maar zoiets pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart heeft goede reviews en kost de helft..

Of een fancy Dell pricewatch: Dell S2721DGFA Zwart

[ Voor 23% gewijzigd door Cheezus op 11-08-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je wel reviews van de schermen gezocht? Ik zou een scherm eigenlijk niet blind kopen gezien er genoeg review bronnen zijn zoals tftcentral en Harware Unboxed en nog andere.
Daarnaast, met een goed scherm doe je langer dan met een goede pc meestal. Dus ook al zou je huidige pc niet 240 fps kunnen halen dan doet je volgende pc dat misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:20
Cheezus schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:08:
Geen idee wat voor probleem je met LG hebt maar zoiets pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart heeft goede reviews en kost de helft..

Of een fancy Dell pricewatch: Dell S2721DGFA Zwart
Dat is appels met peren vergelijken. De LG waar je naar verwijst heeft geen G-Sync Ultimate en mist dus bijvoorbeeld hardware G-Sync met variabele refresh-rates. Juist iets waar deze tweaker iets aan kan hebben gezien hij niet zeker weet of hij wel die 144/240 fps gaat bereiken met alle games.
lorenzo501 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:02:
En wat bedoelen ze op de tweakers pagina van de monitor hiermee?:
Opmerkingen refresh rate & reactietijd
3 ms (grijs-naar-grijs snel); 2 ms (grijs-naar-grijs supersnel); 1 ms (grijs-naar-grijs extreem)

Ik wil gewoon dat die 1 ms gebruikt, dat is wel logisch dus vanwaar die slomere snelheden? Is niet alsof ik zelf ervoor zou kiezen om het slomer te maken haha, waarom zou je dat in vredensnaam doen XD Dus waar dit dan precies op moet slaan, geen idee. Gaat die automatisch slomer ofsow? Heel vaag..
de snel, supersnel en extreem setting hebben allemaal hun eigen voor en nadelen. Met de setting "extreem" heb je wel 1ms responsetijd van grijs naar grijs, maar heb je weer meer nadelen met ghosting en kleuren die achterblijven of juist teveel overdrive compensatie, waardoor snelle games niet zo "scherp" zijn als ze zouden kunnen zijn. In vrijwel alle gedetailleerde reviews van deze monitor word aangeraden om deze setting op "snel" te zetten omdat je anders teveel last hebt van de genoemde nadelen.

Heb je de monitor inmiddels al aangeschaft, ben je nog in overweging of heb je iets anders aangeschaft?

57696520646974206c65657374206973206e657264

Pagina: 1