Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 09:37

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Topicstarter
Hi,

Ik vroeg mij af wat jullie ervaring is met declaraties voor zakenreizen met eigen vervoer.
Ik werk 100% op locatie in een lab, en geef zo nu en dan trainingen/reparaties in het buitenland of bij klanten in Nederland.

Dit doe ik mijn mijn eigen vervoer.
Nu krijg ik van mijn werkgever een reiskosten vergoeding voor woon werkverkeer a 210km.

Voor zakenreizen krijgen we 0.19€ per km
Woon werk is 0.19 voor eerste 40km daarna 0.14€

Nu is mijn vraag:
Declareren jullie boven op de woon werk verkeer je zakelijke rit of trek je daar de kilometers woon werk van af?

Bijv rit Duitsland 2 dagen 1000km
Of dit Duitsland 1000km - 420 = 580

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ga je direct naar je klant? Dan heb je dus die dag geen woon-werk verkeer. Die zal voor die dag dus niet gedeclareerd kunnen worden, je hebt ze dan immers niet gemaakt. Wat overblijft voor een dergelijke dag is dat je dus de ritten naar Duitsland declareert voor die dagen.

Het wordt anders wanneer je eerst naar de zaak gaat en van daaruit naar Duitsland, dan kun je wél beide declareren, wat op zich best logisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Reiskosten zijn natuurlijk alleen bedoelt voor de km's die je daadwerkelijk gemaakt hebt. Als je 1000km maakt voor een zakelijke reis, declareer je 1000km. Maar dan behoor je voor die dagen niet de woon-werk-vergoeding te krijgen. Bij veel bedrijven zit de woon-werkvergoeding gewoon in de maandelijkse betaling dus is niet zo simpel voor één of twee dagen stop te zetten, en declareer je vaak inderdaad minder kilometers (omdat je anders dubbel reiskosten vergoed krijgt).

Alternatief is om alle zakelijke kilometers vanaf de zaak te declareren, zodat je gewoon je normale woon-werkverkeer ook hebt. Maar wederom: Reiskostenvergoeding is alleen bedoelt voor de km's die je daadwerkelijk hebt gemaakt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 10-08-2021 20:23 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 09:37

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Topicstarter
naitsoezn schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:20:
Reiskosten zijn natuurlijk alleen bedoelt voor de km's die je daadwerkelijk gemaakt hebt. Als je 1000km maakt voor een zakelijke reis, declareer je 1000km. Maar dan behoor je voor die dagen niet de woon-werk-vergoeding te krijgen. krijgt).
Dat begrijp ik, maar hoe verklaar je deze uitspraak dan vanuit het loon heffings handboek, dan krijg je nog steeds reiskosten vergoeding voor woonwerkverkeer als je de km niet hebt gereden.

Voorbeeld
Een werknemer heeft griep en hij meldt zich ziek op 20 maart. Hij is net 1 week weer aan het werk,
als hij op 5 april van de trap valt en zijn been breekt. Daardoor kan de werknemer vermoedelijk
ruim 3 maanden zijn werk niet doen. Op 5 augustusis de werknemer hersteld en hervat hij
zijnwerkzaamheden.
Op 20 maart is er sprake van korte afwezigheid; u mag de vaste reiskostenvergoeding onbelast
doorbetalen. Op 5 april is langdurige afwezigheid te voorzien. U mag dan de vaste reiskostenvergoeding
over april en mei nog onbelast uitbetalen. Daarna is tot en met augustus, de maand waarin de
werknemer weer gaat werken, de vaste reiskostenvergoeding belast als loon van de werknemer. U
mag dit loon ook aanwijzen als eindheffingsloon. Pas vanaf 1september kan de werknemer weer een
onbelaste vaste reiskostenvergoeding krijgen.

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

enriqueeeee schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:37:
[...]

Dat begrijp ik, maar hoe verklaar je deze uitspraak dan vanuit het loon heffings handboek, dan krijg je nog steeds reiskosten vergoeding voor woonwerkverkeer als je de km niet hebt gereden.
Da's de praktische invulling die de belastingdienst aan de woonwerk-reiskostenvergoeding-regeling geeft. Geen idee wat dat met je vraag te maken heeft.

Waar wil je nou eigenlijk naar toe met dit topic? Je haalt er nu iets bij wat niets / weinig met de TS te maken heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 10-08-2021 20:50 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:51

Epsilon

Het stuk in het loonheffingshandboek gaat voornamelijk over het wel of niet belasting moeten betalen over de reiskosten. Dat staat los van wat je werkgever geeft.

Je werkgever kan je prima 0.50euro per km reiskostenvergoeding geven, maar slechts 0.19euro is daarvan onbelast. Over de rest betaal je dan loonbelasting.

Of je wel geen recht op reiskostenvergoeding hebt in een bepaalde situatie ligt vast in je arbeidsovereenkomst (persooneelsgids/CAO).

Los van het belastingtechnische verhaal:
Het zou raar zijn dat als je naast de reiskostenvergoeding voor je reis naar Duitsland ook reiskostenvergoeding krijgt voor de reis van huis naar je normale werklocatie als je die reis niet hebt gemaakt.

Dus bij normaal woon-werk krijg je die 210 in de 0.19 (eerste 40km) en 0.14 (de rest).

Bij je trip naar Duitland zal je een andere berekening hebben.
Mogelijkheid1: De eerste 210KM als je normale woon-werk verkeer en de rest 0.19
Mogelijkheid2: Alles 0.19

Wat het is: Zie je arbeidsovereenkomst. Bij twijfel, vraag het HR :).

[ Voor 3% gewijzigd door Epsilon op 10-08-2021 20:50 ]

Pagina: 1