Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:29
Stel, de volgende situatie: Moeder woont samen met haar twee dochters in een koophuis met hypotheek. Eén dochter is 20, de andere is 12.

Nu overweegt ze om de vriend van de oudste dochter in huis te nemen. Hij is 21.

Wordt zij nu toeslagpartner met de vriend van haar dochter? Of worden de oudste dochter en haar vriend automatisch toeslagpartner?

Als moeder toeslagpartner met het vriendje wordt, heeft dit flinke gevolgen voor beide. Moeder verliest het kindgebonden budget en de vriend van de dochter verliest zijn zorgtoeslag. Als de dochter en haar vriend toeslagpartner worden, heeft dat volgens mij niet zoveel gevolgen. De dochter heeft een bijbaantje en studeert, haar vriend heeft een laag inkomen uit arbeid.

Ik kom er niet helemaal uit. Als ik de check doe op de site van de Belastingdienst voor moeder en de vriend van de dochter, dan lijkt het erop dat zij toeslagpartner worden, met als mogelijke uitzondering als ze met twee medebewoners woont van boven de 18 (en dat is het geval met de dochter).

Wie heeft hier uitsluitsel op?

Beste antwoord (via Rukapul op 10-08-2021 20:34)

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:25

Honesty

kattenneus!

Het lijkt me wel omdat een van de twee een kind heeft, heeft ze ook huurtoeslag daar liggen de grensen vaak wat lager.(toevoeging, ook al is die vriend van dochter geen toeslagpartner is die wel medebewoner en telt dat inkomen ook mee voor de huurtoeslag)
Maak anders een proefberekening.
Die twee boven de 18 heeft volgens mij dan te maken dat iemand anders de toeslagpartner is.

[ Voor 44% gewijzigd door Honesty op 10-08-2021 21:06 ]

Festina lente

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Het lijkt me wel omdat een van de twee een kind heeft, heeft ze ook huurtoeslag daar liggen de grensen vaak wat lager.(toevoeging, ook al is die vriend van dochter geen toeslagpartner is die wel medebewoner en telt dat inkomen ook mee voor de huurtoeslag)
Maak anders een proefberekening.
Die twee boven de 18 heeft volgens mij dan te maken dat iemand anders de toeslagpartner is.

[ Voor 44% gewijzigd door Honesty op 10-08-2021 21:06 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de checklist invult, komt hij op 'ja' uit - maar met de uitzondering dat je geen toeslagpartner hebt als je 2 medebewoners boven de 18 hebt. Lijkt me duidelijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:25
Wie is mijn toeslagpartner?
Bent u getrouwd of hebt u een geregistreerd partnerschap? Dan is uw partner uw toeslagpartner. Maar ook iemand anders die op uw adres ingeschreven staat, kan uw toeslagpartner zijn. Dit is zo als voor u 1 van de volgende situaties geldt:

U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
U hebt samen een kind.
U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
U bent partner voor een pensioenregeling.
U hebt samen een koopwoning en woont daar allebei.
U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar. Is uw medebewoner een onderhuurder? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner.
U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting. Vanaf 2021 bent u in deze situatie geen toeslagpartners. In 2020 en eerder was u dat wel.
U was vorig jaar al elkaars toeslagpartner.
Hmm, is onderhuurder worden mogelijk? Want lijkt er dus op dat ze toeslag partners zijn vanwege het hebben van een minderjarig kind.. Tegelijkertijd vind ik het wel stom, aangezien er geen financiële band bestaat tussen vriend dochter en moeder zelf, ik weet ook niet of je weg kan komen met een huur van bijvoorbeeld 1 euro per maand vragen.

Al weet ik natuurlijk ook niet of de vriend een flink bedrag aan huur moet gaan betalen, etc :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Resultaat
Uw medebewoner is uw toeslagpartner.

In de volgende situaties kan uw medebewoner niet uw toeslagpartner zijn:

Uw medebewoner is uw ouder of kind en 1 van u is op 1 januari 2021 jonger dan 27 jaar.
U hebt 2 of meer medebewoners die 18 jaar of ouder zijn.
Let op!
Hebt u 2 of meer medebewoners? En was 1 van uw medebewoners in 2020 uw toeslagpartner? Dan is die medebewoner ook uw toeslagpartner in 2021.

Zoals ik het lees als er meerdere boven de 18 wonen wordt iemand anders de toeslagpartner

[ Voor 62% gewijzigd door Honesty op 10-08-2021 19:42 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:29
Ik heb de check zelf ook gedaan (zie mijn startpost), maar de uitzondering met twee volwassenen maakt het niet gelijk duidelijk. Als dat tot gevolg heeft dat dochter en vriend wél toeslagpartner worden, dan is dat prima. Vul ik de check in voor dochter en vriend, dan komt daar hetzelfde restultaat uit en je kunt maar 1 toeslagpartner hebben.

Maar, de gevolgen zijn best groot als moeder en vriend van de dochter toeslagpartners worden volgens de Belastingdienst. Daarom zoek ik naar echt uitsluitsel.

@President onderhuur is een goede. Daar zocht ik zelf ook al naar. Maar volgens mij had ik dat afgeschreven, omdat één van de regels is dat iedere bewoner een eigen kamer heeft en het huis heeft drie slaapkamers en een woonkamer. Al weet ik niet hoe hard die regel is. Het zou geen probleem zijn om (een lage) huur te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

orf schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:06:
Ik heb de check zelf ook gedaan (zie mijn startpost), maar de uitzondering met twee volwassenen maakt het niet gelijk duidelijk. Als dat tot gevolg heeft dat dochter en vriend wél toeslagpartner worden, dan is dat prima. Vul ik de check in voor dochter en vriend, dan komt daar hetzelfde restultaat uit en je kunt maar 1 toeslagpartner hebben.

Maar, de gevolgen zijn best groot als moeder en vriend van de dochter toeslagpartners worden volgens de Belastingdienst. Daarom zoek ik naar echt uitsluitsel.

@President onderhuur is een goede. Daar zocht ik zelf ook al naar. Maar volgens mij had ik dat afgeschreven, omdat één van de regels is dat iedere bewoner een eigen kamer heeft en het huis heeft drie slaapkamers en een woonkamer. Al weet ik niet hoe hard die regel is. Het zou geen probleem zijn om (een lage) huur te rekenen.
Bel morgen dan maar de belastingtelefoon, Die regel als er meerdere personen 18 jaar of ouder zijn dat dan niet het kind toeslag partner wordt is misschien om dat soort constructies niet mogelijk te maken.
Je kan met een proefberekening uitzoeken hoeveel het scheelt, als er geen huurtoeslag in het spel is is het mogelijk tientjes werk. Huurtoeslag tikt wel aan.

wel netjes dat het blijkbaar is veranderd dat je sinds 2021 pas toeslagpartner bent op de datum dat je bij elkaar komt en niet meteen voor heel het jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Honesty op 10-08-2021 21:03 ]

Festina lente

Pagina: 1