Toon posts:

Game-OS

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Iedereen, ik vraag me af of het niet slim is als er speciaal een game-os komt voor de pc, hoewel er al 1 is die ik zelf niet heb uitgeprobeert .............

[LINK]

http://www.tweakfiles.com/appearance/gameos.html

[/LINK]

lijkt het me toch wel handig als er zoiets zo zijn of komen, zodat de pc beter wordt benut voor het spelen van spellen. Want consoles hebben zeg maar ook een soort eigen OS , zoals N64.

GRaag Reacties,
gr

Stevio

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Sim-pel: XP! :)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 01:20 schreef Tachyon het volgende:
Nee XP is geen speciale Game-OS (Thuis-OS), ik bedoel een OS die alleen maar voor games is. Die je zeg maar erbij kan doen in je boot opstartschermpie

1. Windows BLA BLA
2. Game OS BLA BLA

• Insano
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:32
Op zondag 19 augustus 2001 01:20 schreef Tachyon het volgende:
leg eens uit waarom dan :?

• Narf109
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 14:59
Ik weet niet of dit is wat je bedoeld, maar ik draai Games op WIN98SE en de rest op WIN2K.

Zo hou ik alles lekker gescheiden, dus geen bagger in WIN2K en de meeste performance in WIN98SE door zo min mogelijk in de achtergrond draaiende appz... :)

Verwijderd

Op zondag 19 augustus 2001 01:18 schreef Stevio4u het volgende:
Hoi Iedereen, ik vraag me af of het niet slim is als er speciaal een game-os komt voor de pc, hoewel er al 1 is die ik zelf niet heb uitgeprobeert .............

[LINK]

[/LINK]
hmm.. eens proberen dan maar :)

• Tachyon
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Op zondag 19 augustus 2001 01:23 schreef DSC het volgende:

[..]

leg eens uit waarom dan :?
Onder andere uit eigen ervaring. Bovendien kun je onder XP allerlei compatibiliteits-opties instellen zodat ook oudere games het doen. Zo'n spel "denkt" dan bijvoorbeeld dat het onder Win98 draait. Dit kon onder 2k nog niet geloof ik. Er is native DirectX 8 support en een hele berg hardware wordt out-of-the-box herkend zodat je meteen aan de slag kunt.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Dan koop je toch gewoon een console :)

Een pc is bedoeld voor meer dan alleen spellen en een console is speciafiek voor spellen gemaakt.

Doordat een PC uit verschillende componenten bestaat en bij iedereen anders is is het bijna een onmogelijke opgave om hiervoor een zogenaamde gameos te maken (let wel ik zeg bijna) omdat er in tegenstelling tot de consoles geen standaarden zijn :)

/me Neemt aan dat je doelt op het feit dat je bij een console het spel inplugt en gelijk kan spelen.

• RedTop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01-2024
Ik snap niet waarom iedereen zo negatief doet. Waarom je een Game-OS zou willen. Nou, misschien omdat zelfs oudere versies van Windows een groot deel van je resources opslokt. Een klein, stabiel Os zou toch veel beter zijn?

Meer resources = vloeiendere en mooiere games. Gewoon een kwestie van efficiëntie. ;)

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Op zondag 19 augustus 2001 01:49 schreef RedTop het volgende:
Ik snap niet waarom iedereen zo negatief doet. Waarom je een Game-OS zou willen. Nou, misschien omdat zelfs oudere versies van Windows een groot deel van je resources opslokt. Een klein, stabiel Os zou toch veel beter zijn?

Meer resources = vloeiendere en mooiere games. Gewoon een kwestie van efficiëntie. ;)
Linux :z

Verwijderd

WOW!!!!!! dat programmaatje werkt GOED (GameOS) want nu gaat quake3 arena met bfp vet beter dank je voor de tip :)

• RedTop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01-2024
Op zondag 19 augustus 2001 01:51 schreef Mataraty het volgende:

[..]

Zelfs Linux is te groot voor alleen maar games. Een game-OS kan echt heel klein zijn.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:27

DarkSide

theres no place like ::1

Je moet bij een game os wel rekening houden met een berg aan verschillende hardware.
Niet iedereen heeft het zelfde moederbord, geluidskaart, netwerkkaart, videokaart, etc.
Het OS zal dus al standaard een berg aan drivers en support voor hardware moeten ondersteunen. Tevens moet het zo zijn dat het ook makkelijk moet zijn om de hardware en software te upgraden. Dus het moet ook uitbreidbaar zijn.
Moet werken op verschillende monitors met verschillende resoluties (omdat niet iedereen dezelfde hardware heeft)
MAW lijkt me verdacht veel op een OS zoals 98 :)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Op zondag 19 augustus 2001 01:51 schreef Mataraty het volgende:

[..]

Linux zou dus als laatst voor gameOS worden gebruikt lijkt me...
bijna geen spellen wat daar op werken! :r

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 20:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

tis volgens mij als ik het goed lees een shell over je win9x heen.. zoiets als Litestep.. maar hoe kan je met alleen een shell zo'n performance winst krijgen? alles start nog gewoon wat je met een normale win9x ook automatisch opstarte.. bietje wierd

blup

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:06

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op zondag 19 augustus 2001 11:32 schreef Werkeend het volgende:
tis volgens mij als ik het goed lees een shell over je win9x heen.. zoiets als Litestep.. maar hoe kan je met alleen een shell zo'n performance winst krijgen? alles start nog gewoon wat je met een normale win9x ook automatisch opstarte.. bietje wierd
toevoeging:
GameOS GE requires these VB 6 files

idd weird! VB en performance? Kun je beter iets van C++ gebruiken lijkt me voor performance...

Cogito Ergo Credo

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Op zondag 19 augustus 2001 11:32 schreef Renko het volgende:

[..]

Idd en waarom niet??

Juist omdat de meeste gamefabrikanten vaak dit OS niet ondersteunen, als ik bv kijk hoe HL loopt onder Linux (Kernel 2.4.9 en KDE 2.2) is dit echt wel beter als onder windows.
Op het moment dat ze dus Linux beter gaan ondersteunen heb je echt wel een snel game-os.

Want we hebben het hier over een OS en ook dat game os moet eerst door alle fabrikanten goed ondersteunt worden, voordat dit werkt.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-02 10:20

Apache

amateur software devver

alle games die ik heb gespeeld onder linux: SOF, UT, QIII, Tribes2, tuxracer, gltron, lopen allemaal beter onder linux als onder windows, zoals hier al eerder werd gezegt: efficienty.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Op zondag 19 augustus 2001 11:15 schreef goku13 het volgende:
WOW!!!!!! dat programmaatje werkt GOED (GameOS) want nu gaat quake3 arena met bfp vet beter dank je voor de tip :)
Ik merk hier totaal geen verschil.. :(

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-02 23:13
Op zondag 19 augustus 2001 12:06 schreef DMaarten het volgende:

[..]

Ik merk hier totaal geen verschil.. :(
Ik heb een 15-25% hogere framerate in vrijwel alle 3D spellen :) Best wel de moeite waard dus.

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

Verwijderd

hmm.. dan toch maar een 2e kans geven en hem niet na 1 game al uninstaleren ;)

• PCR
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

Op zondag 19 augustus 2001 12:04 schreef Apache het volgende:

alle games die ik heb gespeeld onder linux: SOF, UT, QIII, Tribes2, tuxracer, gltron, lopen allemaal beter onder linux als onder windows, zoals hier al eerder werd gezegt: efficienty.
Zijn die spellen er dan ook voor linux?

* PCR wist dat helemaal niet.

Codedivision | Freedom Internet

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 08:48

Theeboon

theebonen bestaan!

Dan installeer je Win98 met 98Lite op z'n kleinst...
Dan heb je een Windows van 80 meg ofzo. DirectX erop (als dat er al niet op staat) en gaan met die banaan :)

"I sit in my room and imagine the future."

Verwijderd

[LINK]

[/LINK]
Dat is geen OS maar gewoon een Shell.
Maar het probleem van de PC (in tegenstelling tot spel consoles) is denk ik dat het te ingewikkeld werkt. Een console is -> cartridge (of CD of whatever) erin -> aan -> hup, spelen.

Bij de PC kan dit ook maar dan moet je dus niet gaan denken aan een besturingssysteem zoals Windoze. Dat werkt gewoon niet. Het grootste design-probleem van Windoze is hierin de registry en de manier waarop met .DLLs en shared objects wordt omgegaan. Een GameOS zou eigenlijk een microkernel moeten zijn die alleen doet aan memory managment, multitasking (-threading) en IPC. Je bouwt er dan een kleine shell omheen en natuurlijk drivers om de hardware te acceleraten (het probleem bij een PC is dus ook dat niet iedereen dezelfde hardware heeft, zoals dat bij een console al wel overal hetzelfde is). Anyway, de shell laat je dan kiezen uit spellen die op de hard disk staan of op CD-ROM. Je kunt een spel starten, het spel kan gebruik maken van alle hardware en save games komen bijvoorbeeld op de harddisk. Als je het zo simpel houdt (dus spel in CD-ROM, opstarten en spel kiezen) heeft het nog wel nut (Een 'internetbrowser' kan dan trouwens ook worden gezien als 'spel'). Maar veel moeilijker moet het niet worden (geavanceerde installaties, veel instellingen, verschillende drivers en updates, etc.) want dan kun je beter een gewoon OS nemen

• deadinspace
  • Laatst online: 17:20

deadinspace

The what goes where now?

Ik sluit me bij apache en Mataraty aan: De spellen waarvan een GNU/Linux versie is uitgebracht draaien hier in GNU/Linux sneller dan in Windows (98se).

En je hoeft niet te rebooten van het ene OS naar het andere: textverwerken, mooi uitzien, services draaien, icq-en, GIMPen, enz kan GNU/Linux ook.

• PCR

PCR

Op zondag 19 augustus 2001 19:05 schreef deadinspace het volgende:

Ik sluit me bij apache en Mataraty aan: De spellen waarvan een GNU/Linux versie is uitgebracht draaien hier in GNU/Linux sneller dan in Windows (98se).

En je hoeft niet te rebooten van het ene OS naar het andere: textverwerken, mooi uitzien, services draaien, icq-en, GIMPen, enz kan GNU/Linux ook.
Maar is UT, HL etc. uitgebracht voor linux dan?????? :? :?

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Op zondag 19 augustus 2001 19:06 schreef pc-reactive het volgende:

[..]

Nou uitgebracht :)
Kijk maar eens bij half-life voor linux.

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
kicked.to/[forum=12] :)

• PCR

PCR

Op zondag 19 augustus 2001 19:31 schreef Mataraty het volgende:

[..]

Nou uitgebracht :)

Kijk maar eens bij half-life voor linux.
Jammer genoeg denk ik nie gratis.... :)

• PCR

PCR

Toevallig zag ik op die link hierboven dat ik dus wine nodig heb dus ik denk, ik ga even naar www.wine.org voor de nieuwste versie

kom ik op een wijn site terecht :P :9 ;)

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Op zondag 19 augustus 2001 19:55 schreef pc-reactive het volgende:
Toevallig zag ik op die link hierboven dat ik dus wine nodig heb dus ik denk, ik ga even naar www.wine.org voor de nieuwste versie

Lmao :)

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op zondag 19 augustus 2001 19:55 schreef pc-reactive het volgende:

Check http://www.winehq.com. :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 19 augustus 2001 19:06 schreef pc-reactive het volgende:
Halflife dus niet, maar dat schijnt in wine best aardig te werken (starcraft ook trouwens). UT, Q3A, SoF, Tribes 2 en nog meer spellen zijn uitgebracht voor GNU/Linux ja. Zie ook www.loki.com en nog 2 urls die in de NWOS FAQ staan.
Jammer genoeg denk ik nie gratis.... :)
Mja nee, je kunt niet alles hebben he ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 15:38 schreef 4of10 het volgende:

[..]

Dat is geen OS maar gewoon een Shell.
Maar het probleem van de PC (in tegenstelling tot spel consoles) is denk ik dat het te ingewikkeld werkt. Een console is -> cartridge (of CD of whatever) erin -> aan -> hup, spelen.

Bij de PC kan dit ook maar dan moet je dus niet gaan denken aan een besturingssysteem zoals Windoze. Dat werkt gewoon niet. Het grootste design-probleem van Windoze is hierin de registry en de manier waarop met .DLLs en shared objects wordt omgegaan. Een GameOS zou eigenlijk een microkernel moeten zijn die alleen doet aan memory managment, multitasking (-threading) en IPC. Je bouwt er dan een kleine shell omheen en natuurlijk drivers om de hardware te acceleraten (het probleem bij een PC is dus ook dat niet iedereen dezelfde hardware heeft, zoals dat bij een console al wel overal hetzelfde is). Anyway, de shell laat je dan kiezen uit spellen die op de hard disk staan of op CD-ROM. Je kunt een spel starten, het spel kan gebruik maken van alle hardware en save games komen bijvoorbeeld op de harddisk. Als je het zo simpel houdt (dus spel in CD-ROM, opstarten en spel kiezen) heeft het nog wel nut (Een 'internetbrowser' kan dan trouwens ook worden gezien als 'spel'). Maar veel moeilijker moet het niet worden (geavanceerde installaties, veel instellingen, verschillende drivers en updates, etc.) want dan kun je beter een gewoon OS nemen
Dat lijkt mij ook een goede oplossing dat er dus alleen maar een schermpie komt dat je een cdrom erin kan stoppen en spel spelen. Dus alleen maar voor games en misschien nog een update scherm maar meer ook niet. Ja zal dan zeker wat snelheid winst hebben. Als je bijv een nintendo64 ziet, die heeft geloof ik maar een

CPU: MIPS 64-bit RISC CPU (customized R4000 series)
Clock Speed: 93.75 MHz

MEMORY: RAMBUS D-RAM 36M bit
Transfer Speed: maximum 4,500M bit/sec.

CO-PROCESSOR:
RCP: SP (sound and graphics processor) and DP (pixel drawing processor) incorporated
Clock Speed: 62.5MHz

RESOLUTION: 256 x 224 ~ 640 x 45 dots
Flicker-free interlace mode support

COLOR: 32-bit RGBA pixel color frame buffer support
21-bit color video output

GRAPHICS PROCESSING:
Z buffer
Anti-aliasing

Realistic texture mapping:
Tri-linear filtered MIP-map interpolation
Perspective correction
Environment mapping

En wat ze daar al niet mee laten zien, dus een gameos voor de pc zou ook veel winst moeten opleveren, een gameos naast je normale os, bijv win XP

• Eric Oud Ammerveld
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07-2024

Eric Oud Ammerveld

Arduino developing... :)

Ik vind het een goed idee om een aparte Game OS te runnen voor je PC.
Een PC is sowieso krachtiger dan een console, heeft veel meer mogelijkheden ,denk aan networking, opslagcapaciteit e.d.
Wanneer een OS als windows niet wordt geladen scheelt dit een hoop in rekenkracht en ingenomen geheugenruimte.

-=@@D=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

• Hyperbird
  • Niet online
Als we gewoon een universele manier afspreken over hoe dat os de hardware aanspreekt.

stel je duwt de cd van game os dr in en bij de installatie gaat ie tegen je mobo lullen, die gaat dan terug lullen, zoiets van hoi gameos 5.2 hier en je mobo begint een ini filtje te sturen

zoiets als:
# soundcard
name: sblive
irq: 5
i/o: 220
a3d: 0
eax: 1

# videocard
name: asus nogwat
hardware bumpmapping: 0
antialiasing: 1

dit is natuurlijk een slap voorbeeld, maar zo kan het wel werken, als er dan een nieuwe videokaart uikomt met allemaal nieuwe mogelijkheden krijg je een een klein proggy die verwerkt die instructies in je kernel (alles open source natuurlijk *D) En het zou gewoon moeten werken :7

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 00:13 schreef Hyperbird het volgende:
Als we gewoon een universele manier afspreken over hoe dat os de hardware aanspreekt.
Dat gaat dus niet lukken. Elk bedrijf maakt zijn eigen 'standaarden' omdat die zogenaamd 'beter' zijn. Er zijn wel universele interfaces (zoals b.v. VESA is voor de videokaarten) maar als je een GUI draait zoals Explorer (windows dus) of XWindows en je stelt je driver in dan staat daar echt niet alleen maar 'VESA Driver'. Wat ik dus bedoel is, er staat een hele lijst met hardware van allerlei verschillende fabrikanten. VESA werkt toch ook? Ja, maar dan is het niet ge-accelereerd omdat je die hardware toch weer apart moet aanspreken. Ik denk niet dat je alle bedrijven ooit zover kunt krijgen om een soort universele communicatie tussen hard- en software te maken

Verwijderd

Er bestaat nog een game os : check dit dudes

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 08:48

Theeboon

theebonen bestaan!

Een PC is helemaal niet te ingewikkeld om als console te fungeren. Een console is in principe ook een PC met een hele simpele OS (de oude consoles hadden geloof ik gewoon een BIOSje die automatisch de game opstart die erin zit). Playstation2 en X-Box bijvoorbeeld.

"I sit in my room and imagine the future."

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 10:00 schreef korn het volgende:
Er bestaat nog een game os : check dit dudes
Ja maar dat is nog steeds 'OS'. Het is nog steeds een 'shell' voor Windoze dus ik weet niet hoe dat dan zit met b.v. de snelheid die je dan wint itt windoze

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 10:57 schreef Theeboon het volgende:
Een PC is helemaal niet te ingewikkeld om als console te fungeren. Een console is in principe ook een PC met een hele simpele OS (de oude consoles hadden geloof ik gewoon een BIOSje die automatisch de game opstart die erin zit). Playstation2 en X-Box bijvoorbeeld.
Kleine correctie: Een console is in principe ook een PC met een hele simpele OS EN STANDAARD HARDWARE! Dat is het grote struikelblok van elke PC ten opzichte van consoles, niets is standaard terwijl een console dedicated hardware heeft.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Zelfs Linux is te groot voor alleen maar games. Een game-OS kan echt heel klein zijn.
Een speciale game distro dus, met een minimaal aantal services en met een zeer simpele window manager...

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

een game os... lijkt me een goed plan.. maar of er brood mee te verdienen is... geen idee (en daar gaat het toch om vandaag de dag)

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-01 11:24
mja, dan moet je toch weer naar het linux idee.
en dus met modules gaan werken, dus je download Game-OS, en de modules voor je geluidskaart/graphicskaart.

maarja, dan moet je wel mensen vinden die voor elke graphische kaart en geluidskaart modules gaan zitten maken, die natuurlijk dezelfde acceleratie als de windows drivers kunnen geven, anders schiet je nog nergens mee op.

ik denk dat je gewoon het beste een win2k/98se dualboot kan hebben.... evt win 98 lite.
en dan win2k als "gewone OS" en 98SE zo strippen dat ie eigenlijk alleen nog maar kan gamen :P

Verwijderd

Win98 is de standaard. Daar is alles op ontwikkeld.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 20 augustus 2001 15:14 schreef HlpDsK het volgende:
Win98 is de standaard. Daar is alles op ontwikkeld.
Dat is een zeer slechte instelling.
Als je zo veel mogelijk van open en cross platform standaarden en APIs gebruik maakt, dan is een spel vrij makkelijk van de ene naar anderen platformen te porten: zie Q3A. Dit gebruikt OpenGL (een open en crossplatform API, itt DirectX/Direct3D), en het was vrij makkelijk geport naar GNU/Linux, en draait perfect op beide OSsen (ietsje sneller op GNU/Linux, maar dat ligt aan Windows).
Verder is win98 technisch gezien niet iets om over naar huis te schrijven (zeg maar: belabberd), en dan is het erg dom om te zeggen: 'Ja, maar het is nou eenmaal de standaard'.

Verwijderd

Op zondag 19 augustus 2001 11:32 schreef Renko het volgende:

[..]

Nonsens.

www.transgaming.com

[toevoegsel]
Als dit eenmaal werkt, kunnen mensen hun win-games snel emuleren onder Linux. En als er eenmaal gamers onder Linux zijn, worden er vanzelf meer spellen rechtstreeks onder Linux uitgebracht.

En dan is het een kwestie van wachten op een game-distro... :z

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 20 augustus 2001 20:31 schreef Codin het volgende:
Als dit eenmaal werkt, kunnen mensen hun win-games snel emuleren onder Linux. En als er eenmaal gamers onder Linux zijn, worden er vanzelf meer spellen rechtstreeks onder Linux uitgebracht.
Mja, ik geef de voorkeur aan native, maar we zullen zien wat de toekomst brengt.
En dan is het een kwestie van wachten op een game-distro... :z
Niet nodig. Als ik niks doe, trekt mijn systeem gemiddeld 0.2% cpu. En dat komt omdat ik een progje (gkrellm) draai dat hoop dingen weergeeft zoals cpu usage, mem usage, enz. (statbar doet ongeveer ook zoiets).

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 21:11 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Mja, ik geef de voorkeur aan native, maar we zullen zien wat de toekomst brengt.
Ja allicht heb je liever native. Wie niet?

Maar ja, als alles onder Wine straks even soepel draait, kan jou het dan echt wat bommen dat het ge-emuleerd is?

Besides... in mijn post maakte ik ook duidelijk dat er vanzelf games rechtstreeks (ja, daar bedoelde ik native mee) worden uitgebracht onder Linux, als er zich eenmaal een gaming-community onder heeft kunnen vestigen, dankzij het transgaming project.

Verwijderd

Topicstarter
[Topicstarter]

We zullen zien wat de toekomst ons brengt, het idee is er en tevens een goed idee vind ik, alleen moet het nog uitgewerkt worden.

Bedankt voor alle reacties!!

[/Topicstarter]
Pagina: 1