Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-05 15:41
Mijn vraag :

Ik heb een pc (uit 2015) met dit moederbord (Gigabyte GA H97M D3H) en wil graag 2 upgrades uitvoeren :

1) RAM toevoegen
momenteel heb ik 16GB RAM : 2 x 8GB HyperX DDR3 1600MHz CL10

Ik wil exact hetzelfde toevoegen om in totaal 32 GB RAM te bekomen (= max. ondersteund door moederbord). Dan zijn alle 4 de RAM-slots gebruikt.

Als ik de 2 nieuwe RAM-latten in het moederbord steek, werkt dit direct of vanzelf of moet hier iets in de settings / BIOS aangepast worden ? Zoja, wat exact ?

2) PCI card toevoegen om een snelle USB-C port te hebben

Recente USB-kaarten/poorten zijn USB 3.2 Gen2x2 : kan ik een PCI-card USB 3.2 op volle snelheid (20 Gbit/sec) benutten op dit moederbord ?
Of is er een beperking in snelheid doordat het moederbord al een paar jaren oud is ?
Als het moederbord bijvoorbeeld slechts maximaal USB 3.0 ondersteunt, heeft het geen zin dat ik een USB 3.2 PCI card koop.

Kan iemand mij hierin advies geven of bevestigen dat het toevoegen van een USB 3.2 PCI card nuttig is ?

Ik had volgende 2 kaarten gezien :
1 - Bol.com
2 - MyGekko

Alvast bedankt ! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Als ik de 2 nieuwe RAM-latten in het moederbord steek, werkt dit direct of vanzelf of moet hier iets in de settings / BIOS aangepast worden ? Zoja, wat exact ?
Als je 2x exact dezelfde RAM sticks erbij stopt werkt dat vanzelf en hoef je er in principe niks voor te doen. Mocht je issues hebben moet je misschien even een CMOS reset doen. Dat wil zeggen: stroom van je PC er volledig af, CMOS batterij uit je moederbord halen en zo'n minuutje wachten en de batterij er weer in doen.
Kan iemand mij hierin advies geven of bevestigen dat het toevoegen van een USB 3.2 PCI card nuttig is ?
Lastig om te zeggen. Jou moederbord heeft een PCIe 2.0 en een PCIe 3.0 aansluiting (en 2x een PCI aansluiting, maar dat zou ik afraden). In die PCIe 3.0 zit momenteel waarschijnlijk een GPU, dus je zult deze insteekkaart in de PCIe 2.0 aansluiting moeten stoppen. Het is afhankelijk van je GPU of dit fysiek past.

Daarnaast heeft PCIe 2.0 een theoretische snelheid van 16GB/s. Deze snelheid is ook echt theoretisch, er zijn veel factoren die ervoor kunnen zorgen dat je deze snelheid niet haalt. Een SATA ssd heeft bijvoorbeeld een maximale leessnelheid van ~500MB/s, leuk dat de poort 16GB/s kan doorlaten maar de schijf kan de data simpelweg niet zo snel aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:07
Het 2e PCI-E-slot zit helemaal onderop op het moederbord. Dat zou dus genoeg ruimte moeten hebben, ook al zit er een dikke gpu in het systeem.

Het slot draait op PCI-E 2.0 met 4 lanes. Dat is goed voor 2GB/s bruto (16 Gbit). Dat is inclusief de overhead zoals de codering (er worden 10 bits verzonden voor iedere 8 bits data) en de overige overhead.

De codering alleen is al goed voor vermindering naar 16Gbit*8/10=12,8 Gbit. Dat is dus al minder dan de gewenste 20 Gbit van USB 3.2 2x2.

Bovendien wordt dat gehaald met een PCI-E 3.0-kaart. Je hebt dus kans dat de kaart op USB 2.0 letterlijk 2x minder doorvoert.

Gezien beide invloed hebben denk ik dat 10 Gbit het snelste is dat je gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Phille81 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:48:
Wat wil je ermee gaan doen? Je muis of toetsenbord zal er niet vlotter door werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille81
TERW_DAN schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:57:
[...]

Wat wil je ermee gaan doen? Je muis of toetsenbord zal er niet vlotter door werken :P
Regelmatig backup(s) maken van grote hoeveelheden data o.w.v. fotografie (= Lightroom catalogi en raw-bestanden, goed voor bijna 2 Tb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waar draai je die backup naar toe?
Als die disk geen 20Gb/s haalt, wat onwaarschijnlijk snel is voor een disk, dan heb je er niet veel aan om je interface te versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille81
TERW_DAN schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:30:
Waar draai je die backup naar toe?
Als die disk geen 20Gb/s haalt, wat onwaarschijnlijk snel is voor een disk, dan heb je er niet veel aan om je interface te versnellen.
Ik heb een interne SSD voor OS en applicaties, de backup-bestanden staan op een interne HDD.

De backup is van een interne HDD (WD red 3TB sata 6Gb/s) naar een externe HDD (LaCie mini rugged 5TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Phille81 upgraden naar wat hogers dan gewoon usb3 heeft geen zin bij die externe hdd vermits deze toch niet kan volgen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille81
Damic schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:17:
@Phille81 upgraden naar wat hogers dan gewoon usb3 heeft geen zin bij die externe hdd vermits deze toch niet kan volgen.
Ik heb inmiddels de evolutie van de types en naamgeving van de usb 3 connecties bekeken. De LaCie HDD is USB 3.1 Gen 1 = de vroegere USB 3.0 (= max. 5 Gbps).
Dan heeft het inderdaad weinig zin om een snellere interface te voorzien :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

En de schijf dat erin zit kan max sata 3 snelheid geven en dan nog een hdd haalt dat niet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1