Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timv95
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-06 11:57
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben gevraagd door een kennis om hem te helpen met een nieuwe pc voor zijn werk (eigen bedrijfje). Het gaat om foto en videografie werk, 4k, 6k, 8k edits etc. Hij werkt vooral veel met programma's van Adobe (classic, lightroom, photoshop, premiere pro, en after effects). Het moet een systeem worden naast zijn huidige pc. Dat is een prebuild HP Omen met een 10900k, 32gb RAM en een 3080. Dit systeem presteert echter minder dan verwacht. CPU gaat richting de 100 graden, en produceert veel lawaai onder load. Na wat research blijkt dat het niet ideaal is om deze HP Omen aan te passen om deze problemen te verhelpen. Daarom wordt dit een 2e PC voor kleinere projecten en gaming.

De wens is een boost in render tijden, betere temperaturen, zo min mogelijk geluidsproductie.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is flexibel, als het voor €3000,- kan is dat prima, maar heb ik voor €5000,- nog iets veel beters mag dat ook. Het gaat hem om maximale prestaties.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er is een 128gb kit gekocht voor in zijn HP Omen, maar dit werkt niet optimaal, dus mag mee naar het nieuwe systeem. Gaat om: HyperX FURY HX436C18FB3AK4128. (Gaat deze goed met Ryzen?)
Randapparatuur is verder allemaal al aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hier komt de hoofdvraag eigenlijk naar boven. Moeten we in dit geval gewoon voor een Threadripper build gaan? Of volstaat een build op basis van bijvoorbeeld een Ryzen 9 5900x ook?

Is het voor de GPU waard om een 3090 te kopen? Of volstaat voor dit werk een wat mindere kaart ook?

Ik heb weinig ervaring in het foto en video editing werk. Ik hoop hier dus antwoord te krijgen op de vraag of een Threadripper build het waard is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Kan zijn dat ik zo veel mogelijk van één merk pak, bijv. Corsair. Ook kan het zijn dat ik verschillende merken pak om zo tot de beste airflow, temperaturen, en geluidsproductie komen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Buiten bovengenoemde wensen niks.

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie mij een advies kunnen geven over welke build in dit geval verstandig is.
Persoonlijk heb ik alleen ervaring met het bouwen van game pc's in de mid en high range, en dus niet met een workstation. Vandaar dat ik mijn vragen hier stel.

Alvast bedankt!

Groeten Tim.

[ Voor 0% gewijzigd door Timv95 op 10-08-2021 16:06 . Reden: Leesbaarheid ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:16
Ik zou dit niet zelf bouwen - dan heb jij de hoofdpijn. Ga naar een systeembouwer en kijk naar iets als dit workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

voor zijn werk (eigen bedrijfje)
Er wordt dus (grof) geld verdiend met een dergelijk workstation. Zoals @martyw aangeeft: niet zelf bouwen maar wenden tot een Dell / HP / whatever grote tent. En goed de garantie & reparatie-voorwaarden doornemen.

Geen idee wat het jouw kennis kost als zelfbouw kapot gaat en een onderdeel 3 weken op zich laat wachten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje789
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-03 16:49
Voor dit soort builds kan je volgens mij ook bij redux gaming terecht. Die doen hiervoor een custom build als je dat zou willen. Geen idee hoeveel dit kost, maar ik weet toevallig dat dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-06 21:45
De 10900k is best flink dus ik denk dat het ook wel even afhangt van de mate van trottling hoeveel baat je gaat hebben bij een betere processor. Heb je enig idee rond welke kloksnelheid de cpu draait tijden een render?

Voor de hand zou dan denk ik een fatsoenlijk gekoeld 5950x systeem liggen. Threadripper is top maar wordt snel prijzig terwijl de cores van de laatste Ryzen cpu's een stuk sneller zijn. Puget maakt aardig wat workstation benchmarks dus zeker interessant om daar het een en ander door te nemen, bv https://www.pugetsystems....ies-CPU-Performance-2064/ Threadripper 5000 zou ergens dit jaar nog moeten verschijnen.

Bouwt computers @ Danmetic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-06 16:26
bouw die hp eerst maar eens om naar een case met betere airflow en stop er direct een degelijke voeding in

• Timv95
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-06 11:57
@DanDGT Volgens de eigenaar throttled hij wel, aangezien hij zegt dat na een bepaalde tijd het tempo drastisch zakt tijdens het renderen. Ik heb zelf geen idee waar de cpu op draait tijdens het renderen, ben zelf nog niet langs geweest om te checken, en hij zelf is buiten zijn werk om niet heel handig met PC's.

Hij zelf neigt ook meer naar een nieuwe pc, omdat hij dan altijd een 2e werkplek ter beschikking heeft.
Voor de 2e build zat ik zelf ook meer aan een 5900 of 5950 te denken. Of nog even wachten op TR 5000 om te kijken wat prijzen doen wanneer deze uitkomen. Het is momenteel natuurlijk ook niet echt de ideale tijd om een nieuwe pc te bouwen ;)
Pagina: 1