Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iskelmaikel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-04 10:15

iskelmaikel

✔Weekend; check ✔Bier; Czech

Topicstarter
Dag allemaal. Recentelijk heb ik besloten voor een andere werkgever te gaan werken. Ik heb een laptop waar ik enige tijd (ong 3 jaar terug) een overeenkomst voor heb getekend en wil de laptop graag overnemen. Normaliter zou zoiets geen probleem zijn, maar je voelt de bui vast al hangen... De gebruiksovereenkomst is verdwenen. 8)7

Ik heb hierover gesproken met de HR afdeling bij mijn huidige werkgever. Ze heeft aangegeven dat de overeenkomst die ik destijds heb heb getekend van de aardbodem is verdwenen en ze heeft geen idee hoe/wanneer/waarom dat het gebeurd is. Gezien dit de enige schriftelijke toekenning is weten we beiden niet wat nu de gang van zaken is. Ze heeft inmiddels contact gezocht met de werkgever maar ik heb nog steeds geen antwoord van hem ontvangen. Nu heb ik her en der vergelijkbare situaties opgezocht maar word ik er niet wijzer op.

Ik ben benieuwd of er iemand inzicht in dit soort situaties heeft en mij wellicht kan vertellen of (en zo ja hoe) ik de laptop alsnog kan overnemen.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Zal wel te simpel denken, maar, nieuwe overeenkomst maken (met de data e.d.) en alles tekenen zodat de papierwinkel weer klopt?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:43
Wat is de relatie tussen de gebruiksovereenkomst en overname van de laptop? Stond dat in die gebruiksovereenkomst of werden daar bv. bepaalde prijzen/termijnen genoemd?

Imho is zo'n gebruiksovereenkomst vaak een standaard stukje tekst over dat je er netjes mee omgaat, verwijtbare schade voor eigen rekening is, diefstal/verlies meteen gemeld moet etc. en is overname iets wat gewoon beetje handjeklap is tussen jou en de IT-afdeling/manager. Als het al mag trouwens, het is niet zo vanzelfsprekend of makkelijk meer om zomaar even stukje hardware over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iskelmaikel

iskelmaikel

Topicstarter
The_Admin schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:38:
Wat is de relatie tussen de gebruiksovereenkomst en overname van de laptop? Stond dat in die gebruiksovereenkomst of werden daar bv. bepaalde prijzen/termijnen genoemd?

Imho is zo'n gebruiksovereenkomst vaak een standaard stukje tekst over dat je er netjes mee omgaat, verwijtbare schade voor eigen rekening is, diefstal/verlies meteen gemeld moet etc. en is overname iets wat gewoon beetje handjeklap is tussen jou en de IT-afdeling/manager. Als het al mag trouwens, het is niet zo vanzelfsprekend of makkelijk meer om zomaar even stukje hardware over te nemen.
Dat het mag worden overgenomen staat me op het netvlies gebrand. Ik meen me daarnaast te heugen dat er inderdaad een clausule in de overeenkomst staat waarin wordt beschreven dat er een verrekening plaats zal vinden. Maar dat is de crux. Die overeenkomst is er niet meer en de precieze inhoud van de verrekening weet ik niet uit mijn hoofd en de "nieuwe" HR dame ook niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:29

Reptile209

- gers -

Bekijk je opties:
  1. Laat het zitten en koop zelf een nieuwe laptop.
  2. Beweeg hemel en aarde om de overeenkomst terug te vinden (bij HR, IT, in je eigen archief?).
  3. Ga samen in overleg wat beide partijen nu een redelijk bedrag vinden om de laptop over te nemen.
  4. Hou voet bij stuk dat de afspraak was dat je hem na 3 jaar voor 15 euro mocht meenemen, laat ze maar aantonen van niet :X
Optie 1 of 3 lijken me de meest kansrijke zo te horen. Hou in gedachten dat die laptop bedrijfsmatig waarschijnlijk in 3-4 jaar is afgeschreven, dus dat hij voor je werkgever een zeer beperkte restwaarde zal hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Reptile209 op 10-08-2021 11:49 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-05 13:36
Illegal_Alien schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:36:
Zal wel te simpel denken, maar, nieuwe overeenkomst maken (met de data e.d.) en alles tekenen zodat de papierwinkel weer klopt?
Hou 'es op met pragmatisch denken, daar heeft niemand wat aan. 8)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:17

FreakNL

Well do ya punk?

Hahaha ja er moeten natuurlijk bullshitjobs blijven bestaan.

Ik zie het issue niet.

Ze kunnen je toch gewoon een faire prijs geven?

Ik snap ook het stukje “HR dame neemt contact op met huidige WG” niet? Dat is toch 1 en dezelfde WG?

Heb hier mijn oude laptop uit 2017 ook nog (Prive), wel dezelfde WG. Ding was niet meer inzetbaar vanwege een deuk aan de zijkant. Dus mocht ik houden. Maar dat zal ook wel te pragmatisch zijn ….

[ Voor 79% gewijzigd door FreakNL op 10-08-2021 11:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dan vraag je nu toch gewoon wat ze voor de laptop willen hebben... Vind je het een goede prijs, dan neem je 'm over en anders bedank je vriendelijk en lever je hem gewoon in...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-05 11:06

page404

Website says no

Als er geen overeenkomst is, dan kan de werkgever in beginsel toch niet aantonen dat jij een laptop in bruikleen hebt? O-)
Gooi dat eens in de discussie. Moet je kijken hoe snel het is opgelost ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:55
FreakNL schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:50:

Ik snap ook het stukje “HR dame neemt contact op met huidige WG” niet? Dat is toch 1 en dezelfde WG?
Het gebruik van de benaming voor werkgever als zijnde het bedrijf en werkgever als zijnde de directeur loopt hier door elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dit soort regelingen verandert meestal niet heel veel. Kijk wat de huidige regeling is en pas die toe.
Alternatief is heel simpel: laat HR contact opnemen met finance en vragen wat de waarde van het apparaat is. Die moeten dat zo kunnen zien namelijk, of iig kunnen berekenen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:43
Pak het inderdaad gewoon pragmatisch aan, wat boeit die overeenkomst? Vraag je voormalig manager of IT-afdeling voor een prijsje, en kijk of het bevalt. Volgens mij ben je het echt nodeloos ingewikkeld aan het maken door zo in te zoomen op die overeenkomst en het via de HR-afdeling van je huidige (nieuwe) werkgever te spelen.

Plus wat @The Eagle zegt, meestal is dit allemaal redelijk statisch, dus pak de meest recente overeenkomst erbij en ga daarmee rekenen?

Oh en leermomentje; maak altijd een kopie/scan/foto van alles wat je ondertekent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 37334

Dus omdat je nieuwe werkgever te beroerd is een (nieuwe) laptop voor jou te regelen, moet jij per sé de laptop van je oude werkgever meenemen.

Ik snap het niet.

* Anoniem: 37334 snapt gelukkig veel dingen niet, is dus slechte graadmeter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 17:55
Anoniem: 37334 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:48:
Dus omdat je nieuwe werkgever te beroerd is een (nieuwe) laptop voor jou te regelen, moet jij per sé de laptop van je oude werkgever meenemen.

Ik snap het niet.

Privé gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iskelmaikel

iskelmaikel

Topicstarter
Top! Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga een gesprek inplannen en laat de overeenkomst even voor wat het is. We kunnen vast in alle redelijkheid tot een wederzijds acceptabel bedrag komen.
Anoniem: 37334 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:48:

Ik snap het niet.

Hehe bijna. De overname is voor mijzelf. Ik zou de laptop graag overnemen als een extra apparaat voor thuis. De nieuwe werkgever regelt gewoon een nieuw apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iskelmaikel

iskelmaikel

Topicstarter
Paprika schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:33:
[...]

Het gebruik van de benaming voor werkgever als zijnde het bedrijf en werkgever als zijnde de directeur loopt hier door elkaar.
Yeap, ik merk nu pas dat ik het door elkaar gebruik. Excuus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:18
iskelmaikel schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:52:
Top! Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga een gesprek inplannen en laat de overeenkomst even voor wat het is. We kunnen vast in alle redelijkheid tot een wederzijds acceptabel bedrag komen.
Na 3 jaar zou hij redelijk afgeschreven moeten zijn, tenzij het een "luxe" model is van bijvoorbeeld Apple.
Je kunt simpelweg even op marktplaats en v&a kijken wat er voor gevraagd wordt, of voor vergelijkbare modellen, dan heb je een mooie graadmeter. Ga er iets onder zitten en dat voorstellen met je onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37334

Ah, dat lijkt me een stuk logischer :)

En dan snap ik ook de vraag van TS aan zijn HR-dept. Als er iets over overname in de overeenkomst stond...was het appeltje/eitje.

Excuses!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Kleine opmerking voor je verder het gesprek aangaat met HR.
HR zal altijd aan de kant van het bedrijf staan en niet aan de kant van de werknemer.
Dus bedenk vooraf wat je er voor zou willen betalen en wat de voorwaarden zijn.

Hoogstwaarschijnlijk zal de werkgever bijvoorbeeld vragen om de computer compleet te wipen en ook alle programma's die erop staan (zoals office, adobe, e.d.) verwijderen. Ook alle bestanden zijn bedrijfseigendom dus je zal daarvan niks kunnen bewaren.

Ik vraag me persoonlijk af of het de moeite waard is want vaak kan je een dergelijke werklaptop vaak al redelijk goedkoop hier op het V&A vinden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Dat HR hier überhaupt tijd aan gaat verspillen. Hoe klein is het bedrijf?

Ik zou bij een wat groter bedrijf verwachten dat er gewoon formuliertjes op een stapel liggen, en dat ze simpelweg je even een nieuwe handtekening vragen. Oude laptops meegeven voor een kleine prijs aan medewerkers is standaard.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:11

Yucon

*broem*

Awaken1 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:58:
Kleine opmerking voor je verder het gesprek aangaat met HR.
HR zal altijd aan de kant van het bedrijf staan en niet aan de kant van de werknemer.
Het is de vraag of HR tijd aan een ouwe laptop kwijt wil zijn. In de meeste bedrijven zullen ze hem daarnaast ook niet opnieuw uitgeven als hij van die leeftijd is, dus over dat aspect zou ik me niet te druk maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
iskelmaikel schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:52:
Ik ga een gesprek inplannen en laat de overeenkomst even voor wat het is. We kunnen vast in alle redelijkheid tot een wederzijds acceptabel bedrag komen.
Dit gaat het bedrijf al meer kosten dan de restwaarde van die 3 jaar oude laptop ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iskelmaikel

iskelmaikel

Topicstarter
TMDC schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:07:
[...]

Dit gaat het bedrijf al meer kosten dan de restwaarde van die 3 jaar oude laptop ;)
Dit icm wat Yucon zegt doet me vermoeden dat het vast gauw/goedkoop wordt afgehandeld :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:34
Ligt het aan mij of wordt er hier aardig moeilijk gedaan? Overeenkomst is niet meer te vinden, je bent er van overtuigd dat het daar in heeft gestaan, maar beide partijen kunnen dit nu niet hard maken. Ik mag aannemen dat ze niet voor iedere nieuwe medewerker een afwijkende gebruiksovereenkomst hanteren... dus wat zegt de tekst in een andere overeenkomst? Is daar niets uit te halen, snel dat hoofdstuk sluiten en over gaan op de praktische vraag: Wil men de laptop aan je verkopen? En zo ja, voor welke prijs? Wij hanteren hier altijd een lineaire afschrijving... laptop 3 jaar oud? Afschrijvingsperiode van 4 jaar? 25% van de nieuwprijs overnamekosten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jeroenneman schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:01:
Dat HR hier überhaupt tijd aan gaat verspillen. Hoe klein is het bedrijf?

Ik zou bij een wat groter bedrijf verwachten dat er gewoon formuliertjes op een stapel liggen, en dat ze simpelweg je even een nieuwe handtekening vragen. Oude laptops meegeven voor een kleine prijs aan medewerkers is standaard.
Ik vind het gek om überhaupt oude hardware mee te geven, die laat je toch eerst zorgvuldig leeg halen zodat er geen bedrijfsgegevens meer op staan en alle software met een bedrijfslicentie verwijderd is? En dan gewoon naar een centraal recycle bedrijf die er nog wat maatschappelijk nuttigs mee doet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:25

DataGhost

iPL dev

Tsurany schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:11:
[...]

Ik vind het gek om überhaupt oude hardware mee te geven, die laat je toch eerst zorgvuldig leeg halen zodat er geen bedrijfsgegevens meer op staan en alle software met een bedrijfslicentie verwijderd is? En dan gewoon naar een centraal recycle bedrijf die er nog wat maatschappelijk nuttigs mee doet.
Want de boel wissen en dan aan de oud-werknemer verkopen is anders/onmogelijk omdat...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
[...]

Dit is helemaal niet raar hoor, hardware van een bepaalde leeftijd zie je wel vaker van dat het wordt doorverkocht aan het personeel. Uiteraard wel nadat de laptop is opgeschoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zebby schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:55:
[...]

Na 3 jaar zou hij redelijk afgeschreven moeten zijn, tenzij het een "luxe" model is van bijvoorbeeld Apple.
Nee.

Bedrijven mogen/moeten de afschrijving lineair naar 0 vaststellen in 60 maanden. Dat daarmee een laptop van nieuwprijs 1200 Euro dus logisch elke maand 20 Euro in waarde "verminderd", zou inderdaad na 3 jaar een laptop van 480 Euro overblijven.

Neemt niet weg dat ik persoonlijk een laptop uit 2018 nu zelf niet meer zou aanschaffen; zeker niet als niet alleen de garantie maar ook de specs eigenlijk "n.v.t." zijn ten opzichte van wat je nu voor bijvoorbeeld 850 nieuw kan kopen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DataGhost schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:15:
[...]

Want de boel wissen en dan aan de oud-werknemer verkopen is anders/onmogelijk omdat...?
Tenzij je een klein bedrijf bent lijkt het me niet bepaald efficiënt om dat op redelijke schaal uit te voeren. Maar misschien dat dit in het MKB vaker gebeurt dan in de grotere bedrijven waar ik gewerkt heb.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Tsurany schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:17:
[...]

Tenzij je een klein bedrijf bent lijkt het me niet bepaald efficiënt om dat op redelijke schaal uit te voeren. Maar misschien dat dit in het MKB vaker gebeurt dan in de grotere bedrijven waar ik gewerkt heb.
Ik snap het nog steeds niet. Wat is het verschil tussen wissen en verkopen aan de oud-werknemer, en wissen en verkopen aan een centraal recyclebedrijf die het vervolgens doorverkoopt en zelf ook marge wil hebben? Volgens mij moet er in beide gevallen gewist worden dus daar verandert weinig aan. Kan door dezelfde persoon gedaan worden die in eerste instantie de bedrijfssoftware erop heeft gezet. Veel meer dan een usb-stickje insteken, twee keer op enter drukken en vervolgens een bak koffie halen om een paar uur te gaan Youtuben is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

MAX3400 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:17:
[...]

Nee.

Bedrijven mogen/moeten de afschrijving lineair naar 0 vaststellen in 60 maanden. Dat daarmee een laptop van nieuwprijs 1200 Euro dus logisch elke maand 20 Euro in waarde "verminderd", zou inderdaad na 3 jaar een laptop van 480 Euro overblijven.

Neemt niet weg dat ik persoonlijk een laptop uit 2018 nu zelf niet meer zou aanschaffen; zeker niet als niet alleen de garantie maar ook de specs eigenlijk "n.v.t." zijn ten opzichte van wat je nu voor bijvoorbeeld 850 nieuw kan kopen.
Dat stukje snap ik ook niet goed. Ik heb de laatste jaren bij 2 werkgevers gewerkt. Een ervan wilde eigenlijk totaal niets meer doen aan computers als ze ouder dan 3 jaar waren. Zelfs een ventilator vervangen was al teveel. En toen ik bij de andere na iets meer dan 3 jaar een nieuwe computer nodig had omdat het geheugen niet uit te breiden was mocht ik de oude zo hebben 'want hij is toch afgeschreven'. Toegegeven, ik voelde me bijna een beetje bezwaard want de MP waarde was alsnog zo'n 350-400 euro.

Toch weet ik dat je gelijk hebt over die 5 jaar. Ik kan het alleen niet goed met elkaar rijmen.

persoonlijk heb ik trouwens wel liever een business laptop van een paar jaar oud voor zeg 400 euro dan een nieuwe consumentenlaptop voor het dubbele

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 10-08-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

DataGhost schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:20:
[...]

Ik snap het nog steeds niet. Wat is het verschil tussen wissen en verkopen aan de oud-werknemer, en wissen en verkopen aan een centraal recyclebedrijf die het vervolgens doorverkoopt en zelf ook marge wil hebben? Volgens mij moet er in beide gevallen gewist worden dus daar verandert weinig aan. Kan door dezelfde persoon gedaan worden die in eerste instantie de bedrijfssoftware erop heeft gezet. Veel meer dan een usb-stickje insteken, twee keer op enter drukken en vervolgens een bak koffie halen om een paar uur te gaan Youtuben is het ook niet.
Dat. En zeker met SSD's blijft er minder snel een brokje data plakken vergelijken met ouderwetse HDD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Je hebt extra administratief werk waarbij de salarisadministratie een extra post moet uitrekenen en verrekenen met het laatste salaris. Daarnaast moet je van elke individuele laptop de status bijhouden en deze na afloop weer uitgeven aan de medewerker, je kan niet alle laptops op een hoop gooien en een keer per maand verschepen naar de recycle partner voor vaste prijzen. Ook moet je overeenkomsten bijhouden, wat niet zo makkelijk blijkt te zijn ;)

En dat alles voor een laptop van een paar jaar oud vind ik persoonlijk een aardige overhead. In het MKB kan dat wellicht nog uit maar bij grotere bedrijven is dat al snel een aardige kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

[...]

Mijn huidige werkgever en ook de 2 werkgevers hiervoor gaven ook oude hardware mee aan werknemers.
De huidige werkgever schrijft een iPhone af in 3 jaar, vervolgens kan ik een nieuwe bestellen en mag ik de oude houden.

Inderdaad alle business kritische data wordt gewist.

- edit -

Maar dat gebeurt min of meer automatisch aangezien er vooraf al MDM op is ingeregeld.

[ Voor 6% gewijzigd door T.C op 10-08-2021 13:29 ]

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Wissen ben ik met je eens, maar wat is er dan niet maatschappelijk nuttig aan oude hardware meegeven aan medewerkers? Als ze hem niet willen meenemen, dan kan het altijd nog worden verzameld. Volgens mij een redelijke normale gang van zaken bij veel bedrijven waar apparatuur snel gewisseld wordt. Vroeger kon je ook nog wel eens een complete werkplek meekrijgen als er een nieuwe aanbesteding was geweest voor de kantoorinrichting. Had je voor een paar piek een prima bureau en stoel staan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:53
[...]

Ik snap het nog steeds niet. Wat is het verschil tussen wissen en verkopen aan de oud-werknemer, en wissen en verkopen aan een centraal recyclebedrijf die het vervolgens doorverkoopt en zelf ook marge wil hebben?
Dumpen onder de boekwaarde/restwaarde naar een ander bedrijf kraait geen haan naar. Bij weggeven of verkopen voor een prikkie aan personeel staat de belastingdienst voor de deur i.v.m. verkapt loon in natura.

Kleine bedrijfjes/aantallen zal geen probleem zijn. Grote organisaties met 100+ laptops zullen wel wat moeten aantonen als die zomaar uit de boeken verdwijnen.

Gelukkig zijn er niet zoveel bedrijven die je eindeloos laten doorwerken op de laptop totdat ie overlijdt. Als je pech hebt, dan zit je op een 6 jaar oude laptop te rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Tsurany schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

Je hebt extra administratief werk waarbij de salarisadministratie een extra post moet uitrekenen en verrekenen met het laatste salaris. Daarnaast moet je van elke individuele laptop de status bijhouden en deze na afloop weer uitgeven aan de medewerker, je kan niet alle laptops op een hoop gooien en een keer per maand verschepen naar de recycle partner voor vaste prijzen. Ook moet je overeenkomsten bijhouden, wat niet zo makkelijk blijkt te zijn ;)

En dat alles voor een laptop van een paar jaar oud vind ik persoonlijk een aardige overhead. In het MKB kan dat wellicht nog uit maar bij grotere bedrijven is dat al snel een aardige kostenpost.
Klinkt alsof je het nu over het formaat Facebook/Google/Microsoft hebt. Verloop is bij de meeste bedrijven niet zodanig dat dit proces een administratieve hel hoeft te zijn, voor mijn part plak je een post-it op de laptop als die wordt ingeleverd om te wissen. De status wordt bijgehouden op het scherm, op een gegeven moment staat daar iets als "wipe complete" en dan is het klaar. Vinkje op de post-it erbij en dichtklappen. En wat is er mis met gewoon een geldbedrag overmaken voor het product wat je koopt? Salaris(administratie) komt daar helemaal niet bij kijken. Overeenkomsten zijn ook helemaal nergens voor nodig. Ik neem tenminste aan dat er niet met arbitraire bedragen/percentages gewerkt wordt dus je pakt de aankoopdatum en prijs van het product, verrekent de afschrijving (dit is sowieso al een vast onderdeel van de boekhouding) en dan heb je de overnameprijs. Dus een laptop van 1000 euro kost na 4 jaar gebruik dus 200 euro. Ik denk dat dit gewoon ter indicatie in de gebruiksovereenkomst vermeld is.

Zoals jij het noemt vind ik het inderdaad een aardige overhead. Lijkt me dan ook dat er niet zo moeilijk gedaan wordt als geschetst en het gewoon op de logische manier wordt aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:48
@iskelmaikel Klein bedrijf of groot bedrijf? Bij een groot bedrijf raakt zo'n document niet zomaar weg want dan is er vast ook geen bewijs dat jij die laptop hebt....

In beide gevallen: Praat met je leidinggevende/directeur over de mogelijkheden, hij kan een nieuw personeelslid niet met een 3 jaar oude laptop opzadelen maar natuurlijk wel gewoon veilig laten verschroten.

Bied een in jouw ogen redelijk bedrag. Is het een I7-I9 met 100 cores en 64GB, bied dan 40% van de originele waarde. Was het een "gemiddelde" PC bied dan wat jij vind dat redelijk is maar bedenk ook dat je voor 2x de prijs een snelle nieuwe machine hebt.

Gewoon het gesprek aangaan en niet moeilijk doen over een document dat er wel of niet meer is. Wel een gedateerd document met serienummer laten ondertekenen als je de laptop overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
DjoeC schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:45:
@iskelmaikel In beide gevallen: Praat met je leidinggevende/directeur over de mogelijkheden, hij kan een nieuw personeelslid niet met een 3 jaar oude laptop opzadelen maar natuurlijk wel gewoon veilig laten verschroten.
Waarom kan je een nieuwe medewerker niet een 3 jaar oude laptop geven? Als de laptop technisch nog in orde is en voldoet voor de werkzaamheden dan wordt die laptop gewoon opnieuw uitgegeven... buiten dat het anders gewoon kapitaalvernietiging is, zijn er wat betreft beheer ook genoeg redenen om je clienthardware zoveel mogelijk hetzelfde te houden, men wordt er niet blij van als er tig verschillende configuraties in beheer zijn met bijbehorende verschillende driver pakketten, servicecontracten etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-05 10:39
[b]iskelmaikel schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:33:
Ik ben benieuwd of er iemand inzicht in dit soort situaties heeft en mij wellicht kan vertellen of (en zo ja hoe) ik de laptop alsnog kan overnemen.
Okee.

Overeenkomsten worden altijd in tweevoud opgemaakt en ondertekend. Beide ondergetekenden mogen een exemplaar houden. Wanneer je werkgever rechten wil ontlenen aan de overeenkomst, dan kun je ze vragen de documentatie te tonen waaruit blijkt dat dit is overeen gekomen. Wanneer zijn dat kunnen, dan kunnen ze het recht daarmee uitoefenen.

Wanneer jij rechten wilt ontlenen aan een overeenkomst, dan zul je dus het zelfde moeten doen. Wie eist, bewijst. Als je dat niet kan, dan kun je de wederpartij vragen hun kopie te overleggen (in het geval van je werkgever is dat een redelijk verzoek).

Als beide partijen de overeenkomst niet kunnen produceren, dan is de overeenkomst waarschijnlijk niet (meer) uitvoerbaar. Het bezit van de laptop vervalt dan naar diegene die hem heeft betaald, en eventuele overdracht/overname zal, onafhankelijk van de oude overeenkomst, onderling moeten worden overeengekomen.

Ik zou aansturen op coulance :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iskelmaikel

iskelmaikel

Topicstarter
DjoeC schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:45:
@iskelmaikel Klein bedrijf of groot bedrijf? Bij een groot bedrijf raakt zo'n document niet zomaar weg want dan is er vast ook geen bewijs dat jij die laptop hebt....

In beide gevallen: Praat met je leidinggevende/directeur over de mogelijkheden, hij kan een nieuw personeelslid niet met een 3 jaar oude laptop opzadelen maar natuurlijk wel gewoon veilig laten verschroten.

Bied een in jouw ogen redelijk bedrag. Is het een I7-I9 met 100 cores en 64GB, bied dan 40% van de originele waarde. Was het een "gemiddelde" PC bied dan wat jij vind dat redelijk is maar bedenk ook dat je voor 2x de prijs een snelle nieuwe machine hebt.

Gewoon het gesprek aangaan en niet moeilijk doen over een document dat er wel of niet meer is. Wel een gedateerd document met serienummer laten ondertekenen als je de laptop overneemt.
Het gaat om een startup. Of nou ja, inmiddels een scale up. We hebben zo'n 20 mensen in dienst, waarvan een aantal Indiërs. Het valt dus zeker onder een klein bedrijf. Wat de laptop betreft. Het is een MS Surfacebook 2. Waarde is zo'n €1500 geweest. Uitgaande van een contract van 48 maanden waarvan ik er al 36 heb uitgezeten blijft de restwaarde ook relatief laag. Ik heb inmiddels even gesproken met een manager en de HR dame en er wordt inderdaad nog eventjes door haar gezocht naar het document. Ik heb aangegeven dat als ze het niet kan vinden we eventjes om de tafel gaan om een acceptabele afspraak te maken. Aan de toon van het voorgaande gesprek te horen zou coulance vanuit het bedrijf nog wel eens een optie kunnen zijn :9

Bij overname zal ik zeker een document laten genereren om wederzijds te ondertekenen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
page404 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:12:
Als er geen overeenkomst is, dan kan de werkgever in beginsel toch niet aantonen dat jij een laptop in bruikleen hebt? O-)
Gooi dat eens in de discussie. Moet je kijken hoe snel het is opgelost ;)
Jaren geleden inderdaad meegemaakt. Ik wilde mijn oude laptop toen inleveren. Netjes gebeld met diegene die daarover ging. Eeehmm, de laptop staat niet meer in de administratie... Hij kon het nummer ook nergens meer terug vinden. Uiteindelijke reactie: laat maar zitten, ding is toch te oud, kijk maar wat je ermee doet.
Blijkbaar was het proces om de laptop weer opgevoerd te krijgen te ingewikkeld.

En dat bleek ook. Toen ik een tijdje later belde voor een probleem met een splinternieuwe server die (nog) niet in de administratie stond ging die vlieger niet op. Ze konden me niet helpen want de server stond niet in hun systeem. Ik zei nog, hij staat hier echt (toen waren die apparaten nog formaat hele grote koelkast) en er zit jullie sticker op. Of ik eerst met een andere afdeling wilde bellen om de server opgevoerd te krijgen, daarna mocht ik weer terugbellen. (moet je na vijf uur eens proberen in ambtenarenland, na twee dagen was alles in de lucht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:26
Die overeenkomt is toch niet ter plekke verzonnen. Neem aan dat dit gewoon een template is met jouw naam ingevuld. Moet kleine moeite zijn om die template te vinden lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Reptile209 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:48:
Hou in gedachten dat die laptop bedrijfsmatig waarschijnlijk in 3-4 jaar is afgeschreven, dus dat hij voor je werkgever een zeer beperkte restwaarde zal hebben.
Ja: dat dacht ik ook. Toen ik echter met pensioen ging, wilde ik best mijn 3 jaar oude (Lenovo) laptop overnemen: geen toppertje, maar hij deed het best. Okay: dat kon, voor slechts 510 euro ..... Mijn reactie was (uiteraard) in geen 510 jaar. Dus ik heb 'm op de laatste dag keurig ingeleverd.
Moraal: pas op met wat je zelf denkt dat een redelijke overnameprijs is . het bedrijf zou daar best heel anders over kunnen denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ik had ook aangegeven "mijn" ruim 3 jaar oude laptop te willen meenemen toen ik na een lang dienstverband het bedrijf verliet. het was was toentertijd het "prototype" voor de nieuwe lijn in het bedrijf, en dus uitgerust met alle toeters en bellen die in/op/aan het ding konden zitten. in het vuistdikke personeelsregelement was hier niks over geregeld.
ik had gerekend op een bedrag van zo'n 600 euro, maar ik kreeg hem zo mee .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-05 23:55
PetervdM schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:51:
ik had ook aangegeven "mijn" ruim 3 jaar oude laptop te willen meenemen toen ik na een lang dienstverband het bedrijf verliet. het was was toentertijd het "prototype" voor de nieuwe lijn in het bedrijf, en dus uitgerust met alle toeters en bellen die in/op/aan het ding konden zitten. in het vuistdikke personeelsregelement was hier niks over geregeld.
ik had gerekend op een bedrag van zo'n 600 euro, maar ik kreeg hem zo mee .....
Bij mijn vorige werk was het standaard dat je die per envelop aan de hoofd IT manager deed afrekenen; gemiddeld bedrag was €250 en wij hadden alleen MS Surfaces.. die “vlogen” eruit als warme broodjes. Aangezien die toch al “afgeschreven” waren na een jaar buiten de deur werken. De meeste jongens gooiden er echter een stevige UAG omheen en die van mij is niet van nieuw te onderscheiden..

Je had echter wel elk jaar een zeer leuk personeelsfeestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:17

FreakNL

Well do ya punk?

En die IT manager af en toe een nieuwe Ray-Ban?

Ik ben niet zo’n fan van dat soort geldstromen, zeker niet in grotere bedrijven.

Dan kun je de laptop beter gewoon naar 0 afschrijven (en dat mag in 3 jaar). en weggeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:15

Lordy79

Vastberaden

Afschrijven doe je in 5 jaar en je moet ook nog de restwaarde inschatten.
Als een lappie 1200 euro kost en na 5 jaar is ie nog 200 euro waard dan mag je dus 1200-200 = 1000 afschrijven in 5 jaar dus 200 per jaar.
Na 3 jaar staat ie dus in de boeken voor 600 euro.

Maar TS en werkgever kunnen samen constateren dat ie maar 400 euro waard is en dan kan ie verkocht worden voor 400 (+ BTW).

Als er een afspraak is dat TS m mag kopen na jaar voor 200 euro kan TS dat opeisen maar dan moet je dat wel kunnen bewijzen.

Ik denk dat daarmee alles wel gezegd is.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ik zou een wat oudere laptop geeneens voor een klein bedrag willen overnemen voor privegebruik. Voor een klein beetje meer koop je gewoon een nieuwe, actuele laptop. En als de werklaptop een hele bijzonder is zal het ook weer niet spotgoedkoop zijn om 'm over te nemen.
Pagina: 1