Leen Bakker schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:42:
[...]
Mijn ouders zijn ca. 90 jaar (89 en 92). Die zijn al 50 jaar gewend om met 1 klik van de AB radio te horen. En geloof me ik heb echt geprobeerd om ze uit te leggen dat je eerst de Ziggo tuner moeten aanzetten en de versterker en de Ziggo mediabox. Maar dat blijkt toch echt lastig. Dus vandaar mijn vraag of er niet een apparaat is die wanneer je 'm aanzet meteen radio laat horen.
Vermoedde al dat dat de situatie was.
En helaas, nee, dat is er niet direct meer eigenlijk. Ook van internetradio kun je niet uitgaan dat ze het altijd meteen doen. Genoeg haperingen gezien de afgelopen jaren en debuggen is een bitch.
Ik zie een paar opties:
1. uitzoeken of de ziggo radiotuner na een powercycle (uit/aan) weer doorgaat op het kanaal waar ie op stond. If so, dan zou je met een master/slave stekkerdoos dat ding aan kunnen schakelen als je huidige radio/cd aan gaat, en dan via een aux ingang aansluiten. Vraag het eens in het ziggo topic, of op het ziggo forum wellicht.
2. je ontvangst van DAB bij je ouders testen met een buitenantenne voor DAB. Als dat wel werkt ben je er want dan is het een kwestie van een nieuw apparaat en een antenne kopen en draadjes trekken. Antenne kun je kopen, testen en onder WKOA weer terug als het niet werkt
3. Variant op 1, maar dan middels digitenne van KPN want die doen ook radio 5. Al dan niet icm buitenantenne voor DVB. Ik weet even niet of buitenantennes van DVB ook DAB doen.
4. Pi 3 met volumio er op. Die doet ook radiostreams en kan in principe 24/7 aan blijven staan want verbruikt vrijwel niks. Ook hier weer gewoon via de analoge aansluiting aan de huidige aux hangen. En omdat ze hem niet kunnen bedienen doet ie radio 5 of niks, geen gedonder met afstandsbedieningen. Geen Pi 4 pakken, die heeft geen analoge uitgang meer
Eerlijk gezegd verwacht ik het meest van optie 2 of 4. Optie 2 geeft de beste kwaliteit maar is duurder, optie 4 lijkt mij het meest failsafe.
Having said that, overleg ook zeker met je ouders wat de opties zijn om het hen met een handleiding te leren. Ik heb een oom van 88 die ik onlangs heb geleerd hoe ie YT films moet downloaden en cd's kan branden. Simpele handleiding met plaatjes doet wonderen, en dit willen ze dagelijks dus dan leren ze het ook vanzelf. Maar ze moeten het willen

En tuurlijk, ranten op ziggo mag. Maar tijden veranderen, en met boos of gefrustreerd worden heb je nog steeds geen oplossing dus ga in gesprek met ze wat ze zelf willen
[
Voor 9% gewijzigd door
The Eagle op 10-08-2021 21:32
]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)