Bestaat er een versterker met ingebouwde radio dvb-c tuner

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen Bakker
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-07 12:02
Door het wegvallen van het analoge radiosignaal van Ziggo zijn mijn ouders op zoek naar 1 nieuw vervangend apparaat die zowel de CD functie als het radiosignaal vervangt.

Ziggo biedt hun radiotuner aan maar die moet dan worden aangesloten op een versterker en heeft weer eigen AB. Dat is voor die oude mensen niet meer te volgen.

Ik zoek dus een oplossing waar in 1 apparaat die Ziggo radiotuner (iets soortgelijks) al ingebouwd is.

Perse geen DAB+ want ik heb dat geprobeerd met mijn eigen DAB+ radio en de ontvangst bij mijn ouders in het complex is heel slecht.
Het moet dus het Dvb-c signaal kunnen verwerken gelijk zoals de Ziggo radiotuner.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:29

FreakNL

Well do ya punk?

Omdenken:
Er bestaan ook receivers met internet-radio.

Ik gebruik op mijn Onkyo Tune-IN als provider.

Of anders:
Mijn ouders gebruiken een receiver uit het jaar-0 en willen deze ook (terecht) niet vervangen, ding doet het namelijk nog prima. Daar heb ik (vanwege het uitfaseren van FM) een Bluetooth ontvanger op aangesloten (AliExpress), zij gebruiken nu de Tune-IN app op de iPad inclusief BT om radio te luisteren. Maar mijn ouders kunnen nog prima met de iPad omgaan. Als ze de receiver aanzetten gaat dat BT ding ook aan (krijgt stroom van de receiver) en de iPad koppelt automatisch dus ze hoeven alleen de Tune-IN app te starten en een station aan te klikken. (receiver moet wel op juiste kanaal maar daar hebben ze een Harmony voor).

Spotify gebruiken ze (nu) op dezelfde manier, bijvangst.

Airplay snappen ze dan weer niet, ze hebben een ATV en als ze dan iets met airplay doen vergeten ze dat weer uit te zetten en dan heeft "de iPad geen geluid meer" (airplay staat nog steeds aan maar de reciever staat al uit)... Maar dat probleem is er met BT niet, als ze de receiver uitzetten is de BT koppeling ook meteen verbroken.

[ Voor 113% gewijzigd door FreakNL op 10-08-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-09 21:36
Marantz Melody of Denon CEOL

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
FM antenne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:23

MsG

Forumzwerver

Dan mis je al een aanzienlijk deel van de zenders die wel over de kabel worden uitgezonden, maar niet over de ether.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen Bakker
Fm antenne is geen optie. Ze luisteren vrijwel de hele dag naar Radio 5 en die heeft geen FM frequentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is het een optie om het signaal via de tv op te pikken? Kanaal 805.
Zo blijven ze een apparaat gebruiken wat ze al kennen.

[ Voor 29% gewijzigd door teacher op 10-08-2021 19:42 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen Bakker
Weet je zeker dat deze dat kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Leen Bakker schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:26:
Fm antenne is geen optie. Ze luisteren vrijwel de hele dag naar Radio 5 en die heeft geen FM frequentie
Als dat het hoofdcriterium is ben je idd gebonden aan DAB of internetradio. Als DAB afvalt is internetradio het makkelijkste. Marantz Melody en Denon CEOL kunnen dat idd (tunein) maar er zijn genoeg receivers met internetradio te vinden van andere merken ook.
Je wilt eigenlijk gewoon naar de minisets / microsets kijken volgens mij.

Maar wat staat er nu en waarom moet het perse een alles in een set zijn?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen Bakker
The Eagle schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:00:
[...]

Als dat het hoofdcriterium is ben je idd gebonden aan DAB of internetradio. Als DAB afvalt is internetradio het makkelijkste. Marantz Melody en Denon CEOL kunnen dat idd (tunein) maar er zijn genoeg receivers met internetradio te vinden van andere merken ook.
Je wilt eigenlijk gewoon naar de minisets / microsets kijken volgens mij.

Maar wat staat er nu en waarom moet het perse een alles in een set zijn?
Mijn ouders zijn ca. 90 jaar (89 en 92). Die zijn al 50 jaar gewend om met 1 klik van de AB radio te horen. En geloof me ik heb echt geprobeerd om ze uit te leggen dat je eerst de Ziggo tuner moeten aanzetten en de versterker en de Ziggo mediabox. Maar dat blijkt toch echt lastig. Dus vandaar mijn vraag of er niet een apparaat is die wanneer je 'm aanzet meteen radio laat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen Bakker
teacher schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:41:
Is het een optie om het signaal via de tv op te pikken? Kanaal 805.
Zo blijven ze een apparaat gebruiken wat ze al kennen.
De TV aanzetten om radio te luisteren dat krijg ik er echt niet in. Nog los van het feit dat het een TV is uit vervlogen tijden met zeer beperkte geluidskwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik heb een Yamaha R-N303D en luister via internet naar een hoop radiozenders, gaat door waar je gebleven was als je hem weer aanzet.
Maar goed, een keer een verkeerd knopje indrukken op de a.b. en het wordt al een stuk lastiger om het goed te krijgen op die leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Leen Bakker schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:42:
[...]

Mijn ouders zijn ca. 90 jaar (89 en 92). Die zijn al 50 jaar gewend om met 1 klik van de AB radio te horen. En geloof me ik heb echt geprobeerd om ze uit te leggen dat je eerst de Ziggo tuner moeten aanzetten en de versterker en de Ziggo mediabox. Maar dat blijkt toch echt lastig. Dus vandaar mijn vraag of er niet een apparaat is die wanneer je 'm aanzet meteen radio laat horen.
Vermoedde al dat dat de situatie was.
En helaas, nee, dat is er niet direct meer eigenlijk. Ook van internetradio kun je niet uitgaan dat ze het altijd meteen doen. Genoeg haperingen gezien de afgelopen jaren en debuggen is een bitch.
Ik zie een paar opties:

1. uitzoeken of de ziggo radiotuner na een powercycle (uit/aan) weer doorgaat op het kanaal waar ie op stond. If so, dan zou je met een master/slave stekkerdoos dat ding aan kunnen schakelen als je huidige radio/cd aan gaat, en dan via een aux ingang aansluiten. Vraag het eens in het ziggo topic, of op het ziggo forum wellicht.

2. je ontvangst van DAB bij je ouders testen met een buitenantenne voor DAB. Als dat wel werkt ben je er want dan is het een kwestie van een nieuw apparaat en een antenne kopen en draadjes trekken. Antenne kun je kopen, testen en onder WKOA weer terug als het niet werkt

3. Variant op 1, maar dan middels digitenne van KPN want die doen ook radio 5. Al dan niet icm buitenantenne voor DVB. Ik weet even niet of buitenantennes van DVB ook DAB doen.

4. Pi 3 met volumio er op. Die doet ook radiostreams en kan in principe 24/7 aan blijven staan want verbruikt vrijwel niks. Ook hier weer gewoon via de analoge aansluiting aan de huidige aux hangen. En omdat ze hem niet kunnen bedienen doet ie radio 5 of niks, geen gedonder met afstandsbedieningen. Geen Pi 4 pakken, die heeft geen analoge uitgang meer :P

Eerlijk gezegd verwacht ik het meest van optie 2 of 4. Optie 2 geeft de beste kwaliteit maar is duurder, optie 4 lijkt mij het meest failsafe.

Having said that, overleg ook zeker met je ouders wat de opties zijn om het hen met een handleiding te leren. Ik heb een oom van 88 die ik onlangs heb geleerd hoe ie YT films moet downloaden en cd's kan branden. Simpele handleiding met plaatjes doet wonderen, en dit willen ze dagelijks dus dan leren ze het ook vanzelf. Maar ze moeten het willen :)
En tuurlijk, ranten op ziggo mag. Maar tijden veranderen, en met boos of gefrustreerd worden heb je nog steeds geen oplossing dus ga in gesprek met ze wat ze zelf willen :)

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 10-08-2021 21:32 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen Bakker
The Eagle schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:28:
[...]

Vermoedde al dat dat de situatie was.
En helaas, nee, dat is er niet direct meer eigenlijk. Ook van internetradio kun je niet uitgaan dat ze het altijd meteen doen. Genoeg haperingen gezien de afgelopen jaren en debuggen is een bitch.
Ik zie een paar opties:

1. uitzoeken of de ziggo radiotuner na een powercycle (uit/aan) weer doorgaat op het kanaal waar ie op stond. If so, dan zou je met een master/slave stekkerdoos dat ding aan kunnen schakelen als je huidige radio/cd aan gaat, en dan via een aux ingang aansluiten. Vraag het eens in het ziggo topic, of op het ziggo forum wellicht.

2. je ontvangst van DAB bij je ouders testen met een buitenantenne voor DAB. Als dat wel werkt ben je er want dan is het een kwestie van een nieuw apparaat en een antenne kopen en draadjes trekken. Antenne kun je kopen, testen en onder WKOA weer terug als het niet werkt

3. Variant op 1, maar dan middels digitenne van KPN want die doen ook radio 5. Al dan niet icm buitenantenne voor DVB. Ik weet even niet of buitenantennes van DVB ook DAB doen.

4. Pi 3 met volumio er op. Die doet ook radiostreams en kan in principe 24/7 aan blijven staan want verbruikt vrijwel niks. Ook hier weer gewoon via de analoge aansluiting aan de huidige aux hangen. En omdat ze hem niet kunnen bedienen doet ie radio 5 of niks, geen gedonder met afstandsbedieningen. Geen Pi 4 pakken, die heeft geen analoge uitgang meer :P

Eerlijk gezegd verwacht ik het meest van optie 2 of 4. Optie 2 geeft de beste kwaliteit maar is duurder, optie 4 lijkt mij het meest failsafe.

Having said that, overleg ook zeker met je ouders wat de opties zijn om het hen met een handleiding te leren. Ik heb een oom van 88 die ik onlangs heb geleerd hoe ie YT films moet downloaden en cd's kan branden. Simpele handleiding met plaatjes doet wonderen, en dit willen ze dagelijks dus dan leren ze het ook vanzelf. Maar ze moeten het willen :)
En tuurlijk, ranten op ziggo mag. Maar tijden veranderen, en met boos of gefrustreerd worden heb je nog steeds geen oplossing dus ga in gesprek met ze wat ze zelf willen :)
Nee ik ben ook niet boos op Ziggo maar ik zoek naar een oplossing. Mijn ouders zijn overigens minder enthousiast over ziggo

Ik zal de Dab variant nog eens gaan testen met een externe antenne. Dank voor je aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Yw. Vraag over wat de Ziggo tuner doet bij een powercycle heb ik zelf even in het ziggo topic gesteld, is voor mijzelf nl ook intressant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-09 21:36
Leen Bakker schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:43:
[...]

Weet je zeker dat deze dat kunnen?
Zeker, 1x googlen en je hebt je antwoord. De Marantz staat ook bij mijn moeder (slechts 61, verpleeghuis), en is prima te bedienen door het zorgpersoneel. DAB antennetje zit erbij en werkt prima. De AB is helaas wel wat onvriendelijk voor ouderen (veel te uitgebreid) en de Bluetooth is extreem traag en onbetrouwbaar qua connecting (maar dat boeit dan weer wat minder in jouw casus volgens mij).

EDIT: had even over je DAB-verhaal heengelezen, sorry.
EDIT 2: vergeet je de speakers niet? ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Laurens85 op 10-08-2021 22:03 ]

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Mijn ouders zijn 2 jaar geleden overgestapt naar Sonos One (paar door het huis verspreid) Net zoals jouw ouders luisteren ze maar 1 radio zender (radio Utrecht 📻). In de app koppel je alle apparaten aan elkaar en dan kunnen ze met 1 druk op de One (er zit een aan/uit knop op alle Ones) de radio aanzetten. Werkt prima, ben nog niet 1 keer gebeld dat de radio het niet doet. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:35

Fiber

Beaches are for storming.

Als ze echt maar naar één zender luisteren en die Ziggo tuner niet al te veel stroom vreet dan kan die wellicht ook gewoon 24/7 aan blijven staan op de juiste zender. Dan hoef je alleen de stereo nog maar aan te zetten. Of denk ik nou te simpel?

En als ze toch meer zenders willen luisteren dan is het wellicht een optie om te kijken of een Harmony afstandsbediening de Ziggo tuner en de stereo installatie aan kan. Als die eenmaal goed is ingesteld dan zou het ook niet moeilijk meer moeten zijn.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:23

MsG

Forumzwerver

Fiber schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:50:
Als ze echt maar naar één zender luisteren en die Ziggo tuner niet al te veel stroom vreet dan kan die wellicht ook gewoon 24/7 aan blijven staan op de juiste zender. Dan hoef je alleen de stereo nog maar aan te zetten. Of denk ik nou te simpel?

En als ze toch meer zenders willen luisteren dan is het wellicht een optie om te kijken of een Harmony afstandsbediening de Ziggo tuner en de stereo installatie aan kan. Als die eenmaal goed is ingesteld dan zou het ook niet moeilijk meer moeten zijn.
Nogal een duur grapje. Die decoders zijn behoorlijke energieslurpers. Zeker als je hem 24/7 aan hebt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-10 13:55
DVB-C staat voor digitale video broadcast over cable, dus heb je een digitale ontvanger nodig.
De FM stopt in 2023, de analoge zenders op kabel zijn in sommige regio's van Ziggo al gestopt en gaan er dus ook allemaal uit. Wat rest is het digitale aanbod van Ziggo hetgeen een behoorlijk aanbod is maar te beluisteren over de mediabox.

DAB+ of internetradio is het beste alternatief en sommige van die toestellen kun je ook aansluiten op de analoge stereoset via de 3,5 jack uitgang van de DAB+ / Internetradio naar stereo cinch kabel.

Maar ook voor tablet en smartphone zijn er eenvoudige en goede oplossingen voor de internetradio.
p.s. mijn ouders gebruikten ook nog op hoge leeftijd alle opties van de ipad en dus ook internetradio. It can be done!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

AntoniusDD schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 07:43:
DVB-C staat voor digitale video broadcast over cable, dus heb je een digitale ontvanger nodig.
De FM stopt in 2023, de analoge zenders op kabel zijn in sommige regio's van Ziggo al gestopt en gaan er dus ook allemaal uit. Wat rest is het digitale aanbod van Ziggo hetgeen een behoorlijk aanbod is maar te beluisteren over de mediabox.

DAB+ of internetradio is het beste alternatief en sommige van die toestellen kun je ook aansluiten op de analoge stereoset via de 3,5 jack uitgang van de DAB+ / Internetradio naar stereo cinch kabel.

Maar ook voor tablet en smartphone zijn er eenvoudige en goede oplossingen voor de internetradio.
p.s. mijn ouders gebruikten ook nog op hoge leeftijd alle opties van de ipad en dus ook internetradio. It can be done!
Hier ook ouders die nog prima overweg kunnen met technologie. Hebben nu een Denon receiver waarmee ze i.c.m. HEOS gewoon alles streamen of een CD'tje draaien met een losse speler.

Echt een simpele oplossing waar TS naar zoekt is er eigenlijk niet. Het enige apparaat dat ik ken dat op een gebruiksvriendelijke manier radio (+ andere bronnen) streamt en CD's afspeelt, een Naim Uniti Star van +-5000 euro. Lijkt me nogal overkill. Een simpelere receiver + CD speler moet toch uit te leggen zijn, het enige wat je in feite moet doen is switchen tussen radio en CD input d.m.v. een app of afstandsbediening. Kost je bovendien een fractie van zo'n Naim.

Zullen vast meer all-in-one apparaten zijn die ook CD's afspelen maar die ken ik niet. Vaak zijn all-in-one's zonder CD speler toch al erg duur.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomas op 12-08-2021 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwvrouwe
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-05 00:14
Tsja, dit alles lezend bevestigt wel dat niet alle vernieuwingen in de praktijk ook verbeteringen zijn, knopje hier, knop je daar…complex..en dan maar hopen dat het Internet er niet uitvliegt, want dat kunnen we niets meer. Ik zal wel een oud wijf worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:21
Gewoon een digitale radio tuner bestellen, deze had wel gratis mogen zijn.

https://www.ziggo.nl/klan.../ontvangers/quantis-qe317

Oud topic trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-08 12:28

discy

Cloud Architect

Bouwvrouwe schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:16:
Tsja, dit alles lezend bevestigt wel dat niet alle vernieuwingen in de praktijk ook verbeteringen zijn, knopje hier, knop je daar…complex..en dan maar hopen dat het Internet er niet uitvliegt, want dat kunnen we niets meer. Ik zal wel een oud wijf worden..
Nou ja. Als het internet eruit vliegt. Als dat zo vaak gebeurt zou ik sowieso eens contact met Ziggo opnemen.
De tv/radio kan er net zo goed/vaak uitvliegen toch?

Een receiver met internetradio is ook waar ik op uitkom, wat me tegenvalt is dat de kwaliteit niet altijd even goed is. Soms maar 92kbps mp3. En dat hoor je wel..

Of digitale radio beter is weet ik niet? Ik probeer, naast internet radio nu naar een DVB-C tuner voor een computer te kijken. Dan via daar misschien een URL opzetten voor HQ streamen.
Makkelijk is anders... voor de normale gebruiker zou ik gewoon op internet radio rusten. Of idd zo'n tuner als hierboven, wel weer een extra kastje......

[ Voor 3% gewijzigd door discy op 16-02-2022 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Digitale kabelradio's zijn te koop. Zoals deze voor ca. 150 euro. Design doet wel denken aan die oude Philips tafelradio's.

https://www.totaaltv.nl/t...dio-met-toeters-en-bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:35

Fiber

Beaches are for storming.

CR2032 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:53:
Digitale kabelradio's zijn te koop. Zoals deze voor ca. 150 euro. Design doet wel denken aan die oude Philips tafelradio's.

https://www.totaaltv.nl/t...dio-met-toeters-en-bellen
Ziet er best goed uit vind ik. Zou dat ook werken op een KPN aansluiting, of uitsluitend en alleen op een (Ziggo) kabel aansluiting...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Fiber schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:11:
[...]

Ziet er best goed uit vind ik. Zou dat ook werken op een KPN aansluiting, of uitsluitend en alleen op een (Ziggo) kabel aansluiting...? O-)
Met deze wel, KPN internet dan. :)

Op Amazon.de is genoeg te vinden.
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B09KJFZXTP/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

AntoniusDD schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 07:43:
De FM stopt in 2023
dat gaat echt niet gebeuren :X
of bedoel je puur Ziggo.

[ Voor 4% gewijzigd door psy op 21-02-2022 11:07 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Pagina: 1