Plaatsen renovatiekozijnen deuren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vnms
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-03 22:17
Hallo allemaal,

Heb momenteel aluminium kozijnen die ten tijden van de bouw van het huis er in zijn gezet.
Gaat om aluminium kozijnen met bovenlicht die ik graag wil verwijderen zodat er een kamerhoog gat ontstaat tussen vloer en plafond. Dit is vrij eenvoudig te verwijderen volgens mij.

In de plaats daarvoor heb ik van het merk Pertura, bij de Hornbach, renovatiekozijnen gevonden die kamerhoog te installeren zijn. Je hebt dan een dorpel- en stijlset nodig met uiteindelijk een kamerhoge deur.
Afhangen van de deur is een grotere uitdaging volgens mij, zelf scharnieren infrezen e.d.
Maar daar kan ik eventueel iemand voor vragen.

Nu de vraag;

Er komt een stukadoor langs om alle plafonds te stuken, doe ik er dan goed aan om alle aluminium kozijnen met bovenlicht te verwijderen zodat hij alle plafonds in 1 stuk door kan stuken?
En daarna pas de nieuwe renovatie kozijnen plaatsen tegen de nieuw gestuukte plafonds?
Of juist eerst de nieuwe renovatiekozijnen plaatsen tegen het plafond en dan pas alle plafonds laten stuken?
De renovatiekozijnen zijn volgens mij vanaf de onderkant eenvoudig in te korten..

Hoor graag of jullie hier ervaringen mee hebben en/of tips zijn altijd welkom.
Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:30
Ik zou zeggen eerst slopen en nieuwe kozijnen plaatsen, dan beschadig je niet je nieuwe plafond met plaatsen van de kozijnen.

Mogelijk moet je het gat waar het kozijn in komt ook nog vergroten.

Als het stalen polynorm kozijnen zijn zitten die om de muur geklemd. Dan kan je de rubber dopjes eruit tikken/duwen en dan met een imbus sleutel de klem losdraaien. Dacht 3 of 4 per kant. Wel een eerst de ruit en bovendorpel eruit halen. Glaslatten eruit wippen, metalen beugeltjes plat drukken, raam naar onder duwen tegen de veer druk in en eruit pakken.

Voor scharnieren frezen heb je verstelbare mallen.

Voorbeeld https://www.toolstation.n...eJRjiYHjFBZ0aAlPjEALw_wcB

[ Voor 79% gewijzigd door Erwin_83 op 11-08-2021 13:05 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:19
Precies, eerst kozijnen plaatsen en dan stucen. Dan kan de stucadoor het netjes afwerken. Anders zit je met afwerklijsten te werken, dat is natuurlijk minder mooi + je loopt kans dat de boel beschadigt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeroeg
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 02:56
Stuken sowieso niet doen met de oude kozijnen.
Zonder kozijnen op met nieuwe kozijnen is een beetje om het even, je kit ze daarna toch af.

Let bij kamerhoog er wel op dat je tegen je plafond een latje schroeft, want anders heb je niets om de architraaf tegenaan te plakken.

Pertura is trouwens gewoon Austria, wat op z'n beurt weer een whitelabel van Colo Brazil is. Er zijn ook winkels in NL die het onder de naam Colo verkopen, scheelt vaak 25%. Daarnaast krijg je projectkorting als je niet bij een bouwmarkt koopt.