Toon posts:

[pfSense] IPTV KPN probleem: haperend beeld en geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• niekos151
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-10 17:17
ik wilde weer eens wat anders en heb mij Edgerouter lite vervangen door een pfsense server (bare metal; 2.5.2-RELEASE; twee intel pro nics). Met de edgerouter lite werkte zowel internet als IPTV prima. Met de pfsense opstelling werkt internet prima, maar IPTV doet het met haperingen. Als je naar een zender zapt dan begint het al stotterend (eerste 5 sec; beeld en geluid niet synchroon) en daarna gaat het goed. Maar iedere 1-2 minuten hapert beeld en geluid, wat zich dan uiteindelijk weer hersteld.
Ik heb verschillende topics gelezen, waaronder ook topics waarin hetzelfde probleem wordt beschreven (maar helaas geen oplossingen).
De opstelling met switches is hetzelfde gebleven, IGMP snooping werkt dus op zich naar behoren met deze switches. Ik zie in de firewall logs geen traffic dat geblokkeerd wordt op de IPTV interface.
Hier wat screensshots uit pfsense voor de settings die ik gebruik:

Mijn firewall rules (samengesteld uit verschillende topics/tutorials):

Van het laatste plaatje met de gateway weet ik niet of dit een probleem is?
Ik las in dit bericht het volgende stukje:
De IGMP querier zit in 10.60.0.0/16, het is belangrijk om antwoord te geven op queries van de querier, anders wordt je gezien als een niet actieve member en elke xx minuten uit de group membership gegooid.
Misschien is dit de oorzaak van het probleem dat ik heb? Ik zou alleen niet weten hoe ik dit zou moeten oplossen?
Hoe kan ik dit verder debuggen?

[Voor 0% gewijzigd door niekos151 op 10-08-2021 10:39. Reden: pfsense versie toegevoegd]

Alle reacties

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:38
Ben niet de grootste expert op dit gebied, maar ik zie wel een aantal dingen in je config die je echt anders hebt staan als mij. Heb tot op maand of 3 geleden ook redelijk wat gekloot gehad waar ik opzich prima beeld had, maar het na 5 minuten telkens weg viel. Dit bleek uit eindelijk aan een switch te liggen met gare igmp snooping. Sinds ik dat gefixt heb werkt het bij mij prima. Zal de instellingen even doornemen met je hier die ik heb, geen garanties.
Hier zie ik eerste wat fout zou kunnen gaan. Je hebt een aantal opties toegevoegd bij "Require options", terwijl deze bij "Request options" zouden moeten staan. Tevens heb ik een optie extra. Bij mij staat er bij "Request options" de volgende: subnet-mask, routers, broadcast-address, classless-routes

Mijn firewall rules (samengesteld uit verschillende topics/tutorials):
[Afbeelding][Afbeelding]
Ook hier verschillen wij. Again, ik ben geen expert. Maar volgens aantal tutorials die ik volgde moet het zo staan als ik heb, en ik heb dus praktisch geen gezeur hier. Ik heb de onderste 2 regels zelfs uit staan op moment zoals je kan zien. Geen idee waarom, 2 maanden terug aan het experimenteren geweest en heb ze om een reden uitgezet. Ze lijken dus niet nodig, maar wellicht gaat iemand mij hier nog wel verbeteren.

[Afbeelding]

Van het laatste plaatje met de gateway weet ik niet of dit een probleem is?
Ik las in dit bericht het volgende stukje:

[...]

Misschien is dit de oorzaak van het probleem dat ik heb? Ik zou alleen niet weten hoe ik dit zou moeten oplossen?
Hoe kan ik dit verder debuggen?
Die laatste gateway die plat lijkt: dat heb ik hier ook. Geen idee of het hoort, maar als het werkt... 8)

Zou zeggen probeer het eens, dan kunnen we weer even verder kijken.

Specs!

• niekos151
GoldenBatt schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:47:
Ben niet de grootste expert op dit gebied, maar ik zie wel een aantal dingen in je config die je echt anders hebt staan als mij. Heb tot op maand of 3 geleden ook redelijk wat gekloot gehad waar ik opzich prima beeld had, maar het na 5 minuten telkens weg viel. Dit bleek uit eindelijk aan een switch te liggen met gare igmp snooping. Sinds ik dat gefixt heb werkt het bij mij prima. Zal de instellingen even doornemen met je hier die ik heb, geen garanties.

[...]
Ja, ik denk ook dat het iets met igmp is, maar aangezien heeft gewerkt met mijn switches (ubiquiti en netgear) lijkt het me niet waarschijnlijk dat het daaraan ligt?
Hier zie ik eerste wat fout zou kunnen gaan. Je hebt een aantal opties toegevoegd bij "Require options", terwijl deze bij "Request options" zouden moeten staan. Tevens heb ik een optie extra. Bij mij staat er bij "Request options" de volgende: subnet-mask, routers, broadcast-address, classless-routes
Ik heb de opties die jij hebt ook al eerder geprobeerd, ook bij request options. Ik heb het weer terug veranderd, maar geen verschil helaas.

[...]
Ook hier verschillen wij. Again, ik ben geen expert. Maar volgens aantal tutorials die ik volgde moet het zo staan als ik heb, en ik heb dus praktisch geen gezeur hier. Ik heb de onderste 2 regels zelfs uit staan op moment zoals je kan zien. Geen idee waarom, 2 maanden terug aan het experimenteren geweest en heb ze om een reden uitgezet. Ze lijken dus niet nodig, maar wellicht gaat iemand mij hier nog wel verbeteren.

[Afbeelding]

[...]
Ik zal mijn regels eens aanpassen, wat heb jij bij igmp proxy staan?
Die laatste gateway die plat lijkt: dat heb ik hier ook. Geen idee of het hoort, maar als het werkt... 8)
Precies, maar goed om te weten :)
Zou zeggen probeer het eens, dan kunnen we weer even verder kijken.
ik zal jouw rules eens proberen, ben benieuwd!

Net geprobeerd, maar maakt geen verschil helaas.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:38
niekos151 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:22:
[...]

Ja, ik denk ook dat het iets met igmp is, maar aangezien heeft gewerkt met mijn switches (ubiquiti en netgear) lijkt het me niet waarschijnlijk dat het daaraan ligt?

[...]

Ik heb de opties die jij hebt ook al eerder geprobeerd, ook bij request options. Ik heb het weer terug veranderd, maar geen verschil helaas.

[...]

[...]

Ik zal mijn regels eens aanpassen, wat heb jij bij igmp proxy staan?

[...]

Precies, maar goed om te weten :)

[...]

ik zal jouw rules eens proberen, ben benieuwd!

Net geprobeerd, maar maakt geen verschil helaas.
igmp proxy heb ik niet veel anders dan jou staan, dus dat moet het verschil niet maken.

Als het eerder wel gewerkt heeft lijkt me het niet dat de switches het veroorzaken? Geen idee hoe je de rest van het netwerk ingericht hebt en wat er allemaal tussen hangt, wellicht handig om te vermelden. Maar neem aan dat je igmp snooping waar mogelijk aan hebt staan en goed in hebt gesteld?

Specs!

• niekos151
Dat ziet er inderdaad hetzelfde uit, dat zal het verschil niet zijn. Ik heb IGMP snooping aanstaan op beide switches. Bij mij is het ls volgt verbonden (hoop dat het beetje duidelijk is):

FTTH -> pfSense server [3 NICs Intel 1000 Pro] -> em0 VLAN 4 + 6 -> igb1 LAN (192.168.2.0/24). Op LAN heb ik twee switches: ubiquiti US-8 en netgear GS724T. Beide switches hebben dus goed gewerkt met de Edgerouter Lite, voor de rest is er aan de configuratie niets gewijzigd (heb de kabels voor em0 en igb1 uit de ER gehaald en aangesloten). De STB hangt aan de netgear switch. Ik heb net nog geprobeerd of het uitmaakt of ik hem aan de US-8 hang: helaas; ook geen verschil.

Ik zie niets vreemds in de logging (voor zover er iets gelogd wordt), een packet capture word ik ook niet veel wijzer van (maar goed, ben ook geen expert :)).
Iemand nog ideeën wat ik nog zou kunnen proberen?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:20
niekos151 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:55:
een packet capture word ik ook niet veel wijzer van (maar goed, ben ook geen expert :)).
Waarom niet?

Capture eens upstream (dus IPTV vlan op em0) en als het kan ook igb1 simultaan, zet je STB aan en wacht tot
de hapering optreedt, daarvan noteer je de tijd.

tcpdump -i em0 -w em0.pcap igmp or net 224.0.0.0/8

Daaruit kun je in ieder geval afleiden wat er nu precies foutgaat rond dat tijdstip (time display kun je in Wireshark aanpassen zodat je de werkelijke tijd ziet).

Stopt de stream? Op de downstream, of ook upstream? Komt hij pas weer terug na een nieuwe IGMP membership report? Wat was het laatste IGMP-bericht voordat de stream stopte? Was dat een query van de upstream router - en zoja, gaf je IGMP proxy daar dan antwoord op? Etc.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:17

Speedmaster

Make my day...

Kijk anders ook even op het KPN forum, is een apart topic voor eigen routers waar heel veel info beschikbaar is

• niekos151
Thralas schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:31:
[...]

Stopt de stream? Op de downstream, of ook upstream? Komt hij pas weer terug na een nieuwe IGMP membership report? Wat was het laatste IGMP-bericht voordat de stream stopte? Was dat een query van de upstream router - en zoja, gaf je IGMP proxy daar dan antwoord op? Etc.
Goede tips! Ik ga eens dumpen en kijken wat er gebeurt. Ik heb nu om de switches uit te sluiten igb0 (tweede poort op netwerkkaart) nu gebridged met LAN. Helaas nog steeds zelfde probleem, maar misschien dat de dump meer duidelijkheid geeft.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Misschien doet de edgerouter lite igmp2 en de pfsense igmp3

Heb je hef al eens geprobeerd met igmp snooping uit?

CISSP! Drop your encryption keys!

• niekos151
Ik heb een hoop lopen debuggen met captures, maar kon niet veel vreemds ontdekken in de logs.
Uiteindelijk heb ik ipv de em0 (onboard NIC) voor de PPPoE gewijzigd in igb0. En nu werkt het wel, verder geen wijzigingen.... Heel vreemd, maar ben blij met de netwerkkaart met twee aansluitingen, misschien is de onboard niet helemaal compatible?
Bedankt voor het meedenken allemaal!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 10:35

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Interessant om te weten, wat de specs zijn en hoe die Broadcom "beter" werkt dan die Intel.

• niekos151
Kabouterplop01 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:16:
Interessant om te weten, wat de specs zijn en hoe die Broadcom "beter" werkt dan die Intel.
Het is geen broadcom, alle NICs zijn Intel. Zie deze gegevens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
em0: <Intel(R) PRO/1000 Network Connection> port 0xf080-0xf09f mem 0xf7d00000-0xf7d1ffff,0xf7d3d000-0xf7d3dfff irq 20 at device 25.0 on pci0
em0: Using 1024 TX descriptors and 1024 RX descriptors
em0: Using an MSI interrupt
em0: netmap queues/slots: TX 1/1024, RX 1/1024

igb0: <Intel(R) PRO/1000 PCI-Express Network Driver> port 0xe020-0xe03f mem 0xf7c20000-0xf7c3ffff,0xf7800000-0xf7bfffff,0xf7c44000-0xf7c47fff irq 16 at device 0.0 on pci2
igb0: Using 1024 TX descriptors and 1024 RX descriptors
igb0: Using 2 RX queues 2 TX queues
igb0: Using MSI-X interrupts with 3 vectors
igb0: netmap queues/slots: TX 2/1024, RX 2/1024

igb1: <Intel(R) PRO/1000 PCI-Express Network Driver> port 0xe000-0xe01f mem 0xf7c00000-0xf7c1ffff,0xf7400000-0xf77fffff,0xf7c40000-0xf7c43fff irq 17 at device 0.1 on pci2
igb1: Using 1024 TX descriptors and 1024 RX descriptors
igb1: Using 2 RX queues 2 TX queues
igb1: Using MSI-X interrupts with 3 vectors
igb1: netmap queues/slots: TX 2/1024, RX 2/1024

Zier er redelijk zelfde uit, bij de em0 staan er geen queues vermeld?

em0: Integrated Intel® I217LM Ethernet LAN 10/100/1000
igb0/igb1: Dell 0G174P Intel PCI-E Dual Port 1000PT NIC Ethernet Adapter Card

[Voor 4% gewijzigd door niekos151 op 15-08-2021 00:44]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Mogelijk iets met wel of geen hardware offloading bij de netwerkkaarten.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 10:35

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee