• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:15
Beste Tweakers,

Vorige week het volgende systeem aangeschaft en zelf geassembleerd:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11400F Boxed€ 202,07€ 202,07
1MoederbordenGigabyte B560M Aorus ELITE€ 114,95€ 114,95
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 VENTUS GP OC€ 499,-€ 499,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zilver/Zwart€ 73,19€ 73,19
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)€ 40,-€ 40,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 146,35€ 146,35
1Optische drivesLG BP55EB40€ 85,55€ 85,55
1VoedingenCorsair TX550M€ 56,-€ 56,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 1.317,01

Direct bij eerste keer booten geen beeld en wat rode ledjes op het mobo. Bij het booten knipperen de 'DRAM' en 'CPU' ledjes eerst om en om, en daarna blijft de DRAM led branden. Goed, kan gebeuren, alles nog even nagelopen maar niks geks te ontdekken. Geboot met maar één RAM module in plaats van beiden, zonder GPU en Bluray-writer, alle stroomaansluitingen nog even nagelopen, maar niks. Ik krijg 0 beeld (zowel niet via GPU als onboard HDMI/DP) dus heb niet meer indicatoren dan die twee knipperende ledjes en uiteindelijk de DRAM led die blijft branden.

Extra reepje geheugen gekocht om uit te sluiten dat het incompatible RAM is; pricewatch: Corsair ValueSelect CMV8GX4M1A2133C15, maar zelfde euvel. Zelfde CPU maar nog een keer gekocht, en geïnstalleerd, zelfde euvel.

Ook middels Q-FLASH nog de BIOS gepoogd te updaten, ik denk dat dat succesvol was, maar lastig te zien daar ik gewoon 0 video output heb. Voor ik het mobo door de kamer smijt, iemand nog suggesties? :D

Voor zover ik kan zien op de site van Gigabyte zijn de CPU en het RAM (zeker die Corsair) compatible (zonder BIOS update), dus ik weet echt even niet meer wat ik nu nog kan proberen...

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:44

rdejongjr

Gnome

Socket niet verprutst of print beschadigd met monteren van de koeler?

• The_Admin
rdejongjr schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:57:
Socket niet verprutst of print beschadigd met monteren van de koeler?
Nee, niet uitgeschoten oid, zie ook geen schade, verdacht wel zelf de CPU vandaar dat ik 'm nog een keer had gehaald, maar aangezien zowel de CPU als RAM nu vervangen zijn gaat de verdenking wel richting het mobo natuurlijk...

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:44

rdejongjr

Gnome

Kun je de stock koeler proberen? Kan net dat ene beetje uitmaken qua druk of sluiting bij de gaten.
eventueel wat foto's hoe het in elkaar gestoken is, wellicht zie je toch wat over het hoofd.

Verwijderd

de onboard HDMI/DP zullen sowieso geen beeld afgeven omdat je een "F"versie van een CPU gebruikt, deze CPU's hebben geen IGP

• The_Admin
Verwijderd schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 06:33:
de onboard HDMI/DP zullen sowieso geen beeld afgeven omdat je een "F"versie van een CPU gebruikt, deze CPU's hebben geen IGP
Ja, helder, ik zat daar nog even over in dubio 8)7

Ik heb het mobo als RMA teruggestuurd naar de webshop, hopelijk heb ik snel een nieuwe. Denk dat het gewon een maandagochtend modelletje was, heb hem nog eens goed bekeken en kon qua socket e.d. nergens schade of iets zien.

• The_Admin
En het mobo is weer onderweg naar het baasje. Erg nette afhandeling door de webshop (Megekko), want.... er was toch wat schade aan de socket te zien :$ Had het zelf oprecht niet gezien, maar de foto liegt er niet om.

Ze hebben dit gerepareerd onder coulance en getest en hij doet 't weer. Morgen poging twee om dit tot een werkend systeem te brengen :')

[ Voor 10% gewijzigd door The_Admin op 12-08-2021 15:50 ]

• The_Admin
En dat werkte meteen zonder enige issues, vrijdag de PC weer in elkaar gezet en meteen geupgraded naar Win11, alles werkte prima en zonder issues! :Y
Pagina: 1