FPS drops RTX 3070 in bepaalde games

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebonki
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-05-2023
Ik heb last van FPS drops op mijn PC. Ik heb random fps drops in bepaalde games zoals: Yakuza like a Dragon, Yakuza 6, Dragon Quest Builders 2 en Spongebob Rehydrated. In deze spellen heb ik last van fps drops die altijd 52 fps zijn, ze draaien op 60fps en dan droppen ze opeens naar 53 fps uit het niets, dit is best vervelend omdat er dan opeens een flinke hapering in mijn gameplay zit, graag zou ik hier een oplossing voor vinden. Andere games zoals Red Dead Redemption 3, Call of Duty Cold War en GTA 5 draaien zonder problemen. Deze games draaide voorheen allemaal perfect en ik kan er maar niet achter komen wat er veranderd is waardoor ik nu deze drops heb. Hopelijk kan iemand mij helpen dit op te lossen, dat zou erg fijn zijn :)
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
RTX 3070 Zotac

Nvidia driver 471.41

CPU: i510600KF

RAM 16gb

NVME SSD 1TB (300gb vrij)

PSU 650W

Windows versie: 21H1 build 19043.1151

Monitor 144hz 1080p displayport

Tv 60hz 4k HDMI

https://www.userbenchmark.com/UserRun/44738851

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb mijn Nvidia drivers updates met DDU.
Mijn energiebeheer op hoge presataties gezet.
Windows factory reset.
Mijn pc schoongemaakt.
Temperatuur van de GPU en CPU zijn normaal.
Windows updates verwijderd, andere versie windows.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:12
BIOS up2date?
Chipset drivers bijgewerkt?

Heb je je videokaart wel aangesloten met 2 aparte voedingkabels en niet via een kabel die 2 aansluitingen heeft?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebonki
Wylana schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:02:
BIOS up2date?
Chipset drivers bijgewerkt?

Heb je je videokaart wel aangesloten met 2 aparte voedingkabels en niet via een kabel die 2 aansluitingen heeft?
De videokaart is aangesloten 2 aparte voedingskabels, Chipset drivers heb ik zojuist bijgewerkt, de BIOS heb ik nog niet geupdatet. Enig idee hoe het kan dat ik in bepaalde spellen wel fps drops heb en dat andere spellen wel perfect draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Zeebonki schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:43:
[...]

De videokaart is aangesloten 2 aparte voedingskabels, Chipset drivers heb ik zojuist bijgewerkt, de BIOS heb ik nog niet geupdatet. Enig idee hoe het kan dat ik in bepaalde spellen wel fps drops heb en dat andere spellen wel perfect draaien?
Dit kan komen door de instellingen in het spel.

Ik zie dat je een 144hz monitor hebt, maar dat sommige spellen dus steady op 60 blijven. Kennelijk heb je daar dus de limiet verkeerd ingesteld. Die staat dan nog op 60 ipv 144. Dat zou ik als eerst aanpassen.

Verder ook Vsync optie eens testen. Soms helpt het om deze aan/uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebonki
Wylana schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:45:
[...]

Dit kan komen door de instellingen in het spel.

Ik zie dat je een 144hz monitor hebt, maar dat sommige spellen dus steady op 60 blijven. Kennelijk heb je daar dus de limiet verkeerd ingesteld. Die staat dan nog op 60 ipv 144. Dat zou ik als eerst aanpassen.

Verder ook Vsync optie eens testen. Soms helpt het om deze aan/uit te zetten.
Ja ik heb de framerate in deze spellen op 60 fps gecapped met het Nvidia configuratiescherm, omdat ik dan een consistente framerate had voorheen, zonder het framerate limiet heb ik ook deze drops van ongeveer 10 fps in deze spellen. Ook heb ik het met RTS geprobeerd een limiet te zetten en dan had ik ook hetzelfde probleem. Vsync aan of uit maakte helaas ook geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Zeebonki schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:50:
[...]

Ja ik heb de framerate in deze spellen op 60 fps gecapped met het Nvidia configuratiescherm, omdat ik dan een consistente framerate had voorheen, zonder het framerate limiet heb ik ook deze drops van ongeveer 10 fps in deze spellen. Ook heb ik het met RTS geprobeerd een limiet te zetten en dan had ik ook hetzelfde probleem. Vsync aan of uit maakte helaas ook geen verschil.
Maar waarom zou je ze op 60 willen cappen als je een 144hz monitor hebt?????
Je wilt toch juist zo veel mogelijk frames eruit persen zodat je beeld vloeiender is en dus een betere game ervaring hebt?

Ik zou beginnen met de games waarin je problemen hebt om die cap eraf te halen, in de spellen in te stellen dat ze ook op 144hz of hoger mogen draaien en dan nog eens testen.

En je zal altijd enkele drops hebben omdat sommige delen in het spel meer rekenkracht vereisen dan andere delen. Het gaat erom of het speelbaar blijft en zolang dat 60+fps is, dan is dat prima.

Dus wees niet bang als je van 144fps naar 100 gaat. Dat kan en is niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebonki
Wylana schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:20:
[...]

Maar waarom zou je ze op 60 willen cappen als je een 144hz monitor hebt?????
Je wilt toch juist zo veel mogelijk frames eruit persen zodat je beeld vloeiender is en dus een betere game ervaring hebt?

Ik zou beginnen met de games waarin je problemen hebt om die cap eraf te halen, in de spellen in te stellen dat ze ook op 144hz of hoger mogen draaien en dan nog eens testen.

En je zal altijd enkele drops hebben omdat sommige delen in het spel meer rekenkracht vereisen dan andere delen. Het gaat erom of het speelbaar blijft en zolang dat 60+fps is, dan is dat prima.

Dus wees niet bang als je van 144fps naar 100 gaat. Dat kan en is niet erg.
Ik cap de FPS omdat ik ook op mijn televisie game met controller en mijn tv is 60hz vandaar. Ook bepaalde spellen die ik heb hebben een 60fps cap standaard, games net als Call of Duty Cold War speel ik zonder fps cap voor meer fps uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Als je bewust capped, dan zal je die drops blijven houden. Sommige gebieden zijn nu eenmaal zwaarder en omdat je ze al laag capped, zal je dus dit houden.

Pagina: 1