Toetsenbord werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-09 21:00
Sinds een maandje heb ik een nieuwe Ryzen build, waar ik erg tevreden mee ben. Hier heb ik de laatste windows 10 op staan.Sinds kort werkt plotseling mijn toetsenbord niet meer (Anne Pro). Dit probleem zit hem 100% in de windows installatie, het toetsenbord werkt namelijk wel goed op mijn macbook en een ander windows systeem. Het toetsenbord werkt zelfs op het moment dat je kunt kiezen in welke safe mode je wilt booten, totdat het booten daadwerkelijk voltooid is en het inlogscherm naar voren komt. Hierdoor is het vrijwel zeker dat dit een probleem is in de installatie / driver.

Ik heb echt al van alles geprobeerd. Het verwijderen van drivers, updaten e.d. Tot vandaag gebruikte ik tijdelijk een ander toetsenbord wat ik had liggen, echter werkt deze sinds vandaag nu ook niet meer.
Vandaag ik heb ik het register wat aanpassingen gemaakt. Ik heb namelijk aangepast dat alleen de generieke kbdclass mag laden voor de keyboard driver. Daarnaast heb ik alle VID&PID's die bij het toetsenbord horen verwijderd uit de USB device class, met de hoop dat ik schoon kon beginnen. Helaas heeft dit allemaal niet geholpen.

Tot slot heb ik de gecompileerde drivers uit de windows folder verwijderd., waarbij ik had gehoopt dat er iets corrupt was geweest, wat nu weer goed gecompileerd was. Inmiddels zijn de drivers weer gecompileerd, maar nog steeds geen werkend toetsenbord.

Ik weet het ondertussen ook niet meer, het enige wat ik nog zou kunnen doen is een nieuwe windows installatie, maar daar zit ik eigenlijk nog niet zo op te wachten. Daarnaast heb ik ook geen zin om met van die vage driver update programma's aan de gang te gaan. Hebben jullie wellicht nog ideeën hoe ik dit probleem kan oplossen?

Edit:
Ondertussen nog wat verder debugging gedaan. Ik was het typen met het on-screen keyboard zat, dus dacht ik ga via RDP wat dingen proberen. Dat lukte niet en in de device manager verschenen nieuwe toetsenborden genaamd: "remote desktop keyboard device", deze hadden last van error 10 (this device cannot start). Dit leek verband te houden met de toetsenbord problemen (immers werkte alleen het on-screen tobo nog). Toen ik hier op ging googlen kwam ik bij het einde van het internet.

Ik heb inmiddels via m'n windows 10 install usb een "upgrade" uitgevoerd, zodat een deel van het OS opnieuw wordt geinstalleerd, zonder programma's en data te verliezen. Hierdoor werkt het 2e toetsenbord inmiddels wel, maar m'n Anne pro helaas nog steeds niet.

Wat overigens wel opvallend is, als ik het Action toetsenbord (tijdelijk 2e toetsenbord wat wel werkt) ontkoppel, dan verdwijnt hij netjes uit de device manager. Met het Anne pro toetsenbord gebeurt dit niet, deze blijft gewoon zichtbaar alsof hij nog ingeplugd is.

[ Voor 23% gewijzigd door Luc45 op 09-08-2021 23:15 ]

Beste antwoord (via Question Mark op 10-08-2021 08:39)

• Luc45
Het is gelukt! *O* 8)7

Het "USB keyboard" waar ik mee aan het klooien was, bleek een draadloze receiver te zijn die nog in m'n hub zat. Uiteindelijk is het gelukt door in device manager bij view te sorteren op "Devices by container", hier zag ik opeens Anne Pro keyboard staan. Deze heb ik verwijderd en toen ik het toetsenbord daarna opnieuw inplugde werkte het opeens. Was dus uiteindelijk een corrupte driver die in de normale weergave van de device manager niet te zien was...

Bedankt voor de het luisterend oor, is ook een goed oplosmiddel soms :+

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Luc45
Het is gelukt! *O* 8)7

Het "USB keyboard" waar ik mee aan het klooien was, bleek een draadloze receiver te zijn die nog in m'n hub zat. Uiteindelijk is het gelukt door in device manager bij view te sorteren op "Devices by container", hier zag ik opeens Anne Pro keyboard staan. Deze heb ik verwijderd en toen ik het toetsenbord daarna opnieuw inplugde werkte het opeens. Was dus uiteindelijk een corrupte driver die in de normale weergave van de device manager niet te zien was...

Bedankt voor de het luisterend oor, is ook een goed oplosmiddel soms :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Tsja, soms helpt het als je dingen van je af schrijft. Dan krijg je weer een heldere blik ;)
Dat heeft geholpen.

Mooi dat het weer werkt.