Voor kopiëren van of naar een device altijd dd gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 20:29

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Dat is wat ik vroeger geleerd heb: als je wilt kopieren tussen een device (bijvoorbeeld een SD kaartje) en een bestand, dan moet je daarvoor het commando dd gebruiken.

Maar waarom zou je daarvoor niet gewoon het cp (copy) commando kunnen gebruiken, of redirection in combinatie met bijvoorbeeld pv (pipeviewer)? Dat werkt toch ook?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Beste antwoord (via aawe mwan op 10-08-2021 07:57)

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 19:16
Het idee dat dd voor al die dingen beter zou zijn is een beetje achterhaald (en was in sommige opzichten nooit helemaal juist).

Zie ook bijvoorbeeld deze blogpost van enkele jaren terug of, meer gefocust op een disk(image), dit antwoord op Stack Exchange.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:02

Aganim

I have a cunning plan..

Ik zou niet weten waarom je altijd dd zou moeten gebruiken, sterker nog: genoeg situaties te bedenken waar dat niet eens een optie is. Directories/recursief kopieren en/of met behoud van rechten? Dan zou ik toch rsync of cp gebruiken.

Vergis je je wellicht niet met schrijven van een image naar een externe opslag? In dat geval heb je uiteraard wel dd nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Aganim op 09-08-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Aganim schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:16:
Vergis je je wellicht niet met schrijven van een image naar een externe opslag? In dat geval heb je uiteraard wel dd nodig.
Ja en nee: met „kopiëren van of naar een device” bedoelde ik kopiëreren van of naar iets in /dev/ dus bijvoorbeeld inderdaad een diskimage. Maar dat gaat dus ook prima met copy en redirection, zo blijkt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 19:16
Het idee dat dd voor al die dingen beter zou zijn is een beetje achterhaald (en was in sommige opzichten nooit helemaal juist).

Zie ook bijvoorbeeld deze blogpost van enkele jaren terug of, meer gefocust op een disk(image), dit antwoord op Stack Exchange.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Samenvattend heb je dd alleen echt nodig als je niet alles, maar een specifiek deel van de bytes wilt kopiëren (seek=, skip= en/of count= opties), of als je de ingebouwde conversie wilt gebruiken.