„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Vraag
Beste antwoord (via aawe mwan op 10-08-2021 07:57)
Het idee dat dd voor al die dingen beter zou zijn is een beetje achterhaald (en was in sommige opzichten nooit helemaal juist).
Zie ook bijvoorbeeld deze blogpost van enkele jaren terug of, meer gefocust op een disk(image), dit antwoord op Stack Exchange.
Zie ook bijvoorbeeld deze blogpost van enkele jaren terug of, meer gefocust op een disk(image), dit antwoord op Stack Exchange.
Alle reacties
Ik zou niet weten waarom je altijd dd zou moeten gebruiken, sterker nog: genoeg situaties te bedenken waar dat niet eens een optie is. Directories/recursief kopieren en/of met behoud van rechten? Dan zou ik toch rsync of cp gebruiken.
Vergis je je wellicht niet met schrijven van een image naar een externe opslag? In dat geval heb je uiteraard wel dd nodig.
Vergis je je wellicht niet met schrijven van een image naar een externe opslag? In dat geval heb je uiteraard wel dd nodig.
[ Voor 11% gewijzigd door Aganim op 09-08-2021 20:17 ]
Ja en nee: met „kopiëren van of naar een device” bedoelde ik kopiëreren van of naar iets in /dev/ dus bijvoorbeeld inderdaad een diskimage. Maar dat gaat dus ook prima met copy en redirection, zo blijkt.Aganim schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:16:
Het idee dat dd voor al die dingen beter zou zijn is een beetje achterhaald (en was in sommige opzichten nooit helemaal juist).
Samenvattend heb je dd alleen echt nodig als je niet alles, maar een specifiek deel van de bytes wilt kopiëren (seek=, skip= en/of count= opties), of als je de ingebouwde conversie wilt gebruiken.