Ik heb in januari mijn PC gebouwd. Geen problemen mee, maar in mei kwam er een piepend geluid uit (coil whine). Leek van zowel de PSU als GPU te komen (heb de PSU even uit de kast gehad) dus ik kocht een nieuwe PSU: de RM650x 2018, want deze had een mooie korting. Nog steeds was er coil whine, dus ik had de GPU terug gestuurd voor RMA. Heb een andere gekregen en Azerty zegt dat deze volledig is getest en geen problemen heeft. Toch is er nog coil whine, maar het klinkt wel anders. Nu is het ook zo als ik mijn muis beweeg of iets laad (bv bij het opstarten Discord). Het komt niet meer van de PSU maar links van de CPU (VRM) en een beetje bij de GPU. Ik wil eigenlijk niet weer wat terug sturen zonder dat het nodig is, dus denken jullie dat dit aan het moederbord ligt? Is er nog iets anders wat ik zou kunnen proberen?
Volledige specificaties van de pc? We weten nu alleen de voeding…
Probeer eens de pc direct op een geaard stopcontact aan te sluiten ipv een stekkerblok. Nog beter is testen in een andere ruimte.
Heb je ook coilwhine als je de pc start op een bord karton ipv de kast?
Probeer eens de pc direct op een geaard stopcontact aan te sluiten ipv een stekkerblok. Nog beter is testen in een andere ruimte.
[ Voor 15% gewijzigd door Djarune op 10-08-2021 09:59 ]
Coil While komt helaas soms voor bij videokaarten.
Mijn asus 3090 oc heeft het ook.
Wordt ook niet geaccepteerd als defect voor een RMA.
i5-10400FDjarune schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:59:
MSI RX 5500 XT Gaming X 8g (heb ook Sapphire Pulse 4g en RTX 2060 geprobeerd)
ASRock B460M Pro4
Corsair RM650x 2018 (probeerde ook 2x System Power 9 600w)
HyperX Fury RGB 2x8 3200 CL16
Crucial MX500 500gb
Antec DP301M
Heb de pc even aangesloten op een geaard stopcontact in de keuken, zelfde probleem. Zal zo even kijken of ik ergens karton heb om te kijken of het dan nog steeds is.
Ik heb 3 verschillende videokaarten geprobeerd en de verkoper zegt hem getest te hebben en dat er niks is, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.star-saber schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:35:
Coil While komt helaas soms voor bij videokaarten.
Coil whine kan ook voortkomen uit een wisselwerking van hardware.
Dus ook vanuit het moederbord zelf of randapparatuur dat veel storing uitzendt.
Met al die schakelende voedingen wordt veel rotzooi op de voedingslijnen en rond de hardware uitgezonden.
Soms heb je pech dat de interferentie daartussen, 'hoorbaar' wordt.
Ik had vroeger bijv. een moederbord waar het voedingsgedeelte maar van bleef jengelen en krassen.
Het weghalen van een USB bleutooth ontvanger lostte het probleem toen op (of verminderde het dusdanig, dat het niet meer merkbaar was).
Heb je ook gekeken naar de Spread Spectrum optie in de Bios en geprobeerd de schakelfrequentie aan te passen? (zo ver dat mogelijk is).
Videokaarten zijn over het algemeen de boosdoeners, maar een slecht moederbord kan net zo erg zijn.
In mindere maten kan het liggen aan de voeding, vaker is het de troep van de andere componenten dat dan hoorbaar wordt via de voeding.
De ene voeding kan daar gevoeliger voor zijn dan de ander.
Overigens heeft niet iedereen een goed gehoor (en/of zit in een minder stille omgeving). Dus dat de een beweert niets te horen, hoeft geen doorslag te geven.
Met al die schakelende voedingen wordt veel rotzooi op de voedingslijnen en rond de hardware uitgezonden.
Ik had vroeger bijv. een moederbord waar het voedingsgedeelte maar van bleef jengelen en krassen.
Het weghalen van een USB bleutooth ontvanger lostte het probleem toen op (of verminderde het dusdanig, dat het niet meer merkbaar was).
Heb je ook gekeken naar de Spread Spectrum optie in de Bios en geprobeerd de schakelfrequentie aan te passen? (zo ver dat mogelijk is).
Videokaarten zijn over het algemeen de boosdoeners, maar een slecht moederbord kan net zo erg zijn.
In mindere maten kan het liggen aan de voeding, vaker is het de troep van de andere componenten dat dan hoorbaar wordt via de voeding.
Overigens heeft niet iedereen een goed gehoor (en/of zit in een minder stille omgeving). Dus dat de een beweert niets te horen, hoeft geen doorslag te geven.
[ Voor 10% gewijzigd door CMT op 10-08-2021 17:34 ]
Heb alles even op wat dozen gezet. Net zoveel coil whine.Djarune schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:59:
Heb even alles eruit gehaald, dus hield alleen de Displayport en voedingskabel over. Nog steeds coil whine.CMT schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:29:
Coil whine kan ook voortkomen uit een wisselwerking van hardware.
In de bios zag ik bclck spectrum, weet niet of dit hetzelfde is maar toen ik het op 0.50 zette leek het juist meer geluid te maken (staat standaard op off).
Van de voeding komt geen geluid af. Het komt vooral bovenlinks van het moederbord (VRM?). Ook een klein beetje van de GPU, maar dat gaat niet zo hard dat ik er last van heb.
Heb ook even een opname gemaakt van zowel idle als wanneer ik een game laad.
Zo klinkt het als ik een game laad: YouTube: 10 augustus 2021
Zo klinkt het idle: YouTube: coil whine (idle)
Een paar tips om het minder vaak/heftig voor te laten komen:
- Zet een frame limit aan, minecraft op 400+fps is leuk maar het vreet enkel extra energie en extra fluiten.
- Experimenteer met c states, steeds heen en weer springen van de cpu n.a.v de belasting geeft ook dat gepruttel.
Bouw het in, zet die pc onder de tafel en geniet, je moet maar de monitor koekeloeren niet met je oren in de kast hangen en verontwaardigd zijn dat je wat kan horen op een paar cm afstand. (elke schakelende voeding kan je horen als je maar goed genoeg luistert)
- Zet een frame limit aan, minecraft op 400+fps is leuk maar het vreet enkel extra energie en extra fluiten.
- Experimenteer met c states, steeds heen en weer springen van de cpu n.a.v de belasting geeft ook dat gepruttel.
Bouw het in, zet die pc onder de tafel en geniet, je moet maar de monitor koekeloeren niet met je oren in de kast hangen en verontwaardigd zijn dat je wat kan horen op een paar cm afstand. (elke schakelende voeding kan je horen als je maar goed genoeg luistert)
Ik heb eigenlijk altijd wel V-sync aan (165hz monitor). Net heb ik even getest hoeveel verschil het maakt als ik de frame limit verander, maar zelfs met 30fps hoor je nog duidelijk coil whine. Als ik het op unlimited zet gaat het nog harder en met een hogere toon.rdejongjr schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:51:
Een paar tips om het minder vaak/heftig voor te laten komen:
Ik heb wat instellingen veranderd bij C-states, als ik het uit zet heb ik geen coil whine meer idle, maar als ik iets ga spelen is het er nog wel
Het gaat mij er ook niet om dat ik niks hoor, maar hiervoor had ik een Intel stock cooler die best luid was, maar zelfs daar komt de coil whine over heen.
[ Voor 5% gewijzigd door Pixelfie op 10-08-2021 21:36 ]
De optie staat meestal bij andere spannings instellingen zoals de loadline calibratie en is een on/off optie.Pixelfie schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:36:
In de bios zag ik bclck spectrum, weet niet of dit hetzelfde is maar toen ik het op 0.50 zette leek het juist meer geluid te maken (staat standaard op off).
Van de voeding komt geen geluid af. Het komt vooral bovenlinks van het moederbord (VRM?). Ook een klein beetje van de GPU, maar dat gaat niet zo hard dat ik er last van heb.
Heb ook even een opname gemaakt van zowel idle als wanneer ik een game laad.
Zo klinkt het als ik een game laad: YouTube: 10 augustus 2021
Zo klinkt het idle: YouTube: coil whine (idle)
Het is een instelling die de schakelfrequentie van de VRM's aanpast zodat er minder kans op interferentie is.
Daarnaast is de schakelfrequentie soms apart in te stellen. Het kan eventueel helpen om dat iets te verlagen of te verhogen, zodat de hoorbare componenten (trillingen in de moederbord voedingscomponenten) hopelijk niet aangeslagen worden of buiten het gehoorbereik verschoven worden.
Linksboven het moederbord is de plek waar de vrm's zitten (onder het koelblok). De spoelen die er naast staan (zwarte / grijze blokjes), zijn vaak de bron van de coil whine (maar condensatoren of de vrm's zelf kunnen ook d.m.v. magnetostrictie meetrillen en bijdragen aan de whine).
Het enig middel om daar vanaf te komen is helaas een ander moederbord, wanneer de bios opties geen uitkomst hebben geboden.
Ik heb bijvoorbeeld een highend Gigabyte x470 aorus gaming 7 wifi gehad, die daar echt veel last van had.
Onder load was een duidelijk gesis/gruis hoorbaar.
Toen omgewisseld voor de budget Gigabyte x470 aorus ultra gaming en die was volledig stil.
Ook de MSI Z370 Tomahawk, MSI B450 Tomahawk en de MSI B550 Tomahawk zijn muisstil gebleken.
Edit:
Wat nog de moeite waard is om te proberen, is om de videokaart te verhuizen naar een ander PCIe slot.
[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 10-08-2021 22:16 ]
Heb best wat instellingen veranderd, maar het lijkt nooit echt weg te gaan. Wel verandert het geluid bij sommige instellingen.CMT schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:56:
[...]
De optie staat meestal bij andere spannings instellingen zoals de loadline calibratie en is een on/off optie.
Het is een instelling die de schakelfrequentie van de VRM's aanpast zodat er minder kans op interferentie is.
Daarnaast is de schakelfrequentie soms apart in te stellen. Het kan eventueel helpen om dat iets te verlagen of te verhogen, zodat de hoorbare componenten (trillingen in de moederbord voedingscomponenten) hopelijk niet aangeslagen worden of buiten het gehoorbereik verschoven worden.
Linksboven het moederbord is de plek waar de vrm's zitten (onder het koelblok). De spoelen die er naast staan (zwarte / grijze blokjes), zijn vaak de bron van de coil whine (maar condensatoren of de vrm's zelf kunnen ook d.m.v. magnetostrictie meetrillen en bijdragen aan de whine).
Het enig middel om daar vanaf te komen is helaas een ander moederbord, wanneer de bios opties geen uitkomst hebben geboden.
Ik heb bijvoorbeeld een highend Gigabyte x470 aorus gaming 7 wifi gehad, die daar echt veel last van had.
Onder load was een duidelijk gesis/gruis hoorbaar.
Toen omgewisseld voor de budget Gigabyte x470 aorus ultra gaming en die was volledig stil.
Ook de MSI Z370 Tomahawk, MSI B450 Tomahawk en de MSI B550 Tomahawk zijn muisstil gebleken.
Zal eens proberen hem aan te melden voor RMA, heb hier ook mijn PSU geRMA'd door de coil whine, daar deden ze niet moeilijk over en kreeg gelijk een nieuwe. Ik zal erbij zetten of ze een andere socket 1200 of geld kunnen doen, aangezien het vaak blijft als je precies hetzelfde model krijgt.
Net een nieuw moederbord erin gezet, maar het geluid is er nog steeds...
Je kunt de bronnen van het geluid ontdekken met een rol papier of ziets als een lege wc rol, door te luisteren naar ieder afzonderlijk onderdeel.
Coil whine zo'n beetje een gegeven, helemaal weg is het nooit. Het komt voor bij vrijwel alle voedingen, de vraag is hoe luid het geluid is en of je er last van hebt, hoe gevoelig jij bent voor het geluid. Dat is leeftijd- en persoonsafhankelijk.
Coil whine zo'n beetje een gegeven, helemaal weg is het nooit. Het komt voor bij vrijwel alle voedingen, de vraag is hoe luid het geluid is en of je er last van hebt, hoe gevoelig jij bent voor het geluid. Dat is leeftijd- en persoonsafhankelijk.
Is dit dan omgeruild voor hetzelfde type of voor een ander moederbord?Pixelfie schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 18:24:
Net een nieuw moederbord erin gezet, maar het geluid is er nog steeds...
Eerst genoemde was te voorspellen, aangezien het meestal aan de keuze van de gebruikte componenten ligt.
Het hangt er maar vanaf wat je onder coilwhine verstaat. Alle apparatuur maakt in min of meerdere mate geluid (ook een simpele lineaire voeding), maar een brom/zoem van de netspanning sinus en diens harmonischen vallen daar niet onder.mrmrmr schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:42:
Je kunt de bronnen van het geluid ontdekken met een rol papier of ziets als een lege wc rol, door te luisteren naar ieder afzonderlijk onderdeel.
Ik ken genoeg moederborden, PC voedingen, stekker adapters die volkomen stil zijn (ook nagemeten met een meetmicrofoon en spectrum meting).
Het beetje 'electronische zoem/buzz geluid' of ander gepruttel dat overblijft is zo zacht dat het niet hoorbaar is vanaf 1m in een stille omgeving. Het gaat dan om dB waarden <20dB.
Imho is het te stellig om coilwhine een gegeven te noemen.
Coil whine betekent wat het betekent: het zoemend (whining) geluid dat spoelen produceren. Het er last van hebben zit niet in de definitie volgens mij, dat is een persoonlijke ervaring. Sommige mensen zijn zeer gevoelig voor bepaalde geluiden en anderen horen niets. Dat wil ik duidelijk maken.
Ik heb uitgebreide ervaring met zeer stille computers zonder ventilatoren, pompen en 3.5" hard disks. Juist omdat ze zo stil zijn kun je toch de coil whine horen, dat zou voor een doorsnee desktop systeem worden overstemd door geluid van ventilatoren en hard disks.
Ik heb uitgebreide ervaring met zeer stille computers zonder ventilatoren, pompen en 3.5" hard disks. Juist omdat ze zo stil zijn kun je toch de coil whine horen, dat zou voor een doorsnee desktop systeem worden overstemd door geluid van ventilatoren en hard disks.
Idle komt het van zowel de GPU als de VRM's, allebei hetzelfde geluid. Onder load nog steeds een beetje van de VRM maar vooral de GPU. Van de voeding hoor ik niks.mrmrmr schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:42:
Wel weer hetzelfde type. Ik heb ook gekeken of ik niet weer dezelfde kreeg, maar de SN was anders.Ze zeiden ook dat de oude BSOD's en freezes had waar ik zelf nooit last van had, weet niet hoe ze dat hebben getest.CMT schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 23:43:
[...]
Is dit dan omgeruild voor hetzelfde type of voor een ander moederbord?
Eerst genoemde was te voorspellen, aangezien het meestal aan de keuze van de gebruikte componenten ligt.
Het gaat best hard, toen ik nog een Intel stock cooler had ging het ong even hard.
[ Voor 3% gewijzigd door Pixelfie op 29-08-2021 12:38 ]
Net weer een be quiet voeding geprobeerd, maar de coil whine die er was is hetzelfde en nu komt hetzelfde geluid ook uit de voeding alleen nog harder. Ik denk dan toch dat het aan de GPU ligt, aangezien het geluid wel anders werd toen ik een andere gebruikte (had eerst een Sapphire, nu MSI).
Ik denk niet dat het de moeite waard is voor een RMA, de vorige keer duurde de reparatie bijna 2 maanden en zeiden ze dat ik het geld terug kreeg, maar daarvan kon ik alleen een 1050 Ti kopen, na wat moeite kreeg ik eindelijk een andere kaart. Dus ik wacht maar tot de prijzen weer beter worden
Ik denk niet dat het de moeite waard is voor een RMA, de vorige keer duurde de reparatie bijna 2 maanden en zeiden ze dat ik het geld terug kreeg, maar daarvan kon ik alleen een 1050 Ti kopen, na wat moeite kreeg ik eindelijk een andere kaart. Dus ik wacht maar tot de prijzen weer beter worden
Oh dat snap ik ook wel. Maar het is ook zo dat er ergens een grens getrokken moet worden. Als de geluiden zo zacht zijn dat ze niet boven het achtergrond geluid (ruis) van een stille slaapkamer komen, dan is vanuit praktisch oogpunt niet meer te spreken over 'whine'.mrmrmr schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 00:53:
Coil whine betekent wat het betekent: het zoemend (whining) geluid dat spoelen produceren. Het er last van hebben zit niet in de definitie volgens mij, dat is een persoonlijke ervaring. Sommige mensen zijn zeer gevoelig voor bepaalde geluiden en anderen horen niets. Dat wil ik duidelijk maken.
Losjes vertaald het trouwens naar 'janken/huilen' van de spoelen.
Met zoemen zal eerder gerefereerd worden aan harmonischen van de 50Hz netspanning, dus 100/150Hz. Dat zijn niet de pijnlijk hoge en scherpe tonen waarmee de vrm's in de GPU of moederbord staan te zingen.
Als, dan spugen die boven de 1kHz allerlei akoestische rotzooi uit.
Ik dacht dat het alleen vanuit de vrm sectie van het moederbord kwam.Pixelfie schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:34:
Net weer een be quiet voeding geprobeerd, maar de coil whine die er was is hetzelfde en nu komt hetzelfde geluid ook uit de voeding alleen nog harder. Ik denk dan toch dat het aan de GPU ligt, aangezien het geluid wel anders werd toen ik een andere gebruikte (had eerst een Sapphire, nu MSI).
Als ook de vrm's van de GPU staan te zingen, dan wordt het een lastiger probleem om op te lossen.
Vrijwel alle videokaarten hebben last van coilwhine. Vooral bij grote vermogens kan dat heel luid worden.
De voedingslijnen worden ook gefilterd, maar niet alle rotzooi wordt geblokkeerd.
Dat kan dan ergens anders voor problemen zorgen / akoestisch tot uiting komen en dan met name de PC voeding. De ene PC voeding is daar beter bestand tegen dan de ander.
Het moederbord is ook factor want daar wordt alles op verbonden en met een slechte grondlayout + ontkoppeling kan storing van het ene component/apparaat op het andere worden gekoppeld/overgedragen.
Vroeger was het met name de audio-uitgang die vreselijk slecht ontkoppelt was en kon je daardoor de storing, veroorzaakt door de beweging van de muis, via de luidsprekers horen.
Een gedeelte van de videokaart wordt via het moederbord gevoed, dus deze kan nog steeds de boosdoener zijn dat alles verergert.
Ik weet niet of je via de PC zaak een ander moederbord kan lenen om te kijken of daarmee het probleem verholpen wordt of tenminste verminderd? Ik heb over het algemeen betere ervaring met midrange moederborden dan "highend' xxx-phase borden.
Zelf heb ik trouwens ook last van coilwhine, maar daar ligt de oorzaak helaas bij de buren.
Deze hebben namelijk een zonnepaneelinstallatie met inverter.
De inverter spuugt fijn storing uit op de 230V lijn met daarbij een sterke 16kHz sinus.
Dat wordt dan via de ingangsfilter (bestaat uit een netwerk van spoelen en condensators) van de PC voeding omgezet in een akoestisch signaal = > zeer hoge & scherpe coilwhine.
Officieel mag dat absoluut niet en ik ga er ook een melding van maken bij de stroomnetbeheerder.
Een leek zou denken dat het aan de voeding ligt, maar zodra de zon onder is, is het probleem ook weg.
[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 29-08-2021 17:20 ]
Pagina: 1