Waarom worden rechtzaken over misbruik maar minimaal gemeld?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimja
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-07-2024
De rechtzaken bij Ubisoft van 2019 zijn nog lang niet klaar, werkers hebben het er nog steeds verschrikkelijk.

Amazon laat mensen niet naar de WC gaan in warenhuizen

Activision Blizzard neemt advocaten aan om werkers verder te onderdrukken.

Waarom worden dit soort tech-nieuws maar zo minimaal gerapporteerd?

En waarom word ander "goed" nieuws van deze bedrijven nog steeds gemeld zonder de vele rechtszaken/aanklachten en anonieme rapportages die er lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-10 11:39

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor je post!

Er zijn een paar dingen lastig aan wat je zegt. Ten eerste heb je het over 'minimaal gerapporteerd'. Dat is kennelijk hoe jij het beleeft, maar dat is lastig te kwantificeren. Dus volgens jou schrijven we erover, maar niet genoeg? Of schrijven we er wel genoeg over, maar zijn de artikelen te kort? Hopelijk kun je daarop terugkomen.

Jouw laatste alinea kan ik wel duidelijk op antwoorden. Het getuigt in mijn ogen van slechte journalistiek om er zaken bij te slepen die er niet bij horen. Als een artikel gaat over de distributieketen van Amazon, dan kun je de werkomstandigheden prima noemen. Gaat het over een nieuwe Kindle? Dan heeft het in zo'n artikel niks te zoeken.

Daarbij zitten dit soort zaken op de rand van het gebied dat wij coveren met nieuws. Wij zijn een techsite en wij letten scherp op technische ontwikkelingen. We hebben het ook vaak gehad over de keerzijdes daarvan, zoals de crunch bij game-ontwikkelaars om een game af te krijgen en interne protesten bij Google bijvoorbeeld over de ontwikkeling van AI.

Maar er zijn ook zaken waarbij we ervoor kiezen om het niet te brengen, omdat het wat ons betreft niet genoeg met tech te maken heeft. Zo kwam er vandaag nieuws over dat Alibaba een manager ontslaat die een collega verkrachtte tijdens een werktrip. Verschrikkelijke zaak natuurlijk, maar geen technieuws.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nimja
Als er geruchten zijn over een vrouwelijk speelpersonage in de nieuwe Assassins Creed wordt dat hier gemeld.

Dan zou nieuws over de bedrijven die de mensen die het spel maken gruwelijk, jarenlang en nog steeds mishandelen, daar ook gemeld mogen worden.

Amazon als groot tech-company lijkt mij wel degelijk relevant hoe die zijn werknemers behandeld. En game companies (zeker met hoeveel aandacht Tweakers op games heeft), horen daar ook zeker wel bij.

Als jullie rapporteren dat de makers van Hades mensen NIET misbruikt en daadwerkelijk vakanties geeft (gelukkig) dan mogen jullie ook rapporteren dat mensen ontslagen worden bij andere werkgevers (EA b.v.) ondanks dat er miljoenen winst gemaakt wordt. En laten we niet spreken over het misbruik van jongeren en gokverslaafden (impact van loot boxes).

Het probleem is dat deze bedrijven er continu mee weg komen. En door te doen alsof er niets aan de hand is bij ander nieuws, werken jullie daar aan mee.

Bij Game-nieuws van een maker waarvan bekend is dat die werknemers mishandeld, mag wel veel kritischer gekeken worden naar wat er uit komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 16:17

Bezulba

Formerly known as Eendje

Het is tweakers.net niet hun taak om alle onrecht de wereld uit te helpen.
Als ze zouden gaan doen wat jij graag wil moet er letterlijk bij elk bericht alle, verzonnen en opgeklopte, negatieve rotzooi toegevoegd worden.

Apple aankondiging voor nieuwe iPhone? 3 pagina's waarom Foxxconn zo'n vreselijk bedrijf is waar elke medewerker droomt van zelfmoord. Misschien een leuk item voor de Groene Amsterdammer, maar dat is totaal niet waar tweakers.net mee bezig is.

blup

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Volgens mij is tweakers een site over techniek en niet zozeer een site over (vermeende) schendingen van mensenrechten.

Amnesty publiceert ook niet over de nieuwe amd cpu's...

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je reactie heeft geen nieuwe argumenten ten opzichte van je startpost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
Ja, en voor allerlei electronica wordt half Afrika uitgebuit.
Dat moet dan ook in elk artikel, elke review gemeld worden?

Tweakers is voor tech nieuws. Geen mensenrechtennieuws.

Bovendien, er is volgens mij ook helemaal niemand die dat wil. (behalve jij dan misschien) Krijg je nieuwsberichten met een heel irrelevant verhaal er bij.

Als je een bewuste aankoop wil doen, moet je gewoon zelf onderzoek doen. Simpel.
Nimja schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:01:
En laten we niet spreken over het misbruik van jongeren en gokverslaafden (impact van loot boxes).
Ja, Tweakers heeft het echt nog nooit over lootboxen gehad.
https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=lootbox

[ Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 09-08-2021 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:06
Bij Game-nieuws van een maker waarvan bekend is dat die werknemers mishandeld, mag wel veel kritischer gekeken worden naar wat er uit komt.
Waarom? Het gaat toch over de game? Moeten we alle artikelen maar overspoelen met een "wist je dat..."-sausje? Nee dankjewel. Voor die artikelen kun je prima de NOS, RTL, Telegraaf of Nu.nl raadplegen. Laat Tweakers zich gewoon focussen op de techniek.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
Laten we niet meteen met z'n allen de TS aanvallen. Maar eerst eens nadenken. Zo heel gek is zijn vraag niet.

Ik bedoel: 30 jaar terug keek ook niemand naar de duurzaamheid van zijn boodschappen. Het groene van zijn auto of waar zijn kleding vandaan precies vandaan kwam (ik noem maar iets).

Misschien is TS zijn tijd een stukje vooruit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

PLAE schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:24:
Laten we niet meteen met z'n allen de TS aanvallen. Maar eerst eens nadenken. Zo heel gek is zijn vraag niet.

Ik bedoel: 30 jaar terug keek ook niemand naar de duurzaamheid van zijn boodschappen. Het groene van zijn auto of waar zijn kleding vandaan precies vandaan kwam (ik noem maar iets).

Misschien is TS zijn tijd een stukje vooruit :)
30 jaar geleden vond iedereen zwarte piet nog prima. Moet tweakers hier nu ook stelling in nemen? Ik zie zwarte henk al voorbij komen.

Au serieux, laten we het hier aub over computertechniek hebben. Daar gaat het wmb al te weinig over op de fp.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-10 22:07
Als er geruchten zijn over een vrouwelijk speelpersonage in de nieuwe Assassins Creed wordt dat hier gemeld.

Dan zou nieuws over de bedrijven die de mensen die het spel maken gruwelijk, jarenlang en nog steeds mishandelen, daar ook gemeld mogen worden.

Amazon als groot tech-company lijkt mij wel degelijk relevant hoe die zijn werknemers behandeld. En game companies (zeker met hoeveel aandacht Tweakers op games heeft), horen daar ook zeker wel bij.

Als jullie rapporteren dat de makers van Hades mensen NIET misbruikt en daadwerkelijk vakanties geeft (gelukkig) dan mogen jullie ook rapporteren dat mensen ontslagen worden bij andere werkgevers (EA b.v.) ondanks dat er miljoenen winst gemaakt wordt. En laten we niet spreken over het misbruik van jongeren en gokverslaafden (impact van loot boxes).

Het probleem is dat deze bedrijven er continu mee weg komen. En door te doen alsof er niets aan de hand is bij ander nieuws, werken jullie daar aan mee.

@arnoudwokke zegt ook nergens dat er niet over geschreven mag worden. Hij geeft wel aan, dat het niet in elk artikel over een bedrijf besproken hoeft te worden.

Ik kan me daar wel in vinden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimja
Als je meewerkt aan de winst van de games die mishandelende studios maken, werk je mee aan hun mishandeling.

En helaas doet Tweakers meer aan het helpen voor de winst, dan het verspreiden van de mishandeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nimja schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:17:
Als je meewerkt aan de winst van de games die mishandelende studios maken, werk je mee aan hun mishandeling.

En helaas doet Tweakers meer aan het helpen voor de winst, dan het verspreiden van de mishandeling.
Nou dan ben ik volgens jouw een mishandelaar, prima. Ik slaap er geen seconde minder over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:53

Tja maar wie zegt dat de lokale ondernemer zich netjes aan de regels houdt? En Jumbo/AH/Dirk behandeld hun personeel ook niet correct(niet zo erg als Ubisoft/Amazon etc. Toch zijn dat de grootste en meest bezochte supermarkten van Nederland. Hooguit op Dirk na).

Het is mooi dat jij gerechtigheid hoog in het vaandel hebt staan. Maar verwacht dat niet van iedereen. En ik zou Tweakers juist links laten liggen als in ieder artikel een stuk over misstanden zou gaan. En zolang er niet werelds grote veranderingen/ontwikkeling zijn is er ook geen reden om dit te melden. Daar heb je andere sites voor.

Maar als je er over wil praten met mede Tweakers staat het je vrij om een topic te open op het forum.

[ Voor 6% gewijzigd door loki504 op 10-08-2021 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nimja
Overigens maakt Jim Sterling wel goede punten over waarom het zo belangrijk is dat het juist wel gemeld wordt. YouTube: "Hohoho Because I'm Jimbo Jimmy Girlie WTF" (The Jimquisition)

O.a. omdat het verspreiden van "hoe leuk" deze games zijn, zonder de misbruik te melden, meewerken is aan hun wins, marketing en dus ook het misbruiken van al die mensen. Door het niet te melden, laat je lijken alsof het okay is.

Net zoals "de lokale ondernemer"die zich niet netjes aan de regels houd (mijn werkgever b.v. wel en is een plezier om te werken) juist wel gemeld mag worden zodat mensen er niet meer gaan werken. En 'slechte' werkgevers geen winst meer maken omdat ze geen mensen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-10 16:23

TS, je hebt een punt dat dit relevant kan zijn voordat mensen een aankoop doen. Sommige reageerders stellen er geen fluit om te geven—dat is hun goed recht.
Maar met deze vorm jaag je ook mensen die wel oog hebben voor werkomstandigheden tegen je in het harnas. Dat is natuurlijk zonde!

De meta-discussie daargelaten: ik kan me vinden in wat Arnoud zegt. Zie bijvoorbeeld nieuws: Activision Blizzard wordt aangeklaagd vanwege 'cultuur van seksuele i.... Onder elke review een lap moralisme zou mij wel irriteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nimja
Ja, het zou je ook MOETEN irriteren. Het feit dat het zo normaal is geworden en 'genegeerd' wordt is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-10 21:48

En jij helpt Tweakers weer door de site te bezoeken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 23:03
Tijd voor een gamestudio-keurmerk wat als icoontje bij relevante artikelen gezet kan worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nimja
Noxious schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:29:
Tijd voor een gamestudio-keurmerk wat als icoontje bij relevante artikelen gezet kan worden :)
Eigenlijk helemaal geen gek idee. Icoontjes voor studios die misbruiken, over-crunchen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-10 16:06

Sharky

Skamn Dippy!

Nimja schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:30:
[...]

Eigenlijk helemaal geen gek idee. Icoontjes voor studios die misbruiken, over-crunchen, etc.
En wie beoordeelt dat?

Dat is natuurlijk ontzettend kort door de bocht en onnodig aanvallend. Zo nu en dan komt hier nieuws voorbij over producenten die dingen doen die niet door de beugel kunnen, maar dat betekent niet dat iedere misstap er continu bij de haren bijgetrokken moet worden. T.net is niet de partij die een aandeel heeft in de aanpak en consumenten mishandelaar noemen draagt ook echt niet bij aan een oplossing.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-10 08:26

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Nimja schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:21:
Ja, het zou je ook MOETEN irriteren. Het feit dat het zo normaal is geworden en 'genegeerd' wordt is het probleem.
Dus ik neem aan dat al jouw kleding zelf gemaakt is, en je hardware niet uit China komt, dat je geen chocola eet, etc. Mijn gok is dat je hypocrieter bezig bent dan je zelf denkt. Misbruik vind in elk bedrijf plaats want...mensen. Maak je daar ook zo'n een punt van?

Ik zeg daarbij niet dat het geen probleem is, maar het is in ieder geval geen probleem dat Tweakers moet proberen op te lossen. Daar zijn andere instanties en nieuws outlets voor (en dat zijn er best wel veel).

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:20
Ik ben zeker van mening dat dit gemeld moet worden in een nieuws bericht, en dat wordt dan ook keurig gedaan, zie o.a. nieuws: Activision Blizzard wordt aangeklaagd vanwege 'cultuur van seksuele i...

Het continu benoemen hoeft dan van mij ook weer niet, zeker niet zolang er geen onherroepelijke gerechtelijke uitspraken liggen. 'Twitterjustitie' en dat soort 'cancel culture' achtige zaken ben ik namelijk al helemaal geen fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-10 11:20
RoamingZombie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:59:
[...]

Dus ik neem aan dat al jouw kleding zelf gemaakt is, en je hardware niet uit China komt, dat je geen chocola eet, etc. Mijn gok is dat je hypocrieter bezig bent dan je zelf denkt. Misbruik vind in elk bedrijf plaats want...mensen. Maak je daar ook zo'n een punt van?
Dus je mag alleen maar een misstand aankaarten als je zelf een heilige bent. Bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-10 16:23
Nimja schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:21:
Dit is weinig productief. Op een gegeven moment word je het zat, en stop je met lezen. Lijkt me ook niet in het belang van Tweakers als organisatie.

Bovendien: waarom beginnen die mensen geen vakbond, of zoeken ze ander werk, in plaats van het probleem op mijn bord te leggen? Ze kunnen ook een studio oprichten zonder deze problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimja
WK100 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 17:19:
[...]

Dit is weinig productief. Op een gegeven moment word je het zat, en stop je met lezen. Lijkt me ook niet in het belang van Tweakers als organisatie.

Bovendien: waarom beginnen die mensen geen vakbond, of zoeken ze ander werk, in plaats van het probleem op mijn bord te leggen? Ze kunnen ook een studio oprichten zonder deze problemen.
Het maken van een vakbond wordt dus actief tegen gewerkt door dit soort bedrijven door mensen te ontslaan die dat proberen op te zetten of door (zoals Activision|Blizzard op dit moment) een bedrijf in te huren om dat voor hun te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Noxious schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:29:
Een jaar geleden had ik het idee om te zoeken naar een investeringsfonds voor gamers, zoals bij groene energie je een aandeel in zonneparken kan kopen, zo zou er een fonds moeten zijn om aandelen bij game bedrijven te kopen zodat ze eindelijk weer eens goede games gaan ontwikkelen. Dat de focus eens niet bij deadlines halen komt, maar gewoon een mooie game afleveren. We hebben allemaal wel kunnen zien wat het resultaat daarvan is bij CD Project Red en alle Assassins Creed games... Denk dat een goede game ontwikkelen ook synoniem staat aan goede omstandigheden. Je kan alleen maar creatief zijn als je gelukkig bent, toch?

Helaas bestond (of bestaat) dergelijk fonds nog niet.

Ben zelf al jaren bezig met dit onderwerp, ik ben in de afgelopen jaren veelvoudig benaderd door bedrijven als AWS, Uber etc. Sociaal ondernemerschap maar ook sociaal zijn op de werkvloer vind ik belangrijk. Ik heb het daarom altijd armoede gevonden dat Tweakers nooit op de situatie rond Uber, Zalando, AWS geschreven heeft. Dit zijn de big tech / webscale bedrijven maar geen noot op de frontpage.

Ik las van Arnoud de opmerking dat van slechte journalistiek betuigd om zaken erbij te slepen die er niet bij horen, wat ik zelf nog grotere armoede vind is de Nederlandse journalistiek. Ik mis te vaak de vraag: "Is dat wel zo?". Ik heb een aantal keer nieuws door gegeven aan tweakers, maar als je niets terug krijgt dan denk ik laat maar. Zoals dat plus artikel van vandaag over servers koelen in een bad met olie, daar was ik al mee bezig een business case te maken voor ons datacenter in 2018... Linkedin stond er destijds over vol van een bedrijf ergens in Rotterdam denk ik, volgens mij geen 1x hier iets gelezen. Dat terwijl er genoeg interessants is zoals vandaag dit:
https://blog.pragmaticengineer.com/uber-app-rewrite-yolo/

[ Voor 53% gewijzigd door init6 op 16-08-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 23:03
Een keurmerk 'Sociaal ondernemen', klinkt goed :P

Overigens heb je in Nederland nu 'Midgame Fund', maar daar zit niet echt zo'n eis in verwerkt: https://midgame.fund/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Noxious schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:33:
Een keurmerk 'Sociaal ondernemen', klinkt goed :P

Overigens heb je in Nederland nu 'Midgame Fund', maar daar zit niet echt zo'n eis in verwerkt: https://midgame.fund/
Als investeerder wil ik gewoon aandelen, niet geld weggeven :P
If your game fails to recoup, you don't have to pay us back.
Anders ga ik wel pre orders doen. (Als het funds al open zou zijn om erin te beleggen)

[ Voor 7% gewijzigd door init6 op 16-08-2021 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimja
Vandaag:

YouTube: Always A Riot || CheckPoint 444

Riot Games is door de regering op de vingers geslagen omdat ze 'heel sterk hintten' aan hun werknemers dat klagen over sexueel misbruik op de werkvloer gestraft zou worden. De regering heeft hun expliciet gevraagd om te zeggen dat werknemers NIET vervolgt worden voor praten tegen de regering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Nimja schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:45:
Vandaag:

YouTube: Always A Riot || CheckPoint 444

Riot Games is door de regering op de vingers geslagen omdat ze 'heel sterk hintten' aan hun werknemers dat klagen over sexueel misbruik op de werkvloer gestraft zou worden. De regering heeft hun expliciet gevraagd om te zeggen dat werknemers NIET vervolgt worden voor praten tegen de regering.
Ja, en?

Ik denk persoonlijk niet dat de hele berichtgeving rondom "misbruik" past bij T.net als tech platform. Ja, het gaat over bedrijven die games maken maar moet dat dan ook gemeld worden op een nieuws site? Als je al langer op GoT zit en de overige topics leest over berichtgeving denk ik ook niet dat veel Tweakers hier wakker van liggen of op zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimja
Als nieuws als dit frontpage waardig is: nieuws: 'Gewijzigd model Sony PlayStation 5 met nieuwe schroef verschijnt in ...

Dan lijkt mij dt het misbruik van mensen dat ook is. En Tweakers onder-representeert hoe erg het is gesteld met BIJNA alle tech companies.
Pagina: 1