Poging tot whatsapp fraude, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 21:38
Voor het eerst benaderd door mijn "zoon" dat hij een nieuwe telefoon heeft. Mijn zoon is 9 dus.. nieuwe telefoon.. meh.

Ik ben vrij direct geweest en de persoon uitgekafferd. Dus die reageert niet meer. Maar ik heb dus zijn nummer, wat ws. prepaid nr. is en niet veel waard is. Maar alles om deze stakkers het moeilijker te maken daar draag ik graag aan bij. Ik wil graag weten hoe en waar je dit het beste kan melden.

Volgende keer wil ik dit dus langer vol houden tot ze een link gaan sturen of iets andere gegevens.

Iemand een idee waar ik dit kan melden, zodat zsm dit nummer uitgeschakeld kan worden? En mocht er nog verder info krijgen, waar kan ik dat het beste melden?

Edit: -ben inmiddels al iets verder en er is niet zo heel veel wat je kunt doen. Volgende keer langer aan de praat houden en meespelen dat je geld gaat overmaken. Met een rekeningnummer kun je de betreffende bank informeren.
- Politie aangifte doen.
- Whatsapp rapporteren (dit is iets anders dan blokkeren).
- Bank inlichten met rekeningnummer van dader(s).

Bij twijfel of vragen over geld overmaken, de "bekende" altijd bellen. Nooit iets overmaken tot je de persoon in kwestie gesproken hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door Upbeat78 op 09-08-2021 14:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:10
Lijkt me een verloren zaak. Politie zit tot de nek vol met aangiftes, die zullen hier denk ik geen aandacht aan willen en/of kunnen besteden. Heb je daar al navraag gedaan of het "nut" heeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.politie.nl/ni...pfraude-via-internet.html

Waar anders, zou ik bijna zeggen maar die had je al gelezen en was niet interessant genoeg?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:45
je kunt een nummer reporten in Whatsapp, dat is misschien nog wel het meest pragmatisch. Al hebben ze zo weer een nieuw nummer natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
DVDL schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:57:
Lijkt me een verloren zaak. Politie zit tot de nek vol met aangiftes, die zullen hier denk ik geen aandacht aan willen en/of kunnen besteden. Heb je daar al navraag gedaan of het "nut" heeft?
Ik denk ook niet dat de politie hier wat mee doet, tenzij je (bijna) naam en rugnummer hebt.

Ik denk meer in de richting van de provider achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
mcDavid schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:01:
je kunt een nummer reporten in Whatsapp, dat is misschien nog wel het meest pragmatisch. Al hebben ze zo weer een nieuw nummer natuurlijk...
Rapporteren is idd een goede optie. Dat kan ik sowieso doen, dan is het iig binnen Whatsapp een vlaggetje.

Voor een andere lezer: Dat is dus niet hetzelfde als blokkeren in de betreffende chat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:08
Bedenk je wel dat alle andere 'grappige' dingen die je met dat nummer doet, bij een ander terecht gaan komen als het nummer over een tijdje weer wordt uitgegeven :)

En de politie doet hier ook weinig mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orphu
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-04 20:03

Orphu

(Space)nerd

Upbeat78 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:01:
[...]

Ik denk ook niet dat de politie hier wat mee doet, tenzij je (bijna) naam en rugnummer hebt.

Ik denk meer in de richting van de provider achterhalen.
Zelfs mét volledige naam en zelfs foto's van de dader start de politie geen onderzoek bij online oplichting. deze wordt niet eens opgestart, enkel gearchiveerd. Helaas spreek ik uit ervaring.

Not only do we live among the stars, the stars live within - Neil Degrasse Tyson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Orphu schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:15:
[...]

Zelfs mét volledige naam en zelfs foto's van de dader start de politie geen onderzoek bij online oplichting. deze wordt niet eens opgestart, enkel gearchiveerd. Helaas spreek ik uit ervaring.
Helaas ook eens slachtoffer geweest van online oplichting. En ik weet dat de politie daar ook weinig mee doet, tenzij het in de media komt. Dat was mijn mazzel toen. Vandaar ook mijn vragen. Als je een rekeningnummer hebt bijvoorbeeld dat kan een bank er wél wat mee. Mij gaat het erom om die gasten te hinderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:17

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

https://www.omroepwest.nl...on-met-gelijke-munt-terug

tldr: hoofdrolspeelster appte terug dat het geld in de schuur lag; ophaler gearresteerd...

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Meestal worden de chats op Dumpert geplaatst ter vermaak voor anderen. Achter dat nummer zit waarschijnlijk toch geen data.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:16

Tijntje

Hello?!

Het feit dat de politie hier inderdaad niets mee doet moet je juist wel aangifte doen. Dat is de enige manier om hier meer focus op te krijgen.
Als niemand aangifte doet bestaat het probleem ook niet.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ik las een keer een verhaal dat iemand de fraudeur op zo'n tracking linkje had laten klikken (dat gelogd wordt vanaf welk IP/locatie er op een uniek gegenereerde link geklikt wordt) en zo kon zien dat de fraudeur ergens bij een mcdonalds zat (of iig gebruik maakte van hun wifi)

Wellicht kun je daar in de toekomst iets mee

Edit:

Zoiets dus https://linklocator.net/

Al zal dat in veel gevallen niet nauwkeurig (genoeg) zijn

Edit: dit dus : https://www.dumpert.nl/item/7937815_c061e441

Linkje op foto 11

[ Voor 23% gewijzigd door ImNotnoa op 09-08-2021 14:37 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Misschien zou je bij de mobiele provider van het nummer het kunnen voorleggen? Die zouden het nummer evt uit de lucht kunnen halen lijkt me.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StyXL
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Tijntje schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:28:
Het feit dat de politie hier inderdaad niets mee doet moet je juist wel aangifte doen. Dat is de enige manier om hier meer focus op te krijgen.
Als niemand aangifte doet bestaat het probleem ook niet.
Precies wat Tijntje zegt.

Politie doet er mogelijk niet direct met het voorval iets, maar word wel opgenomen in de database. Daarbij geven ze er ook bekendheid aan op de verscheidene media om mensen te waarschuwen dat dit soort praktijken gebeuren.

Ze hebben een specifiek aangifteformulier voor dit soort praktijken. https://www.politie.nl/aa...vriend-in-noodfraude.html

Dus altijd aangifte doen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Gewoon wat leuke gesprekken met je "nieuwe zoon" voeren!

Ik hoop ook echt dat ze mij een keer een berichtje sturen! Zou daar best veel lol over kunnen hebben :)

En anders wat @XeNeRgY aangeeft, wat leuke screenshots dumpen op Dumpert of andere fora, dan kunnen wij er ook van meegenieten.
spoiler:
Zo heb ik ook eentje een keer gelezen, dat zoonlief wat "vieze plaatjes" van zich zelf moest sturen, zoals vader en zoon wel vaker met elkaar deden. Kwam niet meer bij toen ik die las _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Laatst online: 22:11
In België is het verplicht om ook voor een prepaid kaart jezelf te registreren.
Dan weet de politie a.d.h.v. een nummer gelijk ook wie er achter zit.
Is dat in Nederland dan (nog) niet zo?
Lijkt me dat dit mogelijke fraudeurs toch al wat moet afschrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Op het moment dat je het nummer van de bankrekening hebt, kun je ook desbetreffende bank inschakelen en de katvanger laten aanpakken.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bbob
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-03-2022
Ben gisteren ook hele tijd bezig geweest met zo een oplichter.
Resultaat is 4 bankrekeningnummer die ik allemaal gemeld heb bij de bank. Banken letten dan extra op deze rekeningen dus mochten ze toch gebruikt worden voor grote overboekingen gaat er meteen alarm af.
Daarnaast aangifte doen zodat politie ook de rekeningnummer heeft. Dan kunnen ze het netwerk ik kaart brengen.

Het zijn meestal niet al te slimme gasten, vandaag verder gegaan en heb nu bankrekening nummer 5 te pakken. 2 uur wachten dan krijg ik er weer eentje. Ben benieuwd wanneer ze het opgeven.

Wat je er wel mee bereikt is dat ze de geldezels in kaart kunnen brengen en politie via die ezels snel bij het netwerk komt. Zal helaas niet van vandaag op morgen gaan maar hoe meer mensen bankrekeningen weten te scoren des te sneller de politie iets kan doen en banken ook meteen rekening kunnen blokkeren.

sns bank mail je de info naar: cfd@volksbank.nl
ing bank: fraudpayments@ing.nl
rabobank valse-email@rabobank.nl

Let op maak meteen een screenshot zodra ze een rekeningnummer sturen. De eerst keer werd na 5 minuten het rekeningnummer verwijderd.

Stuur screenshot mee met mail naar de bank

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Bedenk ook dat je waarschijnlijk tegen een bot hebt zitten kafferen... gewoon negeren dit soort 'fraude'.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:44
En dat de bankrekeningnummers die je hebt doorgegeven mogelijk van katvangers zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbob
@warhamstr bot denk ik niet, weet wel zeker want in gesprek komen er ook antwoorden die ingaan op wat je schrijft.
@markisoke die nummers zijn idd van katvangers / geldezels. Maar die zijn nu bekend bij de bank. Neem aan dat de bank dan ook verscherpt toezicht plaatst op die rekening dus komt er toch ineens paar duizend euro binnen weet men waarom, Misschien wordt pinnen dan geblokkeerd.
Politie krijgt van mij nu 5 van deze ezels die uitgeschakeld kunnen worden en waarschijnlijk zegt er eentje wel voor wie ze werken.

Zag hierboven tracking link ben daar nu mee bezig kijken of diegene daar op wil drukken. Dan hopen dat ze van thuis ergens werken zodat je een vast ip adres hebt. Maar een forward gewoon naar sns bank die ik dan stuur.

[ Voor 17% gewijzigd door bbob op 19-08-2021 17:41 ]

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

jgj82

Ja, maar = nee

thunder7 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:23:
https://www.omroepwest.nl...on-met-gelijke-munt-terug

tldr: hoofdrolspeelster appte terug dat het geld in de schuur lag; ophaler gearresteerd...
_O- heerlijk zoiets!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:09
Als toevoeging op @bbob, zeggen dat je het alleen met iDeal kan doen is ook een leuke. Duurt even maar dan komen ze in mijn geval met een neppe Tikkie of bankpaneel. Die kan je dan ook gelijk offline laten halen door de abuse afdeling van de host te mailen. Is verrassend effectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbas-nl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:53
bbob schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:40:
@warhamstr bot denk ik niet, weet wel zeker want in gesprek komen er ook antwoorden die ingaan op wat je schrijft.
@markisoke die nummers zijn idd van katvangers / geldezels. Maar die zijn nu bekend bij de bank. Neem aan dat de bank dan ook verscherpt toezicht plaatst op die rekening dus komt er toch ineens paar duizend euro binnen weet men waarom, Misschien wordt pinnen dan geblokkeerd.
Politie krijgt van mij nu 5 van deze ezels die uitgeschakeld kunnen worden en waarschijnlijk zegt er eentje wel voor wie ze werken.

Zag hierboven tracking link ben daar nu mee bezig kijken of diegene daar op wil drukken. Dan hopen dat ze van thuis ergens werken zodat je een vast ip adres hebt. Maar een forward gewoon naar sns bank die ik dan stuur.
Ezels weten zelf niet eens wie er boven hun staat/hangt in veel van dit soort gevallen.

Tegenwoordig kan je heel makkelijk online een rekening openen. Oplichters ontfutselen jouw gegevens, kopie legitimatiebewijs en ze laten je een filmpje opsturen waarop jij je legitimeert. Met al deze gegevens openen ze rekening na rekening. De ene gaat uit de lucht en de ander wordt actief. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je in korte tijd 5 rekeningen hebt kunnen ‘achterhalen.’

Banken blokkeren dit soort rekeningen heel snel.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:45

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Het is de moeite niet om dit te melden bij de politie. Dit nummer gebruiken ze maar een paar uren tot dagen, en zodra de scammer zelf het idee heeft dat ze keihard getrolld worden, dan halen ze al direct de sim-kaart eruit, en gaan ze over over een nieuwe.

Wel een leuke als ze vragen:
"Hoi Pa, met je zoon. Hoe gaat het met je?"

Terug reageren met: "Slecht, ik ben al mijn geld kwijt door iemand die zich op Whatsapp voordeed als mijn zoon, en 1337 euro nodig had voor een telefoonabonnement, wat in werkelijkheid niet zo was ;( "

"Mag ik wat van jouw lenen?"

Dan houdt het gesprek denk ik erg snel op :P

[ Voor 43% gewijzigd door AW_Bos op 19-08-2021 23:54 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

warhamstr schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:29:
Bedenk ook dat je waarschijnlijk tegen een bot hebt zitten kafferen... gewoon negeren dit soort 'fraude'.
Dit zijn echt geen bots.
Gewoon scammers die op het darkweb een heus scriptsboek hebben gedownload waarmee ze kunnen kunnen leren hoe ze iemand kunnen bespelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

SmurfLink schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:34:
Misschien zou je bij de mobiele provider van het nummer het kunnen voorleggen? Die zouden het nummer evt uit de lucht kunnen halen lijkt me.
Heb je geen bal aan.
Die kunnen gewoon blijven WhatsAppen.WhatsApp heeft geen weet of een nummer wel of niet bestaat.
Pas bij een nieuwe registratie zal je niet verder komen omdat je geen activatie SMS meer krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-04 15:20
Had er laatst ook eentje. Was oprecht onder de indruk. Gasten hebben tikkie nagemaakt de website van marktplaats nagemaakt waarmee je een betaalverzoek kunt maken en door kunt gaan wat op vrijwel iedere Nederlandse banksite lijkt. Zo vul je je gegevens in die direct voor het zichtbaar is. In geval van een qr code zitten ze live achter de schermen te werken voor je geld.

[ Voor 17% gewijzigd door TereZz op 20-08-2021 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbob
@Sabbas-nl tijdens de chat vraag om betaling, wacht ik pas even de rekeninggegevens kwam er iedere keer.
Dan duurde het meestal paar minuten voordat ik een rekeningnummer kreeg.

Ik heb daarbij de indruk dat diegene met wie ik chat die gegevens niet zelf heeft maar ze waarschijnlijk moet opvragen bij iemand anders in de organisatie. Dat is ook maar een vermoeden
@AW_Bos nummer heeft politie idd niets aan maar de geldezel komen wel in zich en des te meer die in zicht komen des te eerder kan men de boel oprollen. Die ezels zijn niet voor niets ezels. Ze geven vrij snel de naam aan wie ze hun kaart gegeven hebben.

Maar goed gisteren na nummer 5 had ik nog nummer 6 kunnen scoren, niet meer gelukt, probeerde ze op tracking link te laten klikken en helaas toen hadden ze het door. Werd zelf nog gebeld video call, niet opgenomen.

Maar goed uiteindelijk 5 rekeningnummer kunnen doorgeven, dat zijn er 5 minder, verbaasde me eigenlijk al dat ze zo lang door bleven gaan en iedere keer ander nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-04 17:44
wiemelen schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:57:
In België is het verplicht om ook voor een prepaid kaart jezelf te registreren.
Dan weet de politie a.d.h.v. een nummer gelijk ook wie er achter zit.
Is dat in Nederland dan (nog) niet zo?
Lijkt me dat dit mogelijke fraudeurs toch al wat moet afschrikken.
Registratie maakt niet zo veel uit omdat de oplichters gebruikmaken van geldezels. De bankrekening staat op naam van de geldezel maar de pinpas is in het bezit van de oplichter. Diezelfde geldezel kan prima (onder dwang) een mobielnummer registreren. Zo blijft de oplichter buiten shot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbob
@aw_bos
Het is de moeite niet om dit te melden bij de politie. Dit nummer gebruiken ze maar een paar uren tot dagen, en zodra de scammer zelf het idee heeft dat ze keihard getrolld worden, dan halen ze al direct de sim-kaart eruit, en gaan ze over over een nieuwe.
Klopt alleen zoals je weet sim kaart er uit dan geeft je toestel nog steeds hetzelfde nummer af en kan men dus ook zien dat toestel heeft 10 simkaarten gebruikt voor oplichting. Voor de bewijslast is het wel belangrijk.
Pagina: 1